سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: پس از اطفای حریق توسط نیروهای آتش نشانی وقوع دو انفجار موجب فروپاشی ساختمان پلاسکو شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، ملکی در نشست خبری که در یکی از ساختمان های مجاور پلاسکو برگزار شد با اشاره به اینکه روند اطفای حریق در این ساختمان به خوبی پیش می رفت افزود: اگر از لحظات اولیه ماموران آتش نشانی اقدام به بیرون کردن مردم از این ساختمان نمی کردند تلفات بالایی رخ می داد در واقع بگوییم کار خارق العاده توسط ماموران آتش نشانی صورت گرفت و گرنه الان باید به جای۲۵ نفر به دنبال اجساد صدها نفر از هموطنانمان بودیم.
وی افزود: شنیده ها حاکی از این است که چند منبع گازوئیل در ساختمان پلاسکو وجود داشته است و ممکن است که این انفجارهای صورت گرفته ناشی از این منبع ها باشد البته در این ساختمان وسایلی همچون سیلندر گاز و پیک نیک هم وجود داشته که در مجموع پس از وقوع انفجارها به دلیل فرسوده بودن ساختمان و آهن های آن شاهد فروپاشی ساختمان پلاسکو بودیم.
ملکی اضافه کرد: انفجار ساختمان پلاسکو باید دقیق بررسی شود و این بررسی کارشناسی پس از انجام عملیات آواربرداری صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سه نفر از ماموران آتش نشانی شهادتشان محرز شده افزود: یک نفر از این شهدا به علت شدت سوختگی پس از بستری شدن در بیمارستان به شهادت رسید و اجساد دو نفر دیگر از آنها از آوار بیرون آورده شده است.

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه به مردم گفته شده است که گزارش مفقودی عزیزان خود را که در این ساختمان تردد می کردند به مراکزی که مشخص شده اعلام کنند گفت: در مجموع پیکر شهدای آتش نشان و مفقودین این حادثه حداکثر ۲۵ نفر است که ۱۵ نفر از این افراد از نیروهای آتش نشانی و مابقی آنها که انتظارشان را از زیر آوارها می کشیم جزو دیگر هموطنانمان هستند.

 

ملکی تصریح کرد: در حال حاضر عملیات آواربرداری از دو جبهه جنوبی و شرقی ساختمان پلاسکو در حال انجام است. تاکتیک عملیاتی آواربرداری از بالاترین سطح با سبک سازی در حال انجام است.
وی بیان کرد: حجم زیادی از آوارها را برداشته ایم و در جریان این آواربرداری ستون هایی که وزن آنها به ۴۰ تا ۵۰ تن می رسیده است را نیز برای جابه جایی به قطعات کوچک تر تقسیم کرده ایم.
وی با بیان اینکه عملیات آواربرداری به سرعت پیش می رود اما در جریان این عملیات آتش نشانان با آتش پنهان و نهفته در زیر آوار مواجه می شوند تصریح کرد: چون آتش نشان ها در طبقات بالا بوده اند زمانی که ساختمان از هم فروپاشید از بالا به همراه آتش به پایین و در محلی که البسه و الیاف وجود دارد سقوط کردند و با این حال آواربرداری در حال انجام است هر لحظه آوار از روی برخی نقاط که در آنجا البسه وجود دارد با ر سیدن هوا به آن آتش شعله ور می شود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اینکه حرارت در لایه های زیرین آوار زیاد است افزود: کماکان عملیات آواربرداری در دو جبهه ساختمان پلاسکو در حال انجام است.
ملکی ضمن ابراز رضایت از میزان تجهیزات آتش نشانی تهران تصریح کرد: شهرهای ایران هلی کوپتر اطفای حریق ندارند البته واقعیت این است که اگر در چنین مناطقی بخواهیم از هلی کوپتر استفاده کنیم پره های آن با ایجاد باد موجب شعله ورتر شدن آتش می شوند و اگر بخواهیم از بالا آب را رها کنیم امکان آن وجود ندارد چون آب دقیقا در محل آتش سوزی تخلیه نمی شود.
ملکی با اشاره به اینکه استفاده از هلی کوپتر اطفای حریق نیاز به فضای مناسبی دارد تصریح کرد: سابقه استفاده از هلی کوپتر اطفای حریق توسط هلال احمر در جنوب تهران را داشتیم در آن منطقه وسعت لازم برای نشست و برخواست هلی کوپتر وجود داشته است.
وی با بیان اینکه استفاده از امکانات مختلف در کمیته عملیاتی بررسی شده است تصریح کرد: قویا این را می گوییم آتش نشانی تهران با مسئله کمبود تجهیزات روبه رو نیست.
ملکی با بیان اینکه آتش نشانان در مدت دو دقیقه و دو ثانیه به محل آتش سوزی رسیدند خاطر نشان کرد: این سرعت عمل از استانداردهای جهانی هم بالاتر است و این در حالی است که وقوع این آتش سوزی در بخش های مرکزی تهران بی سابقه است.
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اینکه در زمان وقوع آتش نشانی نیروهای آتش نشانی ده ایستگاه به محل اعزام شدند اضافه کرد: تقریبا سازمان آتش نشانی تهران در منطقه بهترین تجهیزات را در اختیار دارد به گونه ای که بارها از کشورهای اطراف برای طی کردن دوره های آتش نشانی در مرکز آتش نشانی تهران حضور یافتند و این مرکز به یک برند تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه سازمان اتش نشانی تهران تنها سازمانی است که عضو دائم انجمنctif است تصریح کرد: این در حالی است که چین، ژاپن و کره از قبل درخواست خود برای عضویت در این انجمن را ارائه داده بودند اما با توجه به اسنادی که سازمان آتش نشانی تهران ارائه کرد به عضویت این سازمان درآمد.
ملکی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی تهران دارای ۷ نردبان ۵۴ متری و ۱۳ بالابر ۳۲ متری است خاطر نشان کرد: در زمان اطفای حریق پلاسکو ۴ دستگاه نردبان ۵۴ متری در محل حاضر بودند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی شد به گونه ای عمل کرد که آتش نشان ها زیر آوار پلاسکو نمانند افزود: واقعیت این است که پس از اطفای حریق حتی یک شیشه از طبقات پایینی ساختمان پلاسکو شکسته نشده بود و یا نشانه ای از نشست ساختمان هم وجود نداشت اما پس از وقوع انفجارها به یک باره ساختمان از هم فروپاشید.
حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه پس از نخاله برداری ساختمان پلاسکو نخاله ها در محلی که شهرداری تهران تعیین کرده و از آن حراست می شود دپو می شوند تصریح کرد: با توجه به اینکه اموال مردم در میان این نخاله ها وجود دارند به همین دلیل ضایعات این ساختمان در یک بخش و نخاله ها در بخش دیگری دپو می شوند.
وی با بیان اینکه اطفای حریق ساختمان پلاسکو به گونه ای نبود که تصور کنیم سانحه تا این سطح گسترش یابد افزود: این ماجرا می تواند دست آموز فوق العاده ای برای همه ما باشد چون این گونه اتفاقات نادر هستند و با توجه به اینکه تبعات زیادی دارند می توانیم از خطاها و تجربه هایی که کسب می کنیم به صورت پخته تر در سوانح بعد استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه با توجه به وجود اجساد مطهر هموطنان و همکارانمان در زیر ساختمان نمی توانیم برای تسریع در آواربرداری به هر طریقی عمل کنیم اضافه کرد: متاسفانه برخی ها به دنبال سیاسی کردن ای مسئله هستند اما واقعیت این است که این گونه عمل کردن تنها باعث آزرده کردن مردم و بستگان افراد درگذشته می شود.
وی با بیان اینکه پیام رهبر معظم انقلاب پس از وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو که منجر به کشته شدن تعدادی از همکارانمان در آتش نشانی و هموطنانمان شد خیلی روشن سریع و عمیق بود گفت: باید پیام رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب قرار گیرد. واقعیت این است که قضاوت مردم در خصوص عملکرد سازمان آتش نشانی و حضور به موقع و شبانه روزی شهردار تهران بهترین قضاوت است.

انتهای پیام/ دانشجو