گزارش قدس آنلاین از استفاده سوخت'مازون'در نیروگاههای اصفهان ؛

مصرف سوخت سنگین مازوت در نیروگاه ها در حالی اتفاق می افتد که وزارت نفت کمبود گاز طبیعی در فصل سرما و افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی را دلیل قطع سهمیه گاز نیروگاه ها می داند ؛ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که آلودگی کلان شهرها در سالهای اخیر یکی از عوامل مخاطره آمیز بهداشتی عنوان شده است.

ناراحتی های قلبی و ریوی، اختلال تنفسی، سرطان و سقط جنین از جمله عواقب خطرناک استنشاق هوای آلوده در طولانی مدت بیان شده است و با همه این خطراتی که جان شهروندان را تهدید می کند، اراده‌ای جدی برای نجات جان مردم وجود ندارد.
مدتی است که از اصفهان به عنوان آلوده ترین وخشک ترین استان کشور یاد می شود و این دردی است که زمان درمانش اعلام نشده است. یکی از عوامل مهم و کلیدی در ایجاد آلودگی هوای کلان شهرهایی همچون تهران، اصفهان و اراک استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه های کشور بیان شده است.
در سال جاری اصفهانی‌ها 203 روز هوای سالم داشته‌اند و 43 روز هوای ناسالم وارد ریه‌هایشان شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.
یکی از راه حل هایی که در سال جاری برای نخستین بار از سوی برخی مسؤولان برای بررسی این معضل اندیشیده شد، پیگیری حقوقی از سوی وکلای ملت در رابطه با حق مردم در برخورداری از هوایی پاک و سالم بود.
یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آلودگی هوا امان مردم اصفهان را بریده است، طی نامه‌ای از دادستان اصفهان درخواست کرد که با فوریت و سرعت موضوع “قطع سوخت مازوت در حال استفاده ‌در نیروگاه اصفهان” را مورد بررسی قرار داده و آن را اجرایی کند.
عباس مقتدایی می گوید: مدتی است که آلودگی هوای اصفهان – دومین کلان‌شهر کشور بحرانی شده و مردم آن هر روز علی رغم هشدارهای پی در پی پزشکان با اثرات ناشی از آلودگی هوا مواجه هستند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای رسمی، مصرف سوخت مازوت در نیروگاه اصفهان سبب آلودگی بیش از 18.5 درصد از هوای اصفهان شده است، بیان می کند: خشکی زاینده‌رود و کمبود آب در شهرستان‌های این استان که وجودش بر تلطیف هوای اصفهان اثر بسزایی داشته نیز مزید بر علت شده و بر افزایش آلودگی هوای اصفهان تأثیر گذاشته است.
استفاده عمدی نیروگاهها از مازوت !
اخباری که در ماه‌های اخیر مردم اصفهان مستمع آن بودند بدین شرح بود که “طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها در تمام شهر اصفهان اجرا می‌شود، شهروندان اصفهانی از انجام ورزش در فضاهای باز تا زمان رفع کامل آلاینده‌های جوی خودداری کنند، نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده نکنند و تا اطلاع ثانوی شرکت گاز استان اصفهان نسبت به تامین گاز نیروگاه‌های اصفهان اقدام کند.”
در حالی که در چنین مواقعی، کارخانه‌های اطراف کلان شهرها باید تعطیل ‌شوند، شورای هماهنگی مدیریت بحران اصفهان، صنایع را ملزم به تعطیل کردن فعالیت خود نکرد.
کلان شهر اصفهان در فصل سرد سال جاری بیشتر روزهای خود را با هوای آلوده و ناسالم سپری کرد و از این رو بحث‌های رسانه‌ای و کارشناسی بر سر مقصر بودن کدام نهاد و یا ارگان در تشدید آلودگی هوای اصفهان و نیز بررسی عوامل مختلفی که در این معضل چندین ساله اصفهان نقش دارند، قوت گرفت.
در جلسات کمیته بحران استانداری اصفهان، عوامل مختلفی مانند سوخت آلوده نیروگاه ها، تردد خودروهای فرسوده و نیز فعالیت برخی صنایع آلاینده در مجاورت شهرها به عنوان عوامل اصلی بروز وضعیت هشدار دهنده آلوده اصفهان مطرح شد .
نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می گوید: براساس گزارشی که سازمان حفاظت از محیط زیست استان در شورای برنامه ریزی استان در تاریخ 5/11/92 مبنی بر آلاینده بودن دو نیروگاه اصفهان که از سوخت مازوت در فصل سرد سال استفاده می کنند، ارائه شد یکی از اصلی ترین دلایل آلوده بودن هوای اصفهان استفاده از سوخت مازوت از سوی دو نیروگاه شهید منتظری و اسلام آباد عنوان شد.
سید محمدرضا طباطبائی نائینی ادامه می دهد: بر اساس اصل50 قانون اساسی هر نوع اعمال تجاری و غیرتجاری که سبب آسیب رساندن به محیط زیست شود، ممنوع است و قانون نحوه جلوگیری از فعالیت آن را نیز مشخص کرده است اما آنچه که مسلم است نیروگاه ها به طورعمد از سوخت مازوت استفاده می کنند.
وی می گوید: در برابر قانون دولت و غیر دولت مطرح نیست و هر فرد یا سازمانی که در آلایندگی هوا نقش داشته باشد باید با برخورد قانونی مواجه شود.
وعده ای که عمل نشد!
در دهه 80 این دو نیروگاه سهمیه 70 درصدی مصرف گاز داشتند اما امروز که هم تعداد خودرو و هم جمعیت اصفهان افزایش یافته، مازوت 70 درصد سهمیه گرفته است .
چندی قبل مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد که اگر کیفیت هوای شهر اصفهان در شرایط اضطرار قرار گیرد ، این سازمان با دستور مستقیم دو نیروگاه را پلمب می کند چرا که مهم تر از تامین برق کشور ، سلامت مردم کلان‌شهر اصفهان است؛ مطمئنا مدیران شرکت گاز و برق هم فرزند دارند و فرزندانشان در این شهر زندگی می‌کنند.
و حالا در حالی که سکته ناقص با همه سرفه های خشکش برای چندمین بار اصفهان را فلج کرده وشرایط اضطرارش شهره کشور شده، اما خبری از پلمب نیروگاههای که روزانه چندین تن گوگرد به حلق مردم سرازیر می کنند منتشر نشده است! هر چند که به گفته استاندار به تعطیلی موقت صنایع و واحدهای الاینده اکتفا شده اما این نسخه ها درد اصفهان را درمان نمی کند.
راه حل برای بهبود وضعیت اصفهان به صورت وعده های درشت ، سالهاست که ارایه میشود اما وضعیت هوا وتبعات خطرناک آن نه تنها ثابت باقی نمانده بلکه روز به روز وخیم تر می شود. افزایش تعداد وارونگی های هوا وآغاز زودهنگام آنها گواه این مدعاست.
استفاده ازسوخت مازوت برای نیروگاه‌ مقرون به صرفه نیست
نیروگاه شهیدمحمد منتظری با وسعت 220 هکتار در شمال اصفهان احداث شده و نیروگاه با هشت واحد 200 مگاواتی، 1600 مگاوات برق تولید می‌کند و استفاده از گاز، این ظرفیت را به 1615 مگاوات می‌رساند.
این امکانات در حال حاضر 50 درصد برق استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری و 4 درصد تولید شبکه سراسری را تأمین می‌کند .
مدیرعامل نیروگاه شهیدمحمد منتظری اصفهان می گوید: به دلیل کمبود گاز مجبور هستیم از مازوت در این واحد صنعتی استفاده کنیم و اگر سوخت گاز به موقع در اختیار نیروگاه گذاشته شود به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌شود.
سید محسن افتخاری استفاده از سیستم برج‌های خنک کننده خشک را از ویژگی‌های مهم نیروگاه شهید محمد منتظری و کاهش مصرف آب را از مزیت‌های این برج‌ها بیان کرده و اظهار می کند: سوخت اول نیروگاه شهید منتظری گاز است اما به دلیل کمبود گاز در این واحد صنعتی الزاماً از مازوت استفاده می‌شود.
وی استفاده از گاز طبیعی به جای مازوت را باعث عدم انتشار گازهای آلوده کننده گوگردی و ذرات جامد دوده و کاهش نشر CO2 می داند و می افزاید: پروژه گازسوز کردن 8 واحد بخاری این نیروگاه در سال‌های 77 و 78 با هزینه‌ای بالغ بر 50 میلیارد ریال انجام شده است و در صورت تأمین گاز، نیروگاه آمادگی دارد در کل سال از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده کند.
مدیرعامل نیروگاه شهیدمحمد منتظری اصفهان با اشاره به اینکه مسؤولان این نیروگاه با برنامه‌ریزی‌های اصولی و با صرف 18 میلیارد ریال اعتبار حدود 200 هکتار فضای سبز در داخل و خارج این واحد صنعتی ایجاد کرده اند ، تصریح می کند: مهم‌ترین دغدغه مسؤولان نیروگاه به عنوان شهروند اصفهانی آلودگی‌های زیست محیطی است و به همین علت و مقرون به صرفه نبودن مازوت قطعاً تمایل به استفاده از این سوخت ندارند و در صورت تأمین به موقع سوخت گاز به هیچ عنوان از مازوت استفاده نخواهد شد.
هر ساله سهم مازوت در تامین انرژی نیروگاه ها در کشورهای توسعه یافته ای همچون انگلستان، نروژ، هلند و امریکا که از ذخایر سرشار نفت برخوردار هستند رو به کاهش است و آمارها نشان می دهد که رویکرد و تلاش این کشورها برای تامین سوخت بیشتر نیروگاه های خود از سایر منابع انرژی از جمله انرژی های تجدیدپذیر است.
بنابراین در حالی که استفاده از انرژی هسته ای در تامین سوخت نیروگاه ها به عنوان یک راه حل بلندمدت می تواند مفید باشد، اما استفاده از گاز طبیعی که به مراتب آلایندگی کمتری از مازوت دارد، می تواند به عنوان راه حلی کوتاه مدت و بلندمدت در کاهش آلودگی کلانشهرها مدنظر قرار گیرد. حال با گذشت چندین ماه از روی کار آمدن دولت جدید متاسفانه نه اقدام عاجلی در زمینه تأمین منابع گاز مورد نیاز انجام شده است و نه نشانی از برنامه ریزی بلندمدت برای سالهای آینده دیده می‌شود، گویی که قرار است خواب هشت ساله صنعت نفت و گاز کشور طولانی تر شود!

منبع:قدس آنلاین