مدیر عامل آتش نشانی مبارکه خبر داد ؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،در آستانه فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سیدشهدا همچون سالیان گذشته ایجاد هیئت‌ها و تکایای مذهبی برای عزاداری در سطح شهرها رواج یافته و از سوی دیگر شمار عظیمی از شهروندان برای حضور در این مراسم به مساجد و اماکن مختلفی می‌روند که تامین ایمنی این افراد جزو ضرورت‌های پیش‌روست.
مهندس سیدرسول موسوی مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه افزود: با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی اقدام به سرکشی و بازدید از تمامی اماکن مذهبی و تامین نیازهای اولیه آنان می‌کند، گفت: هنگام دایرکردن هیئت‌ها، تکایا و همچنین آماده‌سازی مساجد و حسینیه‌ها برای عزاداری باید به نکات ایمنی توجه ویژه‌ای داشت. چرا که به کمک همین موارد ساده، می‌توان تا حد بسیار زیادی از وقوع حوادث جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در این اماکن باید به ازای هر 50 تا حداکثر 300 تن، دو راه خروجی وجود داشته باشد، اضافه‌کرد: به همین نسبت به ازای هر 300 تا 1000 تن سه راه خروج و برای بیشتر از 1000 تن نیز چهار راه خروج الزامی است که این راه‌ها باید دور از یکدیگر قرار داشته باشد و هیچ‌گونه مانعی برای باز یا بسته‌شدن آن وجود نداشته باشد.
رعایت فاصله مناسب میان سیم‌ها، اتصالات و ادوات برقی از مواد قابل اشتعال نظیر پارچه‌های سیاه، پرچم، پرده و … را امری الزامی دانست و گفت: متاسفانه دیده شده که در برخی از هیئت‌ها به ویژه تکایایی که به وسیله داربست ساخته می‌شود، به علت موقتی‌بودن توجه چندانی به این اصول نمی‌شود.

موسوی افزود: هر فیوز برق باید استاندارد باشد و متصدیان و افراد ناظر بر امور فنی در هیئت‌ها و اماکن مذهبی باید به این موضوع توجه داشته باشند که از فیوزهای تقویت شده و غیراستاندارد جدا خودداری کنند.

سیدرسول موسوی با بیان اینکه گرفتن انشعابات متعدد از یک پریز برق و وارد آوردن بار بیش از ظرفیت سبب آتش‌سوزی الکتریکی می‌شود، اظهارکرد : استفاده از لامپ‌های برق با ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ مناسب نیز خطرآفرین بوده و سبب واردشدن خسارت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حتما باید قبل از استفاده از وسایل گرمایشی یا سرمایشی در این اماکن از سالم و استاندارد بودن آن مطمئن شد، افزود: یکی از مواردی در این هیئت‌های مذهبی کاربرد دارد، استفاده از وسایل گازی و برقی است که در این زمینه باید توجه ویژه شود.

به گفته وی همچنین به هنگام گرفتن انشعاب از لوله‌کشی گاز نیز حتما باید از شیلنگ‌های فشار قوی مخصوص و بسط مناسب استفاده شود و همچنین باید تا حد امکان از چنین امری پرهیز کرد.

موسوی همچنین با اشاره به حضور افراد سالخورده و اطفال در این تکایا، اظهارکرد: بهتر است برای این افراد مکانی امن در نزدیک‌ترین نقطه به راه خروجی پیش‌بینی شود.

مدیرعامل آتش نشانی با تاکید بر اینکه باید از نگهداری مواد و مایعات قابل اشتعال در این اماکن و محل طبخ غذا خودداری شود، گفت: آغشته کردن چادرهای برزنتی به روغن و مواد نفتی به منظور جلوگیری از نشت رطوبت باران موجود آتش‌گیری و آتش‌سوزی سریع چادر خواهد شد.

موسوی درباره اماکنی که در آن طبخ غذا انجام می‌شود، گفت: در این محل‌ها حتما باید به اندازه کافی کپسول آتش‌نشانی سیار وجود داشته باشد و نحوه استفاده از آن نیز به افراد حاضر آموزش داده شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی مدیران، مسئولان و خدمه مساجد، حسینیه‌ها و تکایا باید با مراجعه به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی محل، آموزش‌های ایمنی لازم و نحوه مقابله با آتش‌سوزی‌ها و حوادث را فرا بگیرند، گفت: آتش‌نشانی مبارکه آمادگی ارائه این آموزش‌ها را دارد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است طی دونوبت به خادمین امامزاده ها و تکایای سطح شهر آموزش های لازم جهت مواقع ضرورت انجام گردد .

سیدرسول موسوی از عزاداران خواست از روشن کردن شعله روباز در کنار یا داخل چادر تکایا که به منظور گرم کردن محیط، طبخ غذا، گرم کردن چای و … استفاده می‌شود جدا پرهیز شود و مکان مناسبی برای انجام این کار در محیطی دورتر از تکایا به این امر اختصاص داده شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه از عزاداران خواست در صورت بروز آتش‌ و هرگونه حادثه در این اماکن، ضمن حفظ خونسردی و خارج کردن افراد از داخل، آن را به سامانه 125 اطلاع بدهند و همزمان با آن شیرها و کنتورهای گاز و برق را بسته و در صورت امکان از خاموش‌کننده‌های دستی استفاده کنند.