محرم نویدکیا پس از کسب 9 قهرمانی با تیم سپاهان سرانجام از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و بازوبند کاپیتانی را به احسان حاج‌صفی سپرد که نقاط مشترک زیادی با هم دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، در فوتبال نیمه حرفه‌ای ایران معدود بازیکنانی را می‌توان سراغ داشت که به تیم محبوب‌شان وفادار مانده و تا پایان عمر فوتبالی در آن مانده باشند؛ این نکته نیز به نیمه حرفه‌ای فوتبال باز می‌گردد و هر بازیکنی حق انتخاب تیم دارد و برای پیشرفت و رشد فوتبالش باید جابجا شود.

در این شانزده دوره لیگ برتر نام برخی از بازیکنان را می‌توان به صورت شاخص انتخاب کرد که این افراد از ابتدا تا انتها به تیم‌هایشان وفادار ماندند.

در این بین سرخابی‌های پایتخت به دلیل حواشی فراوان و تغییراتی که داشته‌اند، در این لیست نماینده‌ای ندارند و هر آنچه از این نمونه‌های نادر است، مربوط به تیم‌های شهرستانی‌ است.

ابراهیم صادقی در تیم سایپا چند صد بازی برای نارنجی‌های کرجی انجام داد تا به آقای نارنجی لیگ ملقب شد؛ در اصفهان نیز نمونه‌هایی از این افراد داریم که شاخص‌ترین این افراد محرم نویدکیاست.

محمود کریمی یکی از این بازیکنان بود که در نسل جدید  فوتبال بازنشسته شد که به محمود آتیش پاره میان هواداران سپاهان مشهور بود.

اوج کار کریمی در سال 89 بود که در نیمه نهایی جام حذفی مقابل ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی و در مقابل تیم پرستاره پرسپولیس، به یک باره ورق را برای تیمش برگرداند؛ در آن بازی که در نود دقیقه دو تیم به تساوی یک یک رسیده بودند، در وقت‌های اضافی به زمین آمد و در عرض 9 دقیقه 3 گل به ثمر رساند تا یکی از تلخ‌ترین شکست‌ها را به سرخ‎‌پوشان پایتخت تحمیل کند.

او همچنین سابقه حضور در مسابقات جام باشگاه‌های جهان و گل‌زنی در این مسابقات را در آلبوم افتخارات خود دارد اما نه محمود کریمی و نه هیچ‌کس دیگر جایگاه نویدکیا را در فوتبال ایران پیدا نکرد.

** نویدکیا مرد 9 جام فوتبال ایران

محرم نویدکیا که تمامی جام‌های سپاهان را در این سال‌های پرافتخار بالای سر برد، تمام عمر فوتبالی‌اش را در سپاهان سپری کرد؛ او به جز یکی دو فصل که در فوتبال آلمان توپ زد، به جز سپاهان در هیچ تیم دیگری در ایران بازی نکرد و از ابتدا با سپاهان بزرگ شد.

نویدکیا پس از کسب اولین قهرمانی به همراه سپاهان در لیگ برتر، بازوبند کاپیتانی را بر دست خود بست تا مسیر افتخاراتش آغاز شود؛ 5 دوره قهرمانی لیگ برتر به همراه 4 قهرمانی در جام حذفی و حضور در فینال جام باشگاه‌های آسیا و حضور به عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات جام‌ باشگاه‌های جهان از جمله افتخارات او در سپاهان است.

چیزی که او را بیشتر از یک کاپیتان در سپاهان محبوب کرد، دلسوزی و رابطه خوبش با هواداران بود که همین موضوع حواشی را نیز برای سپاهان به همراه داشت.

برخی‌ها او را به دخالت بی‌جا متهم کردند و او را نمونه کامل یک بازیکن‌سالاری در باشگاه معرفی کردند، اما آن چه از شواهد مشخص است، جایگاه نویدکیا فراتر از یک بازیکن در سپاهان بوده و هواداران نیز او را به عنوان دلسوز سپاهان همیشه حمایت کرده‌اند.

نویدکیا که به دلیل مصدومیت‌ها فراوان نتوانست به حقش در فوتبال برسد، می‌توانست یک بازیکن کلیدی نیز در تیم ملی باشد اما مصدومیت‌ها اجازه خودنمایی به او در عرصه ملی را نداد و او همیشه تیم ملی را فدای سپاهان کرد.

** فوتبال زیبا + افتخارات، راز محبوبیت کاپیتان

فراتر از افتخارات محرم نویدکیا، نوع بازی او در میانه میدان بی‌نظیر بود و در ایران کمتر نمونه‌ای مشابه او داشته‌ایم و کلاس فوتبالی او به مراتب بالاتر از ایران بود.

فوتبال دوستان فراموش نکرده‌اند که در آخرین قهرمانی سپاهان که با حسین فرکی به دست آمد، حضور نویدکیا آماده در 6 بازی پایانی فصل و کسب 6 پیروزی متوالی زمینه ساز قهرمانی طلایی پوشان را رقم زد.

اما نویدکیا در این دو فصل با آن محرم سرحال روزهای قبل تفاوت داشت و مدت زیادی بازی را از روی نیمکت دنبال می‌کرد؛ او دیگر توانایی 90 دقیقه بازی کردن را نداشت و مصدومیت‌های جزئی او نیز اجازه بازی همیشگی‌اش را نمی‌داد تا اینکه نویدکیا تصمیم خودش مبنی بر خداحافظی را گرفت.

پرافتخارترین کاپیتان و بازیکن فوتبال ایران بدون بوسه زدن بر چهارگوشه مستطیل سبز از میادین خداحافظی کرد و او که همیشه حرف دل شهرستانی‌ها را در رسانه‌ها زده بود، تصمیم داشت با خداحافظی‌اش نیز بار دیگر این موضوع را دیکته کند.

نویدکیا تصمیم داشت در دربی اصفهان و در مقابل رقیب دیرینه از فوتبال خداحافظی کند تا به همه ثابت کند فوتبال ایران تنها استقلال و پرسپولیس نیست؛ او در مدت حضورش در فوتبال ایران نسبت به این موضوع دغدغه بسیاری داشت و برای نشان دادن این موضوع از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

بماند که خداحافظی محرم با دخالت حاج‌صفی و پاپی نا تمام ماند و او نتوانست به طور کامل از فوتبال خداحافظی کند اما همین تصمیم و اجرای آن مقابل ذوب‌آهن پیام‌های فراوانی را به همراه داشت.

نویدکیا پس از آن خداحافظی نافرجام و از آن جایی که مصمم بر تصمیم خود بود، دیروز در تمرین سپاهان حضور یافت و با تک تک بازیکنان خداحافظی کرد تا به طور کامل مستطیل سبز را کنار بگذارد و به اصطلاح کفش‌هایش را آویزان کند.

** بازوبند بزرگان به احسان رسید

در همان جلسه بازوبند کاپیتانی سپاهان که پیش از نویدکیا بر دستان بزرگانی همچون محمود کریمی، مجید بصیرت، رسول خوروش و … بسته شده بود به احسان حاج‌صفی رسید.

حاج‌صفی که پتانسیل نویدکیا شدن را در سپاهان دارد، تفاوت‌هایی نیز با او دارد و موفقیت‌های حاج‌صفی در تیم ملی شاید شاخص‌ترین و بارزترین این مؤلفه‌هاست.

او با درخشش در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا و با سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی بیش از 80 مرتبه، یک چهره ملی است و علاوه بر محبوبیت در اصفهان، از محبوبیت ملی برخوردار است.

بازیکن خلاق و خوش ‌اخلاق کاشانی سپاهان همانند نویدکیا یک فصل ناموفق را در آلمان توپ زد و مجدد به ایران بازگشت اما این فرصت را هنوز دارد که بتواند در اروپا بازی کند.

احسان حاج‌صفی 26 ساله در میانه جوانی به اوج پختگی رسیده است و می‌تواند به یک کاپیتان مطمئن برای سپاهان تبدیل شود که او را تا 10 سال دیگر در این سمت دید.

محرم نویدکیا نیز که از محبوبیت وصف‌ناپذیری میان هواداران اصفهانی برخوردار است، می‌تواند راه بصیرت، کریمی، خوروش و … پیش بگیرد.

به دلیل علاقه زیاد خود نویدکیا به سپاهان و حمایت‌های هواداران، قطع همکاری این دو به نظر منتفی می‌رسد اما اینکه نویدکیا مسیر مدیریت را پیش می‌گیرد و یا مسیر هدایت، تصمیمی است که باید منتظر آن ماند.

انتهای پیام/ فارس