دروازه‌بان و مربی تیم ملی فوتبال ساحلی:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، تیم ملی فوتبال ساحلی این روزها به موفقیت‌هایی که کسب می‌کند عادت کرده و به نوعی کسب عناوین برتر مختلف در خون بازیکنان و کادرفنی این تیم نهادینه شده است.

در راستای همین موفقیت‌های تیم ملی ساحلی ایران موفق شد در رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها عنوان نایب قهرمانی را در بین بزرگان این رشته ورزشی به دست بیاورد تا ارزش‌های کار این تیم بیشتر از هر زمان دیگری مشخص شود.

در این تورنمنت پیمان حسینی، دروازه‌بان شایسته کشورمان موفق شد عنوان بهترین دروازه‌بان رقابت‌ها را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر تیم ملی با تفکرات تاکتیکی کادرفنی این تیم و حضور مربیانی مانند میرشمسی و هاشم‌پور و سایرین به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد.

بر همین اساس و با بازگشت تیم ملی فوتبال ساحلی به ایران این فرصت دست داد تا با دعوت از دو مهره ارزشمند تیم ملی یعنی پیمان حسینی و عباس هاشم‌‌پور به خبرگزاری فارس به تفصیل درباره این رقابت‌ها و سایر موارد مربوط به فوتبال ساحلی با آنها گفت و گو نشسته که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: ضمن تبریک نائب قهرمانی جام کنفدراسیون‌ها به عنوان صحبت ابتدایی خودتان بحث را آغاز کنید.

حسینی: من هم این نائب‌قهرمانی را تبریک می‌گویم. ما سعی کردیم در این مسابقات بیشترین توان خود را در زمین بگذاریم و امیدوارم مردم از ما راضی باشند. وقتی که دل مردم شاد می‌شود خواه ناخواه خستگی هم از تن ما بیرون می‌رود.

فارس: یک مقدار در مورد مسابقات جام کنفدراسیون‌های جهان صحبت کنید:

حسینی: تورنمنتی که در امارات برگزار می‌شود یکی از مهمترین تورنمنت‌های فوتبال ساحلی در جهان است که با حضور تیم‌های برتر دنیا انجام شده و امسال نیز در سال 2016 این رقابت به عنوان بهترین و مهمترین رقابت این رشته ورزشی محسوب می‌شد. کیفیت این رقابت‌ها بسیار بالاست و ما به عنوان یکی از بهترین‌های دنیا علاقمندیم هر ساله در این تورنمنت شرکت کنیم. چرا که نیاز بازیکنان ما این است تا در چنین رقابتی تن‌شان به تن بزرگان دنیا بخورد. تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در حال حاضر در رده پنجم رنکینگ دنیا قرار دارد و این نیاز وجود دارد تا با تداوم حضور در تورنمنت‌های اینچنینی بتوانیم در رنکینگ ثبات پیدا کرده و حتی جایگاه خود را بهتر کنیم. در این تورنمنت نیز قدرت‌های دنیا از جمله روسیه، برزیل و تاهیتی حضور داشتند و امروز ما نیز به جایی رسیده‌ایم که از قدرت‌های دنیا محسوب می‌شویم. همچنین در این رقابت‌ها سعی کردیم با سعی و تلاش تمامی بازیکنان و کادر فنی یک تورنمنت منظم و خوب را از لحاظ کیفیت برگزار کرده و بازیکنان سعی کردند دستورات کادر فنی را مو به مو در زمین پیاده کنند و تا جایی که تماشا کردید، تیم ملی ایران بازی‌های قشنگی را در این تورنمنت انجام داد. اجرای دستورات تاکتیکی یکی از اهداف تیمی ما بود که در ازای آن موفق شدیم حتی گل‌های زیبایی هم به ثمر برسانیم. در این رقابت‌ها یک بار دیگر جذابیت‌های فوتبال ساحلی را به خوبی نشان دادیم و شاید یکی از دلایل که امروز باعث شده فوتبال ساحلی طرفدار داشته باشد همین بازی زیبای تیم ملی ایران در این رقابت‌ها بود.

هاشم‌پور: در تائید صحبت‌های پیمان باید بگویم که جام کنفدراسیون‌ها از لحاظ اهمیت بعد از جام جهانی از بیشترین اهمیت برخوردار است.

فارس: تفاوت جام جهانی با جام کنفدراسیون‌ها در چیست که موفقیت‌هایی که همواره در جام کنفدراسیون‌ها به دست می‌آید را نمی‌توانیم در جام جهانی تکرار کنیم. 

هاشم‌پور: اتفاقا ما در جام جهانی‌های ادوار گذشته موفق بوده‌ایم و در 2 جام اخیر به جمع 8 تیم برتر جهان صعود کرده‌ایم. حالا انشاءالله با برنامه‌ریزی خوبی که انجام داده ایم، می‌خواهیم در جام جهانی 2016 باهاما به جمع 4 تیم برتر هم صعود کنیم.

حسینی: ما در جام جهانی گذشته ششم شدیم. ضمن اینکه جام جهانی با 16 تیم برگزار می‌شود و روند فرسایشی به خاطر تعدد بازی‌ها باعث می‌شود تا شاید این موضوع تاثیرگذار باشد. در غیر این صورت روسیه یا برزیل و سایر تیم‌ها همان تیم‌هایی هستند که در هر دو جام شرکت می‌کنند. در حال حاضر سطح 7 کشور در فوتبال ساحلی نسبت به سایر کشورها متفاوت و برتر است که ما جزو یکی از هفت کشور هستیم. شرایط مسابقات بین این 7 کشور نیز نزدیک است و به طور مثال یک روز ما برزیل را می‌بریم و یک روز آنها بر ما غلبه می‌کنند. اینطور نیست که برنده بازی دیدار ایران و برزیل از پیش تعیین شده باشد. درست است که ما یک بار قهرمان جام کنفدراسیون‌ها شدیم اما برزیل هم حدود 8 قهرمانی جهان را در کارنامه دارد و روسیه هم به همین ترتیب. تاهیتی، پرتغال و سایر تیم‌های بزرگ نیز به همین شکل و شرایط در روز بازی و در زمین مسابقه برای برتری یک تیم تعیین کننده است. یعنی شاید ما بتوانیم برزیل را شکست دهیم و یا شاید برعکس.

فارس: قبول دارید برزیل در این جام خیلی خوب بود؟

حسینی: آنها در این تورنمنت یکی از بهترین تیم‌های خود را داشتند و من تا به حال ندیده بودم که روسیه از تیمی 7 گل بخورد که این بار آنها از برزیل 7 گل دریافت کردند. برزیل واقعا آماده بود البته شرایط تیمی ما هم خیلی خوب بود ولی شاید بد موقعی به برزیل خوردیم و اگر خود من هم از لحاظ سلامت جسمانی شرایط بهتری داشتم مسلما می‌توانستم کمک بهتری به تیم در روز مسابقه فینال بکنم. با این حال بازی خوبی را در روز فینال انجام دادیم و بچه‌ها با تمام توان مقابل برزیل بازی کردند. البته ما در تمام مسابقات نهایت تلاش خود را کردیم و زمانی که به مسابقات می‌رویم همواره از جان برای اهتزاز پرچم ایران مایه گذاشته و تلاش می‌کنیم.

هاشم‌پور: این نائب‌قهرمانی از نظر کادر فنی و دپارتمان فوتبال ساحلی یک قهرمانی محسوب می‌شد. بچه‌ها تمام سعی و تلاش خود را کردند اما از روز اول هدف ما صعود به فینال بود که خوشبختانه این امر محقق شد و بچه‌ها کار بزرگی را انجام دادند. پیروزی مقابل روسیه و تاهیتی که الان از ابرقدرت‌های فوتبال ساحلی دنیا هستند، کار بزرگی بود. همانطور که پیمان گفت برزیل نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر بود و 3-4 بازیکن جدید و جوان را به ترکیبش اضافه کرده که در کنار باتجربه‌های این تیم باعث شده بود تا شرایط این تیم در روز فینال بهتر از ما باشد. از سوی دیگر ما برزیل را از قبل برای بازیکنان تیم آنالیز کرده بودیم و از این تیم شناخت داشتیم و در روز فینال هم تمام بازیکنان تلاش زیادی را به خرج دادند و زحمت زیادی کشیدند که در نهایت قسمت ما نائب‌قهرمانی بود. در این بازی پیمان با وجود مصدومیت به میدان رفت و از نظر ما او یک سرباز فداکار برای تیم ملی است. هر چند که تک تک بازیکنان نیز همین شرایط را داشتند و با تمام وجود برای شادی دل مردم تلاش کردند. باز هم تکرار می‌کنم که این مقامی که به دست آمد برای کادر فنی حکم قهرمانی را داشت. البته این موفقیت‌ها حاصل برنامه‌ریزی و تلاش دسته جمعی تمام خانواده فوتبال ساحلی از جمله خانم شهریاری است که زحمات زیادی را برای این رشته متقبل شده و از سوی دیگر فدراسیون فوتبال نیز با حمایت از تیم ملی ساحلی و اجرای مو به موی برنامه‌هایی که از قبل مدون شده بود در این موفقیت سهم داشتند.

فارس: گویا وضعیت رسیدگی به فوتبال ساحلی با سایر تیم‌های ملی در فدراسیون فوتبال فرق دارد. چون در بازگشت تیم ملی، خانم شهریاری حسابی از امکانات تعریف کرد. شماها بچه‌های قانعی هستید یا واقعا امکانات برای ساحلی‌بازان خوب است، چون پیش از این فوتسالی‌ها دل خوشی از امکانات اختصاص داده شده به آنها نداشتند.

هاشم‌پور: از لحاظ امکانات شرایط خوبی داشتیم. زمین ساحلی که در کمپ وجود دارد زمین خوبی است. اردوها‌ی‌مان نیز در هتل‌های خوبی برگزار شد و در مجموع حمایت‌های خوبی از ما شد. اردوهای مناسبی را در یزد و بوشهر برگزار کردیم و شرایط خوب بود. البته 3 اردو با توجه به برگزاری مسابقات در دبی بر طبق همین آب و هوا در بوشهر برگزار شد و توانستیم با یک آمادگی کامل وارد این مسابقات شویم. بنده وضعیت فوتسال را نمی‌دانم اما شرایط‌ ما خیلی خوب بود. البته نمی‌خواهم خودمان را با تیم ملی فوتبال بزرگسالان مقایسه کنم اما امیدوارم امکاناتی که برای این تیم در نظر گرفته می‌شود را برای تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی مدنظر قرار دهند چون به طور قطع با حمایت‌های هر چه بیشتر می‌توانیم در جهان حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم. همانطور که فوتسال‌مان در جام جهانی عنوان سوم را به دست آورد.

فارس: اما در بحث لباس‌ها، دوگانگی و یک بام و دو هوا در فدراسیون فوتبال وجود دارد.

حسینی: ما از نظر امکانات رسیدگی‌های لازم را داشتیم و خواسته‌های کادر فنی کاملا اجرا شد. اما در بحث لباس‌ها باید بگویم که دوست داریم نگاه در فدراسیون فوتبال نگاه برابری به همه تیم‌ها باشد. یعنی اگر امکاناتی هست و یا هر چیز دیگر از جمله بحث پوشاک برای همه تیم‌های ملی برابر باشد. اما اینکه به مسابقات برویم و بخواهیم از لباس‌ها ایراد بگیریم، اینطور نبوده و نیست. هیچ وقت چنین صحبت‌هایی مطرح نشد چون تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد اهتزاز پرچم ایران در مسابقات مختلف است. به هیچ وجه دنبال حاشیه‌ها نیستیم و تنها چیزی که در لباس ما اهمیت دارد پرچم ایران است که روی سینه ما قرار دارد. با این حال اگر رسیدگی و نگاه برابر باشد، این موضوع می‌تواند نشاندهنده احترام و اهمیت برابر به همه تیم‌‌ها باشد.

فارس: یعنی به نظرت الان همه تیم‌های ملی را با یک چشم نگاه نمی‌کنند؟

حسینی: در حال حاضر لباس‌های ما جیووا است. اما در حیطه وظیفه ما نیست که بخواهیم به عنوان یک بازیکن در مورد این مسائل صحبت کنیم. مسلما مسئولان ما پیگیر هستند که بهترین شرایط را برای ما مهیا کنند. ما سعی می‌کنیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم و اگر هر تصمیمی درباره پوشاک گرفته شود فقط اگر پرچم ایران بر روی آن لحاظ شود ما با جان و دل برای آن پرچم بازی خواهیم کرد و همیشه خودمان را سرباز ایران خواهیم دانست اما مطمئنم که در آینده بهترین تصمیم را برای ما خواهند گرفت.

فارس: در حالی به عنوان بهترین دروازه‌بان جام کنفدراسیون‌ها انتخاب شدی که خیلی‌ها معتقدند تو بهترین دروازه‌بان جهان هستی. 

حسینی: از تمام کسانی که ما را حمایت کردند، تشکر می‌کنم اما عناوین فردی نتیجه کارهای گروهی خوب است. اگر امروز به عنوان بهترین دروازه‌بان انتخاب شده‌ام به خاطر اجرای تاکتیک دفاعی خوب توسط تمام مجموعه تیمی است. من و تک تک بچه‌ها سعی کردیم که به بهترین شکل دستورات کادر فنی را پیاده کنیم. بنابراین به خاطر کسب این عنوان از تمام بازیکنان و کادر فنی و البته مجموعه فوتبال ساحلی تشکر می‌کنم. چون این عنوان نتیجه زحمات همه آنها بود.

فارس: چند سال سن داری؟

حسینی: حدود 33 سال.

فارس: تا چه سنی می‌خواهی در فوتبال ساحلی بازی کنی؟

حسینی: تا جایی که تنم سالم باشد و توان داشته باشم و البته کادر فنی به من اعتماد کند و از سوی دیگر حس کنم که این نیاز به من وجود دارد که می‌توانم به تیم ملی کشورم کمک کنم، هستم و هر جا هم که احساس می‌کنم باید بروم این کار را خواهم کرد. چون هر شروعی، پایانی دارد و خداحافظی برای هر فوتبالیستی سخت است. با این حال تا هر زمان که حس کنم مفید باشم، هستم.

فارس: در فوتبال ساحلی ایران این تفکر وجود دارد که پیمان حسینی بی‌رقیب است. یعنی اگر مصدوم شوی جایگزین مطمئنی برای تو وجود ندارد.

حسینی: این بحث اصلا درست نیست. اگر من سعی می‌کنم خوب باشم چون رقیبان خوبی دارم. حتی در باشگاه‌های ایران جوانان خوبی هستند که این شرایط را دارند تا به تیم ملی اضافه شوند. به هیچ عنوان خودم را بدون رقیب نمی‌دانم و رقبای زیادی را در کنار خودم می‌بینم و وجود آنها باعث پیشرفت من بوده و هست.

فارس: صبح روز بازی فینال با برزیل خبر نگران‌کننده‌ای منتشر شد که نمی‌توانی تیم ملی را همراهی کنی اما این اتفاق افتاد و تو در این دیدار ساحلی‌بازان ایران را همراهی کردی.

حسینی: با کشیدگی کشاله و پارگی زیر شکمم، شرایط بسیار سخت بود و اصلا نمی‌توانستم بازی کنم اما به خاطر روحیه تیمی حس کردم می‌توانم باشم و به تیم ملی کمک کنم. البته شرایط خطرناک بود.

فارس: فکر نکردی با این تصمیم اتفاقی بیفتد که فوتبالت تمام شود؟

حسینی: اگر به خودم فکر می‌کردم شاید حق با شما بود و اصلا بازی نمی‌کردم چون اجازه حضور در میدان را نداشتم اما بعضی اوقات دیگر شخص مهم نیست و نتیجه تیم مهمتر از هر چیز دیگری است. آن روز حس کردم با همین شرایط هم بودنم می‌تواند به تیم ملی کمک کند و سعی کردم در حد توانم بازی کنم که در نهایت این بازی با شکست ما همراه شد و من شرمنده مردم شدم. اگر یک مقدار شرایطم بهتر بود مسلما بیشتر انرژی می‌گذاشتم اما باز هم خدا را شکر می‌کنم که عنوان نائب‌قهرمانی به دست آمد که نتیجه غیرت و تلاش دسته جمعی بازیکنان و کادر فنی بود. ما در دیدار فینال تمام سعی خود را کردیم اما واقعا توان ما همین اندازه بود و امیدوارم مردم راضی باشند.

فارس: فعلا که به خداحافظی فکر نمی‌کنی؟

حسینی: خیر، تا جایی که کادر فنی به من اعتقاد داشته باشد و نیاز باشد در خدمت تیم هستم.

هاشم‌پور: البته سن در فوتبال یک عدد است و هر فوتبالیستی که فوتبال بازی می‌کند ادامه بازیگری‌اش بستگی به نوع زندگی او دارد و اینکه چگونه حرفه‌ای زندگی کند. در این بین پیمان و بازیکنان دیگر در تیم ملی فوتبال ساحلی این تفکر حرفه‌ای را دارند و اگر بازیکنی بداند که چطور زندگی کند و خودش را چطور با تمرینات وفق بدهد، به نظرم می‌تواند حداقل تا شاید سن 40 سالگی به فوتبال ادامه دهد. از این نمونه‌ها حتی در فوتبال هم هست، بازیکنانی مثل رجب‌زاده یا مهدی شیری حتما تفکرات حرفه‌ای داشتند که تا امروز بازی می‌کنند.

حسینی: امروز کاپیتان تیم ملی پرتغال با 40 سال سن طی 2 سال پیاپی عنوان بهترین بازیکن جهان را به دست آورده و این نشان می‌دهد که سن و سال ملاک حضور پرقدرت بازیکنان در میدان نیست و زندگی سالم و حرفه‌ای می‌تواند شما را همچنان تا سنین بالاتر در میدان حفظ کند. البته در فوتبال ساحلی چون تعویض آزاد است و بازیکنان هر 2 دقیقه یک بار تغییر می‌کنند این باعث می‌شود تا به راحتی نتوانید از بازیکنان باتجربه حتی اگر سن بالایی هم داشته باشند، بگذرید. مثلا بازیکنی مثل احمدزاده طی همان 2 دقیقه می‌تواند سرنوشت بازی را تغییر دهد.

فارس: آقای هاشم‌پور در اهداف‌تان سرمربیگری تیم ملی فوتبال ساحلی هم دیده می‌شود؟

هاشم‌پور: من همیشه چه به عنوان مربی و چه به عنوان سرمربی هستم و دوست دارم به مملکتم کمک کنم. در این بین بحث پست مطرح نیست اما تمام توانم را می‌گذارم همانطور که با اوکتاویو کار کردم الان با میرشمسی دو برابر توانم را می‌گذارم. البته اگر امروز تیم ملی خوب کار می‌کند حاصل لیگ منظمی است که در کشور برگزار می‌شود و ما مربیان همه این بازی‌ها را از نزدیک تماشا می‌کنیم تا بازیکنانی که مستعد هستند، به تیم ملی دعوت شوند. در همین راستا حتی تیم ملی «ب» را هم برای پشتوانه سازی تیم اصلی تشکیل دادیم و در مجموع شرایط‌مان بسیار خوب بود تا بتوانیم از جوانانی که در فوتبال ساحلی حضور دارند آینده این رشته ورزشی را بسازیم. یک مورد دیگر اینکه صمیمیت درون اردو بین بازیکنان با یکدیگر و آنها با کادر فنی باعث شده تا یک تیم منسجم را بسازیم و در نهایت این انسجام، موفقیت‌ها را موجب شده است.

فارس: در حال حاضر بیشتر تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال با سرمربیان ایرانی نتیجه گرفته‌اند و تیم ملی فوتسال ساحلی هم با یک مربی ایرای نائب قهرمان جهان شد. در همین راستا برخی کارشناسان معتقدند که می‌توان چنین موفقیت‌هایی را همراه با یک مربی ایرانی دیگر در تیم ملی فوتبال بزرگسالان هم تداوم بخشید. تا چه اندازه با این صحبت موافق هستید؟

هاشم‌پور: قبل از میرشمسی، یکی از بزرگترین مربیان دنیا یعنی اوکتاویو سرمربی تیم ملی بود و بنده خیلی چیزها از او یاد گرفتم. میرشمسی هم یک مربی فنی و قابل احترام است و اینکه گفتم 2برابر در کنار او توان می‌گذارم به این خاطر است که آن زمان که اوکتاویو رفت خیلی‌ها گفتند نمی‌خواهم مانند گذشته توان بگذارم که همان زمان هم گفتم چند برابر در کنار میرشمسی تلاش خواهم کرد. البته سطح مربیان ایرانی در فوتبال ساحلی هم سطح مربیان خوب جهان است و آنها می‌توانند در صورت احتمال در این رشته موفق شوند.

فارس: نظر شما در مورد کی‌روش چیست؟

هاشم‌پور: کی‌روش از مربیان خیلی خوب است که توانسته به فوتبال ما کمک کند و به آن شخصیت ببخشد. او فوتبال ساحلی را هم دوست دارد و حتی سال گذشته در پرتغال و امارات زمانی که بازی داشتیم به ورزشگاه آمد و بازی‌های تیم‌های ملی را از نزدیک تماشا کرد. کی‌روش به فوتبال ساحلی علاقمند است و حتی در پرتغال به رختکن ما آمد و برخورد گرمی با بازیکنان داشت. با این حال معتقدم اگر به مربیان جوان ما در فوتبال هم بها بدهند آنها می‌توانند شرایط خوبی را ایجاد کنند.

فارس: تاهیتی کشوری ناشناخته است که البته به واسطه فوتبال ساحلی‌اش و رقابت آنها با تیم ملی ایران امروز در کشورمان بیشتر شناخته شده است. چطور آنها در فوتبال ساحلی تا این اندازه حرف برای گفتن دارند.

هاشم‌پور: آنها در تنها رشته‌ای که سرمایه‌گذاری می‌کنند فوتبال ساحلی است.ما به این تیم در جام جهانی باختیم که البته شکست نزدیکی بود. اما این بار تک تک بازیکنان نکاتی که به آنها گفته بودیم را مو به مو اجرا کردند تا در نهایت بازی به سود ایران به پایان رسید. در این مسابقه ضریب اشتباهات‌مان کم بود و به فینال رسیدیم.

فارس: به عنوان مربی تیم ملی توضیح دهید که چرا در فینال مقابل برزیل موفق نبودیم؟

هاشم‌پور: ما در این دیدار هم با فکر پیروزی به زمین مسابقه رفتیم اما برزیل هم نسبت به ادوار گذشته تغییر کرده بود. انشاالله با کار و تلاش بیشتر و حمایت‌های بهتر بتوانیم در دوره‌های بعدی این تیم را هم شکست دهیم.

فارس: قبل از بازی با تاهیتی، بازیکنان این تیم مقابل شما رقصیدند. این یک نوع بی‌احترامی نبود؟

حسینی: خیر اتفاقا این رسم خوشامدگویی و احترام گذاشتن آنها است. البته قبل از این دیدار به خاطر فوت آقای پورحیدری یک دقیقه سکوت اعلام شد که چون آنها به رسم ما احترام گذاشتند ما هم به رسم آنها احترام گذاشتیم. مسئله خاصی نبود. ما هم ایستادیم و پس از آن هم برای بازیکنان تاهیتی دست زدیم هر چند که قدرت‌مان را در بازی نشان دادیم. آنها در جام جهانی هم مقابل هر تیمی این رقص ارائه می‌دهند و به هیچ عنوان قصد بی‌احترامی ندارند چون اگر اینچنین باشد مسئولان برگزاری مسابقات با آن مخالفت می‌کنند.

فارس: آقای حسینی چه زمانی مصدومیتت کامل برطرف می‌شود؟

حسینی: الان زیر نظر کادر پزشکی فدراسیون فوتبال و مجموعه پزشکی تیم ملی فوتبال ساحلی تحت مداوا هستم. کشیدگی ران پایم تا 2 هفته آینده درمان می‌شود اما مدت زمانی روند درمانی پارگی شکمم پس از تصمیم‌گیری پزشکان مشخص خواهد شد.

فارس: بحث میزبانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در ایران به کجا رسید؟

حسینی: مسئولان فدراسیون از جمله تاج بسیار پیگیر این موضوع هستند و این پیگیری آنها دلگرمی خاصی را برای ما به وجود آورده است. همین که تاج شخصا به امارات آمد و مسابقات ما را دنبال کرد و صحبت‌هایش که نشان داد دیدگاه خوبی نسبت به این رشته ورزشی دارد موجب می‌شود ما به آینده امیدوارتر شویم. مجموعه تصمیم‌گیرندگان در مورد فوتبال ساحلی در فدراسیون تصمیمات خوبی برای این رشته گرفته و به نحو مطلوبی در حال کار هستند. از سوی دیگر در حال حاضر نیز خانم شهریاری از قدرت‌های فوتبال ساحلی در جهان محسوب می‌شوند و یک وزنه برای این رشته ورزشی در کشور محسوب می‌شوند. با این برنامه‌ریزی و تلاش‌هایی که می‌شود مطمئن باشید در آینده عناوین بهتری در جهان کسب خواهیم کرد هر چند که در این بین برایمان بهتر است که در مسابقات بیشتری شرکت کنیم چون هر تورنمنت یک تجربه جدید برای ما محسوب می‌شود. همین که همیشه در کوران مسابقات باشیم و بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد.

فارس: شما مجرد هستید یا متأهل؟

حسینی: مجرد هستم و در حال حاضر تمام تمرکزم بر روی فوتبال ساحلی است و امیدوارم تا هر زمان که پیراهن مقدس ایران را می‌پوشم با تلاش و پشتکار در این رشته موفق شوم.

فارس: دوست داشتی فوتبالیست چمنی بودی؟

حسینی:‌من تا 22 سالگی در لیگ برتر با شموشک بازی می‌کردم.

فارس: دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال ایران چطور؟ 

حسینی: هیچ کس بدش نمی‌آید که دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال باشد. البته هدف اول خدمت است و حضور در تیم‌های ملی و شاد کردن دل مردم. من می‌توانستم به فوتبالم ادامه دهم اما احساس کردم در فوتبال ساحلی می‌توانم مفیدتر باشم. البته در این بین یکی از اشخاصی که که باعث شد تا از فوتبال چمن به فوتبال ساحلی بیایم همین آقای هاشم‌پور بود که من را به تیم ملی فوتبال ساحلی دعوت کردند. من در آن سال در لیگ برتر خوب کار کرده بودم اما تشخیص هاشم‌پور و فلاحت‌زاده این بود که برای تیم ملی فوتبال ساحلی مفیدتر هستم. خدا را شکر توانستم جواب اعتمادها را بدهم.

فارس: چند بازی ملی داری و چند گل زده‌ای؟

حسینی: در حال حاضر 83 بازی ملی و 17 گل که با این حساب فکر می‌کنم گلزن‌ترین دروازه‌بان جهان باشم هر چند که به خاطر مصدومیت متاسفانه نتوانستم برای تیم ملی گلزنی کنم. البته این گل‌ها یکی از تاکتیک‌هایی است که کادر فنی از ما خواسته که باید آن را اجرا کنیم.

فارس: در مورد میانگین سنی تیم ملی نیز صحبت‌های زیادی به گوش می‌رسد و خیلی‌ها معتقدند تیم ملی فوتبال ساحلی ایران پیر است.

هاشم‌پور: در حال حاضر میانگین سنی ما در تیم ملی 27 سال است. ما به جوانگرایی در تیم ملی نگاه خاصی داریم. البته چون بسیاری از بازیکنان فعلی تیم ملی سال‌هاست در این تیم بازی می‌کنند و اسم‌شان مرتب در هر دوره تکرار می‌شود این استنباط به وجود می‌آید که آنها سنین بالایی دارند. با این حال ما تیم ملی «ب» را به خاطر همین شرایط ایجاد کردیم تا جوانان بااستعداد از این تیم وارد تیم اصلی شوند. ما حتی در این مسابقات بازیکنانی مثل میرشکاری و مرادی را داشتیم که از جوانان فوتبال ساحلی هستند. در حال حاضر شرایط تیمی از لحاظ میانگین سنی خوب است و نمی‌دانم منظور افرادی که می‌گفتند تیم ملی پیر است، چه بوده و چرا این صحبت‌ها را مطرح کرده‌اند. در حال حاضر در جهان یکی از جوان‌ترین تیم‌ها هستیم چون در کنار بازیکنان باتجربه،‌جوانان 18-19 ساله را در تیم ملی داریم. در این بین عده‌ای هم به خاطر نتیجه‌گیری تیم ملی ساحلی و موفقیت این تیم ناراحت شدند.

فارس: منظورتان چه کسانی هستند؟

هاشم‌پور: نمی‌دانم اما آنها که این صحبت‌های حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند اما بدانید که ما خودمان را قاطی این حاشیه‌ها نمی‌کنیم. چندین سال است که کار می‌کنیم و خیلی از مسائل را می‌شنویم اما خودمان را از حواشی دور نگه داشته‌ایم.

فارس: آقای حسینی نظر شما در مورد میانگین سنی تیم ملی چیست؟

حسینی: تیم ملی فوتبال ساحلی ایران ترکیبی از جوانان و باتجربه‌ها هست. از سوی دیگر از بازیکنان باتجربه‌ای مثل مسیگر، بلوک‌باشی و احمدزاده به راحتی نمی‌توان گذشت. اگر می‌توان آنها را به پختگی رساند و بعد بگویید جایشان را برای جوانان خالی کنند؟ واقعا این مسائل جور درنمی‌آید. چون در حال حاضر موقع برداشت از تک تک این بازیکنان است. در حال حاضر به جای رسیده‌ایم که این بازیکنان اعتماد به نفس لازم را پیدا کرده‌اند و می‌توانند مقابل هر تیم بزرگ دنیا به راحتی بازی کنند. الان در ورزش شعار جوانگرایی به گوش می‌رسد و همه ما موافق آن هستیم اما این کار باید روی یک اصولی باشد نه اینکه بازیکن را به پختگی لازم برسانیم و تازه می‌خواهیم از او بهره‌برداری کنیم اما در این حین بخواهیم او را خانه‌نشین کرده و یک جوان را جایگزینش کنیم. در هر صورت معتقدم فدراسیون فوتبال و اعضای مدیریت فوتبال ساحلی به این مسئله توجه ویژه‌ای دارند که تیم ملی «ب» را تشکیل دادند تا در آینده بازیکنان فعلی جایگزینان خوبی داشته باشند.

فارس: شما در حال حاضر یکی از بهترین بازیکنان ایران هستید. قراردادتان با تیم‌های لیگ برتری چقدر است؟ 

حسینی: من خودم بازیکن تیم پارس جنوبی هستم و از مسئولان این تیم تشکر می‌کنم چون این تیم به همراه چند تیم دیگر برای حرفه‌ای شدن لیگ برتر گام برداشتند. خودم دوست ندارم در مورد مبلغ قراردادها صحبت کنم اما مسلما سال به سال در این زمینه هم پیشرفت خواهیم کرد. هر چند که تفاوت مبلغ قرارداد با فوتبالیست‌ها چشمگیر است اما امیدوارم تیم‌های بزرگ و مطرح هم وارد این رقابت‌ها شده تا بتوانیم شاهد رشد مبلغ قرارداد ساحلی‌بازان باشیم. در این بین با تلاش فدراسیون لیگ برتر ایران حرفه‌ای شده و این موضوع می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

فارس: الگوی فنی و اخلاقی در فوتبال چه کسانی بودند؟

حسینی: قلبا علی کریمی را دوست دارم.

فارس: یعنی پرسپولیسی هستی؟

حسینی: بله پرسپولیسی هستم. البته ما شموشکی هستیم اما بعد از این تیم پرسپولیس را دوست دارم. از لحاظ فنی نیز عابدزاده الگوی فنی من محسوب می‌شود و بچگی‌هایم عکس او را جمع می‌کردم و حتی یک روز هم که میهمان او بودیم این موضوع را به عابدزاده نیز گفتم. این در حالی است که اصلا فوتبال تماشا نمی‌کنم و علاقه‌ای به تماشای فوتبال چه داخلی و چه خارجی از تلویزیون ندارم. با این حال در گذشته دروازه‌بانان بزرگی مانند کامپوس و پالیوکا را دوست داشتم اما در کل به فوتبال خارجی علاقه‌ای ندارم و اگر بگویند الان بارسلونا با رئال مادرید بازی دارد اصلا برایم اهمیتی ندارد اما بازی‌هایی که خودم انجام می‌دهم را حتی 10 بار بیشتر می‌بینم و به خوبی عملکردم را آنالیز می‌کنم تا با نقاط ضعفم بیشتر آشنا شوم تا دیگر آنها را تکرار نکنم.

فارس: گفتی پرسپولیسی هستی اما قبل از اعزام به امارات به تمرین استقلال رفتی. 

حسینی: درست است. رحمتی و منصوریان از دوستان من هستند و برای دیدار با آنها از طریق آقای مهاجر به تمرین استقلال رفتم و با دوستانم دیدار کردم. البته دوست دارم به تمرین پرسپولیس هم بروم اما هنوز در این خصوص دعوتی از من به عمل نیامده است. البته هر دو تیم تیم های قابل احترامی هستند و به شخصه هواداران هر دو تیم را دوست دارم.

فارس: در خصوص پیشرفت فوتبال ساحلی ایران در جهان صحبت می‌کنید؟

هاشم‌پور: امروز دنیا احترام ویژه‌ای را برای فوتبال ساحلی ایران قائل است و مسئولان جهانی علاقه‌ ویژه‌ای به تیم ایران پیدا کرده‌اند. بر همین اساس است که پیشنهاد میزبانی ایران به راحتی پذیرفته شده اما قبلا چنین مسائلی وجود نداشت. امروز مسئولان جهانی تاکید ویژه‌ای به کشورهای مختلف داشتند تا از لیگ فوتبال ساحلی ایران الگوبرداری شود و این یک افتخار برای ما به شمار می‌رود که ذهنیت مسئول جهانی فوتبال ساحلی نسبت به ایران تا این اندازه مطلوب است.

فارس: برای جام جهانی 2016 باهاما قول می‌دهید که ایران به جمع 4 تیم برتر جهان صعود کند؟

هاشم‌پور: ابتدا تفکرمان روی بازی‌های مقدماتی و صعود به جام جهانی است و پس از آن سعی می‌کنیم حضور قدرتمندی را در این رقابت‌ها داشته باشیم. الان توقعات از فوتبال ساحلی خیلی بالا رفته و در هر تورنمنتی که شرکت می‌کنیم همه از ما توقع قهرمانی دارند. هر چند که شرایط این رشته با سایر رشته‌های ورزشی متفاوت است اما امیدوارم بتوانیم بهترین نمایش را در باهاما داشته باشیم.

فارس:پاداش‌هایی که به شما پرداخت شد، کم نبود؟

حسینی: حضور تاج در امارات یک دلگرمی برای ما بود. همین که بازی‌های ما را از نزدیک تماشا کردند و پس از هر بازی پاداش آن مسابقه به ما پرداخت می‌شد، شرایط خوبی را به وجود آورد. البته ما هیچ گاه به خاطر این مسائل به زمین نمی‌رویم.

فارس: بعد از بازگشت از امارات گلایه‌هایی با نصرالله سجادی مطرح کردی.

حسینی: ما بحث پاداش با ایشان نداشتیم و آقای سجادی این بحث را پیش آورد. ما فقط می‌خواستیم از ایشان به خاطر حضورشان تشکر کنیم که این نشان داد مسئولان برای فوتبال ساحلی اهمیت قائل هستند. ما دوست داشتیم در نامه شورای برون مرزی که در آن درج شده بود پاداش برای تیم ملی فوتبال ساحلی تعلق نمی‌گیرد، این اتفاق محقق شده و پاداشی را برای ما در نظر بگیرند. من می‌دانستم که حتما در جریان آن نیستند. آنهم برای تورنمنتی که این اندازه ارزشمند است و توانست دل مردم را شاد کند. ما اصلا دوست نداریم بحث پول را داشته باشیم و برای این مسائل به زمین نمی‌رویم. چون با این مسائل ارزش کارمان کم می‌شود اما دوست داریم ما و مسابقاتی که رفتیم را به رسمیت بشناسند. البته در روز استقبال آقای سجادی گفتند که پاداش و تسهیلات به این تیم تعلق می‌گیرد. در این بین مبلغ مهم نیست بلکه مهم این است که شأن و احترام بازیکنان و عرق‌هایی که ریختند در نظر گرفته شود و مسئولان به فکر این بچه‌ها باشند. در این بین جا دارد حضور سلطانی‌فر را در وزارت ورزش تبریک بگویم و امیدوارم ایشان در مسیری که هستند موفق باشند و نگاه‌شان نیز به فوتبال ساحلی مثل نگاه به فوتبال باشد. امیدواریم وزیر ورزش یک روز به کنار ساحلی بازان آمده و درد و دل‌ آنها را گوش دهد.

فارس: آقای حسینی روز گذشته در یکی از برنامه‌های تلویزیون حاضر شدی اما به خاطر موهای بلندت اجازه پخش مستقیم مصاحبه با شما داده نشد. 

حسینی: این هم یک نوع مدیریت سلیقه‌ای است که در کشور ما اعمال می‌شود. من به دفعات با همین موهایم در مصاحبه‌های پخش مستقیم حاضر شدم و حتی در درون دروازه تیم ملی هم می‌ایستم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که از من خواستند تا موهایم را ببندم که در نهایت قبول نکردم و از تلویزیون بیرون آمدم. در واقع همه این ماجرا به خاطر موهایم بود و امیدوارم این توضیحات کافی باشد و این توضیحات را هم دادم چون احساس کردم یک ذهنیت منفی به وجود آمده و فقط خواستم این ذهنیت پاک شود.

فارس: به عنوان صحبت پایانی اگر حرفی باقی مانده….

هاشم‌پور: از طرف دپارتمان فوتبال ساحلی، بازیکنان تیم ملی و کادر فنی درگذشت منصور پورحیدری را به جامعه ورزشی علی‌الخصوص فوتبال و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم. همچنین از کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی از جمله آقای ترابیان تشکر ویژه‌ای می‌کنم و در پایان از اصحاب رسانه و به خصوص خبرگزاری فارس که حمایت خوبی را در جریان مسابقات از تیم ملی به عمل آوردند تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/ فارس