رئیس خانه صنعت و معدن گفت: کالاهای ایرانی با استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری تولید می‌شود، بنابراین سود کمتری برای فروشندگان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، با نام گذاری سال 97 به نام ” حمایت از کالای ایرانی”، امید به استقلال اقتصادی، رونق کارخانه‌های داخلی و اشتغال جوانان در سایه نگاه ویژه به تولید کالاهای داخلی را در جامعه زنده کرد. در دهه‌های اخیر همیشه شاهد بودیم که با سیاست‌گذاری‌های مرتبط و مکمل‌ شعارها و طرح‌های قبلی به آن اهتمام شده است اما در بسیاری از موارد این سیاست‌گذاری‌ها آنطور که باید موجب تحقق شعار سال نشده و در نهایت شاهد بودیم که هر سال آنطور که باید و شاید به هدف پیش بینی شده در ابتدای سال جدید نرسیدیم.

این تجربه باعث می‌شود که از همین ابتدای سال 97 به فکر طرح و برنامه کامل و جامعی در جهت رسیدن به اهداف مدنظر در شعار امسال یعنی حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی باشیم از این رو باید دولت و مجلس با توجه به موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌های سال‌های گذشته به مبحث تولید ملی توجه کرده و برنامه جامعی برای رونق تولید کالای ایرانی نه تنها برای سال 97، بلکه برای دهه‌های آینده نیز طرح‌ریزی کنیم.

همانطور که می‌دانید مشکل اشتغال و بیکاری جوانان یکی از بزرگترین معضلات اقتصادی و اجتماعی پیش روی کشور درسال‌های گذشته تا به اکنون بوده است و بسیاری از صاحب نظران تنها راهکار حل بحران بیکاری را رونق تولید ملی و بازگشت بسیاری از کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل به خط تولید می‌دانند.

در راستای این موضوع با محمدرضا مرتضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران و دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت ایران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که به شرح ذیل است است:

اهتمام ویژه دولت برای حمایت از کالای ایرانی

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما درباره آیین‌نامه جدید دولت در جهت حمایت از تولید ملی و مصرف کالای ایرانی توسط سازمان‌ها وادارات دولتی چیست؟

مرتضوی: درهمه دولت‌های گذشته تقریبا مشابه چنین آیین‌نامه‌ای تصویب شده و شاید امسال با توجه به نام‌گذاری سال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، تمرکز بیشتری بر این موضوع شده و به نظر می‌آید دولت نیز اهتمام ویژه‌ای در جهت حمایت از تولید و بازار کالای ایرانی داشته است.

 نقش پررنگ مردم در حمایت از کالای ایرانی

باشگاه خبرنگاران جوان: حمایت از تولید ملی بیشتر جنبه مردمی دارد یا دولتی؟

مرتضوی: باید توجه داشت که حمایت از تولید ملی تنها یک مقوله اقتصادی نیست بلکه جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد یعنی همه باید دست به دست هم بدهند که دیدگاه منفی که نسبت به کالای ایرانی شکل گرفته از بین برود اما به نظر من نقش مردم در خرید کالای ایرانی می‌تواند حتی پر‌رنگ‌تر از نقش دولت در این حوزه باشد، بنابراین باید تلاش کنیم تا هیجان کنونی مردم در سطح جامعه را تبدیل به یک عادت دائمی برای خرید کالای ایرانی کنیم.

کیفیت کالاهای ایرانی قابل رقابت با مشابه خارجی است

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا کیفیت کالاهای ایرانی با مشابه خارجی قابل رقابت است؟

مرتضوی: با توجه به قوانین سخت‌گیرانه‌ای که در ایران وجود دارد کیفیت تولیدات ایرانی بالاست، برای مثال کیفیت محصولاتی مانند فولاد و فرش ماشینی آنقدر بالاست که مردم دیگر خریدی به مشابه خارجی آنان ندارد، همچنین در صنعت بلور و شیشه و ظروف چینی ایران توانسته ایران توانسته یکی از بهترین برندهای جهانی باشد.

خرید و فروش کالاهای خارجی برای فروشندگان پر سودتر است

باشگاه خبرنگاران جوان:چرا بسیاری از فروشندگان تمایلی برای فروش کالای ایرانی ندارند؟

مرتضوی: برخی از مغازه‌داران ترجیح می‌دهند در فروشگاه‌های خود کالای خارجی و عموما اجناس بی‌کیفیت چینی بفروشند، چراکه قیمت آنها  پایین تر بوده و سود بیشتری را عاید فروشندگان می‌کنند اما از آنجایی که کالاهای ایرانی با استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری تولید می‌شود، بنابراین سود کمتری برای فروشندگان داشته وآنها تمایل زیادی به خرید و فروش کالاهای داخلی ندارند.

بدهی دولت به پیمانکاران داخلی،‌ پای خارجی‌ها را به ایران باز کرد

باشگاه خبرنگاران جوان:چرا برخی از نهادهای دولتی به جای استفاده از خدمات ایرانی با شرکت‌های خارجی قرارداد می‌بندند؟

مرتضوی: بسیاری از دولتمردان و وزرا برای خرید کالا و خدمات ایرانی تاکید و تعصب دارند اما متاسفانه شاهدیم که در اجرای پروژه‌های بزرگ بیشتر به خارجی‌ها اعتماد می‌کنند از طرفی دیگر از آنجا که دولت به پیمانکاران داخلی بدهکار است و این میزان بدهی حجم بالایی دارد، ترجیح می‌دهند با شرکت‌ها و پیمانکاران خارجی مشارکت کرده و پول نقد به آنها پرداخت کنند.

کیفیت پایین خودروی ملی دید مردم را به کالای ایرانی منفی کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می‌کنید چه دلیلی باعث شد تا وجهه کالای ایرانی در میان مردم خراب شود؟

مرتضوی: چند کالای ایرانی به ذهنیت مردم نسبت به تولیدات ملی آسیب جدی وارد کرد که یکی از آنها خودرو است. با وجود اینکه همه ما دوست داریم خودروی ملی سوار شویم اما کیفیت پایین و خدمات پس از فروش خودورهای داخلی در سال‌های اخیر موجب شد تا تمایل مردم به  خرید خودروی ملی کاهش یابد . یکی از عوامل اصلی این موضوع صنعت خودرو سازی بوده که به دلیل نیمه دولتی بودن همیشه منافع دولت را تامین می‌کند و گاهی اوقات از کیفیت تولیدات خود می‌کاهد؛ هر چند که به تازگی برخی از تولیدکنندگان خودرو کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش خود را ارتقا داه‌اند اما هنوز این موضع به کل شرکت‌های خودروسازی تسری پیدا نکرده است.

خودروسازان ملی باید با شرکتهای جهانی مشارکت کنند

باشگاه خبرنگاران جوان: راهکار مناسب برای برطرف شدن مشکل خودروی داخلی چیست؟

مرتضوی: تعطیلی خودروسازان و بیکار کردن هزاران کارگر راهکار مناسبی نیست. همانطور که می‌دانید بسیاری از خودروسازان برند دنیا حاضرند با شرکتهای ایرانی مشارکت و تولید مشترک داشته باشند. در صورتیکه بتوانیم در آینده با شرکتهای بزرگ جهان همکاری داشته باشیم و تولیدات مشترک به بازار ایران ارائه کنیم، می‌توانیم اعتماد مردم را در این زمینه به دست آوریم همانند همکاری‌های مشترکی در حوزه صنایع ریلی با شرکت‌های بزرگ اروپایی همچون زیمنس صورت گرفت و این کار موجب فعال کردن کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل کشور خواهد شد.

مصرف کالای ایرانی باید تبدیل به یک عادت شود

باشگاه خبرنگاران جوان: برای نهادینه شدن شعار سال 97 چه اقداماتی باید صورت داد؟

مرتضوی: باید از هیجان ایجاد شده در جامعه کمال استفاده را ببریم و تولید‌کننده‌ها نیز با افزایش کیفیت و سرویس دهی به مشتریان بتوانند اعتماد مردم را جلب کرده و خرید کالای ایرانی را در جامعه تبدیل به یک عادت کنند. آنچه که مشخص است جنگ امسال دنیا،‌ جنگ تعرفه‌هاست و رویکرد جهانی،‌ مصرف کالای داخلی است و ما نیز باید تمام تلاش خود را صورت دهیم تا از غافله جهانی عقب نمانیم.

انتهای پیام/