به گزارش پایگاه خبری مبارکه نا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیینهوند، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران مبنی بر علت نبود مراکزی برای فروش آثار منتشر شده این موسسه گفت: پژوهشگاه علوم انسانی در حال حاضر، تنها یک واحد فروش برای عرضه آثار منتشر شده از سوی این مرکز در سطح شهر تهران دارد که متاسفانه، حتی در دسترس خود پژوهشگاه نیز نیست.
رییس جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزود: متاسفانه یکی از مشکلات ما در اینباره، کمبود بودجه برای تاسیس چند واحد فروش دیگر است که البته امیدوارم طی ماههای آتی، زمینه برای اختصاص چند واحد فروش برای عملی کردن این منظور فراهم آید.
وی همچنین اضافه کرد: تلاش ما مبتنی بر این است که با گشایش این واحدها، کتابهای این مرکز را با هدف تولید علم به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی به مشتاقان ارایه داده و فرصت دسترسیهای بیشتری را در این خصوص برای مخاطبان تهرانی و شهرستانی فراهم آوریم. همچنین علاوه بر تاسیس این واحدها، یکی از تلاشهای ما، عرضه این آثار پژوهشی منتشر شده از سوی افراد مربوطه و به صورت مستقیم است.
استاد رشته تاریخ دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران درباره طرحهای این مرکز برای ارتقای سطح علمی و کیفی آثار و پژوهشها گفت: یکی از اولین اقداماتی که پژوهشگاه علوم انسانی باید به انجام برساند، تغییر در ساختار فیزیکی این مرکز است.
وی در ادامه در اینباره افزود: پژوهشگاه علوم انسانی پیش از انقلاب از تلفیق 12 موسسه تشکیل شده بود و در آغاز کار املاک بسیاری را داشته که متاسفانه در حال حاضر تنها 20 درصد آنها در اختیار این موسسه قرار دارد.
آیینهوند همچنین اظهار کرد: متاسفانه تاکنون در حدود 20 واحد ساختمانی متعلق به پژوهشگاه وجود دارد که از تملک این مرکز خارج شده است. بنابراین، باید گفت که پژوهشگاه علوم انسانی با کمبود فضای فیزیکی برای گروههای پژوهشی خود مواجه است.
وی ادامه داد: کمبود بودجه و امکانات لازم یکی از مهمترین مشکلات این مرکز است. پژوهشگاه علوم انسانی در حال حاضر تنها دو ساختمان در سطح شهر تهران در اختیار دارد که پاسخگوی ظرفیت این موسسه پژوهشی نیست.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه گفت: علاوه بر ایجاد تحول در ساختار فیزیکی، پژوهشگاه علوم انسانی در نگرشها و رویکردهایش نیز به بازبینی و تغییر نیاز داشته که امیدوارم با تلاش مسوولان نتیجهبخش باشد.
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس ضمن ابراز امیدواری درباره ارتقای سطح علمی و پژوهشی این مرکز گفت: ما طرحهایی داریم که قرار است تا پایان سال اعلام شود. امیدواریم بر اساس این طرحها بتوانیم در تولید علم بکوشیم.
وی همچنین گفت: اگر مسوولان مربوطه بتوانند حمایتهای لازم را از این مرکز داشته باشند، این موسسه نیز میتواند با بهرهگیری از امکانات و بودجه مورد نیازش، جوابگوی نیازهای علمی دانشجویان و دانشپژوهان باشد.
آیینهوند درباره اهداف این مرکز گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با هدف تولید علم، در دو بخش کتاب که حاصل تلاش پژوهشگران و محققان این مرکز است و چاپ نشریههای روزآمد فعالیت میکند.
تغییر سرفصلهای علوم انسانی با هدف ارتقای سطح کیفی
آیینهوند در ابتدای نشست درباره تغییر سرفصلهای علوم انسانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف ارتقای سطح کیفی رشتههای علوم انسانی، اقدام به تغییر سرفصلهای دروس 15 رشته کرده است که در این بین مسوولیت بررسی و نقد رشتههای تاریخ و باستانشناسی بر عهده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که قرار است تا پایان بهمنماه امسال به وزارت علوم ارایه شود.
وی در ادامه گفت: تغییر سرفصلها صرفا به معنای اسلامی کردن آنها نبوده بلکه ارتقایی است که مشتمل بر اسلامیسازی، غنیسازی و بومیسازی با توجه به نیازهای علمی کشور میشود. پژوهشگاه قرار است در راستای عملیاتی کردن این رویکرد، پس از بررسی این رشتهها، سرفصلهای جدید را به وزارت علوم ارایه دهد تا از آن طریق به دانشگاههای مربوطه ابلاغ شود.
استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این پرسش که رشته باستانشناسی با توجه به غربی بودنش چگونه میتواند اسلامی شود، گفت: اسلامی شدن به معنای تغییر در اصول بنیادی علوم نبوده بلکه به معنای تغییر نگرش و تغییر کاربری علوم است. برای مثال در باستانشناسی اصل این علم تغییر نکرده بلکه ما با توجه به نظریههای اسلامی و قرآنی به بررسی آن پرداخته و رویکردی جدید مبتنی بر ارزشهای اسلامی را ارایه میدهیم.
همچنین در ادامه این بحث دکتر فاطمه جاناحمدی، استاديار گروه تاريخ دانشگاه الزهرا گفت: متاسفانه بحث اسلامیسازی حساسیتهایی را به وجود میآورد در حالی که این واژه را باید در فرآیند تکامل رشتهها بررسی کرد و توجه داشت که بر اساس نیازهای جامعه ما که کاملا پوششی اسلامی دارند، این فرایند نیز باید نگاه روزآمد اسلامی داشته باشد.
آیینهوند در همین راستا درباره ریشههای فرهنگی و علمی گفت: ریشههای ما قطعا در فرهنگ و تمدن اسلامی ماست. منظور از اسلامیسازی، بازگشت به عقب نبوده بلکه به معنای حفظ اصل و ابزار و هسته علوم و ساخت اسلامی و معرفی اسلامی آن به جامعه است. در واقع، میخواهیم با بهرهگیری از ابزار علوم، بنایی اسلامی بسازیم.
وی درباره نیازهای فرهنگی جامعه نیز بیان کرد: نیازهای ما منطبق بر آن چیزی است که علم میطلبد. به عبارت دیگر، نسل امروز به تغییر و تحول در علم و انطباق آن با علوم روز دنیا نیاز دارد. ما در این شرایط قصد داریم با پیش کشیدن جریان اسلامیسازی، به تمدن موزون اسلامی برسیم. اسلام انسانی، عقلانی و عصرانی (به روز) و این به معنای عقبماندگی و افراطی بودن اسلام نیست.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره فعالیتهای این مرکز در اجرای سیاست تغییر سرفصلها گفت: وظایف پژوهشگاه علوم انسانی در اجرای این سیاست، جبران عقبماندگی آن تا موعد مقرر اجرای آن است و به همین دلیل بخشی از آن را در چاپ و نشر کتابهای لازم و نشریات و مجلات مربوطه بر عهده گرفتهایم. در حال حاضر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 22 نشریه را به صورت روزآمد برای تولید علم و اجرای این سیاست، منتشر میکند.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حال حاضر، دارای 382 دانشجو در مقطع کارشناسیارشد و دکتری است که به همراه استادان و پژوهشگران و کارگروههای پژوهشی اقدام به فعالیتهای علمی و تحقیقی میکنند.
نشست مطبوعاتی دکتر صادق آیینهوند، رییس جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، امروز (20 بهمنماه) با حضور خبرنگاران در سالن اندیشه این موسسه برگزار شد.
Saturday, 2 November , 2024