نگهداری از حیوانات خانگی و تفکری که انجمن جهانی از حیوانات در قبال آن دارد ابتدا به نظر ساده و بدون هیچ گونه مناقشه ای جلوه میکند اما هرچه تعمق در آن بیشتر شود به نکات قابل توجه و عجیب تری برمی خوریم. اسلام هم در کمال وقار و عقلانیّت تمام شبهات را سال ها قبل از طرح پاسخ گفته است تنها نیاز به افراد بصیر و دلسوز دارد که فرمایشات اسلام را و به جامعه ارائه دهند...

جهت دانلود کامل مقاله به صورت pdf اینجا را کلیک کنید.

فرهنگ جزء مهم ترین عناصر در انسجام و یکپارچگی جامعه است و تغذیه صحیح آن پیشرفت یک جامعه را به ارمغان می آورد و سهل انگاری و برخوردهای بدون تأمل نسبت به مسائل این حوزه ضرر های غیر قابل جبرانی را به بار می آورد.

نگهداری از حیوانات خانگی و تفکری که انجمن جهانی از حیوانات در قبال آن دارد ابتدا به نظر ساده و بدون هیچ گونه بحث و مناقشه ای جلوه می کند اما هر چه تعمق در آن بیشتر شود به نکات قابل توجه و عجیب تری بر می خوریم.

انجمن جهانی ابتدا با هدفی نیکو و والا بنیان گذاری شد اما هرچه زمان از تأسیس آن گذاشت با دخالت افراد مختلف ار مسیر اصلی خود خارج شد و شروع کرد به تولید فرهنگ ضد حیوانات و بشر که قربانی خود را یکباره از پای در نمی آورد بلکه در خاموشی مطلق انهدام مبتلا را رقم می زند.

فرهنگ تولید شده ابزاری را برای دشمن مهیا کرد برای وارد کردن هجمه ها و شبهات گوناگون به دین اسلام اما همانطور که همیشه راستی و درستی کذب را قربانی خواهد کرد و نور انتهای ظلمت را رقم خواهد زد اسلام هم در کمال وقار و عقلانیّت تمام شبهات را سال ها قبل از طرح پاسخ گفته است تنها نیاز به افراد بصیر و دلسوز دارد که فرمایشات اسلام را از منابع آن استخراج کنند و به جامعه ارائه دهند تا فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی از هجوم عوامل بیگانه حفظ شود.

1- مقدمه:

در ادبیات دینی و ملی[1] سخن از حیوانات بسیار به میان آمده به طوری که با اندکی جست و جو و تأمل به مواردی دست می یابیم که قابل تسامح و چشم پوشی نیست از این امر می توان به نتیجه ای مسلم و ملموس رسید انسان و حیوانات در هم آمیختگی و وابستگی شگفت آوری دارند به گونه ای که از ابتدای خلقت بشر تا به امروز حیوان و انسان زمینه های مختلفی برای رشد، نمو و ترقی فراهم کردند و از مزد زحمات متقابل خود بسیار چشیده اند.

این آمیختگی و عجین بودن ابتدا امری بدیهی تلقی می شود اما اگر کمی از حوادث مورد بازدید و روزمره خود صرف نظر کنیم و در رابطه انسان و حیوان با عمق بنگریم و کف های سطح را کنار زده اصل مطلب را نمایان کنیم خواهیم دید عصر ارتباطات و فناوری نه تنها این ارتباط و برخورد با حیوانات را منقطع، مسدود و کم رنگ نکرده است بلکه با عث قوت، استحکام و فزونی وابستگی انسان و حیوان به یکدیگر شده است.

حال که به نقطه اتصال و مأنوس بودن انسان و حیوان رسیدیم سؤالی در صفحه ذهن خودنمایی می کند این رابطه که در عصر حاضر عمیق تر و شدید تر شده است مگر قرار است چه حاصل و ثمره ای در پی داشته باشد، اساساً وابستگی انسان به حیوان  و اثر گذاری حیوان بر احوالات انسان چه زاییده ای دارد که سعی در سقط این حمل دارید.

خود را در کنار مردابی زیبا با آسمانی آبی در بالای سر تصور کنید دسته ایی از پلیکان ها در حال رژه بر این مرداب خیالی هستند تلفیق شفافیت آب و آبی آسمانِ ظهور کرده در صفحه مرداب و رنگِ خوشِ صورتی پلیکان ها چنان روح را نوازش می دهد و باعث طراوت جان می شود که اکسیر هیچ داروخانه ایی چنین خیال آسوده و خوش را برای انسان به ارمغان نمی آورد بسیاری از حیوانات در جنبه های مختلف زندگی انسان به کمک آمده اند و همیاری می کنند چه در این کمک ها شما را آزار داده است که سعی در انقطاع این رابطه  کرده اید و شمشیر تیز استدلال از غلاف ذهن بیرون کشیده اید.

با جسارت تمام پاسخ خواهیم داد بحث ما در این نگارش ورای این کمک های اولیه است بلکه در تلاش برای متلاشی کردن فرهنگی هستیم که ادامه آن تنها سقوط در تباهی است و منجر به تعلیق در شب سیاهی است که طلوع سفیدی در انتظار آن نیست.

این فرهنگ مسموم، ابتذال را افتخار قلمداد می کند و تاریکی را به روشنایی تعبیر می کند این فرهنگ فاسد و آمیخته با حربه های غرب برای نفوذ در فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی تنها آشوب و آشفتگی فکری را هدف قرار نداده است بلکه سعی در یک نوع وابستگی به خود بدون راه فرار است و دست و پا زدن در دریای مسمومی که ساحل پاکی در پی ندارد.

این فرهنگ قرار گیری حیوانات در کنار انسان ها  را به این عنوان که حیوان شخصیتی باشد داخل در اعضای خانواده نشانه رفته است و حیوان را فرای خدمت گذار به انسان معرفی می کند که مفصلاً ادعای آن در ادامه مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

اما نکته ایی تلخ در اینجا قابل تذکر است به علت ارتباطات وسیع و گسترده حیوانات و انسان ها به یکدیگر این شکل ار مباحث آن طور که شایسته و بایسته بوده است مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است که غفلت از این امور بزودی و در آینده ای نه چندان دور بر تبل رسوایی اش کوبیده خواهد شد و در نهایت اختلاط حق و باطل را در پی دارد و متاسفانه از همه بیشتر اسلام ناب محمدی مورد تهاجم و تهمت واقع می شود که نه نام مقدس اسلام شایسته قرارگیری در کنار اتهامات را دارد و نه درجه اعتبار این مباحث در حد اسلام است ولی امان از خواب غفلت سردمداران اجتماعی جامعه که ناخواسته سنگی در چاه انداخته و هزاران عالم را  به مشقت جبران وا میدارند.

در ادامه همت بر این گمارده شده است که فرهنگ نگهداری از حیواناتی که خانه مأمن آن ها نیست ولی برچسب خانگی به آن زده می شود را از جنبه ها و مکاتب و دیدگاه های مختف مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا به سؤالات ظهور کرده در آیینه تفکرات آدمی پاسخ درخوری دهیم و حجت نهایی که نظر اسلام باشد را از منابع دینی استخراج کنیم.

2- تعریف حیوان خانگی:

هر سازه و بنایی دارایی عمود و ستون هایی است که اساس آن سازه و بنا محسوب می شود بدون اساس نه قوامی برای سازه حاصل می شود و نه بنا شکلی به خود می گیرد داشتن ستون و پایه سخنش تنها محدود به بنا و سازه های فیزیکی نیست بلکه سازه ها در مقوله فکری هم دارای همین شکل از مهندسی است تعریف حیوان خانگی و یکی از ستون های سازه فکری ما را می سازد که لغزش در حد و رسم آن سقوط در نافهمی را به ارمغان می آورد باید به طور جامع و به شکلی صحیح معنای حیوان خانگی را منقّح کنیم تا بدانیم بر روی چه محمولی سعی در بار کردن محتوا داریم برای روشن شدن تعریف به طور اصح و اکمل مطلب را به دو بخش تقسیم می کنیم: 2-1- تعریف حیوان 2-2- تعریف خانگی

2-1- تعریف حیوان: در معنای لغوی حیوان در بین علمای علم لغت تقریبا اتفاق وجود دارد و همه قائل هستند حیوان به معنای زندگانی است[2] و تعبیرات از این دست اما اختلاف اصلی در معنای اصطلاحی حیوان است و اینکه حیوان اساساً به چه چیزی اطلاق می شود مکاتب، حزب ها و انجمن های مختلف هرکدام تعریفی را برای حیوان ارائه می دهند اما با توجه به ضیق مقال و مقام ترجیح می دهیم چندین تعریف از مکاتب مطرح و مورد توجه را ذکر  کنیم و بعد به تعریفی گلچین شده مناسب با موضوع تحت بررسی برسیم.

از لحاظ علم منطق و فلسفه حیوان جنس است و جنس در اصطلاح فلسفه و منطق در مورد مفهومی کلی به کار می رود که مشترک میان انواع متفاوت یا به عبارت دیگر میان افرادی است که حقیقتشان با هم تفاوت دارد. (افراد مختلف الحقیقه) پس حیوان مفهوم کلی است که انواع متفاوتی را در خود جای می دهد.

در منابع دینی به موجود ذِی روحِ فاقد خرد و تعقل حیوان اطلاق شده است که معادل آن در زبان فارسی کنونی جانور است و درعلوم تجربی به هر موجود جاندار- اعم از انسان و غیر انسان- حیوان اطلاق می‌شود لیکن کاربرد رایج و عمومی آن، موجود زنده غیر انسان است.

با توجه به این تعاریف و تعابیر در رابطه با حیوان می توان نتیجه گرفت حیوانات موجوداتی دارای روح ،زندگانی و نموهستند که بر اساس هر علم و مطلبی دارای محدوده خاصی است و چون بحث ما درباره نگهداری حیوانات است آن هم از نوع خانگی انسان از دایره حیوانِ مورد بحث ما خارج می شود وتعریف به حیوانات غیر ناطق اختصاص داده می شود اما اینکه دقیقا کدام اقسام از حیوانات غیر ناطق وارد موضوع می شوند نیاز به بررسی معنای خانگی دارد.

البته برخی که مقدار قابل ملاحظه ایی هم نیستند در تفاسیر انگشت شمار خود از حیوان حتی گیاهان را هم در دسته حیوانات وارد کردند با این استدلال که تمام شرایط حیوان برای گیاه هم منطبق است از قابلیت رشد گرفته تا حدی از ادراک اما چون این چنین تعاریفی در غایت قلت هستند از نقد و بررسی آن ها صرف نظر می کنیم تا از محور اصلی بحث خود منحرف نشویم و از اطاله کلام خودداری کنیم.

2-2- تعریف خانگی: برای تعریف کلمه خانگی که اساساً به عنوان صفت برای کلمات دیگر به کار می رود کار دشوار و سختی در پیش نداریم زیرا برای این کلمه تعبیرات و معانی زیادی بیان نشده است و همچون کلمه حیوان نقل محافل مختلف علمی و ادبی نبوده است و میان معنای اطلاحی و لغوی آن تفاوتی قائل نشده اند بلکه این لفظ بر اساس موصوف خود  رنگ می گیرد[3] به گونه ای ملاک معنای این لفظ موصوف آن است.

اگر بخواهیم به صورت کلی معنایی  را برای این کلمه ذکر کنیم که قدر مشترک در تمام موصوفات باشد باید بگوییم خانگی منسوب و متعلق برای خانه است بنابراین هر چیزی که نظم ، آرامش و راحتی حاکم بر خانه را متزلزل نکند می توان به آن پسوند خانگی را اضافه کرد به عبارت دیگر شی غیر مخل به آنچه در خانه رواج دارد اعم از موجود زنده یا غیر زنده خانگی نام دارد[4].

اما معنی حیوان خانگی کمی عام تر از خود معنای خانگی است زیرا در آن شمّه ای از واسطه گری انسان هم در انتساب این پسوند به حیوان رؤیت می شود در نهایت باید گفت حیوان خانگی یعنی حیواناتی که در جوار انسان زندگی می کنند و همدم انسان محسوب می شوند[5].

رابطه دوطرفه ای بین حیوان و انسان وجود دارد و حیوا نات خانگی تامین کننده نیاز های انسان هستند اعم از نیاز روحی و جسمی و انسان وظیفه نگهداری از آنان را بر عهده دارد لذا این جانوران برای دارندگان یا نگهدارندگانشان سودمندیهای فیزیکی یا عاطفی فراهم می‌کنند و در عین حال از مواهب همزیستی با انسان بهره مند می‌شوند.

3- اقسام حیوانات خانگی:

حیوانات خانگی را به صورت کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد که هر قسم خودش دارای انواع مختلفی است؛  3-1- حیوانات خانگی متعارف 3-2- حیوانات خانگی غیر متعارف

3-1- حیوانات خانگی متعارف[6]این گروه از حیوانات را می توان به طور معمول در محیط زندگی خود مشاهده کرد و دسترسی به آن ها بسیار آسان می باشد[7] البته مفهموم متعارف در برخی از حیوانات در دهه های گذشته دچار تغییر شده است زیرا دگرگونی محیط زندگی انسان از خانه های ویلایی بزرگ به آپارتمان های نقلی کوچک و فشردگی و تداخل زیاد جمعیتی انسان ها با یکدیگر تأثیر زیادی در روش زندگی گذاشته و نگهداری از حیوانات جدا از این تغییرات نیست بر همین اساس می توان دسته متعارف را به دو زیرمجوعه منقسم کرد؛

3-1-1- حیوانات خانگی متعارف پیشین 3-1-2- حیوانات خانگی متعارف نوین

3-1-1- حیوانات خانگی متعارف پیشین: حیوانات پیشین به آن دسته از حیوانات اطلاق می شود که با گذر زمان وجودشان در بین انسان بسیار کم رنگ  شده است هر چند هنوز هم می توان به آن ها  لقب اهلی و خانگی را داد [8]ولی در دنیای امروزه این دسته از حیوانات به منزله یک صنعت اقتصادی محسوب می شوند نه تنها حیوانی که اوقاتی را با انسان سپری می کند و در عوض سودی را به او می رساند چه از جهت عاطفی و روحی و چه از جهت فیزیکی و جسمی.

این دسته در عصر حاضر بیشتر برای خوراک انسان تولید و تکثیر می شوند و نمونه های بسیار زیادی را می توان برای آن نام برد از پرندگان گرفته همچون مرغ و شتر مرغ تا چهارپایان ماننر گوسفند وگاو همگی حیواناتی بودند که روزگاری زندگی در جوار انسان را تجربه می کردند و حال اسیر طمع لا یتناهی انسان شده اند و به چرخه صنعت پروری برای سود بیشتر تبعید گشته اند.

همانطور که بیان شد این حیوانات را می توان با پسوند خانگی گره زد و کاملا متداول و متعارف است اما همان گونه که گذر زمان به شیوه زندگی انسان رحم نکردند این حیوانات هم، اکنون دیگر جایگاه سابق و اصلی خود را ندارند و بیشتر نقش کالا را ایفا می کنند از همین رو به آنان حیوانات خانگی متعارف پیشین گفته می شود.

  3-1-2- حیوانات خانگی متعارف نوین: دقیقا در نقطه مقابل تقسیم گذشته این دسته از حیوات جای دارند این حیوانات محیط ومحل زندگیشان، جایی که نقطه آرامش آن ها است جایگاهی به دور از انسان هاست[9] اما بازهم سودجوی و منفعت طلبی انسان باعث شده در حال زندگی درکنار بشر باشند کسانی که مروّت و مردانگی را کنار گذاشته از این دسته از حیوانات هم به عنوان اسباب سرگرمی انسان استفاده می کند و در کمال حیرت همانطور که در دسته سابق صنعت و تجارت موجب جدایی برخی از حیوانات شده بود در این مورد هم این طمع ثروت بیشتر بوده است که موجب همجواری این قسم از حیوانات با انسان ها شده است.

هرچند تنها سودجوی نیست که حیوانات بی خبر از همه جا را به بند بردگی و آلت برای رفاه خود می کشد بلکه در پس پرده ی این نمایش اهداف پلید شیطانی قرار گرفته که جای حق و باطل را عوض می کند و ساده لوحانه است که فکر کنیم این ویروس برده داری از حیواناتی که تعلق خاطر و وابستگی به انسان ندارند  فقط توسط سودجویان به تکثیر افتاده است.

در ادامه بیشتر به این مبحث پرداخته خواهد شد به هرحال حیوانات خانگی نوین امروزه بیش از هر عصر دیگری در دسترس هستند و تداخل زندگی انسان با این حیوانات از حد تعادل گذشته است برای این قسم میتوان مثال های متعددی ذکر کرد از پرندگان تا دوزیستان و آبزیان، سگ ،گربه، ماهی های آکواریمی و پرندگان زینتی تنها بخشی از این دسته را تشکیل می دهند.

3-2- حیوانات خانگی غیر متعارف[10]نگهداری از چنین حیواناتی برای هیچ قشرو صنفی رایج و متداول نیست با توجه به مشقت زیادی که در نگهداری این دسته از حیوانات خانگی است میل و شوقی هم برای آوردن آن ها به محیط زندگی نیست[11] اما عنصر خودپسندی و عُجب که همیشه سعی دارد انسان را در کانون توجهات قرار دهد و تهدید دائمی برای او به حساب می آید در این مورد هم بیکار ننشسته و افرادی که تنها ثروت و سرمایه عمر گرانبهای خود را در اندوختن سکه های زرین هدر داده اند برای جلب توجه از این حیوانات در محیط زندگی خود استفاده می کنند و علاوه بر ضررهایی که جان خودشان را  در خطر قرار می دهد به سیستم طبیعی محیط زیست هم آسیب های جبران ناپذیری می زنند برای این دسته هم مثال های زیادی موجود است مانند خرگوش، همستر[12]، موش، میمون، جوجه تیغی، آفتاب پرست، سایر حیوانات مانند شیر، پلنگ، ببر، تمساح، انواع مارها و.. حتی اگر از بدو تولد در محیط خانه پرورش یافته باشند، با توجه به امکان بیداری غرایز ذاتی و فیزیولوژیک و بروز تهدید جانی برای نگهدارنده و اطرافیان و از طرفی عدم امکان بهره مندی از حداقل حقوق حیوانی در ارضای غرایز مانند زندگی گروهی، تجربه شکار، همسر گزینی و جفت گیری در محیط واقعی، در دسته حیوانات خانگی قرار نمی‌گیرند.

هر چند عده ای اقدام به نگهداری این گونه حیوانات غیرمعمول می‌کنند بازهم منجر اتصاف پسوند خانگی به این جانوران نمی شود از نظر قانونی هم نگهداری این حیوانات مغایر با اصول شهروندی و معیارهای اخلاقی و انسانی و نقض حقوق حیوانات می باشد.

4- تفاوت ماهوی نگهداری با حفاظت از حیوانات:

با توجه به اینکه قصد نقد معنای نگهداری از حیوانات را داریم سریعاً این مطلب به ذهن بیاید که سعی در تخریب زندگی جانورانی داریم که به حق خدمات شایانی را به انسان کرده اند اما نکته ای که این افراد از آن غافل شده اند تفاوت ماهوی حفاظت با نگهداری است و این غفلت نشأت گرفته است از بکار بردن کلمات حفاظت و نگهداری به جای یکدیگر است به گونه ای که این گمان در ذهن نقش می بندد که وقتی کسی فرهنگ نگهداری از حیوانات را مذموم قلمداد می کند پس به طور کلی با حیات جانورانی غیر از انسان مشکل دارد و نیست ونابودی آن ها را آرزومند است.

در حالی که با کمی بررسی و جست و جو دست می یابیم هر چند ظاهراً این دو کلمه مترادف هستند اما از جهت ماهوی با یکدیگر تغایر دارند نگهداری همانطور که در گذشته بعه شکل مفصل بیان شد حکایت از تداخل شی در زندگی انسان دارد به طوری که گویی به همراه انسان رشد و نمو پیدا می کند و داری شخصیتی در زندگی انسان می شود اما حفاظت یعنی حفظ طبیعت شی به همان شکلی که بوده است بدون تغییر و دگرگونی[13].

پس اولاً تفاوت بین حفاظت ونگهداری غیرقابل انکار است و ثانیاً بدون شک یکی از آزاردهنده‌ترین تصاویری که می‌توان شاهدش بود، آسیب‌دیدن حیوانات است موجوداتی که به اندازه کافی با گسترش شهرهای صنعتی در زیست بوم‌های طبیعی‌شان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و علاوه بر آن در بسیاری از نقاط جهان مورد خشونت مستقیم نیز قرار می‌گیرند.

در نتیجه منکر حفاظت از حیوانات به یقین در افکار خود دچار انحطاط عمیقی شده است  از این رو تقریبا در تمای کشور های جهان دولت ها برای حفاظت از حیوانات قوانین سفت و سختی را وضع کرده است و برای ناقضان آن مجازات های سنگینی را تدارک دیده اند برای دستیابی به حقیقت مطلب اموری را از باب نمونه در این مرحله ذکر می کنیم تا حدیث مفصلی از این مجمل بخوانیم

در کشور ما، ماده ۶۷۹ مجازات اسلامی به مجازات حیوان آزاری پرداخته است. براساس این قانون، هرکس به عمد و بدون ضرورت، حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم کند یا تلف یا ناقص کند، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.علاوه بر این طبق ماده ۶۸۰ همین قانون، هرکس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند، به حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد[14].

چین ۱۰ سال حبس برای شکار پاندا در این کشور هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه حیوانات وحشی، دام و حیوانات خانگی به هرشکلی، از عدم مراقبت صحیح گرفته تا شکار غیرقانونی، شامل مجازات می‌شود که مبلغ تنبیه نقدی گاهی به ۲۰۰ هزار دلار هنگ کنگ نیز می‌رسد.دراین کشور شکار پاندا جرم بزرگی به حساب می‌آید و دست کم ۱۰ سال حبس و ضبط اموال را در پی خواهد داشت[15].

در کشور آمریکا، هر ایالت قوانین حمایت از حیات وحش مخصوص به خود را دارد که براساس زمان و نوع عملی که منجر به از بین رفتن حیوان شده، چه از طریق شکار چه از طریق ماهی‌گیری، متفاوت است. در نیویورک و ایلینوی، به کار گرفتن حیواناتی مانند فیل برای سرگرمی (مثلا در سیرک) غیرقانونی است. در این کشور حتی دست زدن به لاشه عقاب سرسفید ۲۰۰ هزار دلار جریمه به همراه خواهد داشت. همچنین لمس پوست تخم پرنده مهاجر بین ۱۵ تا ۲۰۰ هزار دلار جریمه دارد[16].

در کشور هند، تربیت و اهلی کردن حیواناتی مانند میمون، ببر، خرس، پلنگ، شیر و بوفالو ممنوع است و این حیوانات نباید برای ایجاد سرگرمی در سیرک‌ها و یا معرکه‌گیری‌های خیابانی مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. همچنین مالکیت میمون‌ها نیز ممنوع است. هرگونه اقدامی نظیر دزدیدن حیوانات از محل زندگی طبیعی‌شان، مسموم کردن یا کشتن آن‌ها تا سقف ۲۵ هزار روپیه جریمه یا هفت سال زندان و یا هر دو را در پی خواهد داشت. این مجازات شامل حال کسانی که لانه پرندگان را تخریب می‌کنند یا درختی پرنده‌ای روی آن آشیانه ساخته را قطع می‌کنند نیز می‌شود[17].

کشور اتریش یکی از بهترین سرزمین برای حیوانات است چرا که در آن حقوق حیوانات (چه خانگی چه وحشی) با حقوق انسان‌ها برابری می‌کند. قانون حمایت از حیوانات در اتریش از سال ۲۰۰۴ آغاز به کار کرد. بر اساس این قانون، خشونت علیه حیوانات برای فرد خطاکار ۲ هزار و ۴۲۰ دلار آب می‌خورد و در صورتی که اقدام فرد شدت خشونت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت این مبلغ به ۱۸ هزار و ۱۶۰ دلار خواهد رسید. این جریمه برای آسیب رساندن به حیوانات خانگی نیز صادق است و نگهداری سگ و گربه در مغازه برای فروش، تحت شرایط غیربهداشتی نیز کاری غیرقانونی است[18].

در کشور مالزی، آزار حیوانات و یا شکار غیرقانونی آن‌ها شامل جریمه‌ای با مبلغ بین ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار رینگیت (واحد پول مالزی) می‌شود. این قانون علاوه بر حفظ شرایط ایمنی و سلامت حیوانات وحشی، شامل حال حیوانات خانگی و دام نیز می‌شود[19].

در کشور آلمان شرایط زندگی حیوانات در دامداری‌ها باید استانداردهای تعیین شده در این کشور را داشته باشد و تمام حیواناتی که در گروه خون گرم‌ها قرار می‌گیرند، باید قبل از ذبح، بیهوش شوند تا درد نکشند[20].

سوئیس؛ دوره آموزشی برای نگهداری از سگ برگذار می کند. این کشور، اولین جایی بود که برای حفاظت از حیوانات قوانینی تعیین کرد. در سوئیس برای تامین شرایط مناسب جهت زندگی حیوانات (چه وحشی و چه دام) از سال ۱۹۹۲ قوانینی در نظر گفته شد. دولت سوئیس برای برخی حیوانات که اجتماعی به حساب می‌آیند، قانونی طرح کرده که طی آن، این دسته از حیوانات باید در باغ وحش و دامداری‌ها به صورت جمعی زندگی کنند.

جالب است بدانید که در این کشور حتی ممانعت از پارس سگ نیز غیرقانونی است و صاحبان آن‌ها باید برای کنترل شان کلاس‌های آموزشی بگذرانند[21].

انگلستان مجازات حبس برای حیوان آزاری وجود دارد. قانون حمایت از حقوق حیوانات در انگلستان برای منع خشونت علیه این موجودات، هرگونه آزار و رفتارهای خشونت‌آمیز علیه حیوانات (شامل حیوانات خانگی و حیوانات غیراهلی) ۵۱ هفته حبس در نظر گرفته است[22].

5- ترسیم انجمن جهانی حمایت از حیوانات:

شناخت دقیق و صحیحِ انجمن جهانی حمایت از حیوانات نقش مهمی در فهم مطالب آینده دارد. انجمنی که ابتدا با هدفی والا و نیک تأسیس شد ولی به مرور زمان با دخالت های نابجای اقشار مختلفی که تفکرات آمیخته به سم خود را در چرخه حرکت نوبرانه این اجمن تزریق کردند از مسیر اصلی خود خارج شد و مسبب شدند این انجمن به آنچه که هدف اصلی اش بود نائل نشود.

البته عده ای اندک از افراد درون این انجمن همچنان سعی بر توفیق و حرکت در مسیر اصلی را دارند اما تقابل با فتنه های دشمن که ابزار بسیاری را در دست دارند به سادگی امکان پذیر نیست، دشمنانی منفور و مغضوب که مبارزه در هر جهت نیکویی را دچار آسیب می کنند و با حربه هایی مختص به خود آن جنبش خودجوش را زمین گیر می کنند.

5-1- تاریخچه انجمن جهانی حمایت از حیوانات:

اولین رکن فهم اصالت یک مطلب رجوع به تاریخچه آن است بنابراین ابتدا از تاریخچه انجمن جهانی از حیوانات سخن به میان می آوریم.

انجمن جهانی پشتیبانی از جانوران[23] یک گروه بین‌المللی پدید آمده از بیش از ۹۰۰ سازمان مردم نهاد پشتیبانی از حقوق جانوران در ۹۰ کشور جهان است . این سازمان از همگرایی دو نهاد پشتیبانی از حقوق جانداران در سال ۱۹۸۱ پدید آمد و اکنون دارای دفترهای متعدد در کشورهای گوناگون جهان همچون آمریکا، انگلیس، آلمان، استرالیا، برزیل، تانزانیا، تایلند، دانمارک، کانادا، کاستاریکا، کلمبیا و هلند است . دفتر اصلی این سازمان در شهر لندن است .این سازمان همانند دیگر گروه‌های پشتیبان حقوق جانوران مخالف هر گونه سواستفاده و بدرفتاری با حیوانات است. انجمن جهانی حمایت از حیوانات در زمینه حفاظت و مصنونیت حیوانات از آسیب و گزند در سطح جهان مشغول فعالیت است. این انجمن بر این باور است که حمایت پایدار از حیوانات در صورت همکاری تمامی انسان ها میسر می باشد.

بدین منظور نیروهای خود را در قالب شبکه جهانی با بیش از هزار سازمان عضو در 156 کشور متمرکز نموده است . این انجمن را به دلایل مختلفی می توان در ابتدای امر موفق نامید اما هرچه رو به جلو حرکت کرد با موانع گوناگونی روبه رو شد که آن را از مسیر اصلی خود خارج کرد.

از جمله دلایل موفقیت انجمن می توان به  تحت مراقبت پزشکی قرار دادن حیوانات اهلی و غیر اهلی ساکن در مناطق بحران زده و ابداع سیستم های هشدار دهنده قبل از وقوع حوادث،رهایی خرس ها از بی رحمانه ترین شرایط زندگی و کمک به حامیان آن ها در جهت زمینه سازی برای بقای این حیوانات اشاره کرد همچنین واکسیناسیون و کنترل تولید مثل گربه ها و سگ های ولگرد و روشن سازی اذهان عمومی در خصوص نگهداری مسئولانه از حیوانات خانگی،همکاری با سازمان های بین المللی از قبیل سازمان جهانی بهداشت[24] و سازمان جهانی غذا[25] و سازمان ملل متحد[26]در رابطه با مسائل تغذیه ای و حفاظت از محیط زیست از دیگر علل موفقیت این انجمن می باشند.

این موارد تنها اندک دلایلی است که به دلیل ضیق مقام می توان ذکر کرد و توفیقات و علل نیکو شمردن این انجمن  در این موارد خلاصه و محدود نمی شود بلکه اگر بخوهیم مطالب را به صورت مفصل و کامل ذکر کنیم از اهدف مقاله خارج است.

هدف از به میان آوردن سخن از این دلایل موفقیت این انجمن در ابتدای راه بخاطر این است که بیان کنیم انجمن حمایت از حیوانات بر اساس و بنیان نیکویی پایه گذاری شده است تنها راه را گم کرده است و در حقیقت این انجمن مورد نقد و اشکال قرار نمی گیرد بلکه تفکر آلوده به بغض و حسد نسبت به اسلام را که وارد جریان حرکت انجمن شده و تبدیل به غده سرطانی بد خیمی شده است دراری نفص های فراوانی است که سهل انگاری در رسیدگی به آن هر روز کار را سخت تر می کند و امکان دارد به حدی برسد که روزی دیگر برای هدف درست و پاک اولیه جایی نماند.آن تفکر مسموم باید هرچه سریعتر ساقط و منهدم شود.

5-2- عملکرد انجمن جهانی حمایت از حیوانات:

این سازمان پویش‌های متعددی را بر ضد مواردی از بدرفتاری با جانوران همچون گاوبازی، شکار نهنگ‌ها، واداشتن جانوران به انجام حرکات نمایشی در سیرک و افزایش بی رویه دامداری ترتیب داده است . با تلاش‌های این گروه مردم نهاد بازی‌های نمایشی که در آن خرس‌ها به جنگ همدیگر فرستاده می شدند در بیشتر مناطق پاکستان برچیده شد . این سازمان بیش از 40 سال است که در بیشتر کشور های جهان به خصوص مناطقی که در آن ها اقداماتی اندک در زمینه حمایت از حیوانات صورت گرفته و یا تا به حال اقدام موثری در این خصوص انجام نشده، با شدت و حدت بیشتری فعالیت می کند.

اقدامات حمایتی انجمن در زمینه های ذیل متمرکز شده است:

حیوانات خانگی: کمک به بهبود شرایط زندگی سگ ها و گربه های ولگرد و انجام اقداماتی علیه رفتار های بی رحمانه متداول با حیوانات، مسئولیت پذیر نمودن صاحبان برای داشتن رفتاری شایسته با حیوانات خود.

حیوانات غیر اهلی: انجام اعمالی علیه رفتار بی رحمانه و یا کشتار حیوانات وحشی به دلیل استفاده تجاری از آن ها برای تولید لوازم زندگی و دیگر وسایلی که به عنوان سوغات وصنایع دستی خریداری می شود.

علاوه بر این برنامه های انجمن مقابله با نگهداری زجر آور این حیوانات و هم چنین پرورش جمعیت حیات وحش می باشد.

حیوانات اهلی: اقداماتی علیه نگهداری جمعی حیوانات برای مقاصد صنعتی و یا برای انجام کارهای طاقت فرسا در مزارع، برنامه هایی ناهمسو با حمل و نقل حیوانات خانگی آن هم صرفا برای استفاده غذایی از آن ها.

اقدامات امدادی انجمن در مناطق بحرانی: گروه های امداد فوری به مناطق بحران زده یاری می رسانند این سازمان حیواناتی را که در پی حوادث طبیعی و یا فجایع ناشی از جنگ در معرض خطر قرار می گیرند یا مجروح می شوند نجات می دهد و از آن ها مراقبت می کند. بدین ترتیب پس از زمین لرزه در شیلی و یا بعد از وقوع گردباد در میانمار مراقبت های پزشکی خود از حیوانات و ارسال غذا برای آن ها را آغاز نمود و اقدام به ایجاد اصطبل های موقت کرد. از آن جایی که بخش اعظمی از جمعیت جهان به این حیوانات وابسته است، این سازمان به این طریق نه تنها به حیوانات امداد رسانده بلکه زمینه بقاء بسیاری از انسان ها را نیز فراهم نموده است.

انجمن در سال 1985کمپینی را برای غیرقانونی گاوبازی در شهرهای فرانسه و اسپانیا آغاز کرد.

در دهه 1990، انجمن در ممنوعیت رقص خرس در یونان، ترکیه و هند همکاری کرد. در هند، این موسسه یک صندوق مقدس برای خرس هایی که قبلاً در تجارت استفاده می شده بود تأمین می کرد. در پاکستان آنها تلاش می کنند تا تغییر در قانون، طعمه های خرس را پایان دهند و معیشت جایگزینی برای صاحبان خرس و خرس های نجات یافته از طعمه ها به وجود بیاورند.

این سازمان سعی بر این دارد که پایانی برای کشتار غیرانسانی سگ های ولگرد را به حقیقت بدل کند، و پایانِ کاری که بسیاری از کشورها در تلاش های  نابجا برای از بین بردن هاری انجام می دهند. این سازمان خاطرنشان کرده است که برنامه های واکسیناسیون تنها راه موثر برای از بین بردن هاری است و در برنامه های واکسیناسیون با دولتها همکاری می کند. در سال 2012 ، یک برنامه واکسیناسیون دسته جمعی در استانهای شانشی ، گوئیژو و آنهویی چین با همکاری مرکز کنترل بیماری حیوانات چین آغاز شد. از ژوئن 2014 ، 750 دامپزشک آموزش دیده اند و بیش از 90،000 سگ واکسینه شده اند. برنامه های واکسیناسیون گسترده در بالی، فیلیپین، بنگلادش،  کنیا، زنگبار و کاتماند وونپال.

تمرکز بعدی بر مدیریت جمعیت سگ های ولگرد است ، از طریق روش های انسانی اثبات شده مانند آموزش، قوانین بهتر، ثبت نام و شناسایی سگ ها، عقیم سازی و جلوگیری از بارداری، نگهداری امکانات و مراکز بازگرداندن خانه. آنها با استفاده از الگوی ارائه شده در سند راهنمای مدیریت انسانی جمعیت سگ ها، تهیه شده در نوامبر 2007 توسط ائتلاف بین المللی مدیریت مشکلات زیست محیطی [27]، که انجمن یکی از اعضای آن است، به دولت ها کمک می کنند تا برنامه ای را طراحی کنند و پیشرفت ارزیابی کنند.

این برنامه ها اغلب شامل خدمات دامپزشکی مانند کلینیک های سیار برای گربه ها و سگ های ولگرد یا متعلق به افرادی است که توانایی مراقبت های دامپزشکی را ندارند. حیوانات عقیم می شوند، واکسینه می شوند و سایر مراقبت های دامپزشکی مورد نیاز را انجام می دهند. چنین برنامه هایی در سریلانکا، زنگبار، کلمبیا، برزیل، کاستاریکا، سیرالئون و بالی ارائه می شود.

انجمن جهانی حمایت از حیوانات با دولت ها، مشاغل غذایی و کشاورزان برای بهبود وضعیت رفاه حیوانات پرورشی همکاری می کند. آنها عموم مردم را به خرید مواد غذایی تولید شده مطابق با استانداردهای بالای رفاهی تشویق می کنند. در سال 2013 این انجمن به منظور ایجاد معیار تجاری در زمینه رفاه حیوانات به شرکت جهانی دلسوزی در کشاورزی پیوست. براساس گاردین، از زمان راه اندازی این معیار ، در شرکت های منتشر کننده محصولات حیوانی، سیاست های رفاه حیوانات 10 درصد افزایش وجود داشته است[28].

و در انتها گزارشی را نقل می کنیم از دبیر این انجمن درباره شیوه کاری آن ها (در هر جامعه، ما چند نفر را آموزش می دهیم كه می توانند به دیگران درباره رفاه حیوانات مطالب مختلفی را بیاموزند. آنها در كارگاه ها شرکت می كنند و از اجتماعاتی بازدید می كنند كه آموزش ما قبلاً در آن مکان ها  تأثیرگذار بوده است. سپس آنها آنچه را كه می آموزند به اشتراک می گذارند. مفاهیم گسترش می یابند. عادت ها تغییر می کنند. و در آخر مطلوب که رفاه حیوانات باشد محقق می شود و بهبود می یابد. و از آنجا که حیوانات از سلامتی بالاتری برخوردار هستند، صاحبان آن نیز می توانند زندگی بهتری داشته باشند.)

پس از حوادث، آنها برای انجام مراقبت های اضطراری دامپزشکی، توزیع غذا و تجدید حیوانات با صاحبان خود در صورت امکان به مناطق آسیب دیده کمک رسانی می کنند. این کار در کشورهای در حال توسعه، جایی که جوامع برای غذا، حمل و نقل و درآمد خود به حیوانات متکی هستند، منفعت ویژه ای دارد. این انجمن همچنین با همکاری دولت ها و گروه های محلی حمایت از حیوانات در مناطق مستعد برای ایجاد سیستم های هشدار ملی و آموزش چگونگی محافظت از حیوانات خود در صورت بروز یک فاجعه آموزش می دهد.

5-3- انجمن جهانی حمایت از حیوانات در ایران:

با توجه به اینکه انجمن را به صورت کلی تعریف کردیم و عملکرد آن را هم در حد توان بیان داشتیم در تفسیر شعبه این انجمن در ایران به اطاله گویی روی نمی آوریم زیرا اهداف و مقصود انجمن در ایران پیروی از همان آیین نامه جهانی است ولی کم لطفی می دانیم از میهن عزیزمان که سابقه طولانی و درخشانی در امر حمایت و حفاظت از محیط زیست دارد سخن نگوییم و شایسته است مطلبی هر چند کوتاه به انجمن حمایت از حیوانات در ایران اختصاص دهیم مطلبی که بیان می کنیم سخنان دبیر انجمن دکتر سعید ضمیر اخلاقی است که به صورت بایسته فعالیت های انجمن را تشریح کرده است (حيوانات از اجزاي بسيار با اهميت محيط زيست هستند كه در خلقت هر كدام حكمت هايي نهفته است. امروزه بسياري از روش هاي زندگي انسان منجر به آزار و يا نابودي حيوانات بي‌پناه شده است.

گرچه انسان به عنوان اشرف مخلوقات به واسطه تفكر برتر، تسلط خود را بر سرنوشت بسياري از حيوانات تحميل مي‌كند، ولي اين تفكر مي‌تواند به شكلي تغيير کند تا فرزندان ما را ازوجود حيوانات امروز محروم نسازد.

دراین راستا انجمن حمايت از حيوانات شکل می گیرد که يك انجمن مردمي و زيست محيطي از گروه تشكل‌هاي غير دولتي[29]  است كه با شماره ثبت ۱۰۷۱۹ از ابتداي زمستان ۱۳۷۷ آغاز به كار کرده است.

اين انجمن از نظر قانوني، به تاييد وزارت كشور و اطلاعات نيروي انتظامي و اداره ثبت شركتها رسيده است.

انجمن حمايت از حيوانات پس از ۶ سال فعاليت در جلسه ماه نوامبر (آذرماه) ۲۰۰۵ پس از بررسي مدارك و فعاليت‌ها با اكثريت قاطع آرا به عضويت جامعه جهاني حمايت از حيوانات پذيرفته شد، البته  wspa در چندسال اخیر با تغییر نام به  wap نحوه فعالیت خود را در جهان به سمت مشارکت های عمومی تغییر داد .

وی هدف از تشکیل این انجمن را چنین عنوان می کند: انجمن حمايت از حيوانات كه با نام بين‌المللي IRAN S.P.C.A به جهانيان معرفي شده است، تنها انجمن ايراني رسمی و ثبت شده با هدف حمايت از حيوانات مورد آزار، بي‌پناه و در حال انقراض و تلاش براي ايجاد شرايط مطلوبتر زندگي براي حيوانات است.

اساسنامه و مرامنامه موجود درمورد این حیوانات را ممانعت از جور و ستم به حيوانات و جلب توجه عامه نسبت به حقوق حيوانات، توسعه معلومات و تشويق افراد درباره حقوق حيوانات، ايجاد مسئوليت فردي، معرفی کرده و می باشد. تلاش و همفكري در جهت تهيه و تدوين مقررات جديد منطبق با اوضاع اجتماعي روز، براي تصويب در مراجع ذي صلاح به منظور تامين رفاه كليه حيوانات، اقدام در جهت تامين آسايش، بهداشت، غذا، آب و جاي كافي براي نیز جزء اساسنامه است.

همچنین نظارت بر نحوه استفاده از حيوانات به منظور پيشرفت علم، مسابقات و سرگرمي، شكار و تربيت، كشاورزي، توليد مثل، دامپزشكي، حمل و نقل به شكلي كه رفاه حال آنها در نظر گرفته شود، امداد رساني به حيوانات در سوانح و حوادث پيش بيني نشده و فراهم نمودن امكانات، تغذيه، نگهداري و معالجه آنان تا ايجاد وضع عادي، جلوگيري از تخريب زيستگاهها و انقراض گونه‌هاي جانوري، جمع آوري، ساماندهي حيوانات ولگرد بدون صاحب و مبارزه با شكار بي‌رويه، قاچاق فروش غير مجاز حيوانات و جد و جهد مداوم براي ترويج مقاصد و مرام انجمن، از دیگر مفاد این اساسنامه به شمار می رود.

انجمن بر این اعتقاد است که پناهگاهی که برای حیوانات احداث می‌شود حتما بایستی شرایط مناسبی برای نگهداری از حیوانات را داشته باشد، زمینی که فقط بدور آن فنس کشیده شده باشد را می توان زندان حیوانات نامید نه پناهگاه آنان حیوانات بجز غذا و محل زندگی نیاز قابل توجهی به محبت دارند چیزی که در مجموعه های پرتعداد عملی نیست، لذا انجمن فقط نگهداری جمعی از حیوانات را در طول دوره درمان مجاز میداند و پس از آن حیوانات را بسته به وضعیت فیزیکی به افراد علاقمند واگذار می کند . در حال حاضر پناهگاهی با شرایط مناسب که انجمن از آن حمایت کند در بسیاری از استان ها وجود ندارد البته تاکنون تعدادی افراد با نیت کمک به حیوانات اقدام به جمع آوری سگ ها کرده اند که متاسفانه بدون هماهنگی با انجمن و بدون بهره گیری از حداقل استانداردها در برخی موارد خود باعث بیماری و تلفات فراوان در این حیوانات بی پناه شده اند.

دفتر انجمن در راستای محقق شدن بستر فعالیت های خود، تا رسیدن به شرایط استاندارد مصوبه وزارت کشور، پیگیرخواهد بود. همچنین ایجاد جلسات متعدد با اداره دامپزشکی و وزارت بهداشت و دیگر نهاد ها در بهبود و تسریع رسیدن به اهداف انجمن کماکان در دستور کار است.

طبق اساسنامه انجمن، حیطه فعالیت‌های انجمن کلیه حیوانات را در بر‌می‌گیرد و در طول سالیان گذشته نیز فعالیت‌های انجمن کلیه حیوانات اهلی و حیات وحش را شامل شده است.

از حمایت نشدن این انجمن از طرف سازمان هاي دولتي همچون سازمان محيط زيست، انتقاد می کنم و امید وارم در آینده ای نزدیک ایرانی عاری از هر گونه خشونت نسبت به حیوانات ببینیم و این امر تنها با کمک مردم و مراجع ذی الصلاح دولتی میسر خواهد شد.

5-4- پرده برداری از واقعیت انجمن جهانی حمایت از حیوانات:

تا بدین اینجا به کثرت از نعمات و فواید انجمن جهانی حمایت از حیوانات گفته شد انجمنی که با هدفی صالح تأسیس شد، خدمات فراوانی را در حق حیوانات انجام داد، گونه های بسیار زیادی را از خطر انقراض نجات داد و با علم به اینکه محیط زیست و عناصر تشکیل دهنده آن به طرز شگفت آوری به یکدیگر متصل هستند می توان گفت این انجمن جان بسیاری از انسان ها را به سلامت حفظ کرد.

اما چه شد که این انجمن به یکبار در سایه اعتمادی که پدید آمد دست به اقداماتی زد که نه تنها سودی را برای جانوران در پی نداشت بلکه گزند و آسیب های فراوانی را به وجود آورد انجمنی که روزی سعی داشت عشق به حیوانات را جایگزین تفکر برده بودن و بهره برداری صرف از حیوانات بدون هیچ خدمت متقابلی کند خیلی زود راه اصلی را گم کرد روی آورد به روش های بهره کشی مدرن از حیوانات و تبدیل شد به گرگی در پست برّه این موضوع زمانی ترکش هی خطرناک خود را بروز می دهد که بدانیم خیانت رفیق از دشمنی رقیب خطرناک تر است.

انجمنی به اسم حمایت و دارای سیاست هایی با متد آزار و اذیت که مواجه و پذیرش آن را آسان و عقلانی جلوه میدهد ولی بعد آن روی سکه خود را نمایان می کند عامل اساسی این خشونت های ویرانگر که روح و جسم حیوانات و همچنین انسان ها را آزرده خاطر می کند چیست و جالب توجه این است که اعمال مذکور در پوششی کاملاً مخفیانه به نام حمایت از حیوانات ودوستی با آنان انجام می پذیرد.

اگر بخواهیم درباره فریب افکار عمومی و واداشتن افراد به نگهداری از حیوانات در محل زندگی و مکانی که برای حیوان هیچ گونه تعلق خاطری در آن ملاحظه نمی شود بلکه بالعکس برای او ناامنی را پدید می آورد به صورت دقیق صحبت کنیم باید بگوییم نگهداری حیوانات به عنوان اینکه آن حیوان برای خود حریمی دارد و جزئی از شخصیت های درون خانه شود اولین بار در غرب رواج پیدا کرد هرچند از تاربخ دقیق آن اطلاعی در دسترس نیست ولی تخمین زده می شود حدود 300 سال است که حیوانی به عنوان اینکه خانگی است تنها در خانه نگهداری می شود بدون هیچ گونه استفاده دیگری اعم از شکار یا نگهبانی یا خدمات دیگراما در نوع حیوان توافق وجود دارد که سگ اولین حیوانی است که در غرب و آمریکا به عنوان خانگی نگهداری شد.

تا جایی که آرام آرام به دلیل از همگسستگی بنیان خانواده در غرب بیشتر شهروندان اروپایی و آمریکایی سگ را به عنوان عضوی از خانواده قبول کرده و حتی در حقوق مدنی خود حق الارث هم برای این حیوان خانگی لحاظ می کنند. و این اتفاق به حدی رسید که امروز سگ ها را بعنوان یک چهره سیاسی و عضوی از ساکنان کاخ سفید آمریکا یا کاخ ریاست جمهوری در بسیاری از کشورها مشاهده می کنیم.

این فرهنگ نگهداری از حیوان که هر روز در غرب و آمریکا درحال گسترش بود فقط با این تفاوت که نوع حیوان نگهداری شده در طی سال ها تغییر می کرد باعث وفور و اِزدیاد صنایع مختلفی شد که این صنایع مشاغل زیادی را به وجود آورده اند از مرکز نگهداری از حیوانات تا آموزشگاه و فروشگاه های حیوانات و خدمات دیگری چون جفت یابی، آرایشگاه، شست و شو، درمان  فقط بخش کوچکی از آن هستند حتی آزمایشگاه های بسیار مجهزی تأسیس شد برای تکثیر و تولید نژاد های مختلف حیوانات و سودی هم که از این تجارت حاصل می شد بسیار زیاد بود و به هیچ وجه برای افراد منفعت طلب این مقدار از ثروت قابل چشم پوشی نبود.

تا پیش از جنگ جهانی به این صورت نگهداری از حیوانات خانگی روایج نبود اما ظرف 50 سال اخیراین موضوع تا آن حد گسترده شده است که پرورش حیوانات خانگی و تولید ملزومات آن پنجمین صنعت پردرآمد دنیا به حساب می آید بر اساس آمار اعلام شده در یک تحقیق دانشگاهی کشور های غربی به طور متوسط سالانه 30 میلیارد دلار از تجارت حیوانات خانگی سود نصیب اقتصاد کشورشان می کنند حتی در برخی ایالت های آمریکا این عدد نزدیک به دو برابر می شود.

علاوه بر موارد بالا  فروش لوازم جانبی نگهداری از حیوانات خانگی مانند انواع قفس،خوراک و داروها و وسایلی چون قلاده و ابزار بازی و… بسیار سود آور است و چون به سرمایه اولیه بسیار کمی احتیاج دارد اشتیاق به آن برای کسانی که دنبال شغل هستند بسیار زیاد است.

وابستگی به حیوانات به خاطر تخریب عنصر خانواده در یک سو و سود کلان حاصل از تجارت آن از سویی دیگر باعث این شده بود که کشور های غربی به هیچ عنوان تلاشی در اصلاح ساختار این فرهنگ اشتباه نکنند و در برخی اوقات پافشاری هایی هم از برخی سیاسیون که وابسته به این کارزار اقتصادی بودند برای ترویج فرهنگ نگهداری از حیوانات  صورت می گرفت.

در این هنگام انجمن جهانی که یک ارگان تازه تأسیس بود و قدرت چندانی هم نداشت برخی موارد به اعتراض برخواست اما این اعتراضات در نطفه خفه شد اما کم کم دنیا دچار تحول جهانی شد وعصر ارتباطات شکل گرفت و فضای مجازی در بین جهانیان باب شد و دیگر برای به دست آوردن اطلاعات و درک درست مطالب نیاز به مرارت و مشقت های فراوان نبود بلکه مردم به آسانی می توانستند با یک کلیک به حجم انبوهی از مفاهیم و آموزش ها دسترسی پیدا کنند درست در همین مقطع زمانی بخصوص، برخی نقاط تاریک این فرهنگ برای مردم نمایان شد.

آمار روی آوردن به نگهداری از حیوانات خانگی به شدت دچار افت شد به گونه ای که حتی بسیاری از کسانی که صاحبان حیوانات خانگی بودند به دنبال سرپناهی برای حیوان خود می گشتند تا آن را برای همیشه از محل زندگی خود دور کنند گویی بالاخره خورشید آگاهی از پس ابرِجهلی که عمداً توسط جماعت منفعت طلب  ساخته شده بود طلوع کرده است و مردم دیگر حاضر نیست تنها برای کمی عواطف مصنوعی تزریق شده به روحشان حیوانات معصوم را با آزار و اذیت مواجه کنند هرچند این آزار و اذیت ناخواسته باشد.

دیگر همچون سابق در تجارت این حیوان سود کلانی به دست نمی آمد، پدر و مادران به فرزندان خود دوری از حیوانات را آموزش می دادند و حتی برخی کشورها قانون ممنوعیت نگهداری از چندین نوع حیوان را وضع کردند.

گودالی عمیق در سر راه این فرهنگ سبز شده بود که هر لحظه آن را تهدید به فروپاشی می کرد برخی از افرادی که صاحبان کسب وکار مربوط به نگهداری از حیوانات خانگی بودند دچار ورشکستگی شدند و عده ای دیگر شغل خود را رها کردند به صورت خلاصه دلایل این حجم از اتفاقات اساسی در قبال نگهداری از حیوان به این شرح است

اولین مورد بیماری هایی است که بین انسان و حیوان مشترک است و با پیشرفت روزانه علم پزشکی شمار این بیماری ها افزایش می یابد  اگرچه مزایای عاطفی غیرقابل انکاری در نگهداری از حیوانات خانگی وجود دارد، با این حال، حیوانات خانگی به اموری نیازمند هستند که تأمین بسیاری از آن ها در محل زندگی ممکن نیست به خصوص اگر شخص صاحب کودک باشد، صرف زمان برای نگهداری از حیوانات بسیار دشوار است. زمانی که شما  یک حیوان خانگی مثل سگ، گربه و یا هر حیوان دیگر نگهداری می کنید ، بهتر است بدانید که برخی از این حیوانات می توانند ناقل بیماری به انسان ها باشند[30].

بیماری های خطرناک منتقل شده از حیوانات خانگی به انسان عبارت است از:

1- عفونت قارچی: عفونت قارچی که به شدت مسری است و عامل آن می تواند بدون میزبان زنده بماند، از حیوان به انسان انتقال می یابد[31].

2- کرم های لوله ای: شایع ترین انگل های داخلی در گربه ها کرم های لوله ای هستند که تا 10 سانتی متر رشد می کنند. گربه های مسن تر با خوردن جوندگان آلوده به کرم لوله ای آلوده می شوند و بچه گربه ها از طریق شیر مادر آلوده می شوند. این کرم سالانه 10 هزار کودک را از طریق گربه ها، مبتلا می کند و در صورت ابتلا سبب نابینا شدن انسان می شود[32].

3- کرم های هوک: کرم های هوک که در پوشش روده سگ زندگی می کنند و تخم های این کرم در مدفوع حیوان وجود دارند . این کرم ها سبب خونریزی و مرگ توله سگ می شوند. اگر پا برهنه در محیط باز قدم بزنید این کرم ها میتوانند از طریق پوست از مدفوع حیوان به انسان منتقل شود[33].

4- بیماری؛ Giardia[34] عامل بیماری Giardia در رودخانه و دریاچه ها زندگی می کند و سبب ابتلا سگ ها به این بیماری می شود.این بیماری خوفناک در سیستم گوارشی تاثیرات وحشتناکی می گذارد و تاجایی پیش می رود که ابتلا به سرطان روده را تا 70 درصد افزایش می دهد عموماً افرادی که دچار این بیماری می شوند در طول روز بیش از شش ساعت با سگ ها در ارتباط هستند[35].

5- بیماری کُمپِیلُوباکتر: شایع ترین بیماری اسهال ، کامپیلو باکتر است، که این باکتری میزبان خود را از میان حیوانات انتخاب می کند و انتشار آن از طریق بچه گربه، توله سگ، اسب ها، خرگوش ها، و پرندگان جوان است[36].

6- بیماری تُوکسُوپِلاسمُوز: فضولات گربه یا سگ و همچنین پرندگان ممکن است بیماری به نام توکسوپلاسموز ایجاد کند. توکسوپلاسموز بیماری است که در اثر انگل «توکسوپلاسما» ایجاد می شود و در مدفوع گربه های ولگرد مشاهده می شود. برخی اوقات این حیوانات در باغچه منزل اجابت مزاج می کنند و آلودگی به خانه منتقل شده و فرد را مبتلا می کند. تشخیص این بیماری با انجام آزمایش خون تعیین می شود[37].

7- بیماری آلرژی: یکی دیگر از مشکلات نگهداری حیوانات خانگی در خانه، آلرژی است. آلرژی به حیوانات خانگی، واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به پوست، بزاق، ادرار یا مدفوع حیوانات است. به خصوص اگر شخصی نداند که نسبت به چه چیزی آلرژی دارد، آوردن یک گربه و یا سگ می تواند زندگی او را با موانع غیر منتظره ای همراه سازد[38].

مهم است که توجه شود به این که آلرژی هر بار که در معرض آلرژن قرارمی گیرد، بدتر می شود، بنابراین گذراندن زمان محدود با حیوانات در گذشته دلیل قطعی  بر این که آلرژی در شخصی وجود ندارد نیست  حساسیت به حیوانات با نشانه هایی از قبیل خارش، چشم های اشک آلود و قرمز، جوش، آبریزش بینی، عطسه، سرفه یا خس خس سینه همراه است. توصیه می شود  کسانی که در خانواده  فردی با زمینه حساسیت و علائم تنفسی یا پوستی دارند از نگهداری هر گونه حیوانات خانگی جداً خودداری کنند تا علائم تشدید نشود.

دومین دلیل عدم تمایل افراد به نگهداری از حیوانات خانگی مسئولیت سنگین نگهداری از آنان و هزینه های زیاد است همانند انسان ها، حیوانات باید سالم و شاد باشند، هزینه دامپزشکی سالانه افسار گسیخته است البته که بستگی به نوع حیوانی دارد که نگهداری می شود. به عنوان مثال، گربه ها و سگ ها به چندین واکسن مختلف در طول سال اول زندگی خود نیاز دارند و همچنین در طول زندگی خود، به درمان پیشگیرانه نیاز دارند.

علاوه بر این، حیوانات خانگی در فضای باز بیشتر مستعد عفونت، بریدگی و هجوم آفت ها هستند که به مراقبت دامپزشکی نیاز دارند. حتی اگر حیوان شما هرگز یک تصادف بزرگ نداشته باشد، همه حیوانات به دامپزشک نیاز دارند تا یک زندگی سالم داشته باشند.

اما سومین دلیل که میتوان مهم ترین دلیل نام گذاری کرد اختلال فعایت های اجتماعی به واسطه نگهداری از حیوانات خانگی است کسانی که مشغول به نگهداری از حیوانات خانگی هستند عموماً دچار اعتیادی نسبت به این حیوانات می شوند که دیگر در هیچ گونه رابطه ی اجتماعی توان برقراری ارتباط ندارند و عقیم از هرگونه مشارکتی با دیگران می شوند زیرا حسی که این حیوانات با توجه به فرمان پذیری آموزش داده شده به آن ها به انسان القا می کنند سبب می شود شخص ارتباط دو سویه و دو طرفه را به فراموشی بسپارد و غرق در متکلم وحده بودن می شود، علاوه بر این موضوع بسیاری از این حیوانات دارای شرایطی هستند که وقت زیادی را به خود اختصاص می دهند و برای شخص مشغولیّت فکری زیادی را ایجاد می کنند به نحوی که اضطراب و استرس ناشی از نگهداری حیوانات سبب عوارضی همچون افسردگی و عدم اعتماد به نفس می شود.

این دلایل عمده و دیگر اسباب ریز و درشت منجر شد تمایل به نگهداری از حیوانات روز به روز کمتر شود دیگر فروشگاه های حیوانات خانگی رونقی نداشت و حتی برخی افراد مشهور در جوامع غربی و آمریکایی به صورت رسمی انزجار خود از نگهداری از حیوانات و آوردن آن ها به محیط زندگی را اعلام کردند سردمداران این تجارت شوم اولین بار با چالشی جدی مواجه شدند یک طرف دنیای خیالی که آن ها ساخته بودند در آن از آرامش و شادابی حیوانات در کنار انسان ها تا فایده های کثیری که حیوانات برای انسان ها از نظر روحی و عاطفی به دنبال داشتند به تصویر کشیده شده بود و در مقابل آن واقعیتی ناامید کننده از وخامت و فضاحت ماجرا را خبر می داد و در جنگ واقعیت و خیال در نهایت واقعیت همیشه پرچم پیروزی را برافراشته خواهد کرد هر چند اگر مدتی خیالات بر آن سایه افکنده باشند ولی میدان همیشه میدان واقعیت ها بوده است بدون هیچ تعارف و تسامحی در این بحبوحه که حساسیت های بسیار زیادی به وجود آمده بود افراد منفعت طلب که خود را از همیشه مغلوب تر یافته بودند با شروع یک جنگ نرم، عملی که همیشه در آن تخصص وتبحر داشتند جای حقیقت را با تصورات عوض کردند ولی با انبوه اطلاعاتی که در سایه عصر ارتباطات علی الخصوص فضای مجازی برای مردم حاصل شده بود چگونه امکان داشت این تجارت را دوباره در مسیر سود دهی قرار داد جواب ساده بود تصرف در مرجعی که اعتماد مردم را بدست آورده بود و کسی در سخن و کردار آن ها شک را روا نمی دانست آن مرجع انجمن جهانی حمایت از حیوانات افرادی که قدر ت سیاسی زیاد داشتند با کمک سرمایه دارانی که به نوعی دست در این تجارت داشتند با یکدیگر همراه شدند تا ساختار نیکوی انجمن را دچار تحولاتی عدیده کنند و از آن بازوی محرکی برای نقش های خود بسازند.

این امر همراه شد با کمک برخی اسلام ستیزان مزدور که هیچ گونه حرف حق و شیرینِ اسلام به خوردشان نمی رفت اسلامی که 14 قرن پیش به شدت با نگهداری حیوانات خانگی در خانه برخورد کرد و تجارت بسیاری از حیوانات را از جمله سگ را برای نگهداری در خانه حرام اعلام کرد حال این فرمایشات شیرین اسلام کلمه به کلمه به حقیقتی غیرقابل انکار بدل می شد این افراد که طاق و توان دیدن چنین شگفتی هایی را نداشتند به کمک سیاسیون و سرمایه داران شتافتند.

از سویی در انجمن تصرفاتی را انجام دادند ،آیین نامه آن را نقض کردند و قوانین را دچار تغییر به نفع خود کردند اما هنوز برای تضمین موفقیت خود کاری را لازم می دانستنتد آن هم تکیه برای روابط خانواگی از هم گسسته جامعه غرب و آمریکا بود آن ها حیوانات خانگی را به عنوانی همدمی همچون فرزند و همسر برای افراد معرفی کردند تا به گونه ای جبران کننده فقدان عاطفی عنصر خانواده باشد این اقدامات در مجموع همراه با فعالیت های مستمر در فضای مجازی به طور کامل ورق را برگرداند سیاسیون، سرمایه داران و دشمنان دین به هدف خود رسیدند تجارت حیوانات خانگی به سودی بیشتر از قبل دست یافت و انجمن به ویرانه ایی برای جولان دادن این افراد تبدیل شد.

6- دیدگاه اسلام نسبت به نگهداری از حیوانات خانگی:

ماهیت انجمن جهانی حمایت از حیوانات تا حدودی با گفته های اخیر به وضوح رسید اینکه از کجا شروع کرد و در حال حاضر کجا به سر می برد اما آنچه اکنون دارای اهمیت است تکلیف آحاد جامعه خصوصاً مسلمانان با پدیده ی نوظهور نگهداری از حیوانات خانگی است در برابر آن ها چه مسئولیتی دارند و باید چه واکنشی از خود بروز دهند با توجه به اینکه جامعه ما از نعمت اسلام بهره مند است و دین شریف اسلام است که مقیاس و میزان در هر امری است دینی که همواره معجون شفا بخش انسان از خطرات بوده است گوهری نفیس که پیروانش را در هیچ لحظه ایی بلاتکلیف رها نکرده است و چراغی که در انتهایش جهل غروب می کند سخن به درازا نمی بریم و سر راست به سراغ اصل مطلب می رویم و دیدگاه و نظر نهایی اسلام را نسبت به موضوع نگهداری از حیوانات بیان می کنیم  بیان می کنیم.

6-1- اهمیت ویژه اسلام به حیوانات:

قبل از بیان احکام مربوط به نگهداری از حیوانات شایسته است از مقدار احترام و کرامتی که اسلام برای جانداران قائل شده است کمی سخن بگوییم .بسیاری از افراد برخی از روی دشمنی و برخی از روی جهالت به اسلام تهمت ها ناروایی در این مسئله وارد می کنند همچنین عده ای از معاندین با تبلیغات گسترده در فضای مجازی در باب اینکه اسلام دینی ضد حیوانات است شروع به ایجاد شبهات می کنند بسیاری از نوجوانان و کودکان با اینگونه از ذهنیت های مسموم اسلام را شناخته اند و نسبت به دین دلسرد و غضبناک شده اند پس بحث از مهم بودن و قابل احترام بودن حیوانات در دین ضروری به نظر می رسد  به جرأت می توان گفت هیچ دین،آیین و مکتبی به اندازه اسلام به اهمیت حیوانات و پرهیز از آزار و اذیت آن ها توصیه نکرده است،

با وجود آنکه بحث حمایت از حیوانات از نیمه قرن بیستم در دنیا مطرح شده است و در این زمینه امور بسیار مهمی از جمله وضع قوانین حقوقی، جزایی و ارشادی محقق شده است اما در منابع و کتب دینی اسلامی اعم از قرآن و حدیث درمی‌یابیم که دین مقدس اسلام در 14 قرن پیش به شکلی بسیار روشن و گسترده در باب‌های متنوعی بحث حمایت از حیوانات را مطرح کرده است.

مبحث محیط زیست یکی از مباحثی است که در اغلب ادیان الهی به آن پرداخته شده ولی بسیار محدود و کوتاه ولی در مکتب حیات‌بخش اسلام جایگاهی بسیار ویژه تر دارد. در مکتب تربیتی اسلام آن‌گونه که از حیوانات حمایت به‌عمل آمده است در هیچ دینی این حجم از حمایت به چشم نمی‌خورد، در این مکتب همه انسان‌ها در برابر مسئله حفظ و حمایت از حیوانات مسئول هستند.

گوستاو لوبون[39] در کتاب معروف خود تمدن اسلام و عرب می‌نویسد: (در بلاد اسلامی جمعیت حمایت از حیوانات لازم نیست و این قطعه از دنیا را می‌توان بهشت حیوانات دانست، مسلمین حقوق سگ، گربه و طیور را رعایت می‌کنند، به‌ویژه در مساجد و معابر، طیور با کمال آزادی پرواز می‌کنند و در مناره‌ها لانه دارند، مسلمین در این‌باره به‌گونه‌ای هستند که باید ما اروپاییان خیلی چیزها از آن‌ها بیاموزیم.)

در مکتب تربیتی اسلام نه‌ تنها از آزار حیوانات نهی و نکوهش به‌عمل آمده بلکه از کشتن و از بین بردن و از پای درآوردن هرگونه جاندار و جنبنده‌ای بدون تجویزهای الهی نهی به ‌عمل آمده است، چنان‌که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: (از کشتن تمامی جنبندگان پرهیز کن[40])  همچنین حدیث دیگری که از ایشان نقل شده است: (اَقْذَرُ الذُّنُوبِ ثَلَاثَةٌ قَتْلُ الْبَهِيمَةِ وَ حَبْسُ مَهْرِ الْمَرْأَةِ وَ مَنْعُ الْأَجِيرِ أَجْرَهُ[41].)

علاوه بر آن همچنین از مثله کردن حیوانات نیز نهی شده آمده است. این رهنمودها بیان‌گر این حقیقت هستند که انسان در برابر حیوانات آزاد نیست تا به دلخواه خود آن‌ها را بیازارد و طبق خواسته خود با آن‌ها معامله کند بلکه باید در راستای مجوزها و دستورالعمل‌ها عمل کند.

حضرت علی(علیه السلام) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: (ازشتر حامله و باردار برای  بارکشی استفاده نکن) در قرآن کریم نیز انسان از اعمال شنیع نسبت به جانوران منع شده است، به‌طوری‌که در آیه ۷۳ سوره مبارکه اعراف چنین آمده است: (وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ قَدْ جَاءتْکُم بَیِّنَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ هَذِهِ نَاقَةُ اللّهِ لَکُمْ آیَةً فَذَرُوهَا تَأْکُلْ فِی أَرْضِ اللّهِ وَلاَ تَمَسُّوهَا بِسُوَءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ)

حتی اسلام در مسئله شکار هم که بویی از خشونت در برابر حیوان ذر آن به مشام می رسد ورود می کند و موضع خود را صریحاً در آیات و روایات مختلف اعلام می دارد تا گمان این نرود هر گونه شکاری مباح است و مسلمین در برابرآن مسئولیتی ندارند.

شکار، یکی از ابزار امتحان الهی است، به‌طوری‌که خداوند در آیه ۹۴ سوره مبارکه مائده، می‌فرماید: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللّهُ بِشَیْءٍ مِّنَ الصَّیْدِ تَنَالُهُ أَیْدِیکُمْ وَرِمَاحُکُمْ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَن یَخَافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ) از نظر اسلام شکار در صورتی حلال و پاک است که با ذکر خدا مقارن باشد، یاد خدا در هنگام شکار باعث می‌شود تا شکارچی از آن‌چه خدا نهی کرده است پرهیز کند و در پی انقراض گونه‌ها و فساد و نابودی جانداران نباشد.

شکار برای سرگرمی ممنوع است هیچ‌گاه اسلام شکاری را که برای تفریح بوده و از سر تفنن و سرگرمی باشد نمی‌پذیرد. این‌که می‌بینیم سوره در قرآن به نام حیوانات و جانوران آورده شده، بیانگر این معناست که این موجودات از احترام اسلام، قرآن و مؤمنان برخوردار هستند، همانند سوره مبارکه نحل به معنای زنبور عسل، سوره مبارکه نمل به معنای مورچه و سوره مبارکه عنکبوت همچنین، نام حیواناتی همچون گرگ، سگ، هدهد، مورچه و زنبور عسل نیز در قرآن کریم ذکر شده است.

در سوره هاى مختلف قرآن کریم, همواره از حیوانات به عنوان نشانه هاى قدرت و عظمت الهى یاد شده و خداوند متعال، انسان ها را به تفکر در چگونگى آفرینش آنها دعوت مى کند (وإنَّ لکُمْ فى الاَنْعَامِ لَعِبرَةً نُسْقیکُمْ مِمّا فى بُطُونِهِ مِنْ بَیْنِ فَرْثٍ و دَمٍ لَبَنَاً خالِصاً سَآئغاً لِلشّارِبینَ[42])

و حیوانات نیز همچون جمادات و نباتات خداوند را تسبیح مى گویند (اَلَمْ تَرَ اَنَّ اللّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فى السَّمواتِ والارضِ والطَّیرُ صَآفّاتٍ کُلّ قَد عَلِمَ صَلاتَهُ وَتَسبیحَهُ وَاللّهُ عَلیم بِما یَفْعَلونَ[43])

در احادیث و روایات نیز در مورد توجه به حیوانات سفارشات فراوانى شده است, بالأخص اسب از اهمیت بسزایى برخوردار است چنانکه حضرت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بهترین بازى ها را در پیش خداوند اسب دوانى و تیراندازى مى داند و هزینه اسب را چون نفقه ضرورى مى داند. امیرالمؤمنین على (علیه السلام) نیز درباره شعور حیوانات این چنین می فرمایند: (حیوانات هرچند بى تمییز باشند, نسبت به چهار چیز غافل نیستند پروردگار خود را مى شناسند، به مرگ آگاهند، نر و ماده خود و چراگاه پر علف را مى شناسند.) در جایى از نهج البلاغه حضرت شگفتى خلقت طاووس را مطرح مى کنند و زیبایى آن را توصیف ناپذیر مى داند.

اهمیت نیکوداشت چهارپایان تا جایى است که نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) سفارش مؤکد مى کنند که جایگاه حیوانات را به نحوی پاکیزه گردانید که امکان نماز خواندن در آن باشد: (امسحوا ارغام الغنم وصَلّوا فى مُراحلها فَإنّه دابة من دوابِ الجنّةِ[44].)

به طور کلى احادیث بسیارى مى توان یافت که در نکوداشت و رعایت حقوق حیوانات, از ائمه معصومین(علیهم السلام) نقل شده که هرکدام در جایگاه خود از ارزش والایى برخوردار است و حاکى از یک تفکر عمیق دینى هستند و این بیانگر اهمیت نقش حیوانات است در حیات مادى و معنوى انسان می باشد.

احترام اهمیت و کرامتی که اسلام برای حیوانات قائل است منحصر در پبامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) و اهل بیت(علیهم السلام) نمی شود بلکه در گفتار و کردار عارفان و مقربان به درگاه خداوند که صورت و سیرتشان مزیّن به دین مقدس اسلام می باشد هم چنین احترامی مشاهده می شود به بیان اندکی از آن کفایت می کنیم چرا که مشت نمونه خروار است

حکایتى که سعدى در باب دوم بوستان آورده است:

که شبلى ز حانوت گندم فروش                               به دِه بُرد انبان گندم به دوش

نگه کرد مورى در آن غلّه دید                                که سرگشته هر گوشه اى مى دوید

ز رحمت بر او شب نیازست خفت                           به مأواى خود بازش آورد و گفت

مروّت نباشد که این مورریش                             پراکنده گردانم از جاى خویش

گربه اى  که آن را به عنوان یکى از کرامات عارف بزرگ قرن ششم, شیخ اخى فرج زنجانى به شمار مى آورند و تذکره نویسان مکرراً بدان اشاره کرده اند نقل شده است:

(مى گویند که وى را گربه اى بوده است که هرگاه جمعى مهمانان به خانقاه شیخ توجه کردندى آن گربه به عدد هریک از ایشان بانگى کردى خادم خانقاه به هر بانگى یک کاسه آب در دیگ ریختی… و گویند که روزى خادم مطبخ قدرى شیر در دیگ کرده بود که براى اصحاب شیر برنج پزد. مارى سیاه از دودگذر در دیگ افتاد. آن گربه آن را دید گرد دیگ مى گشت و بانگ مى کرد و اضطراب مى نمود و خادم چون از آن معنى غافل بود وى را زجر مى کرد و دور مى انداخت. چون خادم به هیچ نوع متنبّه نشد گربه خود را در دیگ انداخت و بمرد. چون شیربرنج را بریختند مارى سیاه از آنجا ظاهر شد. شیخ فرمود که آن گربه خود را فداى درویشان کرد. وى را در قبر کنید و زیارتى سازید[45].)

6-2- نظر اسلام در رابطه با نگهداری از حیوانات خانگی:

در رابطه به با نگهداری حیوانات حکم اسلام کاملا واضح و مبرهن است ولی گاهی بعضی از برداشت های ناقص و اشتباه از آنچه در منابع دینی بیان شده است سبب می شود حکم و نظر اشتباهی به دین منتسب شود بر همین اساس نچه در منابع دینی در رابطه با نگهداری حیوانات بیان شده است کاملاً وابسته به نوع حیوانات است در برخی از حیوانات اسلام سفارش به نگهداری آن ها می کنند و برخی ار حیوانات را نگهداری شان را مذموم می شمارد و از آن نهی می کند و الته نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که شرایط زندگی در صدر اسلام با شرایط کنونی تفاوت های بسیاری کرده است.

در گذشته بسیاری از خانه ها مساحت بیشتری داشتند و اغلب ویلایی بودند و در حال حاضر به دلیل رشد چشمگیر جمعیت خانه ها تبدیل به آپارتمان شده است و زندگی به صورت گروهی از هر زمان دیگری بیشتر به چشم می آید این امر باعث مشکلات عدیده ای شده است همچون سر وصدای حیوانات که امروزه در منازل مسکونی موجب خلع آسایش از همسایگان شده و نظم زندگی را بر هم می‌زند و البته در حال حاضر بیماری های دامی هم وجود دارد که موجب تسری ویروس به انسان‌ها و جوامع می‌شود. پس مسائل در این باره دارای یک حکم ثانوی هم می باشند احکام ثانویه ای که مراجع قانونی همچون شورای نگهبان و ولی امر مسلمین بر آن صحه گذاشته‌اند بر برخی از دستورات مستحبی حاکم هستند چرا که این احکام ثانویه بر اساس نظم شهروندی بنا شده‌اند.

ابتدا می پردازیم به حیواناتی که نگهداری از آن ها ممدوح شمرده شده است و معصومین (علیهم السلام) توصیه های زیادی نسبت به حفظ آن ها ایراد فرموده اند این دسته از حیوانات که برای آن ها ثمرات مادی معنوی ذکر شده است دارای تنوع زیادی نیستند بلکه اغلب از نوع پرندگان می باشند مانند خروس و کبوتر البته حیوانات دیگر از جمله گوسفند و بز شیرده هم در روایات نگهداری شان تأیید شده است ولی حجم روایات درباره پرندگان بسیار بیشتر است.

امام کاظم (علیه السلام) در این ‌باره می‌فرمایند: (حفظ کبوتر در منزل موجب دوری شیاطین می‌شود و هر بالی که کبوتر می‌‎زند موجب نفرت شیاطین است[46].) همچنین از امام صادق (علیه السلام) نقل است که می فرمایند: (کبوتر از مرغان پیغمبران است.) زید شحام نقل کرده است: در نزد امام صادق (علیه السلام) صحبت از کبوتر شد و ایشان فرمودند: (آن‌ها را در خانه‌هاى خود داشته باشید که محبوب هستند[47].)

امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: (نشاید که خانه هر یک از شما‌ها از سه چیز تهى باشد که آن‌ها آباد کن خانه باشند: گربه و کبوتر و خروس و اگر با خروس مرغى هم باشد چه بهتر وگر نه باکى نیست بر کسى که توانا بر آن نیست[48].)

فلسفه سفارشات فراوان ائمۀ اطهار(علیهم السلام) مبنی بر نگهداری  از برخی حیوانات خانگی در منزل با نگاهی اجمالی بر روایات، آثار و کارکردهای فراوان مادی و معنوی آن ها می باشد اکه مهم‌ترین شاخصه‌ ها و کارکردها درآموزه‌های دینی را می‌توان در این امور خلاصه نمود: با مروری بر روایات ذکرشده و با تأمل در آموزه‌های دینی  به مستحب بودن و نیکو بودن نگهداری برخی حیوانات خانگی اذعان نمود هم‌چنین برکت در نگهداری این‌گونه حیوانات در زندگی مالک آن حیوان ازجمله مواردی است که در منابع دینی به‌ صراحت و تعدد ذکرشده است. به‌عنوان نمونه عبدالله بن سنان از امام صادق(علیهم السلام) نقل مى‌کند که ایشان فرمودند:

(اِذا اِتّخَذ اَهلُ بیتِ شاة أتاهم الله بارِزاقَهم واِرتَحَل عَنهُم الفَقر مرحلة. فاِذا اِتَخَذُو شاتَین أتاهُم الله بارِزاقَها وزَادفَى ارزاقهم واِرتَحَل الفَقر عَنهُم مرحلتَین و اِن اِتَخَذُو ثَلاثَة أتاهُم الله بارزاقَها واِرتَحَل عَنهُم الفَقر رأساً[49])

یکی دیگر از از فلسفه های تأکید و سفارش از نگهداری حیوانات در روایات حق حیات است که سابقاً به شکل مفصل تر به آن پرداختیم این حق حیات در حکم به استحباب و نیکو بودن نگهداری از برخی حیواناتمنعکس می شود همچنین در متون فقهی علمای ما حفظ جان حیوانات و ضرورت رسیدگی به آن ها از قبیل تأمین آب و غذای حیوانات مورد تأکید قرار گرفته است.

نتیجه می‌گیریم رعایت حقوق حیوانات طبق موازین شرعی از وظایف قطعی مالکان آن‌هاست و براساس تکالیفی که قانون‌گذار برای آن‌ها مقرر کرده، در قیامت پرسش و مؤاخذه می‌شوند و به تناسب عملی که انجام داده‌اند پاداش یا کیفر می‌بینند، ممکن است بعضی از افراد بر اثر تخلف از وظایف دینی و بی‌اعتنایی به انصاف و عواطف انسانی، آنقدر درباره حیوانی بدرفتاری و ستم کنند که خداوند مهربان را به خشم آورند و خود را به عذاب دوزخ دچار کنند و برعکس ممکن است گناهکاری، به انگیزه عطوفت انسانی به حیوانی ترحم کند و بدین وسیله خویشتن را مشمول عفو الهی کرده و بهشتی شود.

برخی دیگر از حیوانات هستند که گرچه دارای احترام هستند و بر تمام مسلمانان حفاظت از آن ها امر شده است ولی اسلام درباره نگهداری از آنان موضع گرفته است و همجواری آن ها با زندگی آدمیان را نهی کرده است در جست و جو برای این برخورد دوگانه نسبت به حیوانات به دلایل معقول و منطقی بر می خوریم و در می یابیم اسلام کاملاً بر اساس براهین عقلی بین حیوانات در نگهداری آن ها تفاوت قائل شده است هرچند بار ها اعلام کردیم هیچ گونه تبعیضی بین حفظ آرامش حیوانات و عدم آزار و اذیت آن ها وجود ندارد بلکه فقط به مناسبت برخی شرایط نگهداری آن ها احکام متفاوتی دارد.

از بین حیواناتی که موضع شدیدی در برابر آن ها گرفته شده است سگ بیشتر به چشم می خورد زیرا ابتلا به این  حیوان بیشتر بوده است و انسان ها چه در آن دوره و چه در حال حاضر بسیار زیاد با این حیوان نسبت به دیگر حیوانات در ارتباط بوده اند و بین میزان ابتلا و مورد اهمیت بودن یک مسئله نسبت مستقیم وجود دارد برای درک بهتر و میزان نهی برخی از روایات را ذکر می کنیم؛

پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: (خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند[50].) امیرمومنان علی (علیه السلام) فرمود: (از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید[51].)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: (لَا تُصَلِّ فِي دَارٍ فِيهَا کَلْبٌ إِلَّا أَنْ يَکُونَ کَلْبَ صَيْدٍ، وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً، فَلَا بَأْسَ، وَ إِنَّ الْمَلَائِکَة لَا تَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ کَلْبٌ وَ لَا بَيْتاً فِيهِ تَمَاثِيلُ وَ لَا بَيْتاً فِيهِ بَوْلٌ مَجْمُوعٌ فِي آنِيَة[52].)

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام): (قَالَ يُکْرَهُ أَنْ يَکُونَ فِي دَارِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ الْکَلْبُ[53].)

و البته انبوهی از روایات و احادیث وجود دارد که به نجاست سگ تصریح شده است که آن ها هم می توانند مؤیدی برای مذموم بودن نگهداری از آن باشند

فلسفه چنین احکامی از اسلام برمی گردد به خط قرمزی که همیشه در این دین ترسیم شده است و اصل و اساس قوانین دین اسلام است آن خط قرمز رستگاری بشر است و تفاوتی در جایگاه رستگاری نیست یعنی چه در زندگی مادی انسان و چه در زندگی معنوی هر چه که باعث اخلال به رشد انسان شود اسلام آن را محکوم می کند و در نقطه مقابل هر چه به رشد انسان یاری برساند به آن توصیه می کند.

نگهداری از برخی حیوانات هم که سگ شاخص ترین انسان است به عنوان اینکه حیوان جزئی از زندگی فرد شود و با او حشر ونشر داشته باشد جز زیان برای آدمی چیزی به دنبال ندارد از ضربه های روحی و عاطفی گرفته تا ضرر های جسمی و بهداشتی که سال‌ها پس از حکم به نجاست سگ یکی از آن ها به تازگی کشف شده است  در روده سگ کرم کوچکی به‌طول چهار میلی‌متر به نام تِینیِا ایکِینُوسکُوس وجود دارد. تخم‌های زیادی از این کرم همراه مدفوع سگ بیرون می‌آید و سگ به وسیله زبانش آن تخم‌ها را به قسمت‌های دیگر بدنش منتقل نموده و همه‌جا را آلوده می‌کند. اگر یکی از این تخم‌ها به معده انسان وارد شود، مرض‌های گوناگونی تولید می‌شود که احیانا منجر به مرگ می‌شود[54].

این یکی از حکمت‌هایی است که اسلام سگ را نجس‌العین دانسته تا بدین‌وسیله مضرات آن را از انسان دفع کند، اما ممکن است، حکمت‌ها و علت‌های دیگری از نظر بهداشتی و زیست‌شناسی و پزشکی وجود داشته باشد که هنوز از آن آگاهی نداریم.

از آنچه گفته شد معلوم مي شود که در اسلام نگهداري و انس گرفتن با سگ بدون اينکه مورد استفاده عقلايي قرار گيرد توصيه نشده بلکه مورد کراهت و مزمّت است. در سيره و سخنان معصومين(علیهم السلام) نيز سگ بازي زشت تلقّي شده و سگ بازان سزاوار ملامت اند. نقل شده است هنگامي که امام حسين(علیه السلام) کنار قبر شريف پيامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) نشسته بودند قاصدي آمد و گفت: امير مي خواهد به نزد او برويد. امّا امام(علیه السلام) که مي داند معاويه مرده است و اين دعوت براي گرفتن بيعت است، اين دعوت را نمي پذيرد و در پاسخ کسي که از بيعت با يزيد سوال مي کند مي فرمايند: (من هرگز با يزيد بيعت نخواهم کرد، چون يزيد مردي است فاسق که فسق خود را آشکار کرده، شراب مي نوشد، سگ بازي و… مي کند و ما خاندان رسول خداييم.) آري، امام(علیه السلام) سگ بازي را از مواردي مي داند که سبب شده فسق يزيد آشکار شود. در جاي ديگر امام حسين(علیه السلام) طي نامه اي معاويه را توبيخ کرده و چنين مي نويسد: (آيا تو آن کس نيستي که… پسر بچه اي را که شراب مي خورد و سگ بازي مي کند به امارت مي رساني[55].)

نامه امام حسين(علیه السلام) يادآور نامه امير المومنين(علیه السلام) به منذر بن جارود است که از سوي حضرت فرماندار بخشي از بلاد اسلامي بود و پس از اينکه تخلفات و خيانت هاي او براي امير المومنين(علیه السلام) گزارش شد، توسط ايشان در طي نامه اي توبيخانه، احضار شد. امام(علیه السلام) در اين نامه او را چنين توبيخ مي کند: (… تَخْرُجُ لاَهِياً مُتَنَزِّهاً، تَطْلُبُ الصَّيْدَ، وَ تُلاَعِبُ الْکِلاَبَ[56] …)

با دقّت در کلام اميرالمومنين(علیه السلام) و امام حسين(علیه السلام) درک زشتي و قبح سگ بازي و انس با او، دشوار نمي باشد.

در نهایت با توجه به احادیث و روایات نقل شده می توان گفت در حکم نجاست یا پاکی حیوانات هیچ گونه ابهام و اجمالی وجود ندارد آنچه قابلیت تأمل و تفکر را دارد نگهداری از حیوانات است اگرچه به گونه ای حکمش با طهارت یا نجاست حیوان ارتباط دارد اما به هر حال مقوله جدایی است

درباره نگهداری حیوانات هم با راهنمایی و ارشاد منابع دینی واضح می شود که حیوانات به دو دسته تقسیم می شوند یک دسته نگهداری شان ممدوح است و دا ثمر و فایده دست دیگر از نگهداری شان نهی به عمل آمده است چراکه سبب خسارت به افراد می شوند البته نباید غفلت کرد با توجه به تغییر گسترده احوالات سبک زندگی نسبت به زمان صدور این احکام در برخی موارد محل اجرای احکام ثانوی است.

7- کلام پایانی:

مواجه با هر مسئله ای دو بُعد سطحی و ژرفگرا دارد بُعد اولیه مربوط به ادراک افرادی است که محوریت مسئله را با دورنمای کافی بررسی نمی کنند بلکه محدوده دیدشان فرای زمان کنونی را در بر نمی گیرد و زاویه دوم مطالب در وصف کسانی به ظهور می پیوندد که با مطالعه و تحقیق به وارسی می پردازند و سهل انگارانه و ساده لوحانه به هر سخنی برخورد نمی کنند و در هر جایگاهی به اقتضایش جدیّت را اساس عملکرد خود قرار می دهند البته مختصات یک محتوا هم بی تأثیر در ابعاد وزوایا آن نیست گاهی محتوا آن قدر به علل مختلف بدون دغدغه مندی بنایش نهاده می شود که بٌعد ثانویه فرای پوشش و ظاهر اولیه در آن معنی برای خود به حقیقت بدل نمی شود و برای مطح شدن به طناب حواشی چنگ می اندازد.

مسئله نگهداری از حیوانات خانگی و در پس پرده ی آن انجمن جهانی حمایت از حیوانات در طبقه ای از محتوا دسته بندی می شود که حتی متفکران و مسئولیت پذیران جامعه را از اسب برخورد عاقلانه با مسائل به زیر کشیده و به واسطه ظاهر بدون آب و تاب و معمولی اش فریب می دهد زیرا هیچ گونه غمض و دشواری را در آن نمی یابند بر همین اساس بدون برنامه و تحلیل از آن رد می شوند در حالی که نگهداری از حیوانات امروزه بسط و گستردگی زیادی را به خود دیده است و مستحق توجه بسیار بیشتری است و جوانان و نوجوانان زیادی درباره این مطلب فریب انجمن جهانی را خورده اند و از حقیقت و هسته اصلی آن بی خبر هستند  و آسیب هایی را هم به خود و هم به جامعه با توجه به رویکردی که از روی بی اطلاعی اخذ کرده اند وارد می سازند و علاوه بر آن ضربه هایی که به خود حیوانات از جنبه های مختلف وارد می شود مقوله اش جداست.

به هر حال برای مبارزه با تفکر و فرهنگی مخرب که توسط جوامع غربی و آمریکایی وارد زندگی اسلامی مردم می شود نیاز به برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق توسط مسئولین فرهنگی است تا بتوان با قدرت در برابر مکر و حیله دشمنان دین و در واقع انسانیّت و راستی ایستادگی کرد مسئلی ای نوین که هر چهبیشتر مورد غفل قرار بگیرد بیشتر در دل جامعه سرایت می کند و با تلاش دشمنان سبب هجمه هی زیادی بر دین مقدس اسلام می شود دینی که بیشتر از هر آیین و مذهبی درباره حیوانات سخن گفته است و اهمیت و کرامت آن ها را در مواقع مختلف برای پیروانش تشریح کرده است و مسلکی که درباره با حیوانات توصیه می کند شگفت آور است و با کمی تحقیق و دقت در منابع دینی می توان انبوهی از شبهات و اشکالات وارده را پاسخ گفت.

در پایان تذکر این نکته ضروری است که مسائل مربوط به حیوانات و انجمن جهانی نوین و بروز است که هر اندازه علم و اطلاعات بشر درباره ی جهان پیرامونش پیشرفت کند نظرات در این حوزه هم دچار نقض یا تأیید می شود پس در مورد برخی مطالب نمی توان به طور دائم و همیشگی حکم کرد بلکه اقتضای دانش و تجربه فعلی  قضاوتی بوده که صورت گرفته و امکان دارد در آینده دچار تغییرات ریز و درشت شود.

  8- فهرست منابع:

*قرآن کریم

*نهج البلاغه

1- حسینیان، علی، اصول نگهداری از حیوانات خانگی، چاپ اول،تهران، انتشارات شاپرک سرخ، 1396

2- حسینیان، علی، کیس ریپورت بیماری ها و مشکلات متداول حیوانات خانگی، چاپ اول، تهران، انتشارات شاپرک سرخ،1397

3-اللهیار ترکمن، احمدرضا، خشایار، افشارپاد، حیوانات خانگی، چاپ اول، تهران، انتشارات مرز دانش،1397

4- ایگار، سندی، تغذیه حیوانات خانگی، ترجمه مرتضی بیکی، چاپ اول، هند، انتشارات نوربخش،1390

5- صالح زاده کازرونی، زهرا، نغمه، کبیری، مینو، اهرچی فرشی، بیماری های عفونی در سگ و گربه، چاپ اول، مشهد، انتشارات لیلاز،1397

6- جعفر قلی، الهام، ضرورت های کاربردی در علوم بالینی دام کوچک، چاپ اول، تهران، انتشارات پرتو واقعه،1397

7- بهادری، علی، فرهاد، بهادری، رضا، اسماعیلی ترکانپوی، همستر (پرورش، نگهداری و بیماری ها) به انضمام بیماری های مشترک بین انسان ها و همستر، چاپ اول، تهران، انتشارات آشینا،1388

8- چایچی، اشکان، مبانی مربی گری و دست آموز نمودن حیوانات، چاپ اول، تهران، انتشارات مرز دانش،1390

9- نوری، محسن، مدیریت و مراقبت از حیوانات خانگی، چاپ اول، تهران، انتشارات مرز دانش،1391

10- علیدوستی، حمید، سید مرتضی، رزاقی منش، مجتبی، رزاقی منش، بیماری کرم در حیوانات خانگی، چاپ اول، تهران، انتشارات پرتو واقعه،1391

11- اللهیار ترکمن، احمدرضا، محمدحسین، زارعیان، محمد، جعفرقلی، علی، قدوی صامتی، آنچه صاحب سگ باید بداند، چاپ اول، تهران، انتشارات مرز دانش،1396

12- اللهیار ترکمن، احمدرضا، خشایار، افشار پاد، یاد بگیر! (اصول پایه و کاربردی تربیت و نگهداری سگ)چاپ اول، تهران، انتشارات مرز دانش، 1396

13- قمریان، علیرضا، راهنمای تربیت سگ (به انضمام معرفی کامل نژادهای معروف جهان)، چاپ 11، تهران، انتشارات قمریان،1397

14- دارسی، شا،شری، ایل، ریچارد، نلسون، گیلرمو، کوته، بیماریهای مفصلی، عصبی-عضلانی و عفونی سگ و گربه، چاپ اول، فرانسه، انتشارات شعر سپید،1397

15- کاظم عرب، منوچهر، شهره، اسماعیلی، مروری بر نگهداری حیوانات خانگی، چاپ دوم، تهران، انتشارات پرتو واقعه،1384

16- حیدری، محسن، مرتضی، حمیدی، احسان، فرزام فرد، راهنمای نگهداری حیوانات خانگی، چاپ سوم، تهران، انتشارات وفایی،1389

17- ریب، تیش، گربه کلاه دار(همه چیز درباره حیوانات خانگی)، چاپ دوم، انگلستان، انتشارات دیموند بلورین ،1396

18- رفیعی طباطبایی، سید حسام الدین، حقوق حیوانات در پرتو قوانین موضوعه و اسناد بین‌المللی، چاپ دوم ،تهران،انتشارات آذرفر،1389

19- فلاح، فریناز. صنایع گردشگری، تفریحی و خدماتی. دسترسی در 26/1/1400 از وب سایت: https://etarh.com

20- فلاح، احسان. درباره انجمن wspa. دسترسی در 4/2/1400 از وب سایت: http://www.parsipet.ir

21- محمدی، محمد باقر، تغذیه و سلامتی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات پژوهش اخوت،1393

22- بن حسن، محمد، وسائل الشیعه، انتشارات آل البیت، 1414ه.ق

23- دینوری، ابوحنیفه، الأخبار الطوال، چاپ اول، قم، انتشارات الشریف الرضی،1373

24- ابن قتيبه، عبدالله بن مسلم، الامامه و السياسه،چاپ اول،تهران،انتشارات كتابخانه موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي،1388

25- رامپوری، محمد غیاث الدین، غیاث اللغات،چاپ اول، تهران، انتشارات کنز،1242ه.ق

26- شعوری، حسن، لسان العجم، چاپ اول، ترکیه، انتشارات ثالث،1155ه.ق

27- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، چاپ اول، انتشارات اسلامیّه،1110ه.ق

28- بابویّه قمی، محمد، من لا يحضره الفقيه، چاپ اول، انتشارات اسلامیّه،340ه.ق

پی نوشت

[1] مقصود از ادبیات دینی قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام) می باشد و مقصود از ادبیات ملی اشعار شعرای فارسی زبان است.

[2] رامپوری، محمد غیاث الدین، غیاث اللغات، جلد1، ص426

[3] به کلمات یا جملات یا حتی ابیاتی که به نحوی به کلمات ما قبل و ما بعد خود وابستگی معنایی دارند موقوف المعانی گفته می شود.

[4] اللهیار ترکمن، احمدرضا، خشایار، افشارپاد، حیوانات خانگی، جلد 1،ص32

[5] همان، ص35

[6] (Common)، کامِن

[7] نوری، محسن، مدیریت و مراقبت از حیوانات خانگی، جلد1،ص29

[8] همان، ص31

[9] همان، ص33

[10] Unusual))،آنیوژوال

[11] همان، ص34

[12] Hamster))، همستر یا دهان کیسه به گروهی از جوندگان گفته می‌شود که به زیرخانواده موش سانان تعلق دارد. همسترها ۲۵ گونه دارند که در شش یا هفت سرده دسته‌بندی شده‌اند.

[13] شعوری، حسن، لسان العجم، جلد1،ص385

[14] رفیعی طباطبایی، سید حسام الدین، حقوق حیوانات در پرتو قوانین موضوعه و اسناد بین‌المللی، جلد1،ص77

[15] همان، ص83

[16] همان، ص87

[17] همان، ص92

[18] همان، ص96

[19] همان، ص98

[20] همان، ص99

[21] همان، ص101

[22] همان، ص105

[23] به اختصار (WSPA) نام دارد.

[24] به اختصار (WHO) نام دارد.

[25] به اختصار (FAO) نام دارد.

[26] به اختصار UN)) نام دارد.

[27]  به اختصار(ائتلاف ICAM) نام دارد. این ائتلاف به رهبری کشور های غربی کلید خورد و در حال حاضر اعضای بسیار زیادی از قاره های مختلف دارد در این ائتلاف سعی بر این است که مشکلات زیست محیطی از حیوانات گرفته تا مشکلات مربوط به آلودگی هوا به انسانی ترین شکل ممکن حل شود بدون هیچ گونه آسیبی به محیط اطراف البته تمرکز اصلی یر مشکلات به وجود آمده توسط حیوانات است همچنین ائتلاف مذکور در مسائل مربوط به ویروس کرونا همچون شدت گیری تولید زباله های عفونی کمک های شایانی را یرای معدوم سازی این زباله ها به وسیله روش های نوین انجام داده است.

[28] حسینیان، علی، اصول نگهداری از حیوانات خانگی، جلد1، ص170

[29] به اختصار (NGO) نام دارد.

[30] بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني (WHO)، از ميان حدود 1700 عامل بيماريزا، ‌832 عامل از طريق حيوانات به انسان منتقل مي‌شود.

[31] علیدوستی، حمید، سید مرتضی، رزاقی منش، مجتبی، رزاقی منش، بیماری کرم در حیوانات خانگی، جلد1،ص115

[32] همان، ص117

[33] همان، ص119

[34] گِیاردِیلا

[35] دارسی، شا، شری، ایل، ریچارد، نلسون، گیلرمو، کوته، بیماریهای مفصلی، عصبی-عضلانی و عفونی سگ و گربه،جلد1،ص17

[36] همان، ص20

[37] ریب، تیش، گربه کلاه دار (همه چیز درباره حیوانات خانگی)،جلد1،ص93

[38] همان، ص95

[39] چارلز ماری گوستاو لوبن در سال ۱۸٤١ در ناگين له رترو یکی از شهرهای واقع در فرانسه متولد شد گوستاو لوبون فیلسوف، مورخ، جامعه‌شناس و پزشک فرانسوی بین سالهای ١٨۶۰ و ۱۸۸۰ در اروپا ، آسیا و شمال آفریقا سفر کرد. وی کتاب های سفرنامه، باستان شناسی و مردم شناسی را در مورد تمدن های شرق می نگاشت و در کمیته برگزار کننده نمایشگاههای جهانی شرکت می کرد.

[40] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، جلد64،ص221

[41] همان، جلد64، ص268

[42] نحل، 66

[43]نور، 41

[44] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، جلد73،ص346

[45] نیشابوری، عطار، منطق الطیر، جلد1،ص380

[46] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، جلد64،ص200

[47] همان، ص205

[48] همان، ص207

[49] همان، ص215

[50] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، جلد62، ص47

[51] همان، ص49

[52] بابویّه قمی، محمد، من لا يحضره الفقيه، جلد1، ص246

[53] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، جلد62، ص50

[54]حیدری، محسن، مرتضی، حمیدی، احسان، فرزام فرد، راهنمای نگهداری حیوانات خانگی، جلد1،ص184

[55] دینوری، ابوحنیفه، الاخبار الطوال، جلد1، ص 227

[56] نهج البلاغه، ص 815

یاسین میرشکار؛ حوزه علمیه اصفهان- مدرسه حضرت ولیعصر (عج)

انتهای پیام/

برچسب‌ها: