ورزشگاه آزادی شهرستان مبارکه استان اصفهان از پس مشکلات چندین ساله برنیامده و گرد فراموشی بر چهره آن سنگینی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،ورزشگاه آزادی شهرستان مبارکه چند سالی می‌شود که حال و روز خوشی ندارد. ورزشگاهی که در روزگاری نه چندان دور پاتوق فوتبال‌دوستان شهرستان بود حالا چندان تفاوتی با یک مخروبه ندارد، دو زمین چمن آن خشک شده و درهای آهنی رختکن‌ها، مجموعه اداری و سرویس‌های بهداشتی آن به سرقت رفته تا آزادی کم‌کم به محاق فراموشی برود.

سنگ‌بنای ورزشگاه آزادی مبارکه در دهه 70 گذاشته شد و قرار بود این مجموعه به یک دهکده فرهنگی ورزشی مجهز و مدرن تبدیل شود اما به مرور زمان به فراموشی سپرده شد.

رسول باروتی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مبارکه که به تازگی به این سمت منصوب شده، درباره وضعیت ورزشگاه آزادی به خبرنگار تسنیم گفت: فکر می‌کنم حدود 10 سال است که چمن ورزشگاه خشکیده و وضعیت آن به این شکل درآمده است. زمانی که چمن خشک شده و ورزشکاری به ورزشگاه مراجعه نکرده، فنس‌ها و در و پنجره‌های ورزشگاه به سرقت رفته و مخروبه شده است.

مشکل ورزشگاه آزادی آب است

به گفته وی، اداره ورزش و جوانان شهرستان (تربیت‌بدنی سابق) حدود 20 سال پیش و زمانی که شهرداری متولی آب شهر بود تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مبارکه منعقد می‌کند تا شهرداری لوله آبی از وسط ورزشگاه آزادی عبور دهد و اداره ورزش شهرستان نیز حریمی 2 متری برای آن حفظ کند و در قبال آن، به این مجموعه ورزشی آب رایگان داده شود و اداره‌ ورزش و جوانان مبارکه نه برای انشعاب و نه باری آب‌بها پولی پرداخت نکند، اما زمانی که اداره آب و فاضلاب متولی آب می‌شود این قرارداد را به صورت یک‌طرفه فسخ کرده و آب ورزشگاه آزادی را قطع می‌کند و چمن خشک می‌شود و ورزشگاه در نبود مراجعه‌کننده کم‌کم فرسوده می‌شود.

باروتی با اشاره به سرکشی از ورزشگاه در روز دوم انتصاب خود به عنوان رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مبارکه و دستگیری دو سارق در آن افزود: تمام مشکلات ورزشگاه آزادی مبارکه ناشی از کم‌آبی است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مبارکه مساحت این مجموعه ورزشی را 600 هزار متر عنوان کرد و درباره راه‌های رفع مشکلات آن گفت: بیشتر دوران ورزشی خود را در ورزشگاه آزادی سپری کردم و زمانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دادم در همین زمین‌ها بازی می‌کردم اما برای برون‌رفت از وضعیت فعلی با دو مشکل کمبود آب و اعتبارات مواجه هستیم. در این زمینه با فرماندار، نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان شهرستان صحبت کرده‌ام تا در در زمینه تأمین اعتبار و همچنین رفع مشکل آب ورزشگاه به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: مبارکه یکی از شهرستان‌های کم‌آب اصفهان است اما اگر بتوانیم مشکل آب ورزشگاه را از طریق آب فضای سبز شهرداری یا راه‌های دیگر رفع کنیم، فرماندار و نماینده مبارکه در مجلس قول داده‌اند که در زمینه تأمین اعتبار به ما کمک کنند. مبارکه یک شهرستان صنعتی است و می‌توان از ظرفیت صنایع فعال در شهرستان نیز برای احیای حداقل یکی از زمین‌های چمن ورزشگاه استفاده کرد.

باروتی تصریح کرد: طبق ماده 27 (مجوز واگذاری اماکن ورزشی) می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات ورزشگاه استفاده کرد اما نکته این است که بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در اماکن پربازده و زودبازده مانند یک استخر یا سالن نیمه‌تمام دارد در حالی که سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای مانند ورزشگاه آزادی برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مبارکه درباره استفاده از ظرفیت خیران برای احیای ورزشگاه آزادی گفت: کمتر از یک ماه است که در این سمت مشغول به کار شده‌ام و بیشتر زمان خود را صرف جمع‌آوری اطلاعات کرده‌ام اما در نظر دارم که هم از ظرفیت خیران و هم از ظرفیت صنایع شهرستان استفاده کنم و این پیشنهاد را به فرماندار و نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی هم دادم.

وی تصریح کرد: پیش از این در گلپایگان خدمت می‌کردم و زمین چمنی در شهرستان وجود داشت که 10 سال رها شده بود که آن را با استفاده از ظرفیت خیران احیا کردیم و اردیبهشت امسال به بهره‌برداری رسید. در حال رایزنی با خیران مبارکه نیز هستم و باید با برنامه‌ریزی و تلاش اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

باروتی با بیان اینکه مطالبه زیادی از سوی مردم و ورزشکاران مبارکه برای احیای ورزشگاه آزادی وجود دارد، گفت: تکمیل ورزشگاه طبق طرح قبلی به میلیاردها تومان اعتبار نیاز دارد اما اگر بخواهیم در فاز نخست، زمین چمن شماره یک را احیا کنیم این کار با 3 میلیارد تومان اعتبار قابل انجام است.

اما حسین محمودیه معاون فنی و مهندسی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این خصوص اظهار داشت: دو زمین چمن ورزشگاه آزادی بیش از 10 سال است که مورد استفاده قرار نگرفته و مشکل اصلی هم نبود آب است. تأمین آب مجموعه نیاز به مجوزهایی دارد که نهادهای ذی‌ربط باید در این زمینه همکاری می‌کردند اما با معذوراتی مواجه بودند. از طرف دیگر زمین چمن ورزشگاه 22 بهمن نیز موقعیت بهتری نسبت به زمین‌های ورزشگاه آزادی داشت و دارای سکوی تماشاگران بود و با توجه به مشکلات مربوط به کم‌آبی در شهرستان و استان اصفهان به نوعی در اولویت قرار گرفت.

وی با اشاره به طرح مشکل ورزشگاه آزادی مبارکه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در سال‌های گذشته افزود: با توجه به محدودیت‌ اعتبارات، تأمین اعتبار این ورزشگاه در اولویت این کمیته قرار نگرفت.

محمودیه ادامه داد: اگر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مبارکه در این زمینه همکاری کند می‌توان برای سال 1401 پیشنهاد اعتبار داد و اگر سایر متولیان نیز در زمینه صدور مجوز برای رفع مشکل آب ورزشگاه کمک کنند، ان‌شاءالله می‌توان مشکلات ورزشگاه را رفع کرد.

معاون فنی و مهندسی اداره‌کل ورزش و جوانان استان درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تصریح کرد: اداره‌کل آمادگی دارد که این زمین را از طریق ماده 27 به متقاضیان واگذار کند تا با انعقاد قرارداد بلندمدت نسبت به احیای ورزشگاه اقدام کنند.

مدیر آبفای شهرستان مبارکه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، پیرامون مشکل قطع آب ورزشگاه آزادی گفت: تا حدود سال 1370 امور آب بر عهده شهرداری‌ها بود و خط لوله‌ای که از مخزن مبارکه به داخل شهر کشیده شده بود از وسط ورزشگاه آزادی رد شده و به همین دلیل در همان سال‌ها شهرداری‌ با تربیت‌بدنی توافق کرده بود که در قبال رد شدن این لوله به ورزشگاه انشعاب آب رایگان داده شود، اما این اتفاق رخ نداد.

مرتضی یادگاری افزود: سپس اداره آب و فاضلاب تشکیل شد و مسئولان تربیت‌بدنی در حدود سال‌های 87 تا 89 برای گرفتن انشعاب رایگان مراجعه می‌کنند، شرط آبفا نیز نصب کنتور بوده و در نهایت انشعاب برقرار می‌شود، اما در حالی که انشعاب آب ورزشگاه آزادی تا چهار، پنج سال پیش برقرار بود، چون دیگر استفاده‌ای از آن نمی‌شد طبق قانون آن را قطع موقت کردیم.

با وجود مشکل آب احیای چمن طبیعی توجیهی ندارد

وی ادامه داد: هدف اصلی آبفا تأمین آب شرب مردم است و در شرایط خشکسالی استان اصفهان هم احیای چمن طبیعی توجیهی ندارد. اگر قرار باشد چمن ورزشگاه آزادی احیا شود باید به سراغ استفاده از منابع آب زیرزمینی یا پساب بروند یا چمن مصنوعی ایجاد کنند.

مدیر آبفای شهرستان مبارکه درباره برقراری مجدد انشعاب آب برای تأسیسات این ورزشگاه گفت: مسئولان ورزش شهرستان باید دوباره مراجعه کنند تا توافق‌هایی که 30 سال پیش انجام شده با شرایط جدید بازنگری شود. آن زمان این توافق با شهرداری انجام شده اما در حال حاضر آبفا باید به صورت تخصصی در این خصوص تصمیم بگیرد. البته مسئولان ورزش شهرستان چند باری به آبفا مراجعه کرده‌اند اما بعد از آن پیگیری خاصی انجام نداده‌اند.

سرمایه‌های ورزشی شهرستان‌های استان اصفهان از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان به شمار می‌رود و بی‌توجهی به زیرساخت‌های موجود ورزشی و عدم استفاده از آنها در کنار بهره‌برداری نامناسب و از بین رفتن این سرمایه‌ها، مشکلی است که به نظر می‌رسد باید درباره آن اقدام جدی صورت داد.

امیدواریم که توجه به زیرساخت‌های ورزشی و احیای این زیرساخت‌ها در کنار حفظ زیرساخت‌های موجود بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گیرد.