رستم قاسمی:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، رستم قاسمی وزیر سابق نفت و فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا در نشستی که عصر امروز با حضور کاندیداهای احتمالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب برگزار شد اظهار داشت: دوره های مسئولیت من به چهار بخش تقسیم می شود دوره اول دفاع مقدس دوره دوم بازسازی کشور و دوره سوم فعالیت در وزارت نفت و دوره چهارم نیز زمان فعلی است که در خدمت سردار سلیمانی هستم.

وی علت حضور خود را این طور بیان کرد که به اعتقاد من هر جا در دفاع، امنیت، اقتدار ملی و…. روحیه انقلابی عمل کردیم موفق شدیم برهمین اساس هر جا این روحیه وجود نداشت مثل موضوع اقتصاد با مشکل مواجه شدیم.

قاسمی با بیان اینکه زمانی که من عنوان کردم کشور از لحاظ اقتصادی لب پرتگاه است عده ای ایراد گرفتند گفت: اما دلایل زیادی وجود دارد که بیانگر آن است که اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست.

 وزیر سابق نفت با بیان اینکه رهبری و مردم از ارکان موفق در اداره کشور محسوب می شوند یادآور شد: مشکل ما در قوه مجریه است ما تجربه کردیم هر جا انقلابی عمل کردیم موفق بودیم نمونه آن دفاع مقدس بود که در آن عرصه با باور (ما می توانیم) پیروزی نصیب کشور شد.

 فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا گریزی به مسائل امنیتی کشور زد و گفت: در امنیت نیز زمانی که ریل امنیت در مدار باور قرار گرفت اقتدار ملی ایران زبانزد دنیا شد.

وی با اشاره به گذراندن بخشی از دوران کاری خود در مناطق محروم گفت: در حوزه سدسازی تمام سدها را قبل از انقلاب خارجی ها می ساختند و زمانی که ما توانستیم سد کرخه را بسازیم کسی باور نمی کرد که این سد ساخته دست ایرانی باشد.

قاسمی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب حتی بنادر را نیز خارجی ها می ساختند اما زمانی که بنادر ما در عسلویه به دست فرزندان این کشور ساخته شد همه فهمیدند که ما می توانیم.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: صنعت نفت تماما دست خارجی ها بود برخی کارها در صنعت نفت انحصار آنها بود و من پس از مطالعه پروسه این کارها متوجه شدم آنها چه مبالغ هنفگتی از ما می گرفتند و ما در انجا نیز موفق شدیم انحصار را نیز بشکنیم.

 فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا با بیان اینکه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تماما توسط ایرانی ها ساخته شد گفت: در زمانی که من قرارگاه خاتم را ترک کردم طرح های بزرگ ملی کشور در اختیار ما در آن قرارگاه بود.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه کشورهای خارجی بر علیه جمهوری اسلامی گفت: رئیس جمهور امریکا زمان تحریم ها گفت این تحریم ها فلج کننده و بی سابقه است و ایران باید تسلیم شود آنها فکر نمی کردند ما بتوانیم از تحریم ها عبور کنیم من در آن زمان به کشورهای مختلف سفر کردم و همه کشورها متفق القول بر این باور بودند که امکان عبور از تحریم ها وجود ندارد.

**در سایه تصمیمات شجاعانه و بی سابقه از تنگنای تحریم ها عبور کردیم

قاسمی ادامه داد: براساس همین روند گزارش تحریم ها را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم و معظم له فرمودند این کشورها مثل حیوان درنده ای می مانند که اگر یک قدم به عقب بروید انها ده قدم جلو خواهند آمد بنابراین باید از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم که البته این اتفاق نیز افتاد و در سایه تصمیمات شجاعانه و بی سابقه از پیک تحریم ها عبور کردیم.

وزیر سابق نفت ادامه داد: در صنعت نفت تجربه عبور از تحریم ها را نداشتیم اما با این حال بیشترین توسعه در صنعت نفت در زمان تحریم ها رخ داد حتی بیشترین سرمایه گذاری نیز در دوره تحریم ها اتفاق افتاد و این ادعا براساس نوشته کتبی وزیر نفت به مجلس شورای اسلامی است.

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا با بیان اینکه قبل از تحریم ها جمهوری اسلامی از وارد کنندگان اساسی بنزین محسوب می شد یادآور شد: برهمین اساس این کشورها منتظر بودند پس از تحریم پمپ بنزین های ایران تعطیل شود اما سرعت در توسعه پالایشگاه یکی از اقدامات مهم در آن بازه زمانی سخت بود.

**با تمام تنگناها قیمت نفت به زیر صد دلار نرسید

وی تاکید کرد: با تمام این تنگناها در زمان وزارت ما در وزارت نفت قیمت نفت به زیر صد دلار نیامد اما زمانی که ما پایمان را از این وزارتخانه بیرون گذاشتیم قیمت نفت چند شد؟

قاسمی در بسیاری از اوقات تحریم ها را تبدیل به فرصت کردیم افزود: ذکر این نکته حائز اهمیت است که طرف های خارجی همواره اشتیاق بیشتری برای مذاکرات داشتند چون از یک طرف جمهوری اسلامی به واسطه تحریم ها به خودکفایی رسیده بود و از طرف دیگر در غنی سازی پیشرفت کرده بودیم.

 وزیر سابق نفت افزود: در بدترین دوره تحریم 170 میلیارد نفت به فروش رفت این اقداماتی بود که به عنوان ما می توانیم در تحریم ها رخ داد.

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به بازار عراق در همسایگی ما و فرصت مناسب صادرات به این کشور گفت: الان یکی از مشکلات کشور ما موانع صادراتی است.

وی با اشاره به برنامه ای که با 50 اقتصاددان کشور تهیه و تدوین شده گفت: این برنامه تحت عنوان اقتصاد قدرتمند تهیه شده است ما در شرایط فعلی در کشور 20 میلیون فقیر داریم و این برنامه می تواند 15 میلیون نفر آن را توانمند سازد.

قاسمی با اشاره به اقتصاد توانمند کشور ترکیه گفت: دولت فعلی ترکیه امروز پس از 17 سال حاکم بر مردم این کشور است چون زندگی اقتصادی مردم را تغییر داده است.

 وزیر سابق نفت با اشاره به مسائلی همچون نساجی، معدن و دریا گفت: این منابع می تواند در کشور اشتغالزا باشد.

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا به گلوگاه های فساد نیز گریزی زد و گفت: کشور ما ۱۷۰۰ گلوگاه فساد دارد.

وی تصریح کرد: کشور ما کشوری وارداتی است و ما می خواهیم آن را به کشوری صادراتی تبدیل کنیم بنابراین باید ساختارها را تغییر دهیم.

**قوه مجریه مسئول اجرایی کشور است/ سخنرانی کافی است

قاسمی قوه مجریه را مسئول اجرایی کشور دانست و تصریح کرد: سخنرانی کافی است باید به اجرا و عمل اقدام کرد به عنوان مثال کشاورزی ما باید از منبع محوری به دانش محوری تبدیل شود و این ها وظایف قوه مجریه است.

 وزیر سابق نفت با بیان اینکه سیاست های کلی را مقام معظم رهبری ابلاغ و قوه مجریه مسئول اجرای آن است گفت: ما در شرایط فعلی فرصت آزمون و خطا نداریم و تجربه تزریق شدنی نیست امروز قوه مجریه نیازمند یک تیم اجرایی است و گفتمان اصلی کشور در شرایط فعلی مسائل اقتصادی است.

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری به مناسبت سال نو گفت: 80 درصد بیانات معظم له مربوط به مسائل اقتصادی بود و این در حالی است که بخش بالایی از آمار طلاق در کشور مربوط به مسائل اقتصادی و کاهش ازدواج ها نیز به همین مسئله برمی گردد.

وی در پایان تاکید کرد: بنده به عنوان سرباز و خدمتگذار مردم و مملکت هر جا و هر زمانی نیاز به خدمت باشد فروگذار نخواهم کرد.

 انتهای پیام/ دانشجو