محققان می‌گویند پوست پرتقال مرکز تجمع بسیاری از خواص از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی و آنزیم‌های اساسی است که در خود پرتقال کمتر وجود دارد.

پوست پرتقال دارای ویتامین‌های C و B1 و فولیک اسید، فلاوونوئید، آلفاکاروتن و بتاکاروتن است. از پوست پرتقال برای مصارف آشپزی هم استفاده می‌شود. از پوست خوش طعم این میوه در تهیه کیک‌ها و شیرینی‌جات و نیز نان‌ها و موارد بسیاری دیگر استفاده می‌شود.

پوست سفید پرتقال و ورقه های نازک بین قسمت های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است. جوشانده برگهای پرتقال برای شست وشوی ورم ها و کاهش درد مفید است. پرتقال خون را تمیز می کند. افرادی که چاق هستند، اگر رژیم “پرتقال” بگیرند، در رفع چاقی بسیار موثر است. چاق ها در این رژیم باید چند روز پرتقال بخورند.

مصرف زياد پرتقال علاوه بر پيشگيري از سرطان معده در پيشگيري از انواع ديگر سرطان‌ها نيز مؤثر است. از جمله سرطان مري در اشخاصي که زياد پرتقال مي‌خورند، پنجاه درصد کمتر از اشخاصي است که آن را کمتر مصرف مي‌کنند و يا اصلا نمي‌خورند‌. همچنين ميزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پايين‌ترين حد قرار دارد.

پرتقال و ساير مرکبات در پايين آوردن کلسترول خون نيز مؤثرند و اين خاصيت مديون وجود پکتين يا ماده اليافي پوست و ورقه‌هاي نازک ما بين پره‌هاي پرتقال است‌.پيشگيري از عفونت‌هاي ويروسي از خواص ديگر پرتقال است که در عصاره آن وجود دارد. لازم است بدانيد که يک ليوان آب پرتقال، داراي 120 ميلي گرم ويتامين ث يعني دو برابر مقدار توصيه شده در روز است و علاوه بر آن داراي مقاديري کلسيم مي باشد.

آب پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین ث آن بیشتر حفظ خواهد شد. آب پرتقال صحیح چگونه به دست می‌آید؟ پرتقال را پوست کنده البته مانند پوست کندن یک سیب، یعنی پوست دوم سفید رنگ روی آن بماند و بعد به قطعات کوچک ببرید و در آب میوه‌گیری بیندازید، درست مثل زمانی که می‌خواهید آب هویج بگیرید. آب پرتقال شما باید شیری رنگ باشد و نه کاملا نارنجی (از دیدگاه طب نتروپت و درمان‌های طبیعی).

منبع:جام نیوز