وزارت بهداشت ژاپن می گوید در بعضی از دوزهای واکسن ویروس کرونا ساخت شرکت آمریکایی مدرنا مواد خارجی یافت شده است این وزارتخانه تصمیم گرفته تا استفاده از حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز از واکسن های مدرنا را متوقف کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،از رسانه های ژاپن، وزارت بهداشت ژاپن روز جمعه اعلام کرد این مواد خارجی از روز ۱۶ اوت در ۳۹ شیشه کوچک آکبند در هشت مرکز واکسیناسیون کشور کشف شد.

وزارت بهداشت ژاپن می‌گوید هیچ گزارشی از مشکل سلامتی از افراد دریافت کننده نرسیده است.

شرکت داروسازی تاکِدا که مسئول توزیع واکسن‌های مدرنا در ژاپن است می گوید هنوز ماهیت این ناخالصی‌ها مشخص نیست.

شرکت تاکدا می گوید دوزهای مورد نظر در اسپانیا و همگی در یک بازه زمانی تولید شده‌اند.

تاکدا از شرکت مدرنا درخواست کرده است تا تحقیقات لازم در این مورد را انجام ‌دهد.

شناسایی ناخالصی در واکسن‌های مدرنا در شرایطی است که مسئولان استانداری اوساکا می گویند واکسن‌های مدرنا که باید از رده خارج می‌شدند در این استان استفاده شده‌اند.

این مسئولان می‌گویند در کل ۲۱ هزار دوز از این واکسن‌ها در یک مکان بزرگ واکسیناسیون بین روزهای ۸ تا ۱۵ ماه جاری اوت تزریق شده‌ است.

شهرداری اوساکا می گوید ۲۴ هزار و ۵۰۰ دوز از این واکسن‌ها از روز ۱۲ اوت در این شهر استفاده شده است.

هم استانداری و هم شهرداری اوساکا می گویند هنگام بررسی این واکسن‌ها پیش از تزریق هیچ گونه ناخالصی در آنها یافت نشده بود.

همزمان کارشناسان ژاپنی که وضعیت شیوع کرونا در توکیو را تحت نظر دارند می گویند افزایش شدید تعداد مبتلایان روزانه برای چندین هفته از کنترل خارج شده و شبکه بهداشت و درمان را تحت فشار زیادی قرار داده است.

روز پنجشنبه، بیش از چهار هزارو ۷۰۰ مبتلای جدید در توکیو شناسایی شدند. برای چهار روز پیاپی، در مقایسه با روزهای مشابه هفته قبل، تعداد مبتلایان جدید روند نزولی داشته است اما کارشناسان می گویند وضعیت هنوز در حد فاجعه است.

اوماگاری نوریو مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ژاپن می‌گوید «به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان جدید تثبیت شده باشد اما اگر تعداد مبتلایان در چنین سطح بالایی باقی بماند، وضعیت بدتر خواهد شد شاید برخی افراد نمی توانند به سرعت آزمایش ابتلا به کرونا بدهند و امکان دارد تعداد واقعی مبتلایان بالاتر هم باشد.»

در این بین، برگزار کنندگان پارالمپیک توکیو می‌گویند در بین افراد دست اندرکار ۱۵ مبتلای جدید به کرونا را شناسایی کرده‌اند.

۲ تن از افراد مبتلا ورزشکار خارجی هستند و بدین ترتیب، تعداد کل مبتلایان مربوط به پارالمپیک به ۱۸۴ نفر رسیده است.

روز پنجشنبه، بیش از ۲۴ هزار و ۹۰۰  مبتلای جدید در سراسر ژاپن شناسایی شد. حال ۱۹۷۴ نفر از مبتلایان وخیم است که برای ۱۴ روز پیاپی، تعداد بی سابقه‌ای را رقم زده است.