مدیرجهادکشاورزی شهرستان مبارکه گفت: ۸۰ هزار مترمکعب آب جهت آبرسانی به ۲۰۰ هکتار از باغات در معرض تنش خشکسالی مربوط به ۱۶۰ بهره‌بردار و باغدار شهرستان در قالب ۲۶۶۶ تانکر آبرسانی ۳۰ مترمکعبی، جابجا شد.

به گزارش مبارکه نا؛ خشکی زاینده‌رود، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش بارش‌، استان اصفهان را با خشکسالی شدید روبه‌رو کرده که در اثر آن شاهد خشک شدن درختان در تابستان هستیم. در استان اصفهان با خشکسالی ایدئولوژیک، خشکسالی ژئومورفولوژیک و خشکسالی اقلیمی، هواشناسی و کشاورزی روبه‌رو هستیم، رودخانه زاینده‌رود خشک است، بیشتر چاه‌ها کم آب و بی آب شده و چشمه‌های اطراف آن خشک شده است.

پدیده فرونشست زمین نیز نتیجه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در اثر خشکسالی است، شرایط کم‌آبی استان باعث شده ۴۰۰ هزار درخت کهن و قدیمی، در معرض خشکی قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه گفت: با توجه به اینکه درختان میوه باغات  شهرستان مبارکه از قدمت بالایی برخوردار هستند چنانچه آسیب ببینند خسارت سنگینی به باغداران وارد می‌شود؛ مجموعه اراضی باغی شهرستان  ۱۲۰۰ هکتار  و عمدتاً شامل محصولاتی مانند انواع هلو و شلیل، انار، به انگور، گیلاس، گلابی و زردآلو و محصولات گلخانه‌ای است.

سید کسری بابایی با توضیح اینکه مجموع تولیدات باغی و گلخانه شهرستان در شرایط عادی و نرمال حدود ۶۴ هزار تن برآورد می‌شود، بیان کرد: با توجه به موارد ذکر شده بالا و اهمیت تولیدات باغی در شهرستان، از اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با هماهنگی‌های به عمل‌آمده فی‌مابین مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه، اداره امور آب شهرستان و همچنین نظام صنفی کارهای کشاورزی جهت آبرسانی سیار به باغات در معرض تنش آبی جلسات متعددی برگزار و در نهایت سه حلقه چاه اضطراری برای آبرسانی به باغات در معرض خشکسالی مورد تایید و  به باغداران سطح شهرستان معرفی گردید.

وی افزود: دو حلقه چاه شخصی و یک حلقه چاه واقع در حسن‌آباد بیدکان مربوط به آبفا بود که مبلغ آب‌بها را به‌صورت دولتی و هزینه حمل تانکر نیز با هماهنگی‌های به عمل‌آمده و با توجه به مسافت بین باغ و محل بارگیری آب در سطح شهرستان مشخص گردید.

مدیر جهاد کشاورزی مبارکه خاطرنشان کرد: همچنین اطلاع رسانی کافی در خصوص ثبت مشخصات و میزان آب جابجا شده توسط باغداران در محل چاه آب توسط متصدی چاه انجام شد؛ آبرسانی از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز و تا پایان مهرماه نیز ادامه پیدا کرد بیشترین سطح باغات در معرض تنش خشکسالی مربوط به باغات انگور حسن‌آباد بیدکان و همچنین سطوح قابل‌توجهی از باغات حوضه زاینده‌رود بود.

بابایی افزود: از ابتدای شهریورماه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه با همکاری نظام صنفی کارهای کشاورزی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات، پردازش و راستی آزمایی آن با تشکیل بیش از ۱۵ جلسه و همچنین بالغ‌بر ۸۰ بازدید میدانی اقدام نمود.

وی تصریح کرد: در این مدت ۸۰ هزار مترمکعب آب جهت آبرسانی به ۲۰۰ هکتار از باغات در معرض تنش خشکسالی مربوط به ۱۶۰ بهره‌بردار و باغدار شهرستان در قالب ۲۶۶۶ تانکر آبرسانی ۳۰ مترمکعبی، جابجا شد.

مدیر جهاد کشاورزی مبارکه اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌ها برای تأمین بخشی از هزینه‌های مربوط به آبرسانی و پیگیری‌ها و حمایت‌های و نماینده محترم مردم شریف شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان، مبلغ ۶۶۰ میلیون تومان اعتبار از طرف سازمان جهاد کشاورزی از محل اعتبارات سازگاری با خشکسالی به این مهم اختصاص و بر اساس میزان آب جابجا شده توسط هر باغدار با نظارت نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان تا ۶۰ درصد از هزینه‌های پرداخت شده توسط کشاورزان و باغداران به‌صورت بلاعوض بر اساس فرمول محاسبه میزان نیاز آبی درختان به‌حساب آنان واریز گردید.