رئیس اداره پژوهش محیط زیست اصفهان خبر داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا و به نقل از فارس ، رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: خشک شدن تالاب گاوخونی، خطر سونامی نمک را در پی دارد که سبب از بین رفتن اراضی کشاورزی و نابودی دشت‌های حاصل‌خيز می‌شود.
کیوان نعمتی با بیان این‌که طرح تحقیقاتی بررسی اثرات زیست محیطی خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی به پایان رسید، اظهار کرد: پس از 40 ماه کار تحقیقاتی و عملیاتی بر روی طرح تحقیقاتی بررسی اثرات زیست محیطی خشک شدن تالاب بین­ المللی گاوخونی که بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان منعقد شده بود، این طرح به پایان رسید.
وی با اشاره به مطالعات مذکور، افزود: خاک تالاب به علت دارا بودن کمی رطوبت هنوز چندان فعال نشده و چشمه­‌های تولید ریزگرد، شکل نگرفته است ولی پتانسیل آن وجود دارد که اگر حق‌آبه زیست محیطی تالاب تامین نشود در آینده­‌ای نزدیک، این تالاب به منبع اصلی تولید ریزگردهای آلوده به مواد سمی تبدیل می‌شود و به ویژه در فصولی که باد غالب از شرق به غرب می­‌وزد گسترش این ریزگردهای سمی، مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورد.
رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست استان اصفهان با توجه به این‌که این طرح به منظور بررسی آثار و پیامدهای زیست محیطی حاصل از خشک شدن تالاب گاوخونی تعریف شده بود، اعلام کرد: با پیشرفت خشکسالی در تالاب غلظت برخی از فلزات سنگین نمایان شده است که می‌تواند منشا اثرات سوئی در آینده­ نزدیک باشد، هر چند از نظر ترکیبات آلی کلره هنوز تالاب در وضعیت نامناسبی نیست.
وی با توجه به بررسی‌های انجام شده، عنوان کرد: در بررسی نمونه‌­های گرد وغبار منطقه مطالعاتی مذکور، میزان متوسط سرب، روی و کادمیوم و در نمونه­‌های خاک حوضچه آبریز، میزان سرب و کادمیوم و همچنین در نمونه­‌های رسوبات تالاب، میزان کادمیوم بیش از میزان پوسته در طبیعت منطقه است.
سونامی نمک در پی خشک شدن تالاب گاوخونی
نعمتی متذکر شد: خشک شدن تالاب، خطر سونامی نمک را نیز در پی دارد که این امر می­‌تواند سبب از بین رفتن اراضی کشاورزی مستعد منطقه و نابودی هزاران هکتار دشت حاصل‌خیز شود.
وی در ادامه مطرح کرد: حدود 50 درصد این منطقه در سال 80 فاقد پوشش گیاهی بوده و این مقدار در سال 92 به 73 درصد رسیده است، به عبارتی پوشش گیاهی منطقه از 182 هزار و 349 هکتار در سال 80 به 68 هزار و 763 هکتار در سال 92 کاهش یافته است.
رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پایان با توجه به پیشنهادات ارائه شده در این طرح توصیه کرد: کارگروه احیای تالاب گاوخونی همانند احیای دریاچه ارومیه در سطح استانی تشکیل شود و حق‌آبه زیست محیطی تالاب گاوخونی در حدود 170 میلیون متر مکعب در سال، جهت جلوگیری از فعال شدن تالاب و تولید گرد و غبار تخصیص داده و از برداشت­‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه تا تالاب جلوگیری شود.