به رغم تمام گلایه‌های دانش‌آموزان نسبت به برگزاری آزمون‌های حضوری، اما ستاد کرونا با برگزاری حضوری برخی امتحانات موافقت کرد؛ این در حالیست که زمان آزمون کارشناسی ارشد که قرار بود در خرداد برگزار شود، تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، به رغم تمام گلایه‌های دانش‌آموزان نسبت به برگزاری آزمون‌های حضوری، اما ستاد کرونا کوتاه نیامد و بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم صحه گذاشت و مقرر شد که امتحانات در زمان تعیین شده برگزار شود.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا روز گذشته مصوبات نهایی این ستاد را اعلام کرد که بر اساس آن مقرر شد زمان آزمون کارشناسی ارشد تغییر کند اما زمان امتحانات دانش‌‌آموزان ثابت ماند. این موضوع باعث اعتراض دانش‌آموزان شده است و گلایه می‌کنند که دلیل این تصمیم چیست؟

امتحانات پایان سال دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم از ۲۷ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۲۴ خرداد ادامه خواهد داشت اما تعدادی از دانش‌آموزان نسبت به برگزاری حضوری امتحانات آن هم در شرایط کرونا گلایه‌مند هستند.

این دانش‌آموزان با ثبت‌ پویش‌های مختلف با عناوینی چون «کمپین لغو امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم» خواستار پیگیری شدند اما این پویش‌ها به نتیجه نرسید.

 

* دانش‌آموزان: آیا خون داوطلبان کارشناسی ارشد رنگین‌تر از ما هست؟

امتحانات کارشناسی ارشد قرار بود که در تاریخ‌های پنجم، ششم و هفتم خرداد ماه 1400 برگزار شود اما بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، این زمان به ششم، هفتم و هشتم مرداد ماه 1400 موکول شد.

اما ستاد کرونا اعلام کرد که آزمون‌های سنجش ملی پایه ششم ۲۵ اردیبهشت به صورت حضوری؛ آزمون سمپاد ۲۰ و ۲۱ خرداد به صورت حضوری؛ آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله بعدی آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد به صورت حضوری برگزار می‌شود.

یکی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: چطور می‌شود که زمان آزمون کنکور کارشناسی ارشد تغییر می‌کند اما زمان امتحانات دانش‌آموزان تغییر نمی‌کند، مگر خون داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد رنگین‌تر از ماست.

پدر یک دانش‌آموز پایه دوازدهم هم اظهار کرد: داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، افراد بزرگسال هستند و آزمون‌ هم در فضای دانشگاه‌ها برگزار می‌شود اما ستاد کرونا، تاریخ این آزمون را تغییر داده است ولی امتحانات را اعلام کرده است که سر تاریخ مقرر برگزار شود.

وی افزود: باید ستاد کرونا، دلیل تصمیم را اعلام کند، چگونه می‌شود که امتحانات حضوری برای دانش‌آموزان خطرناک نیست اما برای بزرگسالان خطرناک است؟ این موارد در حالیست که انواع جهش یافته ویروس کرونا، کودکان و نوجوانان را هم درگیر می‌کند.

* گلایه‌های دانش‌آموزان به ادارات آموزش و پرورش

تعدادی از دانش‌آموزان در این مدت با حضور در مقابل ادارات‌کل آموزش و پرورش خواستار برگزاری حضوری امتحانات شدند؛ این دانش‌آموزان عنوان کردند که در این شرایط کرونایی، چرا باید امتحان حضوری دهند و آن هم در صورتی که آموزش مجازی را گذراندند.

به عنوان مثال تعدادی از دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم استان قم در محل اداره کل آموزش و پرورش استان قم حضور یافتند که حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم به جمعشان رفت و با آنها صحبت کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش قم به دانش‌آموزان معترض گفت: قطعاً سخنان شما را با دل و جان می‌شنوم و مطالبات شما را همچون همیشه پیگیری و به وزارت آموزش و پرورش منعکس خواهم کرد.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های کلان نظام و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، مقرر شده آزمون‌های نوبت دوم برای پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شود و بدون شک مسؤولان وزارت آموزش و پرورش در طراحی سؤالات تفاوت‌های فردی، منطقه‌ای و مشکلات ناشی از کرونا در آموزش و پرورش را مد نظر و توجه قرار خواهند داد.

* آموزش و پرورش، امتحانات حضوری را برگزار می‌کند!

وزارت آموزش و پرورش مصمم است که امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم را به صورت حضوری برگزار کند و بر همین اساس «دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در حوزه‌ها و کانون‌های برگزاری امتحانات» را جهت اجرا به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرده است.

عنوان شده است که این پروتکل با هدف ایجاد محیطی ایمن برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونای جدید (کووید- 19)، بر پایه اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، با تأکید بر اقدامات هوشمند و نسخه 05 دستورالعمل بازگشایی مدارس در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی، تنظیم و تصویب‌شده است و از زمان ابلاغ تا اعلام رسمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در کشور، قابل استناد و لازم‌الاجرا است.

به گزارش فارس، این طور که ظواهر امر نشان می‌دهد، امتحانات دانش‌آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شود اما بهتر است که ستاد کرونا در این خصوص شفاف سازی کند و دلیل تغییر زمان آزمون کارشناسی ارشد و عدم تغییر زمان امتحانات دانش‌آموزان را تشریح کند.