مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: در دوره ۱۰ ساله ۸۵ درصد استان درگیر خشکسالی است که به دلیل کاهش بارش‌ها شاخص خشکسالی بالا رفته که یکی از سخت‌ترین نوع خشکسالی است که خارج شدن از این نوع خشکسالی زمان‌بر است.

به گزارش مبارکه نا؛حمیدرضا خورشیدی در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه، با اشاره به وضعیت جوی استان اظهار داشت: یکی از موضوعات مطرح در بحث هواشناسی این است که پرهیز از بلایای طبیعی غیرممکن است و پدیده‌های جوی اثرات خود را خواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه می‌توانیم تا آنجا که ممکن است اثرات مخرب پدیده‌ها را کاهش دهیم، افزود: با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های درست اثرات مخرب آن را می‌توانیم تا آنجا که ممکن است از بین ببریم. قطعا وقتی سرمایه‌گذاری در امر پیشگیری از بلای طبیعی صورت می‌گیرد، معادل حداقل 5 واحد پولی می‌تواند در جامعه از خسارات احتمالی پریده جوی جلوگیری کند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان بیان کرد: هواشناسی می‌تواند نقش‌های مختلفی در جهان و کشور داشته باشد. موضوع حمل و نقل و در چرخه مواد غذایی از مرحله کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و انتقال آن به هواشناسی وابسته است. در محیط زیست و مدیریت منابع آبی مخصوصا در استان اصفهان هواشناسی نقش پررنگی دارد.

وی ادامه داد: بهداشت عمومی، انرژی و حفاظت از آثار باستانی که در برابر پدیده‌های باد و طوفان و باران‌های اسیدی قرار دارند، نقش هواشناسی به خوبی مشخص است. موارد دیگری مانند بازرگانی، امنیت اجتماعی، ورزش و مسائل نظامی و مدیریت شهری نقش هواشناسی پر رنگ است.

خورشیدی با اشاره به وضعیت بارش آبی در سال اخیر تصریح کرد: میانگین وزنی بارش آبی اصفهان در سال جاری 88 میلیمتر بوده که نسبت به بلند مدت 15 میلی‌متر کاهش را نشان می‌دهد و در واقع  کاهش 14 درصدی بارندگی نسبت به بلند مدت را شاهد بودیم. میزان بارندگی سال جاری نسبت به سال آبی گذشته وضعیت بهتری را داشتیم و با 5 درصد افزایش بارش نسبت به سال آبی گذشته روبه‌رو بودیم.

وی خاطرنشان کرد: چهار محال و بختیاری وضعیت آبی بسیار بهتری را داشته و 466 میلی‌متر بارندگی داشته است  که نسبت به بلند مدت 22 میلی متر و 5 درصد افزایش داشته است. میزان بارندگی‌های چهار محال و بختیاری نسبت به سال گذشته که وضعیت نامطلوبی داشتیم، 40 درصد افزایش بارش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بیشتر شهرستان‌های استان اصفهان در سال آبی جاری کاهش بارش را داشته‌اند و در بعضی مناطق مانند مناطق غربی استان مقداری افزایش بارش را داشتیم. میزان بارش 6 ماه گذشته نسبت به میانگین بلند مدت در مناطق شرقی و مرکزی کاهش داشته و در مناطق غربی بهتر بوده است. میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته نامطلوب و به ویژه در مناطق شرقی و مرکزی کاهش 50 درصدی داشته است و اکنون شاهد اثرات آن مانند پدیده‌های گرد وغبار در این مناطق هستیم.

افزایش 9درصدی بارش آبی سال جاری در کوهرنگ نسبت به میانگین بلند مدت

وی با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته افزایش بارش‌ها در کوهرنگ را شاهد بودیم،  بیان کرد: میزان بارش در کوهرنگ که به عنوان شاخص در تامین آب زاینده‌رود محسوب می‌شود هزار و 112 میلی‌متر تا 23 اسفند ماه بوده که 51 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. نسبت به میانگین بلند مدت نیز سال آبی جاری با 9 درصد افزایش بارندگی همراه بوده است و عمده بارش‌ها مربوط به اسفندماه بوده است.

خورشیدی با نگاه به وضعیت دمای استان، اظهار داشت: در سطح کشور در ابتدای اسفند ماه با افزایش دمای 3 درجه نسبت به بلند مدت روبه‌رو بودیم. این افزایش دما از ابتدای زمستان در کشور 1.4 و در استان اصفهان 1.6 درجه سانتی گراد بوده و نشان می‌دهد زمستان گرم‌تری نسبت به بلند مدت پشت‌سر گذاشتیم.

 در  یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین نوع خشکسالی قرار گرفتیم

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی استان تصریح کرد: نقشه‌ها نشان می‌‌دهد به دلیل کاهش بارش‌ها در سطح استان با خشکسالی شدیدی خصوصا در نیمه شرقی و مرکزی استان روبه‌رو و اثرات گرد و غبار را در این مناطق شاهد هستیم. خشکسالی‌های گسترده در شرق استان پهنه خشکسالی را گسترده‌تر کرده و بعضی مناطق که انتظار نمی‌رفت به کانون گرد و غبار تبدیل شود، متاسفانه به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش رطوبت سطح خاک ، کانون گرد و غبار شده است که شدت و وسعت آن در حال افزایش است.

 مدیرکل هواشناسی استان اصفهان  اضافه کرد: در استان اصفهان مناطق اردستان، سجزی و نائین مناطق کانون گرد و غبار هستند. بارش‌های اخیر تا حدی توانسته تنش‌های آبی را کاهش دهد اما به دلیل کم بارشی خصوصا در سال گذشته، تشدید شرایط خشکسالی را داشته‌ایم. در دوره ده سال 85 درصد استان درگیر خشکسالی است. استان اصفهان به دلیل کاهش بارش‌ها شاخص خشکسالی بالا رفته و در شرایط خشکسالی هیدرولوژی و اقتصادی و اجتماعی قرار گرفتیم که یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین نوع خشکسالی است که خارج شدن از این نوع خشکسالی زمان‌بر است.

وی در خصوص پوشش برف زمستان سال جاری در کشور و استان اصفهان گفت: در زمستان سال جاری پوشش برف در اسفند ماه در کشور داشتیم و عمق برف در کوهرنگ 59 سانتی‌متر بوده ولی اکنون به دلیل بارش‌ها که عمدتا بارش باران بوده، موجب ذوب شدن برف‌ها شده و اکنون عمق برف در کوهرنگ 3 سانتی‌متر است؛ این درحالی است که در میانگین بلند مدت 73 سانتی‌متر بوده است. در مورد پوشش برف در استان نیز باتوجه به اینکه بیشتر بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود بیشتر به صورت باران بوده، میزان پوشش برف به میزان محسوس کاهش یافته و ذخیره مطمئنی برای تامین مصارف آب تا فصل گرم سال به نظر نمی‌رسد.

خورشیدی با اشاره به شرایط جوی تا روز پنج‌شنبه بیان کرد: تا پنج‌شنبه هفته جاری شرایط ناپایداری جوی به صورت بارش باران، برف و گاهی وزش باد شدید در سطح استان را خواهیم داشت و روز پنج‌شنبه سیستم ناپایدار بر روی استان خواهد بود. شدت بارش‌ها در مناطق غربی و  جنوبی استان است و بقیه مناطق بارش به صورت پراکنده خواهند داشت.

وی ادامه داد: نیمه شرقی استان طوفان لحظه‌ای گرد و خاک و کاهش دید افقی قابل انتظار است که شدت آن روز چهارشنبه است. از چهارشنبه تا روز یک شنبه توده هوای سردی در استان غالب می‌شود و بیشترین کاهش دما را در مناطق شمالی و غربی خواهیم داشت که در در مناطق سردسیر، می‌تواند سبب سرمازدگی و آسیب به محصولات کشاورزی شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان  در خصوص پیش‌بینی هواشناسی استان در ایام نوروز تصریح کرد: اگر تعطیلات نوروز را به دو هفته از 28 اسفند تا 5 فروردین و هم‌چنین از 6 فروردین تا 12 فروردین تقسیم کنیم، در هفته اول شدت  ناپایداری‌ها کاسته می‌شود و پدیده قابل توجهی در هفته اول تعطیلات در استان نخواهیم داشت. در هفته دوم شدت ناپایداری‌های جوی را خواهیم داشت که به صورت بارش رگباری به خصوص در نیمه غربی قابل انتظار است. وزش باد نیز در هفته دوم پدیده غالب خواهد بود و شدت آن در مناطق غوب و شرق استان پیش‌بینی می‌شود. در مناطق شرق نیز پدده گرد و غبار را کماکان خواهیم داشت.

خورشیدی با اشاره به مدیریت مصرف آب ادامه داد: خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر کاهش بارندگی کمتر از نرمال در سطح استان در نیمه اول بهار 1401 است. نیمه دوم بهاری بهبود شرایط نسبی بارندگی نسبت به نیمه اول مورد انتظار است. با توجه به کاهش قابل توجه بارش در سال آبی و کاهش پوشش برف و کاهش رطوبت خاک، اکثر مناطق استان شرایط تشدید خشکسالی را مخصوصا در مناطق مرکز و شرق خواهند داشت.

وی افزود: توصیه می‌شود مدیریت منابع آب انجام شود تا از هدر رفت آن جلوگیری شود. همچنین شرایط برای فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در مناطق شرقی و مرکزی قابل انتظار است؛ لذا آمادگی لازم و تمهیدات برای ارائه خدمات در راستای کاهش اثرات این پدیده مضر در محورهای مواصلاتی پیشنهاد می‌شود. طوفان‌های سرخ که در روزهای اخیر در مناطق شرق استان با آن روبه‌رو بودیم ناشی از این کانون‌های گرد و غبار بود و رنگ آن بسته با بافت خاک و جنس ذرات که بیشتر رس و به رنگ قرمز است، در آسمان نیز به رنگ قرمز پدیدار می‌شود.

هشدار سریع، اقدام سریع شعار امسال روز جهانی هواشناسی است

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ضمن تبریک روز هواشناسی بیان کرد: هر سال شعاری برای این روز انتخاب می‌شود که شعار امسال “هشدار سریع، اقدام سریع” است. شرایط جدی که به خاطر وضعیت جوی و اقلیمی در جهان وجود دارد، نتیجه‌ای از تغییرات اقلیمی است که هر روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگر در معرض مخاطرات جوی هستیم که نتیجه آن بارش‌های سیل‌آسا، خشکسالی‌های مداوم، دماهای بسیار بالا یا پایین است و باید به سمتی پیش هشدارهای سریع و در پی آن اقدامات سریع برویم. قطعا پیش‌بینی به تنهایی کافی نیست و باید به عموم مردم اطلاع‌رسانی به موقع و سریع انجام شود که حلقه اتصال پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی، اصحاب رسانه‌ها و رسان‌های جمعی و روزنامه‌ها هستند تا به کم آن‌ها رسالت و هدف اصلی خود را به خوبی انجام دهیم.

خورشیدی با اشاره به خدمات عامه در سایت هواشناسی تصریح کرد: در قسمتی از سایت هواشناسی جاده‌ای وجود دارد که در ایام نوروز بیشتر مورد استفاده است. با مراجعه به این قسمت و انتخاب مقصد و مسیر سفر، وضعیت جوی و دمایی هر شهرستان در مسیر نمایش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هشدارهای هواشناسی به صورت رنگ‌بندی و رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درآمده و هرچه احتمال و شدت وقوع پدیده بالاتر می‌رود، رنگ‌بندی بالاتر و پر رنگ تر می‌شود. همچنین زمان شروع، زمان پایان، نوع مخاطره و منطقه اثر و توصیه‌های لازم آورده شده است. در سال جاری  78 هشدار زرد صادر شد که 17 هشدار مربوط به پایداری آلودگی هوا بود. هم‌چنین 31 هشدار در سطح  نارنجی صادر شد که 5 هشدار آن مربوط به پایدار جو بوده است./تسنیم