لاریجانی در همایش روز ملی مهندسی عنوان کرد

“علی‌ لاریجانی” رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش روز مهندسی که عصر امروز – 5 اسفند‌ماه – در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار داشت: جامعه مهندسین ما از قدرت فکری مناسب همراه با حس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور برخوردار هستند و این یک افتخار است که 1400 نفر از مهندسین ما در سنگرهای نبرد حق علیه باطل حضور داشتند.

وی اظهار داشت: در بحث‌ هسته‌ای نیز شهدایی را تقدیم کردیم و حتی در درگیری‌هایی که با افراطیون تندرو در جبهه‌های مختلف داریم این مسئله مشهود است و از همین جا به روان پاک شهدای جامعه مهندسین درود می‌فرستیم.

رئیس مجلس افزود: یکی از خصوصیات مهمی که در جامعه ما وجود دارد این است که افکار اسلامی از یک جوهره عقلانی برخوردار است، در تعالیم علمای اسلامی ارتباط تفکر مهندسی را شاهد هستیم؛ این علاقمندی و روش‌مندی در حوزه عقلانیت را نشان می‌دهد و بیانگر تفکری بوده که در گذشته نیز وجود داشته است، لذا عالمان دینی غالبا به علوم زمان خود تسلط داشتند و می‌توان گفت بسیاری از علما اینگونه بوده‌اند، شاید در زمان یونانیان نیز این طور بوده است.

لاریجانی ادامه داد:‌ در دوره‌های جدید عرصه‌های علمی از یکدیگر تفاوت پیدا کردند به گونه‌ای که برخی علوم به لحاظ متافیزیکی از برخی دیگر جدا شد، در حالی که در گذشته همه علوم از یک مبنا برخوردار بود و این مسئله تا حدودی مربوط به ریشه‌های عقلانی و دینی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شما در جوامع دیگر علاقمندی به علوم مهندسی را بدین صورت نمی‌بینید و این مسئله خاص ماست، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مهد چنین تحولی بود اما در دوره‌هایی اسیر دیکتاتوری شد، این مسئله افول پیدا کرد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این موضوع اوج گرفت. فارغ‌التحصیلان مهندسی افزایش پیدا کردند و حضور مهندسین در عرصه‌های مختلف جدی شد، حتی کم نبودند مهندسینی که در عرصه‌های سیاسی کشور حضور داشتند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد:‌ خصوصیتی که مهندسین دارند روحیه امیدواری و خوش‌بینی آنها است، حتی در عالم سیاست نیز مهندسین روحیه‌ای مثبت دارند و این مسئله بسیار مفید است.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به وضعیت کشور گفت: در حال حاضر در شرایط تحریم به سر می‌بریم و مقام معظم رهبری نیز مباحثی در ارتباط با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ فرموده‌اند که مسلما اگر به درستی پیگیری شود می‌تواند راهگشا و سازنده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصاد بیماری وجود دارد و آن هم اتکا به نفس است، تصریح کرد: در بودجه 93 که چندی پیش در مجلس به تصویب رسید اتکا به نفت جدی است، حداقل باید 40 درصد بودجه از نفت باشد و 35 درصد از درآمدهای مالیاتی و 25 درصد باقیمانده نیز از سایر منابع که در حال حاضر نیز اینگونه نبوده که البته این مسئله آسیب بزرگی است.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: برخی بی‌سلیقگی‌ها این معضل را دوچندان کرده، به عنوان مثال طی 8 سال گذشته 700 میلیارد دلار درآمد داشتیم، به این دلیل که از این درآمد به درستی استفاده نشد ما همچنان در حوزه‌های اقتصادی دچار معضل هستیم که حاصل بی‌تدبیری در استفاده از منابع است.

لاریجانی تاکید کرد: اگر بخواهیم راه علاجی پیدا کنیم باید به توان داخلی تکیه کنیم، شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شده و شرایط کارآفرینی نیز فراهم شود که اگر این سیستم به درستی تحقق پذیرد بسیار سازنده است.

نماینده مردم قم در ادامه اظهار داشت:‌ مسئولین نیز نباید به واردات بی‌رویه روی آوردند، روح حاکم در اقتصاد مقاومتی این است که به توان داخلی تکیه کنیم.

رئیس قوه مقننه بیان داشت:‌ اراده مسئولین در وزارتخانه‌ها، قوای سه‌گانه و دیگر ارگان‌ها باید اینگونه باشد که به شرکت‌ها و موسسات داخلی که توانمندی دارند، تکیه کنند و همچنین به این مسئله توجه کنیم که نباید به محض اینکه خطایی از این موسسات و ارگان‌ها سر زد، آنها را از خط خارج کنیم.

وی افزود: ما وزارتخانه‌هایی را داشته‌ایم که در این زمینه به بخش خصوصی کمک کرده‌اند و این طرز تفکر رشد کرده اما در حوزه‌هایی شاهد هستیم که به این مسئله بها نداده و به خارج وابسته شده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید در شرکت‌هایی که دانش‌بنیان هستند و یا به موسسات R&D کمک کنیم تا رشد کنند این مسئله می‌تواند فضای رقابتی مثبتی ایجاد کند.

لاریجانی اضافه کرد: به عنوان مثال در خودروسازی از رشد فنی لازم برخوردار نیستیم و علت اصلی این مسئله به عدم توجه و نوعی استحصار مربوط می‌شود، به همین دلیل توسعه جدی در این زمینه احساس نمی‌کنند اما باید برای این مسئله راه حلی پیدا کرد.

نماینده مردم قم گفت: ما برای ارتباط با صنعت مدل‌هایی را ارائه کرده‌ایم اما متاسفانه کارآمد نبود، شاید به این دلیل بود که اقتصاد در اکثر حوزه‌ها دولتی بوده و یا شاید باید مدل ارائه شده را تغییر می‌دادیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اگر لازم است یک نظام مهندسی واحد بوجود بیاید؛‌ دو راهکار می‌تواند در اولویت قرار بگیرد که برای بخش‌های اجرایی مفید است؛‌ یک بخش به اقتصاد مقاومتی مربوط می‌شود که چگونه می‌توان از مهندسین به درستی استفاده کرد و این مسئله به راهکار حرفه‌ای نیاز دارد، حتی اگر نیاز به قانون‌گذاری نیز باشد، مجلس کاملا آماده است.

وی بیان داشت: در مورد این مسئله که شرکت‌های دانش‌بنیان و R&D چگونه فعالیت کنند نیاز به تحقیق است و این موضوع سرمایه‌ای است که می‌تواند باعث جذب افراد باهوش شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر موسساتی بوجود بیاید که مهندسان مختلف به همراه حقوقدانان در آن حضور داشته باشند مطمئنا بسیار مفید خواهد بود چراکه می‌توانند به صورت حرفه‌ای کار کرده و با مجلس قرارداد ببندند و کاری منسجم را انجام دهند و در مسائل تخصصی پیشنهادهایی را ارائه دهند که فعالیت‌های نسبتا حرفه‌ای صورت گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران