فصل بهار از نظر گرمی و سردی و همچنین تری و خشکی در اعتدال است. البته برخی معتقدند که مزاج بهار گرم و تر است.

طب سنتی اسلامی، طب آیورودیک و طب سنتی چینی همگی بر پاکسازی بدن در آغاز فصل بهار تاکید دارند. اخلاط به وجود آمده از خوردنی های زمستان به واسطه سردی هوا در بدن متراکم شده و از آنجایی که معمولا تحرک افراد نیز در فصول سرد کمتر می شود، فضولات فرصت دفع پبدا نمی کنند.

با گرم شدن تدریجی هوا علاوه بر تخلخل اخلاط و افزایش خون در بدن، سموم دفع نشده زمستان هم بدن را در معرض آسیب های جدی قرار می دهند. به همین منظور برای لذت بردن از طراوت بهاری و جلوگیری از بیماری ها، سستی و افزایش غلظت خون تدابیر مناسبی برای این فصل توصیه می شود.

 

تدابیر تندرستی مهم در فصل بهار
1. خونگیری (رگ زدن و حجامت)
اطبای پیشین برترین استفراغ در فصل بهار را استفراغ خون می‌دانستند که توسط انجام عمل حجامت و در برخی موارد فصد قابل اجرا می‌باشد. ابن سینا در قانون می فرماید: بهار بیماریهای مزمن را به هیجان وا می دارد به این بیان که اخلاط راکد را جاری کرده و سیلان می دهد … چاره رهایی از بیماری های این فصل کم کردن خوراک و پاکسازی بدن با فصد و حجامت است. البته این اعمال تنها با تشخیص و تجویز پزشک باید انجام شوند و اقدام به آنها به طور خودسرانه یا بدون بررسی‌های لازم می‌تواند موجب عوارض زیادی می گردد.
2. پرهیز از نوشیدنی‌های گرمی‌بخش و بسیار رطوبت‌آور
3. دوری جستن از غذاهای مولد خون و کم کردن مصرف انواع گوشت
4. پرهیز از جنبش‌های بیش از حد بدنی و همچنین انجام ورزش معتدل (سبک‌تر از ورزش در زمستان) هر بامداد پیش از طعام .
5. پرهیز از انباشتن بدن از غذا و مصرف غذا به دفعات متعدد، زیرا که امتلاء خود موجب تشدید عوارض این فصل خواهد گردید.
6. استفاده از نوشیدنی‌ها و رب‌های فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، عرق کاسنی، شربت زرشک و غوره و رب غوره و شربت نارنج و لیمو و به
7. پرهیز از مصرف مواد گرم و تلخ و تند و شور و تیز
8. پوشیدن لباس‌های لطیف و سبک و کم کردن روانداز
9. اجتناب از حمام خیلی گرم و کل گرم‌کننده‌ها مانند ادویه‌جات و استعمال پایین‌آورنده‌های حرارت و ساکن‌کننده‌های مواد
10. پرهیز از مصرف آب با معده خالی و ناشتا

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در مورد آثار هوای هر فصل نقل می‌کند: در فصل سرما(پاییز) از هوای سرد پرهیز کنید و در آخر سال که طلیعه بهار باشد به استقبال آن بروید، در پاییز خود را بپوشانید و در طلیعه بهار از لباس‌های خود کم کنید زیرا سرما با بدن‌ها آن کند که با درختان می‌کند.امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «اگر چند روز بادها حبس شوند و وزیده نشوند همه چیز تغییر پیدا می‌کند و فاسد می‌شود.» علامه مجلسی در شرح این حدیث می‌گوید: «بادها باعث دفع فساد از اشیای روی زمین می‌شوند و به منزله روح و بدن هستند که هر گاه روح از بدن خارج شود بدن متعفن می‌شود.» با شروع فصل جدید هوا رو به گرمی می‌رود و بادها شروع به وزیدن می‌کنند با تمیز شدن هوا از طریق تعریق، حرکت و ورزش کردن سموم جمع شده در بدن به بیرون دفع می‌شود به همین دلیل است که توصیه‌های فراوانی شده است که تن را نباید از باد بهاری پوشاند.

منبع:  جام نیوز