اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها درکنار برخی مصوبات درخصوص افزایش قیمت برق وگاز واب باعث شده گمانه زنی درباره نرخ تورم سال 93 بیش از گذشته داغ باشد بطوریکه برخی کارشناسان اقتصادی احتمال نرخ تورم تا 50 درصد را نیز داده اند مساله ای که رئیس جمهور ان را تا 25 درصدص پیش بینی نموده است

رئیس جمهورامروز در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، معاونین و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه همه مسئولیت‌های اجرای فاز دوم هدف مندی را به عهده می‌گیرم گفت: چنانکه پیش‌بینی شده ان‌شاءالله تورم در سال جاری به 25 درصد خواهد رسید که البته برخی دوستان معتقدند این رقم حتی پایین‌تر هم خواهد آمد که تحقق این پیش‌بینی در گرو آن است که در عرصه اقتصاد رونق واقعی ایجاد شود و روابط ما با دنیا به سمت تعامل جدی نیل کند که علائم آن نیز ظاهر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که حدود 130 هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدف‌گذاری شده در سال 92 محقق شود که بحمدالله حدود 148 هزار میلیارد تومان حاصل شد که تقریباً برابر با رقمی بود که در اصلاحیه بودجه پیش‌بینی شده بود.
**تورم حدود 29 تا 30 درصد
اما عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه برای پیش بینی دقیق نرخ تورم باید منتظر اعلام نرخ سوخت بود،گفت:دولت به دنبال مدیریت کردن تورم بوده و با رویکرد جدید در بخش های مالیاتی و انرژی قصد کاهش تورم را دارد، اما احتمال می رود که تورم حدود 4 تا 5 درصد نسبت به پیش بینی دولت افزایش یابد.
اسماعیل جلیلی در رابطه با نرخ تورم در سال جاری گفت: برای پیش بینی تورم در سال جاری باید منتظر تعیین تکلیف افزایش قیمت حامل های انرژی بود، چرا که این موضوع بیشترین تاثیر را بر تورم سال 93 خواهد داشت و تا زمانی که نرخ آن مشخص نشده باشد نمی توان پیش بینی دقیقی برای آن انجام داد.
نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینی ها حاکی از آن است که روند رشد تورم در سال 93، کمتر از سال گذشته خواهد بود، اما باز هم پیش بینی میزان دقیق رشد تورم بستگی به قیمت گذاری جدید برای حامل های انرژی دارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: قیمت حامل های انرژی بر قیمت کالا تاثیر گذار است و همین موضوع باعث می شود که با بالا رفتن آن، سطح عمومی تورم هم در کشور افزایش یابد، از این رو برای پیش بینی دقیق نرخ تورم باید منتظر اعلام نرخ سوخت از سوی دولت بود.
نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس بیان داشت: دولت به دنبال مدیریت کردن تورم بوده و با رویکرد جدید در بخش های مالیاتی و انرژی قصد کاهش تورم را دارد، اما به صورت کلی احتمال می رود که تورم حدود 4 تا 5 درصد نسبت به پیش بینی دولت افزایش یابد، یعنی در سال 93 تورم رقمی حدود 29 تا 30 درصد می شود.
*تورم 29 درصدی تا پایان سال جاری
دیگرعضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تورم در ایران بخشی پذیر بوده و همین موضوع باعث می شود که با افزایش قیمت حامل های انرژی، سایر کالا ها هم گران شوند، از این رو احتمالا تورم تا پایان سال جاری 29 تا 30 درصد خواهد شد. علی محمد احمدی در رابطه با پیش بینی تورم در سال جاری گفت: به طور طبیعی هر ساله حدود 5 تا 10 درصد تورم ناشی از هزینه های تولید وجود دارد و اگر هیچ اتفاقی هم در اقتصاد رخ ندهد بازهم این میزان رشد، نسبت به تورم پایه، وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به بخشی پذیر بودن تورم در کشور افزود: متاسفانه افزایش قیمت در بخشی از اقتصاد مانند سوخت، باعث افزایش تورم در سطح کلان می شود و به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی در سال جاری، قطعا تورم رشد خواهد کرد، اما دولت قصد دارد تا افزایش قیمت حاملهای انرژی را با شیب ملایم دنبال کند تا آثار تورمی آن به حداقل برسد.
وی تصریح کرد: از این رو با توجه به شرایط موجود، رشد تورم 20 تا 30 درصدی شاخص قیمتها، دور از انتظار نیست که این تورم به نسبت سال گذشته بوده و سال جاری در بهترین حالت، کشور تورم 30 درصدی را تجربه خواهد کرد.
وی همچنین در رابطه با مسایل مطرح شده مبنی بر کاهش تورم در سال جاری بیان داشت: تورم معمولا چرخ دنده ای عمل نمی کند و زمانی که قیمتها افزایش یافت حدودا 5 تا6 ماه و تا زمان ثبات، ادامه خواهد داشت، به همین دلیل احتمالا تورم تا پایان سال جاری به 29 تا 30 درصد خواهد رسید و اگر در این شرایط فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود قطعا هزینه پایینی خواهد داشت.
نماینده مردم آبدانان ، دهلران ، دره شهر و بدره در مجلس افزود: اکنون بیم این که اجرای فاز دوم هدفمندی، باعث افزایش سطح عمومی قیمت ها شود وجود دارد و این موضوع مشروط به آن است که دولت نتواند همزمان سیاست پولی- ارزی و پولی- مالی مناسبی را دنبال کند، اما اگر بتواند در سایر متغیرهای کلان اثرگذار باشد و ارتباط بین قیمت حامل‌های انرژی با ارز را قطع کند، در بعد سیاست های پولی، کنترل نقدینگی داشته باشد، بین سطح تقاضا و تولید ارتباط برقرار کند و تورم ناشی از هزینه های تولید را مهار کند آن زمان حداقل رشد تورم 5 درصدی را خواهیم داشت.

منبع: قدس انلاین