مهم ترین عواملی که دچار مرگ زودرس و پائین بودن کیفیت زندگی مردم است، بیماری های غیر واگیر است؛ در صورتی که در دهه ۶۰ بیماری های واگیردار علّت این معضل بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته بسیج اطّلاع رسانی کاهش مصرف نمک‌، شکر و چربی برگزار شده بود گفت: 27 درصد مردم استان اصفهان از چاقی رنج می برند که آمار استان ما نزدیک به آمار کشوری است.

رضا امانی افزود: اگر اضافه وزن را هم بخواهیم به این آمار اضافه کنیم، در مجموع می توان گفت که اضافه وزن و چاقی 70 درصد از مردم اصفهان را درگیر خود کرده است.

وی ادامه داد: مصرف حداقل پنج واحد از سبزی جات و میوه ها می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع دو و فشار خون را کاهش دهد که متأسفانه 89 درصد از مردم اصفهان از این میزان اعلام شده، کمتر مصرف می کنند.

استاد دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین خاطر نشان کرد: از سال 89 تا سال 91 شاهد اضافه وزن داشتن 44 درصد از مردم بالای 30 سال، یعنی یکصد و 85 هزار نفر در شهر اصفهان بودیم که این آمار خوبی نیست و باید خود مردم هم در این زمینه به طور کاملاً جدی وارد عرصه پیشگیری از بروز بیماری ها شوند.

امانی به اهمیت بسیج ملّی سیج ملی جهت کاهش مصرف قند، نمک و چربی اشاره و تصریح کرد: این برنامه برای ارتقاء سطح سلامت غذایی مردم با توجه به سوء تغذیه در کشور به همّت وزارت بهداشت و تلاش معاونت های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور انجام می گیرد.

* نقطه دود کمتر، آسیب کمتر

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد: مصرف میوه و سبزی ها در کاهش بیماری های مزمن از جمله چاقی، دیابت نوع دو فشار خون و افزایش چربی های خون مؤثر است که باید به این مواد غذایی توجه داشت.

وی به روغن های موجود در بازار هم گریزی زد و گفت: شاخص نقطه دود در روغن ها بسیار مهم است که البتّه نقطه دود در روغن های مختلف هم متفاوت است؛ برای نمونه در روغن زیتون نقطه دود پایین است و هرچه که روغن به نقطه دود کمتری برسد، کمتر آسیب دارد.

عضو انجمن تغذیه استرالیا در ادامه موضوع روغن ها تشریح کرد: اسید چرب ترانس موضوع دیگری است که باید مورد توجه خانواده باشد.

امانی ادامه داد: اسید چرب ترانس آسیب زیادی تری برای کودکان دارد چرا که موجب افزایش چربی خون می شود و امروزه از این اسید به عنوان یکی از علل ناباروری مردان و زنان یاد می شود.

* کمتر شکر بخورید؛ آقایان 9 قاشق، خانم ها 6 قاشق!

استاد دانشگاه علوم پزشکی همچنین تشکیل شدن پنج درصد از انرژی بدن از قندهای ساده را راه پیشگیری از دیابت دانست و تصریح کرد: مصرف شکر در آقایان باید کمتر از 9 قاشق چای خوری و در خانم ها کمتر از شش قاشق چای خوری باشد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم با حضور در این نشست خبری گفت: کودکان در اثر تغذیه نا صحیح در کودکی در بزرگی دیگر نمی توانند به راحتی سبک غذایی خود را اصلاح کنند.

پژمان عقدک افزود: امروزه در جامعه ما تغذیه نادرست، کم تحرکی، اضطراب و مصرف الکل سلامت مردم را به شدّت تهدید می کند که این عوامل بیشترین عوامل مرگ و میر را هم به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سکته های قلبی و مغزی، دیابت، آسم، بیماری های تنفسی و سرطان ها ارمغان این عوامل هستند.

* بالا بردن سواد سلامت، ارمغان بسیج همگانی تغذیه

این مسئول خاطر نشان کرد: مردم باید به خوبی رفتار مناسب در مواقع بروز خطر و بیماری را بدانند که بسیج تغذیه این را به خوبی به مردم آموزش می دهد و این طرح با همکاری و با همیاری رسانه ها باید اطّلاعات لازم به مردم برسد تا بهترین رفتار و درست ترین برخورد را به خوبی فرا بگیرند.

عقدک اضافه کرد: حداقل 70 تا 80 درصد عواملی که در سلامت نهایی جامعه اثر می گذارند، عوامل اقتصادی، محیطی، نژادی و عوامل این چنینی هستند که در هر جامعه ای یک ضریب اثرگذاری خاصی دارند.

وی درباره تصریح کرد: شناسایی عواملی که باعث مرگ زودرس و ناتوانی بسیار مهم است.

عقدک ادامه داد: مهم ترین عواملی که دچار مرگ زودرس و پائین بودن کیفیت زندگی مردم است، بیماری های غیر واگیر است در صورتی که در دهه 60 بیماری های واگیردار علّت این معضل بود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اهمیت بالای ذائقه سازی کودکان گفت: کودکان باید از ابتدای زندگی خود ذائقه مناسبی را تعریف کنند و سطح سواد تغذیه ای را از کودکی به فرزندان آموزش داد.

انتهای پیام/ صدای سلامت