خسرو امیرصادقی از درگذشتِ فتحعلی اویسی خبر داد. وی به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود و امروز صبح چشم از جهان فروبست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده و بازیگر سینما و تلویزیون وقتی می‌خواست خبرِ مرگِ فتحعلی اویسی را اعلام کند بغض گلویش را گرفت و گفت دوباره یکی از بهترین‌های سینما و تلویزیون از دنیا رفت.

او گفت: متأسفانه با خبر شدیم فتحعلی اویسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون صبح امروز-سه شنبه 13 مهرماه- جان به جان آفرین تسلیم کرده است.

امیرصادقی همچنین تأکید کرد: او در بیمارستان بستری و هوشیاری خودش را از دست داده بود و واقعاً نمی‌دانم که چه بگویم و چگونه این همه ناراحتی و شوکه شدنم را ابراز کنم. بعد از سیروس گرجستانی تمامِ همّ و غمّم این بود که سینما و تلویزیون فتحعلی اویسی را دارد.

فتحعلی اویسی در حالی امروز و این ایام دارفانی را وداع گفت که بازی‌اش در سریالِ «تنهاترین سردار» مهدی فخیم‌زاده از خاطره‌ها نمی‌رود و نقش «رجاء ابن ابی ضحاک» سریال “ولایت عشق” را هم هنرمندانه ایفا کرد.

بر اساس اعلام علیرضا اویسی فرزند این بازیگر فقید، قرار است فردا (چهارشنبه 14 مهرماه) مراسم تشییع پیکر این هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شود.

 

 مروری بر کارنامه کاری فتحعلی اویسی

فتحعلی اویسی بازیگر و کارگردان در مجموعه های تلویزیونی «بدون‌شرح»، «شهر قشنگ»، «کمربندها را ببندیم»، «دارا و ندار»، «زیرزمین»، «باغچه مینو» و … به ایفای نقش پرداخته بود.

این هنرمند زاده 21 دی 1324 و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال 1353 بود. اویسی در همان سال به ایران بازگشت و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، بازی در فیلم «قدغن» از علیرضا داوودنژاد در سال 1357 بود.

او پس از اتمام تحصیل عضو سیمای جمهوری اسلامی ایران شد و در دهه 1360 در فیلم‌های بسیاری بازی کرد و چند فیلم را هم کارگردانی کرد. اویسی در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین فیلم بلندش «مریم و میتیل» را ساخت که فیلم موفقی بود.

فتحعلی اویسی در نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون بسیار فعال بود. در سینما هم بازی ماندگار او در فیلم‌های «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی، 1365)، «سرب» (مسعود کیمیایی، 1367)، «هی جو» (منوچهر عسگری نسب، 1367)، «بانو» (داریوش مهرجویی، 1370)، «جهان پهلوان تختی» (علی حاتمی و بهروز افخمی، 1376) و «مومیایی 3 »(محمدرضا هنرمند، 1378) در یادها مانده‌است.

 

آخرین ناگفته‌هایش

بارها به سراغِ فتحعلی اویسی رفتیم و او خیلی تمایلی به گفت‌وگو نداشت. از او سؤال کردم درباره کم‌کاری و غیبت چند ساله‌اش در عرصه بازیگری و او گفت: دلایل زیادی دارد که از بازیگری دورم اما شاید مهمترین آنها پیشنهادات ضعیفی باشد که به من می‌شود. هیچکدام از فیلمنامه‌ها و نقش‌ها برای من دندان‌گیر نبودند که بخواهم در آنها به ایفای نقش بپردازم.

وقتی از او درباره سریال “سلمان فارسی” و احتمال حضورش به خاطر تجربه‌های تاریخی که در کارنامه‌اش وجود دارد، این‌چنین پاسخ داد: هنوز پیشنهادی نشده اما به کارهای تاریخی همیشه علاقه‌مند بوده‌ام. اگر پیشنهادی از سریال “سلمان فارسی” بشود و نقش خوبی هم باشد حتماً می‌پذیرم.

خسرو امیرصادقی که خبر درگذشت این بازیگر پیشکسوت را به خبرنگار تسنیم داد همچنین درباره این حضورِ متنوع او در فیلم‌های تاریخی و نقش‌های منفی و مثبت و سریال‌های طنز، تأکید کرد:

“فتحعلی اویسی از مهارت خاصی در بازیگری برخوردار بود. از این جهت هیچ‌وقت قبول نمی‌کرد در یک نوع بازی و ژانر و نوعِ سریال و فیلم باقی بماند. به همین‌خاطر است که شما می‌بینید در ناخدا خورشید آن نقش را دارد و در بدون شرح نقشی به نام “کاووسی” و در جای دیگری با مهدی فخیم‌زاده آن نقش‌ها را از خودش به جا می‌گذارد و در سال‌های آخر عمرش هم بیشتر در کارهای طنز او را می‌بینیم. این‌ها همه به خاطر جهان‌بینی بود که فتحعلی اویسی در فضای کاری‌اش به آن اعتقاد داشت که بازیگر باید در هر نقشی بتواند هنرنمایی کند. ”