باورهایی نادرست و خطرناکی در فضای مجازی در مورد واکسن در حال انتشار است، اطلاعات غلط و نادرستی که مقامات بهداشتی نگران آن هستند و می‌تواند مردم را از واکسینه شدن در برابر ویروس بترساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، مقامات بسیاری از کشورها در حال بحث در مورد اجرای دوباره مقررات تعطیلی بسیاری از محل‌های کسب و کار هستند. اما کارشناسان بهداشتی می‌گویند یک تفاوت اساسی بین زمان حال و همین زمان در سال گذشته وجود دارد: ما به واکسنی دسترسی داریم که می‌تواند به کاهش شیوع و جهش کووید 19 کمک کند. کارشناسان معتقدند که واکسن بی‌خطر و مؤثر است، حتی در برابر نوع دلتا، و افزایش تعداد افرادی که واکسینه می‌شوند به بازگشت سریع‌تر شرایط عادی کمک می‌کند.

با این حال، داده‌ها نشان می‌دهد که در سراسر دنیا افراد زیادی به خصوص افراد جوان و نوجوان هنوز واکسینه نشده‌اند که اطلاعات غلط، نگرانی در مورد عوارض جانبی، نبود واکسن و مشغله‌ی زیاد ممکن است همگی از عوامل مؤثر این امر باشند.

برخی از افراد چون جوان و سالم هستند، احساس آسیب‌پذیری کمتری می‌کنند؛ اما این استدلال می‌تواند به ضررشان تمام شود. بسیار دیده شده که افراد جوان و سالم بدون هیچ مشکل قبلی، دچار بیماری کرونا آن هم به طور شدید شدند، و بسیاری از افراد مسن اصلاً بیمار نشده‌اند.
بهترین راه برای محافظت، نه تنها در برابر خود کووید 19، بلکه عوارض جانبی و ناتوانی‌های طولانی‌مدت این بیماری، واکسیناسیون است. آیا باقی ماندن عوارض این بیماری تا سال‌ها بعد، در حالی که می‌توانستید از آن جلوگیری کنید، ناخوشایند نیست؟

با این حال، در سراسر اینترنت، باورهایی نادرست و خطرناکی در مورد واکسن در حال انتشار است، اطلاعات غلط و نادرستی که مقامات بهداشتی نگران آن هستند و می‌تواند مردم را از واکسینه شدن در برابر ویروس بترساند. یک متخصص (Kimberly Manning) چند مورد از آن‌ها را تشریح کرده است:

1. واکسن موجب ورود کووید 19 به بدن من می‌شود
ابتلا به کووید 19 از طریق برخی از انواع واکسن‌ها غیرممکن است زیرا این ویروس جزء دستور ساخت آن‌ها نیست.
برخلاف بسیاری از واکسن‌های رایج، مانند واکسن آنفلوانزا، برخی از واکسن‌های کووید 19 حاوی نسخه‌های زنده یا مرده ویروس نیستند. در عوض، این واکسن‌ها از RNA پیام‌رسان (mRNA) استفاده می‌کنند که جزئیات نحوه مبارزه با ویروس را به سیستم ایمنی بدن شما می‌دهد.
به این علت که قبلاً واکسن‌هایی با ویروس‌های زنده داشته‌ایم، نگرانی مردم قابل درک است اما برخی از انواع این واکسن هیچ ویروسی در خود ندارند.

2. واکسن DNA فرد را تغییر می‌دهد
این هم درست نیست. واکسن حاوی mRNA به سلول‌های بدن ما دستوراتی می‌دهد، اما هرگز با هسته سلول، که محل نگهداری DNA است، تعامل ندارد. هیچ چیزی که شامل DNA باشد در این نوع واکسن‌ها وجود ندارد.

3. واکسن باعث مشکلات باروری می‌شود
هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌های دارای RNA می‌تواند باعث مشکلات باروری یا بارداری شود. در حقیقت، این نوع واکسن به اندازه کافی در بازار بوده است و ما شاهد تعداد زیادی از زنان باردار واکسینه شده و بارداری زنان پس از دریافت آن شده‌ایم.
اگر قصد بارداری دارید می‌توانید این نوع واکسن را دریافت کنید و داده‌های موجود نشان می‌دهد که واکسن برای زنان باردار یا شیرده نیز بی‌خطر است.

4. اگر قبلاً به کووید 19 دچار شده‌ایم، نیازی به تزریق واکسن نداریم
بدن هر کس متفاوت است. و بر اساس داده‌ها، آنتی‌بادی‌ها مدت زمان متفاوتی، از فردی به فرد دیگر، دوام می‌آورند. به همین دلیل نمی‌توان گفت چه مدت بعد از ابتلا به کووید، ایمنی دارید.
درست است که بدن شما آنتی‌بادی تولید می‌کند، اما مشکل این است که نمی‌دانیم چه مقدار و از چه نوعی است و چقدر دوام می‌آورد.

5. عوارض جانبی ناشی از واکسن به اندازه‌ی خود کووید 19 بد است
شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن کووید 19 عبارت‌اند از: خستگی، درد بازو، و تب. برخی از افراد در نهایت چیزی احساس نمی‌کنند. اگر برخی عوارض جانبی شدیدتر را تجربه می‌کنند، احتمالاً شبیه یک آنفلوانزای خفیف خواهد بود. اما تفاوت اصلی بین عوارض جانبی و بیماری واقعی در این است: شما می‌دانید که به زودی این شرایط پایان می‌یابد.
اگر شما جزء افرادی هستید که بدشانس هستند و عوارض جانبی شدیدتری را تجربه می‌کنند، باید بدن خود را هیدراته نگه دارید و استراحت کنید. شما نمی‌توانید از بهبودی کامل کووید 19 مطمئن شوید و هیچ راهی برای یک پزشک نیز وجود ندارد که این را به شما بگوید.

6. من نیازی به واکسیناسیون ندارم چون جوان هستم! ویروس روی من تأثیر نمی‌گذارد
در حالی که این درست است که در طول همه‌گیری، جوانان کمتر در معرض پیامدهای شدید نسبت به افراد با گروه‌های سنی بالاتر قرار دارند، اما سهم فزاینده‌ای از بستری شدن در بیمارستان‌ها برای افراد جوان و واکسینه نشده است. همچنین، هنوز اطلاعات زیادی در مورد تأثیرات طولانی‌مدت این ویروس وجود ندارد. کووید 19 در کودکان، به طور بالقوه می‌تواند منجر به تشخیص MIS-C، یک سندرم التهابی خطرناک مرتبط با این ویروس شود. متوسط سن افرادی که با این التهاب تشخیص داده شدند، هشت سال است.
حتی اگر شما این بیماری ناشی از کرونا ویروس را تجربه نکنید، به این معنا نیست که شما نمی‌توانید موجب بیمار شدن دوست و یا اعضای خانواده خود شوید. دریافت واکسن می‌تواند از گسترش ویروس جلوگیری نماید. که این به ویژه زمانی مهم است که سویه‌های جدید کووید 19 بسیاری مسری‌تر از نوع اولیه هستند.

 

7. واکسن حاوی یک ریزتراشه است و باعث مغناطیسی شدن بدن می‌شود
این شایعه پس از انتشار گفته بیل گیتس در اینترنت به وجود آمد که وی طبق آن گفته بود واکسیناسیون را می‌توان از طریق گواهینامه‌های ضبط واکسن دیجیتالی تأیید کرد. گیتس به صراحت به ریزتراشه‌ها اشاره نکرد، اما بسیاری دیگر از افراد، مانند راجر استون مشاور سابق دونالد ترامپ و رئیس حزب کمونیست روسیه، شعله‌های این توطئه را بیشتر کردند.

به احتمال زیاد 90 درصد از افرادی که این مطلب را می‌خوانند تلفن همراه دارند. چه کسی به ریزتراشه نیاز دارد در حالی که شما آن را از قبل دارید؟ این گفته نه برای این است که شما به تلفن همراه خود بدبین شوید، بلکه حرف این است که این شایعات منطقی نیست.
دریافت واکسن کووید 19 بدن را، از جمله در محل واکسیناسیون که معمولاً بازوی شما است مغناطیسی نمی‌کند. واکسن‌های کووید 19 حاوی موادی نیستند که بتوانند در محل تزریق شما میدان الکترومغناطیسی ایجاد کنند. همه واکسن‌های کووید 19 عاری از فلزات هستند.

8. افراد پس از واکسیناسیون، دیگر نیازی به ماسک زدن یا رعایت فاصله اجتماعی ندارند
ما هم‌ همین آرزو را داریم؛ اما مسئله پیچیده‌تر از این است.
از زمانی که نوع دلتا کووید 19 شروع به کار کرد و بار دیگر میزان عفونت و بستری شدن در بیمارستان را افزایش داد، در حالی که مقامات بهداشتی برای افزایش نرخ واکسیناسیون تلاش می‌کنند، اقدامات بهداشت عمومی مانند ماسک زدن می‌تواند به حفظ امنیت همه افراد ادامه دهد. هدف نهایی رسیدن به جایی است که امیدواریم بتوانیم این اقدامات احتیاطی را برای همیشه متوقف کنیم.
آنچه ما در مورد کووید 19 می‌دانیم این است که این ویروس یک بیماری‌زای جدید و در حال تکامل است، حتی متخصصان هم هر روزه در حال آموختن نکته‌ای جدید در مورد این پاتوژن هستند. پس باید توجه کنید که اگر واکسینه شده‌اید، هنوز هم افرادی در اطراف شما هستند که ممکن است واکسینه نشده باشند.
داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که گاهی پیشرفت عفونت‌ها حتی در افرادی که واکسینه شده‌اند دیده می‌شود که البته معمولاً شدید نیستند، اما رخ می‌دهند و می‌توانند باعث سرایت بیماری به افراد دیگر شوند.
اصلی‌ترین نکته‌ای که باید روی آن تأکید شود این است که بسیاری از کسانی که واکسینه نشده‌اند در حال سنجیدن جوانب این کار هستند و نه مردد. پزشکان در این مورد می‌توانند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهند. نگرانی‌های شما قابل درک است. اما هنگامی که حقایقی به شما ارائه شد، امیدواریم بتوانید دریافت واکسن را برای محافظت از خود و دیگران نه تنها از مرگ، بلکه از ناتوانی در آینده مدنظر قرار دهید.

منبع: تبیان