ˈعلی طیب نیا ˈ وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: با ادامه روند کاهشی جاری، در سال آینده در شرایط وجود تحریم ها، تورم به زیر 20 درصد و عددی آن به نزدیک 15 درصد کاهش خواهد یافت.

طیب نیا  در نوزدهمین کنگره سرداران و 220 شهید کن و سولقان در حسینیه سولقان افزود: تورم نقطه به نقطه که به عدد بی سابقه بالای 40 درصد رسیده بود، الان به 22 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: تورم نقطه ای یعنی مقایسه یک ماه از سال نسبت به ماه مشابه سال پیش و بر این مبنا تورم حدود 22.3 درصد در شش ماه گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بالاترین نرخ تورم سال در ماه های بهمن و اسفند رخ می دهد، افزود: تورم ماهانه در بهمن سال گذشته 5.5 درصد بود که در بهمن امسال به میزان 0.4 درصد کاهش یافت که این توفیق بسیار بزرگی است و اگر با حمایت مردم این روند را ادامه دهیم، تورم در سال آینده در شرایط تحریمی به عدد زیر 20 درصد و چیزی نزدیک به 15 درصد خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تمرکز دولت بر خروج ازرکود اقتصادی است، گفت: رشد اقتصادی کشور بر اساس سند چشم انداز باید به هشت درصد در سال می رسید.

طیب نیا ادامه داد: در سال گذشته رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد بود. یعنی کل تولید مجموعه تمام آحاد ایرانی اعم از مردم و شرکت ها همه باهم 5.8 درصد کاهش یافته بود.

وی گفت: اگر رشد جمعیت را هم در نظر بگیریم به این معنا است که به ازای هر نفر ایرانی هفت درصد کمتر تولید کرده ایم، در نتیجه درآمد کمتری داشتیم، یعنی با وجود جمعیت جوان و جویای کار، افزایش بیکاری داشتیم.

وی همچنین به تشریح شرایط بازار پرداخت و افزود: تلاطم و التهاب سال گذشته بازار کالا و خدمات الان به یک آرامش نسبی رسیده است.

وی گفت: نمی گویم قیمت ها افزایش پیدا نمی کند – کماکان افزایش پیدا می کند- اما با سرعت بسیار کم، قیمت دلار که تا نزدیک چهار هزار تومان هم رسیده بود، الان به عددی نزدیک سه هزار تومان کم و بیش تثبیت شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بازار بورس نیز در وضعیت بسیار مناسبی است به این معنا که ما توانستیم آرامش را در بازار برقرار کنیم و الان نوبت مقابله با وضعیت کسادی است.

طیب نیا به ظهور تدریجی نشانه ها و آثار رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: بر اساس برآوردهای اولیه رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی 5.8 درصد بود، امسال به سمت صفر می رود.

وی اظهار کرد: پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که سال آینده با رشدی مثبت به رونق اقتصادی دست خواهیم یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: کماکان ملت ما هماهنگ، همدل، یکپارچه تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنند.

طیب نیا همچنین با تاکید بر حضور مقتدرانه هیات مذاکره کننده با گروه 1+5 در عرصه مبارزات سیاسی گفت: مطمئن باشید که این حضور پشتوانه و حامی مناسبی برای فرزندان بسیجی شما در عرصه مبارزات دیپلماتیک است.

وی افزود: سربازان بسیجی ایران در عرصه مذاکرات انرژی هسته ای بسیار شکوهمند، با عزت و موفق ظاهر شدند به گونه ای که دشمنان مجبور شدند حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای ایرانیان به رسمیت بشناسند.

وی گفت: دشمن اعتراف کرد که ایران از دانش و توان هسته ای لازم برخوردار است و در نتیجه حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای نیز به رسمیت شناخته شد.

طیب نیا با اشاره به اینکه سال 92 سال حماسه اقتصادی است، گفت: جنگ اقتصادی در سال های اخیر به مراتب از جنگ تحمیلی سخت تر و پیچیده تر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: دشمنان در عرصه جنگ تحمیلی نتوانستند ملت ما را به زانو در بیاورند، لذا سعی کردند با تحریم های بی سابقه ملت ما را تسلیم خواسته های خود کنند.

طیب نیا اظهارکرد: با وجود تحمیل تحریم ها، ملت ایران به خوبی این شرایط سخت را تحمل کرد و با رهنمودهای مدبرانه رهبر معظم انقلاب و با درایت و پشتیبانی از دولت منتخب خود توانست با افتخار مشکلات ناشی از تحریم را پشت سر بگذارد.

در پایان این مراسم وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه جمعی از مسوولان با حضور در گلزار شهدای دهستان سولقان با نثار گل از مقام شامخ شهدا تجلیل و قدردانی کرد.

کنگره سرداران و 220 شهید منطقه کن و سولقان همه ساله در آستانه سال نو در حسینیه بزرگ سولقان با تجلیل از خانواده معظم شاهد و ایثارگر برگزار می شود.

منبع: ایرنا