روزنامه نيويورک مدعي شد که تبادل نامه بين باراک اوباما و حسن روحاني زمينه را براي ديدار احتمالي بين آن دو در نشست سازمان ملل فراهم کرده است، ديداري که مي‌تواند اولين ملاقات رودررو بين سران آمريکا و ايران از زمان وقوع انقلاب اسلامي ايران باشد.

 

به گزارش خبرگزاري ايسنا، روزنامه نيويورک تايمز در ادامه گزارشش نوشت: ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس نيز قرار است در نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک با محمدجواد ظريف همتاي ايراني‌اش ديدار کند. اين باعث شده است که خوش‌بيني محتاطانه درباره اينکه انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس جمهور ايران و انتصاب افرادي عموما عمل‌گرا و منطقي در کابينه‌اش در را براي يافتن راه‌حلي ديپلماتيک براي برنامه‌ هسته‌يي ايران باز کرده است، افزايش يابد.

اين روزنامه در ادامه با اشاره به ابراز آمادگي روحاني براي ملاقات با هيگ در صفحه توييترش نوشت: يک سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس در اين باره گفت که “ما از چنين ملاقاتي خوشحال خواهيم شد، ولي هيچ چيز رسمي درباره آن از جانب تهران دريافت نکرده‌ايم.”

به گزارش ايسنا ادعاي نيويورک تايمز درباره ابراز آمادگي روحاني با هيگ در صفحه توييتر در حالي مطرح مي‌شود که چند روز پيش حضور روحاني در توييتر تکذيب شده بود.

ديپلمات‌ها معقتدند که اين اظهارات نشانه تمايل دولت ايران به پيشبرد ديپلماسي موضوع هسته‌يي تهران است و ديدار احتمالي هيگ با روحاني يا ظريف مي‌تواند مسير را براي احياي روابط ديپلماتيک کامل بين دو کشور هموار کند.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا در يک گفت‌وگو‌ي تلويزيوني با شبکه خبري اي.بي.سي که روز يکشنبه پخش شد برخي گزارشات مبني بر تبادل نامه با روحاني را تاييد کرد و گفت که يک پنجره ديپماتيک با ايران نه تنها در زمينه برنامه هسته‌يي بلکه در زمينه سوريه به وجود آمده است.

تريتا پارسي، رييس شوراي ملي آمريکايي‌ ايراني در اين باره گفت: من فکر مي‌کنم احتمال ملاقات وجود دارد. اين يک فشار سياسي محکم براي پيشرفت خواهد بود اگر اوباما در آن دخيل شود اراده سياسي براي رسيدن به يک توافق به دست مي‌آيد.

وي افزود: تهران در حال حاضر بخشي از اعتبار توافق سوريه را به دست آورده است. روحاني بايد نشان دهد که از طريق تلاش‌هاي ديپلماتيکش از يک جنگ نجات پيدا کرده است. وي مايل است در شش ماه اول فعاليتش نشان دهد که رويکردش بيشتر از رويکرد تندروي رييس جمهور قبلي ايران جواب داده است.

پارسي گفت که اگر قرار باشد اوباما با روحاني ديدار کند چنين ديداري احتمالا ملاقاتي از پيش برنامه‌ريزي شده در راهرو خواهد بود تا اينکه گفت‌وگو‌يي که پشت يک ميز انجام مي‌گيرد تا به اين ترتيب هر دو طرف “بتوانند آن را انکار کنند.”

اوباما در گفت‌وگو‌ با شبکه خبري اي.بي.سي دورنماي دخيل شدن ايران در گفت‌وگو‌هاي گسترده‌تر درباره سوريه را مطرح کرد، به شرطي که تهران درک کند که “آنچه در سوريه اتفاق مي‌افتد يک سانحه ريلي است که نه تنها به سوريه آسيب مي‌رساند، بلکه کل منطقه را دچار بي‌ثباتي مي‌کند.”

وي گفت که توافقنامه ژنو مي‌تواند زمينه را براي گفت‌وگو‌هاي کلي‌تر با حضور روسيه و ايران با هدف ” راه‌حلي سياسي که اين بحران وحشتناک را حل کند” هموار کند.

اوباما در همان گفت‌وگو از دولت ايران خواست از تصميم وي براي عقب‌نشيني از حملات هوايي به سوريه و روي آوردن به يک راه حل ديپلماتيک درس اشتباهي نگيرد.

وي گفت که اين نشان مي‌دهد حل صلح‌آميز مساله هسته‌يي ايران امکان‌پذير است، ولي با تکرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌يي ايران تاکيد کرد که اين نشان ‌دهنده تضعيف عزم آمريکا براي جلوگيري از تسليحات کشتار جمعي نيست.

رييس جمهور آمريکا گفت: درسي که آنها بايد بگيرند اين است که پتانسيل حل اين مسائل از طريق ابزار ديپلماتيک وجود دارد. همانطور که مي‌دانيد گفت‌وگو‌ با ايرانيان هميشه دشوار است. من فکر مي‌کنم اين رييس جمهور جديد ناگهان اين کار را آسان نخواهد کرد. ولي همانطور که ميدانيد ديدگاه من اين است که اگر هم تهديد معتبر استفاده از زور وجود داشته باشد و هم يک تلاش ديپلماتيک قاطعانه آن گاه مي‌توان به توافق دست يافت.