رییس مرکز بهداشت مبارکه مطرح کرد:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، رییس مرکز بهداشت شهرستان مبارکه صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران تصریح کرد: بر اساس سال‌های گذشته برنامه سلامت نوروزی باهدف حفظ و ارتقای سطح سلامت مسافران نوروزی و ایمنی مواد غذایی در سطح عرضه و برای کاهش و کنترل بیماری‌های مرتبط با آب و غذا توسط گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای از ابتدای اسفند ۹۶ تا پانزدهم فروردین ۹۷ اجرا می‌شود.

فتح‌الله جعفری با اشاره به اینکه این مانور هم‌زمان با سراسر کشور در شهرستان مبارکه اجرا می‌شود، گفت: بسیج سلامت نوروزی با حضور بازرسان بهداشت محیط به‌صورت شبانه‌روزی در ساعت اداری و غیر اداری و روزهای تعطیل با نظارت بر مراکز و اماکن حساس کاهش و کنترل بیماری‌های مرتبط با آب و غذا اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح با حضور چهار اکیپ در ساعات اداری و دو اکیپ در ساعات غیر اداری و  باهدف مراقبت بهداشت مواد غذایی و آب شرب در سطح شهرستان اعم از مناطق شهری و روستایی انجام می‌شود.

رییس مرکز بهداشت مبارکه تأکید کرد: مردم می‌توانند هرگونه تخلف در این راستا را به همکاران ما مستقر در مرکز سلامت شهرستان و یا به سامانه ثبت شکایات بهداشت محیط به شماره ۱۹۰ اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: کنترل سامانه‌های آب شرب، رستوران‌ها، هتل‌ها، مجتمع پذیرایی و اماکن بین‌راهی، پارک‌ها، مراکز تفریحی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی و سایر مراکز تهیه و توزیع و اماکن عمومی از مهم‌ترین اهداف بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان مبارکه در  برنامه بسیج سلامت نوروزی است.

جعفری بابیان اینکه در نوروز سال گذشته مرکز بهداشت شهرستان مبارکه ۷۲ هزار و ۳۵۲ مورد خدمت انجام داده است، خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۱۸۷ مورد خدمات بهداشتی، ۵۲هزار و ۵۴۲ مورد خدمات درمانی، سه هزار و ۴۷۲ مورد خدمات اورژانس ۱۱۵، ۱۲ هزار و ۱۵۱ مورد خدمات دارویی در قالب برنامه‌های نوروزی مهم‌ترین خدمات مرکز بهداشت مبارکه به مردم و مسافران است.

وی ادامه داد: هزار و ۸۲۳ مورد بازدید در حوزه بهداشت محیط در طرح سلامت سال گذشته داشتیم که از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و اماکن بین‌راهی انجام‌شده است.

رییس مرکز بهداشت مبارکه بابیان اینکه در این بازدیدها علاوه تذکرات و برخورد با نواقص بهداشتی، به متصدیان آموزش‌های لازم داده شد، اظهار کرد: ۵۱ واحد متخلف در این بازدیدها به دادگاه معرفی و سه واحد متخلف نیز پلمپ شدند.

وی عنوان کرد: ۳۲مورد نمونه‌برداری مواد غذایی انجام شد که نسبت به ایام نوروز قبل، ۴۵ درصد افرایش داشته و میزان کشف، ضبط و معدودم سازی مواد غذایی فاسد و غیرقابل‌مصرف ۳۶۴ کیلوگرم بوده است.

جعفری با اعلام اینکه برخورد با دست‌فروشان و دور گردان مواد غذایی ۶۵ مورد بوده که نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افرایش داشته است، خاطرنشان کرد:  هزار و ۱۹۸ مورد خدمت در بخش مبارزه با بیماری‌ها داشتیم و  ۱۱۹ مورد نمونه‌گیری هایپ و تیروئید انجام شد که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افرایش داشته است.

وی ادامه داد:  علاوه بر آزمایش‌های پیشگیری از تالاسمی، برای ۸۳ زوج در شرف ازدواج واکسیناسیون انجام شد و واکسیناسیون ۲۷۵ کودک انجام شد که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افرایش داشته است.

رییس مرکز بهداشت مبارکه با اشاره به اینکه در شهرستان شش مرکز شبانه‌روزی درمانی داریم، افزود: ۵۲ هزار و ۵۴۲ مورد خدمات درمانی داشتیم و در این طرح بسیج سلامت نوروزی بیش از ۵۰ نفر همکاری می‌کنند.

در پایان این نشست خبری، فعالیت طرح سلامت نوروزی رسما در مبارکه شروع شد.

 

انتهای پیام/