محققان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا آمریکا با استفاده از لیزر موفق به ساخت حسگری شده اند که قابلیت شناسایی و طبقه بندی حشراتی را که از نزدیک آن عبور می کنند، دارد.

 پایگاه ساینس، این حسگر جدید یک رویکرد ارزان و سریع را برای شناسایی حشراتی که برای انسان ها و محصولات زراعی مضر هستند، فراهم می کند.

این ابزار جدید، امکان مقابله هدفمند با حشرات موذی و در نتیجه کاهش میزان مواد سمی مورد استفاده برای نابودی این حشرات را فراهم می کند.

این ابزار مراحل آزمایشی را با موفقیت سپری کرده و اکنون به منظور شناسایی محل اختفای پشه ناقل بیماری مالاریا در فصل خشک، در کشور مالی مورد استفاده قرار گرفته ست.

محققان در حدود 70 سال به دنبال روش های موثری برای کسب اطلاع به موقع از هجوم حشرات به مزارع بوده اند، اما تا کنون موفقیتی به دست نیاورده اند.

پیش از این بار ها تلاش شده تا با استفاده از امواج صوتی، ابزاری برای شناسایی انواع حشرات ساخته شود، اما میکروفون های صوتی مسافت مشخصی را تحت پوشش قرار می دهند و با افزایش فاصله، دقت این میکروفون ها کاهش می یابد. بنابر این سیستم های تشخیص صوتی تنها در فواصل بسیار کوتاه کارآیی دارند.

سایر روش های فعلی نیز کارآیی لازم را ندارند. یکی از روش های متداول، استفاده از تله های چسبی است. در این روش، کاغذ های چسب ناکی در فواصل و محل های مشخص نصب می شوند. این تله ها در بازه های زمانی معینی مورد بازبینی قرار می گیرند تا نوع حشرات به دام افتاده شناسایی و سپس طبقه بندی شوند. اما طول عمر بسیاری از گونه های حشرات، یک یا دو هفته است و ممکن است تا زمان بازبینی تله ها عملا عمر آن ها پایان یابد. به علاوه چشم انسان از دقت کافی برخوردار نیست و با توجه به شباهت بسیار زیاد گونه های مختلف حشرات، به سادگی دچار اشتباه شود.

محققان برای رسیدن به یک راهکار عملی، یکی از حقه های قدیمی جاسوسی را به کار گرفتند. هنگامی که شخصی در نزدیکی شیشه صحبت می کند، امواج صوتی موجب لرزش سطح شیشه می شوند. برای استراق سمع کافی است پرتو های نور نامریی روی شیشه تابیده شود. سپس پرتو های بازتابش نور با استفاده از یک سیستم نرم افزاری ساده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و تمام صحبت های شخص مورد نظر به طور دقیق بازیابی می شود.

این ابزار شناسایی حشرات نیز عملکرد مشابهی دارد. در این ابزار، پرتو های لیزر روی صفحه ای تابیده می شود که قابلیت تبدیل نوسانات پرتو های نور را به امواج صوتی دارد. سپس این امواج صوتی در قالب فایل mp3 ذخیره شده و توسط یک نرم افزار کامپیوتری مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. بدین ترتیب کافی است حشره ای در اطرف پرواز کند تا صدای بال آن ذخیره شود. سپس نرم افزار مذکور با مقایسه صدای بال حشرات با بانک اطلاعاتی موجود در آن، گونه و جنسیت حشره را شناسایی می کند. این نرم افزار توانایی طبقه بندی حشرات را با دقتی بیش از 80 درصد دارد.

به اعتقاد متخصصان، این ابزار جدید به زودی کاربرد های متعددی در زمینه حفظ سلامت انسان و محصولات کشاورزی می یابد.

هرساله حشرات با انتقال بیماری های مختلف به انسان، موجب مرگ میلیون ها نفر می شوند و بیش از 40 میلیارد دلار خسارت به محصولات کشاورزی وگیاهان وارد می کنند.

منبع: ایرنا