رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا وبه نقل از فارس ، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه در استان اصفهان گفت: کمبود کالا عامل مهمی است که به افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی دامن زده و در نهایت باعث شده تا قیمت‌ها بیش ازآنچه درواقعیت است افزایش یابد.

حسن میر شمشیری در رابطه با وضعیت کلی اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه اظهار کرد: با توجه به اینکه تمام محصولات این صنف وارداتی است و ارتباط مستقیمی با نوسانات ارز دارد لذا هر تغییری که در این بخش اتفاق افتد به‌صورت مستقیم بر عملکرد این صنف نیز تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به نوسانات ارزی مهم‌ترین مشکلی که برای فعالان صنف فروشندگان موبایل رخ‌داده است، ناتوانی در تأمین کالا برای عرضه در بازار است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه در استان اصفهان اذعان داشت: حجم تقاضا نسبت به گذشته اندکی در این بخش کاهش‌یافته که مهم‌ترین عامل آن نیز گرانی محصولات عرضه‌شده به دلیل افزایش قیمت ارز است اما در مقابل افت عرضه به شکل محسوس دیده می‌شود و مهم‌ترین معضل این صنف است.

کمبود کالا در بازار موبایل

میرشمشیری خاطرنشان کرد: کمبود کالا نیز یک عامل مهمی است که به افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی دامن زده و در نهایت باعث شده تا قیمت‌ها بیش ازآنچه در واقعیت است افزایش یابد.

وی در رابطه با نحوه تأمین ارز فعالان صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه گفت: فعالان این صنف از گروه یک دریافت‌کننده ارز خارج شدند و از این‌ پس ارز موردنیاز خود برای واردات محصولات از طریق بازار ثانویه تأمین می کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه در استان اصفهان تأکید کرد: در حال حاضر تأمین ارز به‌عنوان مهم‌ترین معضل واردکنندگان این بخش مطرح نیست بلکه مشکلات گمرکی و ناتوانی در ترخیص بار به‌عنوان مهم‌ترین معضل این بخش شناخته‌شده است.

میرشمشیری در همین راستا اضافه کرد: بسیاری از واردکنندگان در حال حاضر بار از پیش خریداری‌شده خود را در گمرک دارند و زمانی که برای ترخیص بار مراجعه می‌کنند، مطلع می‌شوند که به‌منظور ترخیص بار باید مابه‌التفاوتی را پرداخت کنند و بار خود را تحویل بگیرند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در شرایط فعلی اکثر مشکلات به سمت واحدهای صنفی روانه شده و بیشترین بخشی که از این تغییرات متضرر شده، واحدهای صنفی هستند و در واقع در کل کشور چندین میلیون نفر درگیر این تغییرات شده‌اند.

افزایش 2 تا 3 برابری قیمت قطعات

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه در استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا تغییرات قیمت ارزبر بازار تعمیرکنندگان موبایل نیز تأثیر گذاشته است؛ بیان داشت: قطعات موبایل نیز در اکثر بخش‌ها دو تا سه برابر نسبت به گذشته افزایش قیمت را متحمل شده و همین امر نیز بازار این بخش نیز تأثیر خواهد گذاشت.

میرشمشیری در رابطه با عرضه محصولات تقلبی در شرایطی که بازار با کمبود عرضه روبرو است؛ اذعان داشت: کالاهایی که سیم‌کارت می‌خورد حتماً رجیستری شده و تقلبی بودن آن قابل ردیابی است اما در بخش کالاهایی که سیم‌کارت نمی‌خورد تقلب بیشتری صورت می‌گیرد و در حال حاضر نیز در بازار محصولات تقلبی در این بخش دیده‌شده است.

رابطه مستقیم نوسانات ارزی با قیمت کالاها

وی خاطرنشان کرد: نکته کاملاً مشخص این است که ارز گران شده و قیمت کالاهای این بخش نیز به دلیل وابستگی کامل به ارز، افزایش‌یافته است اما برخی معضلات اثرات افزایش قیمت ارز را دوچندان می‌کند که یکی دیگر از این معضلات نیز انحصاری بودن واردات موبایل است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه در استان اصفهان در پایان به ارائه یک راه‌کار پرداخت و گفت: یکی از راه‌هایی که در شرایط فعلی می‌تواند از مشکلات این بخش بکاهد این است که واردات برای همه آزاد شود و هر شخصی که آمادگی انجام واردات را دارد هزینه گمرکی را پرداخت کرده و از طریق دریافت ارز در بازار ثانویه اقدام به واردات موبایل کند.