رییس سازمان ثبت احوال با اعلام جزییات کارت هوشمند ملی گفت: در اولین مرحله برای افراد دارای سن ۱۵ سال کارت هوشمند ملی صادر میشود.
به گزارش پایگاه خبری مبارکه نا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، محمد ناظمی اردکانی، رییس سازمان ثبت احوال در نشست خبری صبح امروز که در این سازمان برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر گفت: دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی است تا اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی داشته باشیم، این انقلاب در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دفاعی دستاوردهای عظیمی را دربر داشته که در عرصه علمی و فناوری یکی از دستاوردها کارت هوشمند ملی است. وی با بیان اینکه صدور کارت هوشمند ملی یکی از پروژههای بزرگ IT و فناوری اطلاعات محسوب میشود، افزود: از اجرای این پروژه در 22 بهمن رونمایی میشود البته پیشپایلوت و پایلوت را در استان قم اجرا کردهایم که نتایج خوبی داشته است. ناظمی اردکانی با اشاره به جزییات کار هوشمند ملی اظهار کرد: هدف کارت هوشمند ملی شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی است، تا به امروز شناسایی در فضای حضوری و فیزیکی انجام داده میشد و شناسنامه و کارت ملی در اختیار شهروندان قرار میگرفت. رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه امکان فنی را برای اینکه شناسایی در فضای مجازی باشد ایجاد کردهایم، تصریح کرد: برای دریافت کارت هوشمند ملی نیاز به اثر انگشت است که دو اثر انگشت در داخل کارت و 10 اثر انگشت در پایگاه جمعیتی کشور قرار میگیرد که دو اثر انگشت تعبیهشده در داخل کارت برای تطبیق کارت و 10 اثر انگشت برای این است تا فردی را که این 10 اثر انگشت را داده است در پایگاه جمعیتی شناسایی کنیم. وی با اشاره به امضای دیجیتال کارتهای هوشمند ملی خاطرنشان کرد: اگر لازم است اسنادی فی مابین دو طرف امضا شود از طریق امضای الکترونیکی امکانپذیر است. ناظمی با اشاره به پست الکترونیک کارت هوشمند ملی تصریح کرد: هر ایرانی دارای یک پست الکترونیکی میشود تا مکانیزمهای تعریفشده در پست الکترونیک قرار گیرند و اگر حاکمیت تصمیم گیرد یک اطلاعیه به شهروندان دهد از این پست الکترونیکی امکانپذیر میشود. وی با اشاره به اطلاعاتی که روی کارت قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: این اطلاعات هویتی فرد است اما اطلاعاتی که در درون حافظه کارت قرار میگیرد همانند اطلاعات درون شناسنامه مثل فرزند و همسر است و همچنین اطلاعات دیگر که طبق مصوبه هیئت وزیران تکلیف شده در کارت قرار گیرد، شغل، تحصیل و گروه خونی است. وی با بیان اینکه کارت کلید ورود به پایگاه و دادههای ثبتاحوال که در آن اطلاعات مربوط به هر ایرانی خوانده میشود، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان میتوانند اطلاعات شهروندان را با استفاده از این کارتها بدست آورند. وی با بیان اینکه با صدور این کارتها فضای مجازی اینترنتی امن میشود، خاطرنشان کرد: هر فردی که در اینترنت ملی حضور داشته باشد مورد شناسایی قرار میگیرد، بنابراین فضای اینترنتی امن میشود. ناظمی با بیان اینکه بالغ بر 100 هزار کارت هوشمند ملی به عنوان آزمایشی صادر شده است، خاطرنشان کرد: از روز 22 بهمن صدور کارت ملی به شیوه قدیمی متوقف میشود و در مرحله اول افرادی که به سن 15 سال میرسند کارت ملی هوشمند دریافت میکنند. وی افزود: بالغ بر یک میلیون و 500 نفر بالای 15 سال هستند که در سال کارت ملی هوشمند دریافت میکنند. وی افزود: کسانی که احیانا تغییراتی در اسناد هویتی خود دارند و افرادی که کارت ملی آنان مفقود شده است دیگر کارت قدیمی برایشان صادر نمیشود بلکه کارت هوشمند ملی جدید دریافت میکنند. وی با تأکید بر اینکه برای امسال و سال آینده فراخوانی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: کارتهای ملی به شیوه قدیمی طبق مصوبه دولت تا سال 94 تمدید شده است. وی با بیان اینکه امکان صدور کارت ملی هوشمند تسهیل شده است، خاطرنشان کرد: فرد از طریق شبکه اینترنتی پیش ثبتنام را انجام میدهد، پس از ثبتنام پیش ثبتنام اطلاعات با پایگاه جمعیتی تطبیق داده شده و فرد کد رهگیری دریافت میکند و با مراجعه به ادارات سازمان ثبت احوال و شرکتهای پست اثر انگشت میدهد و به او زمان برای تحویل کار داده خواهد شد. ناظمی با بیان اینکه بالغ بر 600 اداره ثبت احوال در سراسر کشور وجود دارد، تصریح کرد: بالغ بر 450 تا 500 اداره کاملا برای دریافت مشخصات شهروندی مجهز شدهاند و امیدواریم ظرف چند روز مابقی ادارات به تجهیزات مجهز شوند که در این امر استانداران و فرمانداران کمکهای زیادی را برای تأمین اعتبارات کردهاند. رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه امکان تأمین بدنه کارت ملی هوشمند به طور کامل در داخل کشور وجود ندارد، تصریح کرد: امیدواریم شرکتهای دانشبنیان بتوانند در این زمینه برای بومیکردن ساخت کارت هوشمند با ما همکاری کنند که مطمئنا اگر کارت در داخل کشور ساخته شود قیمت هم پایینتر است. وی با تأکید بر اینکه عکس و مشخصات به صورت لیبلی در کارت تعبیه شده است، اظهار کرد: جعل کارت هوشمند از نگاه ما صفر است. به گفته ناظمی اردکانی، انتشار فراخوان ملی برای دریافت کارت هوشمند ملی نیازمند تأمین اعتبارات است و همچنین باید امنیت در کلیه بسترها تأمین شود و آموزش و فرهنگسازی استفاده از کارت به مردم داده شود تا بتوانیم فراخوان صادر کنیم. وی خاطرنشان کرد: اگر کارت هوشمند ملی گم شود هیچکس نمیتواند سوءاستفاده کند چرا که قطعا باید اثر انگشت فرد را شناسایی کند. وی افزود: البته زیرساختها باید در این زمینه فراهم شود و این امکان هنوز در دستگاههای کارتخوان که اثر انگشت را شناسایی کند، ایجاد نشده است. به گفته ناظمی، هر کارت یک بدنه و تراشه دارد که کمتر از 40 درصد هزینهها به بدنه و 60 درصد به تراشه اختصاص داده شده است و مردم سال گذشته 8 هزار تومان برای دریافت کارت باید پرداخت میکردند امسال 10 هزار تومان و سال آینده 15 هزار تومان باید پرداخت کنند. رییس سازمان ثبت احوال یادآور شد: سازمان در سال میتواند 20 میلیون دریافت اطلاعات شهروندان را داشته باشد و صدور کارت ملی هوشمند تا پایان دولت یازدهم مشروط به تأمین اعتبارات است.
Saturday, 2 November , 2024