مبارکه نا گزارش می دهد؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، عصر امروز بند ها و موانعی که در مسیر آب زاینده رود است، برداشته شد که با حواشی همراه بود.

 

برداشتن بند ها مشکلی را حل نمی کند و فقط دردها را مضاف می شود

یکی از کشاورزان معترض به این کار به خبرنگار مبارکه نا گفت: خراب کردن و برداشتن این بند ها بر روی تمامی چاه های آب این منطقه ثاثیر دارد، چاه های آب این منطقه سطحی است و وقتی آب در زاینده رود نباشد سریعا خشک می شود.

وی با بیان اینکه این کار به ضرر ما کشاورزان است، تصریح کرد: بند خراب کردن های رودخانه نه تنها دردی را از کسی دوا نمی کند بلکه درد بی آبی را هم که داریم، مضاعف می کند، در حال حاضر که آب کمی در زاینده رود است، بیایند و این آب کم را ببرند کاری را حل نمی کند، باید فکر اساسی شود.

این کشاورز افزود: همانطوری که بند های این منطقه را خراب کردند باید بند های مناطق دیگر را هم خراب کنند.

 

کشت های جایگزینی معرفی شده از لحاظ اقتصادی، کشاورز را قانع نمی کند

نایب رئیس صنف کشاورزان شهرستان اصفهان در حاشیه این برداشتن بند ها در گفت و گو با مبارکه نا تصریح کرد: فاصله سد نکوآباد تا سد آبشار حدود 63 کیلومتر است، اما همیشه 20 متر از آب نبوده  و می گویند پرتی آب وجود دارد.

کاظم محمدی با بیان اینکه آب مگر ممکن است گم شود گفت: دلیل پرتی آب این بوده که کشاورزی به خاطر 50 لیتر که سهمیه آب داشته است در رودخانه تنهایی یک بند ایجاد کرده بود و باعث می شد که هزار و پانصد لیتر آب از بین برود.

وی افزود: بعد از درخواستی که چند سال است مردم شرق اصفهان داشته اند که ساماندهی رودخانه، حفاظت از رودخانه به خودکشاورزان بسپارید، شورای هماهنگی، حفاظت رودخانه و ساماندهی رودخانه را به صنف کشاورزان استان واگذار کرد.

نایب رئیس صنف کشاورزان اصفهان بیان کرد: بند های سد نکوآباد تا سد آبشار در حال حاضر براشته می شود و ساماندهی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این ساماندهی از بالا دست سد نکوآباد شروع شده است و با یاری خدا دیگر بند ها هم برداشته می شود، اظهار کرد: خواهش ما از تمام مسئولان این است که کمک کنند تا قبل از اینکه اتفاق و حادثه ای بیفتد این بند ها که مانع عبور آب هستند، برداشته شود.

محمدی با تاکید بر اینکه سالیان متوالی در منطقه غرب و شرق اصفهان برنج کِشت می شود، عنوان می شود: دولت زمانی می تواند بگوید که برنج نکارید که کشتی جایگزین کند که از لحاظ اقتصادی کشاورز را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه برنج آب کمتری مصرف می کند، افزود: مسئولان باید نوعی کشت به ما معرفی کند که با شرایط و اقلیم منطقه و با شرایط آبی که اختیارش دست ما نیست و دست وزارت نیرو است، بتوانیم کشت کنیم.

نایب رئیس صنف کشاورزان اصفهان اضافه کرد: کشت های جایگزینی معرفی شده از لحاظ اقتصادی، کشاورز را قانع نمی کند.

وی با بیان اینکه مسئولانی که در وزارت نیرو و جهادکشارزی می گویند برنج آب زیادی میبره عقلانی و کارشناسی شده نیست، خاطرنشان کرد: این مسئولان بدون نظر کارشناسی می گویند کاشت برنج  آب زیادی می برد در صورتی که خودشان 8 یا 10 کیلومتر آب را می برند نوک کوه که درخت بادام و گردو بکارند، آیا این آقایان بیشتر به فکر جامعه کشاورزان هستند یا خود کشاورز که زندگی خود را تامین می کنند.

محمدی با اشاره به مشکل خشک شدن زاینده رود تصریح کرد: مشکلی که برای خشک شدن رودخانه زاینده رود به وجود آمده، فقط بی مدیرتی وزارت نیرو است.

 

بند برداری با هماهنگی دادستان شهرستان انجام شده است

رئیس شورای اسلامی شهر دیزیچه در گفت و گو با مبارکه نا افزود: بند برداری با هماهنگی و حکم با دادستان شهرستان مبارکه انجام شده که تمام بند ها و موانعی که در مسیر آب در رودخانه زاینده رود است بر طرف کنند تا آب برای کشاورزان شرق اصفهان برسد.

علیار رحمانی گفت: شهر دیزیچه هم دارای یک بند بود که در حال برداشتن این بند هستند.

وی تصریح کرد: عقب تر از آن محدوده ای که باید بر می داشتند را برداشته اند که به زیر ساخت پارک سلامت شهر دیزیچه آسب می رساند که ما جلوگیری کردیم و بنا شد دیواره ای برای زیر سازی پارک ساخته شود تا به این پارک آسیب نرسد.

 

انتهای پیام/