به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، محسن مهرعلیزاده در برنامه تلویزیونی گفتگوی هفته اظهارکرد: با توجه به خشکی زاینده رود و کمبود منابع آبی، ایجاد منابع جدید و مدیریت مصرف همزمان با هم باید اجرا می‌شد، با این حال برخی اقدامات ناقص مانده برای همین دچار مشکل کم آبی شده‌ایم. وی مصمم شدن استانداری […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،

محسن مهرعلیزاده در برنامه تلویزیونی گفتگوی هفته اظهارکرد: با توجه به خشکی زاینده رود و کمبود منابع آبی، ایجاد منابع جدید و مدیریت مصرف همزمان با هم باید اجرا می‌شد، با این حال برخی اقدامات ناقص مانده برای همین دچار مشکل کم آبی شده‌ایم.

وی مصمم شدن استانداری برای بهبود وضعیت آبی استان را وخامت اوضاع آبی که در ۴۷ سال پیش بی سابقه بوده عنوان کرد.

استاندار افزود: در اردیبهشت ماه وضعیت بارندگی‌ها نسبتا خوب و بیش از پیش بینی‌ها بوده است و مقداری وضعیت آبی استان را بهتر کرد. پیش از این، وضعیت آبی استان تا ۱۵ فروردین ماه نسبت به سال قبل، با ۶۲ درصد کمبود همراه بود اما در حال حاضر این کمبود به ۵۰ درصد رسیده است و به بیانی دیگر نصف منابع آبی گذشته را در اختیار داریم.

مهرعلیزاده، استان اصفهان را دارای مقام دوم در صرفه جویی آب خواند و دلیل این امر را صرف جویی ۱۷ درصدی در مصارف آب عنوان کرد.

وی از صبوری و خویشتنداری کشاورزان استان تشکر کرد و افزود: علی‌رغم اینکه کشاورزان و باغداران استان به دلیل عدم‌کشت با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند، اما همکاری لازم را در خصوص تامین آب شرب داشته‌اند.

استانداراصفهان به اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت مصرف آب افزود: از بهمن ماه سال گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شده و موضوع آب اصفهان در سطح ملی مورد بررسی قرار گرفت. با برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های صورت گرفته تلاش بر این شد که آب شرب با اولویت اول، حفظ باغات و تامین آب صنایع با اولویت دوم و کشاورزی و محیط زیست با اولویت بعدی تأمین شود.

تامین ۱۷ درصدی آب فولاد از پساب تا دو ماد دیگر

استاندار اصفهان در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه به صورت ماهانه، میزان مصرف آب هر بخش در استان مشخص شده و براساس آن ابزارهای کنترل نصب شده است، افزود: همچنین طرح‌های استفاده از پساب تصفیه خانه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا فولاد مبارکه بخش قابل توجهی از آب مصرفی خود را از پساب تامین می‌کند و تقریبا از دو ماه آینده ۱۷ درصد مصرف آب فولاد مبارکه از پساب تامین خواهد شد.

مهرعلیزاده یکی از اقدامات مدیریت استان برای تامین آب شرب را اتصال چاه‌های آب شهرداری اصفهان به شبکه آب شرب اعلام کرد، از این رو شهرداری ها مکلف شده‌اند از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند.

وی به شکایت‌های موجود در سطح شهر مبنی بر قطع آب در نقاط مختلف اشاره کرد و افزود: در دو مقطع زمانی قطعی آب مشاهده شد که بخشی از آن به دلیل کاهش ۳۰ درصدی سهمیه آب نسبت به سال گذشته است.

جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از ابتدای خرداد

استاندار اصفهان البته این را هم گفت که در برخی مواقع به دلیل صرفه جویی نکردن بعضی از شهروندان و استفاده از پمپ‌های غیرمجاز، شاهد قطعی آب در برخی نقاط بودیم.

مقام ارشد استان گفت: باغات بالادست اصفهان و استان‌های همجوار خارج از برنامه مقرر، برای کشاورزیشان آب استفاده می‌کردند که از ابتدای خردادماه با مذاکرات و تعاملات صورت گرفته در استان اصفهان دیگر شاهد برداشت‌های غیرمجاز نبودیم، همچنین تا حدی از برداشت‌های استانهای همجوار کاسته شد.

استاندار اصفهان، این خبر را هم داد که برای کنرل بهتر برداشت‌های آب، تیمی از سوی وزارت نیرو تشکیل شده تا مشکلی در تابستان وجود نداشته باشد.

تقاضای تحویل دو ساله پروژه تونل کوهرنگ

وی در ادامه با اشاره به روند اجرای سد تونل سوم کوهرنگ گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته علی‌رغم توقف ۱۰ ماهه اجرای این پروژه، از ۱۷ فروردین ماه با همکاری مدیران دو استان و مسئولان محلی، اجرای پروژه سد تونل سوم کوهرنگ آغاز شده است.

استاندار اصفهان مدت اجرای این پروژه را ۴ ساله خواند اما با توجه به تأمین اعتبار صورت گرفته، از پیمانکار خواسته که در کمتر از دو سال این پروژه را به اتمام برساند.

مدیر ارشد استان به طرح انتقال آب از خلیج فارس هم گریزی زد و گفت که مطالعات پروژه انتقال آب از خلیج فارس در حال انجام است و علی‌رغم هزینه تمام شده بالا، برای تامین آب شرب مردم، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

وی به مطالعات صورت گرفته در خصوص آب‌های هم ژرف اشاره کرد و افزود: با توجه به جدید بودن این مطالعات و تامین آب از عمق دو هزار و ۵۰۰ متری زمین، ابتدا باید نبود مسائل و خطرات زیست محیطی و مسائل استاتیکی و دینامیکی زمین مورد بررسی کامل قرار گیرد.

قرارداد مشروط برای طرح خارجی

استاندار اصفهان برای تامین آب شرب اصفهان، حتی دست رد به سینه ایده‌های خارجی نزده و در این راه قرار داد مشروطی را با یک شرکت آلمانی برای تامین آب منعقد کرده است، از این رو دستگاه‌ها در سه نقطه استان مستقر شده است، این قرار داد درحالی منعقد شده که به گفته استاندار اصفهان کارشناسان نسبت به فناوری این شرکت تردید داشته‌اند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه امسال به صورت فشرده ۸۰ حلقه چاه به صورت موقت ایجاد شده است، افزود: درصورتی که در تابستان در شرایط بحرانی قرار گرفتیم از این چاه‌ها استفاده خواهد شد، این درحالی است که حدود ۲۵۰ حلقه چاه نیز از باغداران خریداری شده که در صورت لزوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استانداراصفهان افزود: با حمایت دولت حدود ۷۵ الی ۸۰ میلیارد تومان برای تامین هزینه چاه‌های آب شرب اصفهان، بودجه در نظر گرفته شده است و مبالغی نیز برای تامین معیشت کشاورزان اخذ گردیده است.

به گزارش ایمنا، پیش از این حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس حفر چاه از سوی وزارت نیرو را آدرس غلط خوانده بود.

تامین پساب تصفیه شده برای کشاورزی

در ادامه این برنامه، موضوع اشتغال کشاورزان نیز از سوی استاندار مطرح شد و در این خصوص اعلام کرد: در سفر به مناطق غرب و شرق اصفهان که در فروردین ماه صورت گرفت در خصوص جمع آوری و لوله کشی پساب و همچنین ارتقا کیفیت پساب برای استفاده کشاورزی، قول‌هایی به مردم داده شد که در این راستا دو طرح آغاز و مبالغ سنگینی برای ارتقا سطح کیفیت پساب اختصاص داده شده است. همچنین قرار است برای احیا باتلاق گاوخونی برای استفاده کشاورزان نیز اقداماتی صورت گیرد.

استاندار اصفهان ضمن اجرای پروژه‌های بالا عنوان کرد که برای استقرار صنایع و کشت جایگزین که آب کمتری مانند کشت گلخانه‌ای مصرف کنند، اقدام خواهد شد.

اجرای طرح اشتغال پایدار

مهرعلیزاده به استفاده از پنل‌های انرژی خورشیدی و تولید برق در مزارع و پشت بام‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسیل بالای اصفهان در تولید انرژی خورشیدی، ساکنین این مناطق می‌توانند برق تولیدی خود در مزارع و باغات را به دولت بفروشند.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد انرژی‌های خورشیدی از یک ‌ماه آینده اجرایی می‌شود، افزود: برای هر خانه که امکان استفاده از پنل‌های خورشیدی را داشته باشد حدود ۲۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

سه سال دیگر برای ۶۰ هزار نفر اشتغالزایی می‌شود

این بخش از صحبت‌های مهرعلیزاده به اشتغال اختصاص یافت.

استاندار اصفهان در خصوص طرح اشتغال پایدار صحبت کرد و این طرح را از بُعد ارزش‌هایی مانند عدالت، کرامت انسانی، جلب مشارکت مردم و… مورد توجه دانست.

مهرعلیزاده با بیان اینکه در سطح استان ۶۷ رشته در قالب هفت هزار ۸۴۵ طرح با جمع سرمایه‌گذاری دو هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، افزود: بخشی از این اعتبار از سوی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و بخشی هم از اعتبارات بانکی، با بهره هشت الی ۱۰ درصدی تامین خواهد شد. در این طرح برای بیش از ۶۰ هزار نفر در طول سه سال اشتغال ایجاد می‌شود.

۱۰۰ هزار شغل در سال ۹۷

وی در خصوص آخرین وضعیت استان در بخش‌های اشتغال و پروژه‌های عمرانی، اظهارکرد: پیگیری‌های اساسی در زمینه‌ طرح‌های اشتغالزایی در بخش‌های مختلف در حال انجام است و امیدواریم تعهد ۱۰۰ هزار شغل در سال ۹۷ به نتیجه برسد.

استانداراصفهان با بیان اینکه براساس آمار، استان اصفهان ۲۲۵ هزار نفر بیکار دارد، افزود: حتی اگر به تعهد اشتغال امسال عمل کنیم، این میزان بیکار به عنوان رسوب باقی خواهد ماند و به همین دلیل باید بیش از ورودی به بازار کار برای ایجاد و حفظ اشتغال موجود تلاش کنیم.

محسن مهرعلیزاده تاکید کرد: باید بتوانیم واحدهای تولیدی خود را سرزنده نگه داریم و با اتکا به داخل، ظرفیت‌های دیگری را در بخش‌های مختلف به منصه ظهور برسانیم.

وی با بیان اینکه طرح‌های عمرانی با جدیت در حال پیگیری است، افزود: اراضی متعلق به ارتش برای توسعه فرودگاه بین‌المللی اصفهان خریداری شده و در اختیار فرودگاه قرار گرفته است.

استاندار اصفهان طرح‌های عمرانی دیگری را مانند مترو اصفهان، تصفیه خانه‌ها و شبکه‌های آبرسانی برای شهرهای مختلف را در دست ساخت اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت استان در خصوص گردشگری و عینیت بخشی به خواهرخواندگی‌ها به صورت جدی در حال فعالیت است افزود: در نظر داریم که با چند شهر مهم دنیا به صورت مستقل ارتباط برقرار کنیم و پروازهای مستقیم داشته باشیم.

بانکهای غیرهمراه با برنامه های مدیریت استان تعطیل می‌شوند

مقام ارشد استان در ادامه،  سلیقه‌ای عمل کردن بانکها در ارائه تسهیلات را مورد انتقاد قرار داد و آب پاکی را رو دستشان ریخت.

وی گفت: اشتغال جوانان مستلزم پرداخت وام‌ها و اعتبارات بانکی است و اینکه بانک‌ها با سلیقه خودشان، دستورالعمل هایی را تعریف و تغییر دهند به هیچ وجه با روند کلی توسعه کشور هماهنگ نیست،   بنابراین بانک‌های غیر همراه با برنامه‌های مدیریت استان تغییر و یا حتی تعطیل می شوند.

مهرعلیزاده خاطر نشان کرد: در برخی از موارد این دستورالعمل‌ها اصلاح شده اما در برخی موارد این امر صورت نگرفته و باید مشخص شود که استان چند بانک همراه و همگام با برنامه های مدیریت استان دارد، باید مشخص شود چه بانکی با همکاری خوب براساس وظیفه‌اش به فعالیت در استان ادامه می‌دهد و مدیرعامل کدام بانک باید تغییر کند و یا کدام بانک اساساً باید در استان تعطیل شود.

استانداراصفهان با تاکید بر اینکه نباید منتظر اعتبارات دولتی باشیم، افزود: اعتبارات کافی در استان وجود دارد و باید بدانیم اگر با سرمایه گذار به خوبی رفتار شود نیازی به اعتبارات مرکز وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام / ایمنا