پایگاههای خبری عراق با اشاره دیدار هفته گذشته سعدون الدلیمی وزیر دفاع عراق از مسکو، از خرید یک میلارد دلاری سلاحهای جدید خبر دادند. این قرارداد مربوط به سیستم های توپخانه و راکت اندازها از جمله راکت انداز “TOS-۱” است.

در دیدار هیئت عراقی با همتای خود در مسکو قراردادی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار مربوط به ارائه طیف کاملی از سلاح روسی، از جمله سیستم های توپخانه و راکت اندازها از جمله راکت انداز “tos-1″به امضا رسید.

روزنامه روسی “vedomosti” نیز اعلام کرد:روسیه 2 تا 3 گردان “tos-1” و مهمات مورد نیاز آن به همراه موشک ضد تانک را در اختیار دولت عراق میگذارد.

تانک

در ماه گذشته عراق 2 محموله هواپیماهای سوخو 25 را برای پشتیبانی هوایی از نیزوهای عملیاتی خود خریداری کرد و مذاکره در مورد خرید سوخوهای پیشرفته تر را نیز ادامه میدهد.

 

tos-1 یک راکت انداز سنگین چند لانچره ساخت شوروی سابق و روسیه می باشد. این راکت انداز در دو نمونه 30 و 24 لول تولید شده است که بر روی شاسی تانک t-72 نصب شده و قادر به پرتاب راکتهای 220 میلیمتری می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر کل این سیستم در واقع موشک اندازی است که بر روی یک کشنده زرهی نصب شده است و شامل سکوی پرتاب و سیستم کنترل آتش است. نمونه این سلاح (که tos-1m نیز خوانده می شود) 30 لول است که می تواند 30 راکت را در عرض 15 ثانیه پرتاب کند.

نمونه ارتقا یافته این راکت انداز موسوم به tos-1a که در سال 2001 وارد خدمت شد، دارای 24 لول است که می تواند در هر نیم ثانیه یک راکت را به صورت تکی یا دو راکت را به صورت همزمان شلیک کند، همچنین مجهز به کامپیوتر کنترل آتش بالستیک می باشد و می تواند در حالت اتوماتیک در 6 ثانیه تمام 24 راکت خود را شلیک کند.

تانک1
در این نمونه جدید نیز همانند مدل اصلی، دو انتخاب برای کلاهک موشک وجود دارد : کلاهک شدید الانفجار و کلاهک ترموباریک (thermobaric) ، کلاهکهای ترموباریک که با نام کلاهکهای خلا هم شناخته می شوند با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن، یک ابر انفجاری قدرتمند ایجاد می کنند که برای پاکسازی استحکامات و سنگرها، سلاحی ایده آل است.

تواناییهای این سلاح برای پاکسازی مناطق جنگی شهری از سربازان کمین کرده و بمبهای کنار جاده ای و همچنین در هم کوبیدن استحکامات و حمایت نزدیک از نیروهای خودی، tos-1 را به یکی از سلاحهای مورد علاقه فرماندهان نظامی تبدیل کرد.

منبع:شبکه خبر