اندیشمند اسلامی کردستان عراق:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، «صباح برزنجی»، دارای دکترای مبانی فقه و حقوق، استاد دانشگاه‌های اقلیم کردستان عراق، عضو پیشین پارلمان محلی اقلیم، در حال حاضر ریاست مرکز زهاوی برای مطالعات فکری را عهده‌دار است. وی به مسائلی همچون وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه و علل و عوامل مؤثر در آن، مشکلات جهان اسلام و وظایف مسلمانان در مقابله با توطئه‌های دشمنان، نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تحقق وحدت اسلامی، سفر بن‌سلمان به عراق، روابط اقلیم کردستان و بغداد و لزوم مبارزه جدی با ایدئولوژی ترور و تکفیر پرداخت.

 

وضعیت کلی خاورمیانه، علل و عوامل مؤثر در خلق این وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منطقه خاورمیانه به‌عنوان یکی از پرآشوب‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شود، مشکلات سیاسی، مذهبی و حتی مشکلات قدرت‌های جهانی که به‌دنبال تصاحب منابع زیرزمینی و ثروت‌های خدادادی منطقه هستند به‌عنوان بخشی از این مشکلات، منطقه را سال‌هاست دستخوش تحولات ناخوشایندی کرده است. قدرت‌های جهانی در این راه از غفلت کشورهای منطقه سوءاستفاده کرده‌اند، کشورهایی که ثروت و منابع درآمدی خود را ارزان‌فروش و به جیب اربابان غربی واریز کرده و در مقابل با خرید سلاح و ابزار نظامی به جان دیگر ملت‌های منطقه افتاده‌اند و در این میان خون انسان‌های زیادی ریخته شده است. این یکی از بزرگترین مشکلات خاورمیانه است و چاره‌یابی آن هم نیازمند حکمت و دانایی است. قدرت‌های جهانی آتش جنگ داخلی را در سوریه برافروخته‌اند، در عراق سالهاست به فتنه مذهبی دامن می‌زنند، در یمن وضعیت اسفباری حاکم است و موارد دیگری که راه حضور آمریکا را در منطقه و تحمیل سیاست‌ها و عقاید آن هموارتر کرده است. عامل چنین وضعیتی را می‌توان در دوری کشورهای اسلامی از تعالیم و برنامه‌های مترقی دین اسلام دانست، حکام منطقه از اراده ملت‌های خود ترس و واهمه دارند و به واقعیت همسایگی و لزوم مرتفع کردن مشکلات منطقه با همراهی و همکاری کشورهای آن اعتقادی ندارند.

وظایف مسلمانان در مقابله با توطئه‌های دشمنان چیست؟

مسلمانان در هر جایگاه و موقعیتی وظایف سنگینی را در راستای تحقق وحدت اسلامی به‌عهده دارند، سران اسلامی، علمای اسلام، اساتید دانشگاه و تحلیلگران سیاسی، همه و همه لازم است واقعیات جامعه و اهداف دشمنان منطقه و اسلام را به‌صورت واقعی برای مردم بازگو کنند و در عین حال در زمینه بیان مشکلات و ارائه راهکارهای منطقی حل‌و‌فصل آنها نیز اقدام کنند. کشورهای اسلامی لازم است قدری به خود بیایند و با تغییر راهبردهای خود، قدرت اسلامی را به ممالک خود و جهان اسلام بازگردانند. تا زمانی که حکام اسلامی به این واقعیت نرسند که مسائل و مشکلات کشورهای اسلامی توسط خود آنها مرتفع می‌شود و نیازی به حضور و دخالت بیگانگان نیست نمی‌توان به آینده چندان خوشبین بود.

نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تحقق وحدت اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون شک جمهوری اسلامی ایران نقش و عملکرد مهمی را در راستای تحقق وحدت اسلامی داشته است و ما فتاوای آیت الله العظمی خامنه‌‌ای را در این خصوص ارج می‌نهیم که در  سال‌های گذشته فتواهای مهم و بزرگی را در زمینه وحدت و نزدیکی شیعه و سنی داشته‌‌اند، ایشان هر گونه اهانت به همسران پیامبر(ص) و یاران ایشان را حرام دانسته‌اند و لازم است اهل سنت از دیدگاه‌های چنین رهبری استقبال کند. امیدواریم این روند تداوم داشته باشد تا افراد دیگری هم به‌تأسی از چنین شیوه و رویکردی به‌سوی رفع مشکلات جامعه اسلامی قدم بردارند. دور از انصاف است که ما قدر اقدامات و عملکرد جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با وحدت اسلامی ندانیم.

نظر شما درباره سفر بن‌سلمان به عراق چیست؟

در صورتی که نگاه سران عربستان به یک رابطه منطقی با عراق معطوف باشد ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم در راستای رسیدن به وحدت اسلامی هم چنین سفری به ایران صورت گیرد، اما سیاست کشورهای حوزه خلیج فارس تاکنون در رابطه با عراق، سیاستی اشتباه بوده است و عراقی‌ها از این حیث زیان‌های زیادی را متحمل شده‌اند. امیدواریم با تغییرات در سیاست و اهداف خود در قبال عراق و ایران شاهد وضعیت جدیدی در منطقه باشیم که خروجی آن تنها خدمت به ملت‌های مسلمان منطقه باشد نه کشورهای غربی.

روابط اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را چگونه تحلیل می‌کنید؟

روابط اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق روابطی دوسویه است و هر دو طرف به تعامل با هم نیازمند هستند و امیدواریم با توافق اخیر که در رابطه با بازگشایی فرودگاه‌های اقلیم صورت گرفته است صفحه جدیدی از روابط مشترک را رقم بزنند. چاره‌یابی مشکلات اربیل ــ بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق میسر خواهد بود. مسیر رسیدن به توافق هم باید به‌گونه‌ای باشد که عراقی‌ها به‌کلی اعم از کرد و عرب از آن مستفید شوند نه اینکه عاملی در جهت تحقق منافع شخصی و حزبی مسئولان باشد.

مبارزه با ایدئولوژی ترور و تکفیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مبارزه با ایدئولوژی ترور و تکفیر پس از شکست‌های نظامی داعش و گروه‌های تروریستی دیگر در عراق و سوریه موضوعی مهم و سرنوشت‌ساز است، در این میان، حکام اسلامی، علما و اساتید دانشگاه و مهمتر از همه سیستم آموزشی در کشورهای اسلامی در این زمینه وظایف سنگینی به‌عهده دارند. بازگشت به مبانی اسلام و تحقق عدالت اجتماعی می‌تواند راه را بر ظهور گروه‌های تروریستی و سوءاستفاده دشمنان سد کند. آنچه را از طریق گروه تروریستی داعش در سال‌های گذشته در عراق و سوریه و منطقه به‌کلی روی داده است می‌توان به‌عنوان یک عبرت تاریخی مورد توجه قرار داد تا بار دیگر با دوراندیشی مانع وقوع چنین مصیبت‌هایی در جهان اسلام شویم.

انتهای پیام/ تسنیم