ورشابی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء مسئولیت مهندسی جهاد را به عهده داشت و بعد از جنگ نیز به عنوان بازسازی مناطق جنگ زده، نقش موثری ایفا کرد.

به گزارش مبارکه نا؛سردار سرتیپ پاسدار فتح‌الله جعفری از اولین فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس طی یادداشتی به ویژگی‌ها و اقدامات مرحوم حاج مهدی ورشابی فرمانده پشتیبانی و مهندسی رزمی جنگ جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی و عضو کمیسیون مرکزی ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و نوشت: مرحوم مهندس مهدی ورشابی پس از شهادت سیدتقی رضوی درقرارگاه خاتم‌الانبیاء مسئولیت مهندسی جهاد را به عهده داشتند. بعد از جنگ نیز به عنوان بازسازی مناطق جنگ زده، نقش موثری ایفا کردند.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید:

مهندس مهدی ورشابی از بنیانگذاران مهندسی جنگ جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دوران دفاع مقدس است. این جهادگر فداکار و مخلص جبهه‌های جنگ روز یکشنبه 7 آذر1400 آسمانی شد و روح پاک و مخلص‌اش به شهدای هم‌رزم‌اش سیدتقی رضوی، محمد طرحچی، حسین ناجیان، و شهدای عزیز پیوست. این خبر برای هم‌رزمان حاج مهدی، فرماندهان سپاه، ارتش، جهاد تلخ بود و یکی از هم‌رزمان کار آمد و مؤثر در جنگ را از دست داده‌اند.

در آغازین روزهای جنگ مهندس مهدی ورشابی وارد جنگ شد.وی در عملیات نصر در 15 دی ماه 1359 حضور داشت و شاهد شهادت فرزندان انقلاب در 16 دی بود، همین حضور باعث شد در20 دی ماه 1359 به اتفاق سیدتقی رضوی و محمد طرحچی از سوی حسن باقری به گلف اهواز، ستاد فرماندهی عملیات سپاه دعوت شوند. حسن باقری در آن جلسه تجربه عملیات نصر را گفت و با تاکید به این سه برادر جوان جهاد گفت ما در عملیات‌ها نیاز به تثبت خط داریم و این تثبت به دست شماست! ما وقتی در عملیات خط دشمن را شکستیم و تا هدف نهایی در طرح پیشروی کردیم، شما برایمان خاکریز بزنید، آن موقع است نیروهای ما تا تثبیت خط در مقابل ضد حمله‌های دشمن بعثی مقاومت می‌کنند.

این آغاز یک حرکت جدید و یک استراتژی در اداره جنگ بود. اولین منطقه‌ای که این نظر عملی شد در عملیات امام علی(ع) در تپه‌های الله‌اکبر بود. پس از موفقیت عملیات و شکست دشمن، محاصره تیپ 35 زرهی ارتش بعث عراق سیدتقی رضوی، محمدطرحچی، مهدی ورشابی، یدالله شمایلی، محمدفروزش و شهشهانی با دیگر جهادگران شجاع به صحنه آمدند و در غرب تپه‌های الله‌اکبرخاکریزی از دامنه رمل‌ها در شحیطیه تا کرخه و از کرخه تا نیسان ایجادکردند و این شد خط تثبیت شده عملیات امام علی(ع) و غرب سوسنگرد و تا آخر جنگ این امتیاز بزرگ حاصل تفکری صحیح به تثبیت خطوط دفاعی ما کمک کرد.

پس از آن در عملیات فرمانده کل قوا این تجربه تکرار شد و محمدطرحچی و مهدی ورشابی خاکریزی از کارون تا هور شادگان را ایجاد کردند که دشمن بعثی هفت روز به این خاکریز حمله کرد و رزمندگان دلیر و مقاوم در پشت خاکریر مردانه تا تثبیت ایستادند و 110 شهید و صدها مجروح داشت اما خاکریز سقوط نکرد.

تثبت خط به معنی موفقیت عملیات است تا دشمن مایوس و نا امید تن به خط دفاعی بدهد. اما ایجاد کانال سلمان، سدبندهای آن، جاده وحدت در آبادان، جاده کمربندی حمیدیه، ایجاد خاکریز در مناطق جنوب حمیدیه و سوسنگرد در تیر و مرداد و شهریور1360 درکارنامه پر افتخار جهادگران و مهدی ورشابی است. درعملیات غرب الله‌اکبر در11 شهریور1360 خاکریز دفاعی غرب شحیطیه را احداث کردند، روز 12 شهریور1360 که خاکریز خط دفاعی تکمیل شده بود، هنگام نماز ظهر در صف نماز جماعت آنها گلوله‌ای فرود آمد و محمد طرحچی به شهادت رسید و مهدی ورشابی به شدت مجروح و به کما رفت. تصور می‌رفت که آقامهدی هم شهید شده؛ ولی حرکت پلک‌هایش او را راهی بیمارستان کرد.

در حالی که فرماندهان از وضع بحرانی مهندس مهدی ورشابی نگرانی بودند ناگهان در آستانه عملیات فتح‌المبین وارد جبهه‌های جنگ شد درحالی که هنوز جراحات ناشی از همان مجروحیت را داشت. مهدی ورشابی نقش مؤثری در جبهه رقابیه در عملیات فتح‌المبین داشت و در پایان فتح‌المبین از دهم فروردین آمادگی حضور در محور خرمشهر خود را به منطقه رساند و در عملیات بیت‌المقدس نقش خود را ایفا کرد، در عملیات رمضان و آن گرمای شدید بخش زیادی از خاکریزهای عملیات توسط مهدی و همرزمنشان انجام شد.

یکی از همان روزهای آبان 1361 حسن باقری فرمانده قرارگاه کربلا به مجتبی مومنیان گفت به مهدی ورشابی اطلاع بدهید به قرارگاه بیایند، آن زمان قرارگاه کربلا در تپه‌های 202 در سنگرهای تیپ 60 زرهی عراق در دامن شرقی تینه مستقر بود. وقتی مهدی ورشابی آمد، پس از احوالپرسی، حسن باقری که از توانایی و تعهد آقای مهدی مطمئن بود، برای تاکید در امر مهمی از آقا مهدی پرسید شما مهندس هستید. آقامهدی با خنده گفت برادر حسن والا اینطور میگن! حسن باقری برگه کاغذ سفیدی را برداشت و یک نقشه قرارگاه ترسیم کرد و گفت، اگر بتوانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء را طی این نقشه‌ ظرف مدت دو هفته بسازی به شما مهندس خواهم گفت. مهدی گفت دو هفته فقط خاک‌برداری دارد. حسن باقری تکرار کرد. دو هفته! بعد از آنجا به تنگه برقازه رفتند، حسن باقری مکان و ابعاد و وضعیت جغرافیایی را برای ایشان مشخص کرد و نقشه داد و گفت دو هفته دیگر برای استقرار قرارگاه می‌آییم. مهدی هم نقشه را برداشت و رفت. وارد عمل شد و قرارگاه خاتم‌الانبیاء در تنگه برقازه را ظرف مدت دو هفته ساخت و از حسن باقری دعوت کرد که بازدید کند.

پس از آن آقای حسن باقری به مهدی ورشابی می‌گفت آقای مهندس! آقای مهدی ورشابی به همراه مسئول جهاد درقرارگاه خاتم‌الانبیاء سیدتقی رضوی نقش مؤثری درعملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر 2، خیبر، بدر، بخصوص والفجر8 و عبور از اروند، کربلا 4 و 5 و عملیات‌های غرب کشور با جهادگران بی ادعا، یدالله شمایلی، محمود حجتی، ابوالقاسم حجتی، بهمن قاضی، اسدالله هاشمی، سیدمحمدشهشهانی، محسن الشریف، سیدهاشم‌ساجدی، احمدکسایی، عبدالحمن جزایری، داود دانش‌جعفری، حسین عرب‌نژاد، ابوالفضل حسن‌بیگی، محمدرضاموحدیان، علی‌آبادیان، علی دلگرم، پورشریفی سید محمدلاله‌زار، حجت ملاآقایی، خلیل پرویزی، علی فارسی، صادق بابایی، مرتضی شادلو، سیدکمال کامروا، نواب و محمدتقی امانپور داشتند، جاده‌ها، خاکریزها، سیل‌بندها، پل‌ها، سرپل‌ها، آب راه‌ها، دژها، جنگ‌آب، احیاء اراضی و نوآوری درصنعت، بخشی از فعالیت‌های آنهاست.

مهندس مهدی ورشابی پس از شهادت سیدتقی رضوی درقرارگاه خاتم‌الانبیاء مسئولیت مهندسی جهاد را به عهده داشتند. بعد از جنگ نیز به عنوان بازسازی مناطق جنگ زده، نقش موثری ایفا کردند که فعلا مجال بیان آن نیست و کتابی قطور از نقش و فعالیت او را می‌طلبد.

پس از جنگ از پای ننشست و در جهاد کشاورزی، مسئولیت آب و خاک، حضور مؤثر در دانشگاه دفاع ملی در جلسات تحقیقی تا آخرین روزهای حیاتش فعالیت داشت. یادش گرامی.

فتح‌الله جعفری 8/9/1400