مینی در اردوی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

بسبد کالا921124ه گزارش تیم تحلیل مبارکه نا به نقل از خبرگزاری تسنیم، پرویز امینی تحلیل‌گر مسائل سیاسی و استراتژیک در دومین روز دوازدهمین اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون نگاه جامعه شناختی به عملکرد دولت یازدهم به سخنرانی پرداخت.

وی در ارتباط با اهمیت فهم پدیده جدید دولت یازدهم به دو دلیل اصلی تاثیر دولت‌ها بر روابط جامعه اشاره کرد و گفت: دولت برآمده از فضای انتخابات است، یعنی موقعیت دولت که انتخابی است با سایر قوا تفاوت دارد، چرا که از دل عقبه اجتماعی برآمده و از اختیارات و امکانات گسترده‌ای برخوردار است. به طوری که ادوار جمهوری اسلامی را بر اساس دولت‌ها مانند دولت سازندگی، دولت اصلاحات، دولت احمدی‌نژاد و… تقسیم می‌کنند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی فهم دولت یازدهم را به دو بخش نظری و جامعه شناختی تقسیم کرد و درخصوص موقعیت جامعه شناختی دولت یازدهم، اظهار داشت: ابتدا لازم است به یک نظام مفهومی 6گزاره‌ای که فهم جامعه شناختی دولت را می‌توان از بر پایه آن درک کرد، اشاره می‌کنم که این 6 گزاره مفهومی عبارتند از: “نحوه تکوین دولت به لحاظ اجتماعی و سیاسی”، “مدیریت چالش‌ها”، “سازمان رسانه‌ای و نحوه تعامل با جامعه”، “ادعاهای متمایز”، “قدرت موجه‌سازی” و “خطاهای استراتژیک و راهبردی دولت”.

*نفی گذشته به صورت رادیکال، دومین خطای راهبردی روحانی بود

امینی به تشریح هر یک از موارد شش‌گانه فوق پرداخت و درباره خطاهای استراتژیک دولت یازدهم، گفت: دولت یازدهم تا کنون حداقل سه خطای راهبردی داشته است.

وی افزود: اولین اشتباه دولت این بود که کل تصویر از خود را با روابط خارجی گره زده است، اشکال این موضوع این است که دولت براساس این رابطه خارجی ارزیابی شده و دیگر اقدامات داخلی او دیده نمی‌شود. چالش این مسئله این است که سطح ابتکار عمل دولت در این بخش محدود شده و ابتکار عمل در دست او نیست.

این تحلیلگر سیاسی در خصوص دومین اشتباه راهبردی دولت، خاطرنشان کرد: نفی گذشته به صورت رادیکال، دومین خطای راهبردی روحانی بود که در این چند ماه روی کار آمدن، به محور اصلی اظهارات او تبدیل شده است و این موضوع در گزارش 100 روزه دولت نیز بازتاب خاص داشت.

امینی تصریح کرد: چالش نفی رادیکال گذشته این است که هر دولتی گفتمانی دارد و ناگزیر در برابرش یک گفتمان قرار می‌گیرد که در حکم گفتمان مقاومت است. هنر دولت فعلی این است که فضا را جوری مدیریت کند که گفتمان مخالف یا مقاومت زود به صحنه نیاید. در حالی که بعد گزارش 100 روزه، رئیس‌جمهور پیشین، روحانی را به مناظره فراخواند و روحانی پاسخی نداد و این یک خطای استراتژیک بوده است.

وی “سبد کالا” از ایده تا عمل سومین خطای راهبردی دولت یازدهم دانست و خاطرنشان کرد: موضوع سبد کالا چنان فضای اجتماعی را درگیر کرد که به یک نقطه عطف اجتماعی برای دولت یازدهم تبدیل شد و در حال حاضر دولت یازدهم از نظر اجتماعی در شرایط پسا سبد کالاست.