حقایقی درباره حادثه تروریستی پایتخت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،  از زمان ظهور داعش در سوريه و عراق در سال 1393 تا به امروز اين گروه تروريستي به هيچ وجه موفق به انجام عمليات تروريستي در ايران نشده بود ولي به ناگهان در روز 17 خرداد 96؛ مجلس و حرم امام خميني محل حملات تروريستي اين گروه شد.

ایران جزیره امن در منطقه پرآشوب غرب آسیاست و این گزافه نیست. با وجود حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی، امنیت و ثبات کشور همچنان بی مثال و بی همتاست.

اینکه برخی از کشورهای مرتجع منطقه ای و مقامات جاه طلب و متخاصم غرب و آمریکا، از چنین حادثه ای خوشحال باشند، هیچ چیز از ارزش واکنش قاطع نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران در مقابله با تروریست ها کم نمی کند.

اما در این حال و هوای پر استرس در حوالی ظهر روز چهارشنبه یک موضوع مهم را برای همه روشن کرد و آن اینکه امنیت ایران، موهبت و نعمتی است که به این سادگی ها به دست نیامده که هر تازه به دوران رسیده ای یا فرصت طلبی برای رسیدن به قدرت آن را بازیچه قرار دهد.

باید این اصل برای کلیه افراد با جدیت تبیین گردد که امنیت با هیچ چیز قابل معامله نیست و صیانت و پاسداری از ثبات و امنیت ایران هزینه جانی و مالی بسیاری دارد که در این مسیر هیچ کس نباید مضایقه کند.

حفاظت از امنیت ایران اقدامی سطحی و بی هزینه نیست و تک تک مردم و مسئولین در مقابل آن مسئول هستند. هرگونه کوتاهی در این زمینه می تواند راه نفوذ دشمنان و تروریست ها را به داخل کشور باز کند و حوادثی را رقم بزنند که ضریب امنیتی ایران را کاهش دهد.

بی شک داعش و گروه های تروریستی تکفیری از زمان تشکیل و اوج گیری قدرتشان در منطقه و بخصوص در عراق و سوریه، یکی از اهداف عمده خود را ورود به ایران و انجام عملیات تروریستی در داخل خاک کشور قرار داده بودند. در کلیپ ها و اعلامیه های این گروه های تروریستی به صراحت چنین هدفی اعلام شده است.

در تابستان 1394 بود که نیروهای داعش سعی کردند تا از سمت استان دیالی و شهرهای مرزی عراق و ایران مانند جلولاء در 40 کیلومتری مرز کشورمان عملیات عبور از مرز را پیش ببرند که با اقدام قاطع و راسخ ارتش و سپاه مواجه شدند و با گلوله باران و بمباران مواضع داعش آنها راه فرار را انتخاب کردند.

با این وجود گروه های تکفیری دست از تلاش نکشیدند و در هربار سعی برای ورود به خاک ایران در تور حفاظتی و اطلاعاتی سربازان گمان امام زمان و نیروهای امنیتی گرفتار آمدند. در خرداد ماه سال گذشته بود که نیروهای ویژه وزارت اطلاعات چند تن از تروریست های تکفیری را با مقادیر قابل توجهی از سلاح و مهمات بمب گذاری در تهران و چند استان مرزی دستگیر کردند و فیلم اعترافات آنها نیز پخش شد.

این یکی از سلسله اقدامات وزارت اطلاعات بود که رسانه ای شد و مشخصا دهها عملیات دیگر دستگیری و انهدام باندهای تروریستی نیز در طول یکسال اخیر به وقوع پیوسته است.

در طول یکسال اخیر برخی از کشورهای مرتجع و متخاصم منطقه ای سرمایه گذاری هنگفتی بر روی گروه های تروریستی تکفیری برای نفوذ به ایران کرده اند. در این راستا عربستان سعودی به کمک سازمان های اطلاعاتی آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی، کار هدایت، آموزش و سازماندهی تروریست ها را برعهده گرفتند.

سعودی ها با شروع مجدد سفارت عربستان در بغداد و افزایش پیوندها با حکومت اقلیم کردستان، کنسولگری خود را نیز در آن اقلیم فعال کردند تا بتوانند با گروه های مخالف تروریستی ایران در آن منطقه ارتباط برقرار کنند. این اقدامات همزمان در مرزهای پاکستان و افغانستان با ایران نیز شدت گرفته و حمایت رژیم مرتجع سعودی از گروه های تکفیری در این مناطق نیز همراستا با برنامه کلی آنها برای ناامنی ایران قرار گرفته است.

میلیاردها دلار سرمایه گذاری دشمنان متخاصم ایران بر روی تروریسم تکفیری در سوریه، عراق، افغانستان و یمن برای جنگ نیابتی با تهران بوده و هدف بلندمدت آنها نیز کشاندن تروریست ها به داخل خاک کشورمان بوده است. بسیاری از رده های تصیم گیر و رهبران معنوی گروه های تکفیری از تبعه های سعودی هستند که در داعش و النصره به خصوص حضور دارند.

پس از آنکه ایران برای مبارزه با موج تروریسم به کمک حکومت های دمشق و بغداد رفت و توانست در دو سال اخیر بخش های زیادی از خاک این دوکشور را از لوث داعش و النصره پاکسازی کند، گروه های تکفیری دیگر سودای تشکیل حکومت ندارند و به مناطق کوچک کوهستانی و بیابانی محدود شده اند.

از این رو راهبرد انجام عملیات های تروریستی در کشورهای مختلف جهان با شدت بیشتری در دستور کار قرار گرفته و در هفته های اخیر شهرهای اروپایی شاهد عملیات تروریستی داعش بودند. همکاری گروه های تروریستی تکفیری بخصوص داعش با نهادهای اطلاعاتی رژیم های مرتجع منطقه ای و گروه های تحت فرمان این رژیم ها بر علیه ایران به اوج خود رسیده و با شکست هایی که این گروه ها در عراق و سوریه متحمل شده اند، انتقام از ایران را دستور کار قرار داده اند.

راه های نفوذ به خاک ایران و سپس انجام عملیات تروریستی داعش در قلب پایتخت مطمئنا بدون هماهنگی و همراهی سازمان های اطلاعاتی خارجی غیرممکن است. اخبار و اطلاعات ایران و اماکن اصلی آن و همچنین نحوه ورود به مجلس شورای اسلامی در قالب ملاقات های مردمی و پنهان شدن در میان معترضان کاسپین در ورودی مجلس شورای اسلامی، در کنار راه های نفوذ به حرم مطهر، موضوعاتی هستند که عوامل اطلاعاتی سازمان های جاسوسی در اختیار تروریست های داعش قرار داده اند.

هرچند نباید از نقش گروه های تروریستی در استان های مرزی کشور و همکاری آنها با داعش نیز غافل شد. تمامی این گروه ها و سازمان ها، شبکه تروریستی تار عنکبوتی را تشکیل می دهند که با یکدیگر در ارتباط تنگاتنگ قرار دارند.

زمانیکه چندین گروه تروریستی قصد انجام عملیات تروریستی هماهنگ در نقاط حساس پایتخت را داشته اند، سربازان گمنام امام زمان موفق به شناسایی و تعقیب آنها می شوند که در نهایت چند گروه پیش از شروع عملیات دستگیر و منهدم و دو گروه دیگر وارد عملیات تروریستی می شوند.

این دو گروه در مجلس و حرم مطهر قادر به ورود به بخش های اصلی نبوده و از همان ورودی و گیت های حفاظتی و قبل از کنترل شروع به تیراندازی و عملیات می کنند. این موضوع نشان می دهد که تروریست ها در اماکنی تردد داشتند که حافظت های امنیتی و کنترلی وجود نداشته و به محض برخورد با اولین پست های کنترلی، مجبور به شروع عملیات تروریستی کور خود می شوند.

اینکه تروریست ها چگونه تونسته اند سلاح، نارنجک و کمربند انتحاری تهیه کنند و آن را وارد پایتخت کنند، موضوعی است که باید نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با موشکافی و دقت دنبال کنند و مقامات اطلاعاتی وزارت اطلاعات به آن پاسخ دهند.

ولی بدون شک در انتقال این مهمات سازمان های اطلاعاتی خارجی نقش اساسی داشته اند. به مانند ترور دانشمندان هسته ای که سازمان اطلاعاتی صهیونیستی (موساد) و سیای آمریکا در تجهیز و آموزش تروریست ها و شناسایی دانشمندان و محل زندگی و کار آنها نقش داشتند، در این حادثه تروریستی نیز ردپای چنین سازمان های مشهود است.

اما در پایان باید یادآور شد که هیچ کس نباید از چنین حوادثی برای تسویه حساب های سیاسی و جناحی سواستفاده کند ولی این موضوع نیز نباید فراموش شود که هرگونه غفلتی در زمینه امنیتی و اطلاعاتی تبعات سنگینی می تواند به دنبال داشته باشد.

زمانیکه امنیت، قدرت و اقتدار نظامی و دفاعی کشور با تنگ نظری روبه رو می شود و در بزنگاه های سیاسی مانند انتخابات به بازی گرفته می شود، دشمنان و متخاصمان این آب و خاک از چنین رویکردهای بیشترین سواستفاده ها را می برند و به دنبال راهی خواهند بود تا به این امنیت و اقتدار ضربه وارد سازند. پس باید نعمت و موهبت امنیت و ثبات کشور از بازی های سیاسی فاکتور گرفته شود و تمامی گروه ها و جریان ها در حفاظت و تثبت آن همت گذاشته و آن را ارج نهند.

انتهای پیام/ جهان نیوز