گزارش تحلیلی؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، در طول چند سالی که از حضور تروریست‌های تکفیری داعش در عراق سپری می شود، رژیم آل‌سعود از هیچ تلاشی برای حمایت از این گروه به ویژه در زمینه اقتصادی، فروگذار نکرده است. در واقع مقامات رژیم سعودی با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت بر سَر حمایت از گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در منطقه به ویژه در سوریه و عراق برای زمین‌گیر کردن محور مقاومت، وارد قمار بزرگی شدند که امروز ناقوس شکست آن به صدا درآمده است. سعودیها بسیار امیدوار بودند تا پس از ناکامی بزرگ خود در سوریه و از دست دادن شهر حلب، حداقل در عراق به نان و نوایی برسند و بتوانند مزدوران تکفیری خود را بر عراق و به ویژه موصل، حاکم کنند.

با این حال، طی چند روز گذشته نیروهای مشترک عراقی دستاوردهای بسیار زیادی را در نبرد با تروریست های دست‌نشانده ریاض در شهر موصل محقق کردند. نیروهای عراقی در ادامه سلسله پیشروی های گسترده خود در جبهه های مختلف نبرد در شهر موصل، در حال حاضر به ۲۵۰ متری مرکز این شهر رسیده اند. طبق آخرین اخبار، نیروهای عراقی کنترل کامل پل استراتژیک «الحریه» را نیز در محور غربی موصل به دست گرفته اند؛ پلی که یک سَر آن به مرکز موصل متصل است. به دنبال همین شکست‌های مفتضحانه بود که اخباری مبنی بر فرار سرکردگان داعش از شهر موصل در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی به صورت گسترده انتشار یافت.

فرار سرکردگان داعش از شهر موصل واقع در استان نینوا، خود به تنهایی بهترین گواه بر ناکارآمدی سرمایه‌گذاری رژیم سعودی بر تروریسم در عراق استشدت خسارت های وارد شده به تروریست های تکفیری تحت الحمایه عربستان سعودی در شهر موصل طی هفته های اخیر به حدی بود که چندی پیش سرکرده ارشد داعش دستور عقب نشینی سرکردگان عراقی این گروه از غرب موصل را صادر کرد. در همین ارتباط یک منبع محلی در عراق اعلام کرد که «أبوبکر البغدادی» سرکرده ارشد تروریست های تکفیری داعش به دلیل شکست های سنگین این گروه در نبرد با نیروهای عراقی، از سرکرده‌های عراقی خود خواست تا از اداره نبردهای غرب موصل دست بکشند. این منبع گفت: «البغدادی به سرکرده های عراقی داعش دستور داده است تا اداره نبردهای این گروه با نیروهای عراقی در غرب موصل را به سرکردگان عربی و خارجی واگذار کنند».

فرار سرکردگان گروه تروریستی ـ تکفیری داعش از شهر موصل واقع در استان نینوا، خود به تنهایی بهترین گواه بر ناکارآمدی سرمایه‌گذاری رژیم سعودی بر تروریسم در عراق است. در کنار ناکامی بزرگ در عراق، سعودیها در سوریه نیز با وجود حمایت های بی دریغ از تروریسم طی سالهای گذشته باز هم نتوانستند دستاوردی را برای خود در این زمینه رقم بزنند و سلسله دستاوردهای نیروهای سوری در نبرد با تروریسم همچنان ادامه دارد که نمونه آخر آن آزادسازی شهر تاریخی استراتژیک «تدمر» در استان حمص به شمار می رود.

در یمن نیز وضعیت برای سعودیها بهتر از سوریه و عراق نیست. رژیم سعودی با وجود گذشت دو سال از حملات وحشیانه به یک ملت بی گناه و بی دفاع و بکارگیری تسلیحات پیشرفته جنگی علیه آنها، تاکنون موفق به تحقق هیچیک از اهداف از پیش تعیین شده خود در یمن نشده است. سعودیها نه موفق به بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» مزدور فراری خود به کرسی قدرت در یمن شدند و نه در زمینه اشغال شهر عدن برای ایجاد دوقطبی «عدن ـ صنعاء» توفیقی حاصل کردند. از همین روی باید گفت که در حال حاضر و با توجه به داده‌های میدانی، مقامات سعودی به خوبی می‌دانند که در منطقه در موقعیت ضعف قرار دارند.

ریاض به این نتیجه رسیده که بازوی تروریستی ـ تکفیری آن در منطقه دیگر هیچ کارایی ندارد؛ از همین روی، اخیرا تلاش میکند تا در سیاستهای خودتغییر تاکتیک دهدمقامات سعودی اکنون به این نتیجه رسیده اند که بازوی تروریستی ـ تکفیری آنها در منطقه دیگر هیچ کارایی ندارد. از همین روی، آنها اخیرا تلاش کردند تا به نوعی در سیاست های منطقه‌ای خود تغییر تاکتیک دهند. سفر اخیر «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی به عراق ـ آن هم در اوج پیشروی‌های نیروهای عراقی در برابر داعش ـ را می توان در همین چارچوب تفسیر کرد. عادل الجبیر پس از سلسله تلاش های مذبوحانه طاقت فرسا برای ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای ـ قبیله‌ای در عراق به بغداد سفر کرد تا اینگونه وانمود کند که عربستان دست از سیاستهای پیشین خود در منطقه کشیده و قصد دارد سیاست جدیدی را در پیش بگیرد.

مقامات سعودی از تغییر تاکتیک در سیاست های منطقه‌ای خود اهداف مشخصی را دنبال می کنند. آنها به دنبال آن هستند تا حمایتهای دولت فعلی ایالات متحده آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» را از دست ندهند. از سوی دیگر، سعودیها در صدد آن هستند تا از خدشه وارد شدن بیش از پیش به حیثیت منطقه‌ای و بین المللی خود، جلوگیری کنند. ریاض می داند که به دلیل تکیه بر سیاستهای جنگ افروزانه طی سالهای اخیر، ضربه مهلکی بر حیثیت آن در عرصه منطقه و بین الملل وارد شده است.

در این میان اما از نقش جمهوری اسلامی ایران در عرصه تحولات منطقه و کینه‌ای که سعودیها از آن به دل گرفته‌اند، نمی‌توان به راحتی عبور کرد. نقش مهم و تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در رهبری محور مقاومت در منطقه موجب شده که سعودیها تهران را عامل اصلی ناکامی های خود تلقی کنند. به همین دلیل ریاض در ظاهر اینگونه وانمود می‌کند که به دنبال تلطیف فضا در منطقه بوده و برای بهبود روابط با ایران مشکلی ندارد. حتی برخی رسانه‌ها اعلام کردند که الجبیر در سفر به عراق، از مقامات بغداد، میانجیگری میان تهران و ریاض را خواستار شده است. این تغییر تاکتیک سعودیها به دلیل آن است که آنها دیگر هیچ کارتی برای رو کردن در برابر این در عرصه منطقه‌ای ندارند.

ایران تأکید دارد که ظاهرسازی‌های فریبکارانه سعودیها برای کاهش تنش‌ها در منطقه کافی نیست و ریاض باید برای تلطیف فضا در گامهای عملی اتخاذ کندبا این حال، جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که ظاهرسازی‌های فریبکارانه سعودیها برای کاهش تنش‌ها و بحران‌های شعله‌ور شده در منطقه کافی نیست و عربستان سعودی باید برای تلطیف فضا در منطقه گام های عملی اتخاذ کند که دست کشیدن از حمایت تروریسم یکی از مهمترین این گام‌ها و در عین حال، ابتدائی‌ترین آنهاست. سعودیها در عمل، همچنان به پیاده سازی پروژه «ایران هراسی» ادامه می دهند و این مسأله را می توان در محتوای دیدارهای اخیر ملک سلمان با سران کشورهای آسیای شرقی، به خوبی مشاهده کرد.

علاوه بر این، سعودیها همچنان به کارشکنی در مسیر اعزام ایرانیان به مراسم حج ادامه می دهند. مقامات ایرانی طی روزهای اخیر بارها اعلام کرده اند که مقامات سعودی همچنان در برابر برخی شروط سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی برای اعزام حجاج به مکه مکرمه، مقاومت می کنند و تاکنون حاضر به پذیرش این شروط نشده‌اند. پُر واضح است که مسأله مخالفت سعودیها با اعزام ایرانیان به مراسم حج کاملا سیاسی است و هیچ ارتباطی به مسائل دیگر ندارد. امروز سعودیها هرچند وانمود می کنند که برای تلطیف فضا در منطقه و بهبود روابط با ایران پیش‌قدم شده‌اند، اما در مقام عمل همچنان به سیاست های خصمانه و کینه‌توزانه خود در قبال جمهوری اسلامی ایران پافشاری می‌کنند.

انتهای پیام/ مهر