در هفته‌ای که گذشت صنایع پتروشیمی و پالایشی مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا؛بازار در هفته‌ای که گذشت در کل، چهار روز کاری داشت و این چهار روز را با روند مثبت در ابتدای هفته آغاز کرد و با روند مثبت در آخرین روز کاری خود یعنی چهارشنبه به پایان رساند. یکی از عواملی که توجه فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرد افزایش نرخ دلار از هفته گذشته و ادامه این روند تا ابتدای این هفته بود.

در رابطه با شرایط بازار و آن چه این هفته در بازار گذشت با کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو پرداخته ایم؛

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این پرسش که در هفته کاری گذشته شاخص و شاخص هم وزن در شرایطی قرار گرفتند؟ اظهار کرد: شاخص کل این هفته به عدد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۲ واحد رسید که این یعنی رشد تقریبی ۳.۵ درصدی را داشته است و شاخص هم وزن نیز در این هفته با رشد ۱.۵ درصدی همراه شد. در مجموع شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن وضعیت بهتری را دراین هفته تجربه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بازار چه میزان ورود و خروج نقدینگی را در هفته کاری خود شاهد بود؟ بیان کرد: طی این هفته که یک روز آن نیز تعطیل بود و در مجموع ۵ روز کاری وجود داشت. بازار شنبه را با ورود پول و یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه نیز شاهد خروج پول بوده است. در مجموع ۹۴۴ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه در این هفته خارج شد.

در هفته کاری گذشته روند حجم معاملات نزولی شد

او در ادامه افزود: در رابطه با ارزش معاملات می‌توان گفت که ارزش معاملات شنبه و یکشنبه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بوده است، اما دوشنبه و چهارشنبه وضعیت مناسب نبود و در مجموع ۲۶ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان ارزش معاملات این هفته بوده است که نسبت به هفته‌های گذشته بازار روند کاهشی را تجربه کرده است و به طور میانگین روزانه ۶ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که در هفته کاری گذشته کدام صنایع پیشتاز بازار بوده اند؟ اظهار کرد: صنعت شیمایی، صنعت فرآورده‌های نفتی (پالایشگاهی) هر دو بیش از ۷ درصد رشد را در این هفته داشته اند. همچنین صنعت قند و شکر نیز رشد حدود ۸ درصدی را در این هفته تجربه کرده است و در آخر نیز صنعت خودرو با رشد بیش از ۵ درصد از جمله صنایع پیشتاز این هفته بازار بوده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به این پرسش که در هفته کاری گذشته چه عواملی بیشترین تاثیر را بر روند بازار داشته اند؟ گفت: مهم‌ترین عامل و یکی از تاثیر گذار‌ترین اخبار تاثیر گذار در بازار موضوع نرخ جدید خوراک پالایشگاهی‌ها بوده که بسیار بر بازار اثر گذار بود. موضوع بعد افزایش نرخ دلاری بود که در هفته گذشته شاهد آن بوده ایم و این هفته تاثیر نسبی خود را تا حدودی بر بازار گذاشت. دو موضوع ترس حاکم در بازار و موضوع برجام نیز از جمله موارد تاثیر گذار بر روند بازار هستند که تقریبا جز موارد ثابت هر هفته نیز محسوب می‌شوند. نکته دیگری که در این هفته شاهد آن بودیم این مورد بوده است که بیشتر سهم‌ها بین مثبت و منفی دو درصد معامله شدند که این موضوع نشان دهند همان ترس حاکم بر بازار است.

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که در هفته کاری گذشته شاخص و شاخص هم وزن در شرایطی قرار گرفتند؟ اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت شاخص کل از تراز یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد با ۳.۵ درصد رشد در تراز یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص هم وزن نیز از تراز ۴۲۰ هزار و ۷۹۴ واحدی با ۱.۵ درصد رشد در تراز ۴۲۷ هزار و ۲۸۲ واحدی قرار گرفت.

صنایع پتروشیمی و پالایشی صنایع پیشتاز هفته گذشته بازار بوده اند

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که در هفته کاری گذشته کدام صنایع پیشتاز بازار بوده اند؟ بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت صنایع پتروشیمی و پالایشی مورد توجه قرار گرفتند، صنایع پتروشیمی به دلیل افزایش نرخ جهانی کامودیتی‌ها و پالایشی‌ها به خاطر گزارش ۶ ماهه و تخفیف ۵ دلاری نفت خام مورد توجه بوده اند و به همین سبب جز صنایع پیشتاز بازار محسوب می‌شوند.

ادهم در ادامه در پاسخ به این پرسش که در هفته کاری گذشته چه عواملی بیشترین تاثیر را بر روند بازار داشته اند؟ گفت: عمده دلیل تاثیر گذار بر روند بازار، نرخ‌های جهانی کامودیتی ها، تخفیف ۵ دلاری نفت خام پالایشی‌ها بوده است. همچنین زمزمه‌های انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی نیز بسیار بر بازار اثر گذار بود که البته امروز با انتصاب علی صالح آبادی این مورد نیز تعیین و تکلیف شد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روند بازار روند صعودی نفت برنت بود که تا ۸۲ دلار، پیش رفت.

گفتنی است بر اساس اظهار نظر‌های کارشناسان بازار سرمایه در هفته کاری گذشته بازار از نظر روند شاخص‌ها روندی مثبت را طی کرد. هر چند که شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل رشد کمتری را تجربه کرد. اما از نظر روند ارزش معاملات بازار نسبت به هفته گذشته روند نزولی را تجربه کرد؛ که امید است در هفته کاری پیش به بهانه مشخص شدن برخی موضوعات مانند انتصاب رئیس کل بانک مرکزی امید است که شرایط بازار از جهات مختلف مطلوب‌تر شود.