در اولین همایش ادبیات بومی مبارکه مطرح شد؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، اولین همایش ادبیات بومی شهرستان مبارکه همراه با رونمایی از دو کتاب امروز در مجمع غدیر شهرداری مبارکه برگزار شد.

کتاب مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی در اسلام از عبدالله وکیلی و هنوا با کیمل از بهرام قربانی در این همایش رونمایی شد.

عبدالله وکیلی نویسنده کتاب مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی در اسلام در این همایش تصریح کرد: چهار سال برای این کتاب وقت گذاشتم.

وی گفت: بعضی از کتاب ها مخصوص قشر خاصی هستند ولی این کتاب طوری تالیف شده است که عموم جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

وکیلی اظهار کرد: من دنبال موضوعی بودم که راه حل درد و مشکلات مردم جامعه باشد.

وی با اشاره به موضوع کتاب عنوان کرد: موضوعی که تا امروز در کشور کار نشده موضوع مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی در دین اسلام است، به همین دلیل آن را انتخاب کردم.

وکیلی با بیان اینکه والدین برای مشکل بی مسئولیتی فرزندان خود به مدارس مراجعه می کنند، مطرح کرد: دین اسلام و مذهب تشییع مطالب زیادی برای مسئولیت پذیری دارد که کار خانواده را برای تربیت فرزندان راحت می کند.

این نویسنده با تاکید بر اینکه همه ما نگران فرهنگ جامعه هستیم، افزود: مردم و مسئولین باید چه کاری انجام دهند تا جایگاه و مسئولیت به کودکان، نوجوان و جوان داده شود.

وی با بیان اینکه اگر مشکل عنوان شود و راه حل آن مطرح نشود ضربه به جامعه میزند، اظهار کرد: در این کتاب راه کار برای مسئولیت پذیری نشان داده شده و والدین، معلمان و  مسئولان می توانند برای حل این مشکلات استفاده کنند.

وکیلی بیان کرد: در همه ی جوامع بشری این نکته به اثبات رسیده است که هر جامعه ای از نیرو های دلسوز و مسئولیت پذیر استفاده کرده در هر بعدی و قسمتی، آن جامعه موفق بوده است.

وی عنوان کرد: تاریخ تشییع شاهده عزل و نصب هایی که توسط حضرت علی(ع) در مسئولان حکومتی انجام گرفته، با هدف مسئول پذیر و دل سوز بودن، بوده است.

نویسنده کتاب مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی در اسلام با اشاره به اینکه این کتاب سنین مختلف بررسی شده، افزود: امروزه نوجوانی و جوانی را به غلط با هم تعریف می کنند در صورتی که دوران نوجوانی با دوران جوانی کاملا متفاوت است، در این کتاب به همه ی سنین خصوص اشاره شده و هر سنی دستورات مورد نظر خود را شامل می شود.

 

توکل و توسل و تحرک سه ویژگی انسان موفق است

بهرام قربانی نویسنده کتاب همنوا با کیمل بیان کرد: روح آدم مانند جسم غذا می خواهد، دعا غذای روح و مغز عبادت است.

وی تصریح کرد: در دین اسلام دعاهای متعددی داریم، اما دعای کمیل جایگاه ویژه ای دارد.

قربانی گفت: هدف از تبدیل دعای کمیل به شعر این بود که مردم انسی بهتری با این دعا بگیرند و این دعا را بهتر درک کنند.

وی با بیان اینکه با همکاری همسرم این نوشتن این کتاب را شروع کردیم، افزود: در آغاز، این کار بعید به نظر می رسید اما زمانی که سه ویژگی را هر انسانی داشته باشد پیروز است.

نویسنده کتاب همنوا با کیمل ادامه داد: توکل و توسل و تحرک سه ویژگی است که هر انسانی با استفاده از آن موفق می شود.

وی مطرح کرد: من این کار را آغاز کردم تا دیگر نویسندگان و شهروندان ادامه بدهند و یک حرکت وسیع شکل بگیرد تا جامعه ما به رشد برسد.

قربانی با اشاره به اینکه خودبینی و کم بینی هر دو ویژگی بدی است،خاطرنشان کرد: چرا خود را دست کم میگیریم و فکر می کنیم که نویسندگان و مخترعان از جای دیگر هستند اما در صورتی که از بین همین هم شهرستانی ها هستند.

وی با بیان اینکه جامعه نیازی فرهنگی زیادی دارد، گفت: اگر ما دست جوانان و نوجوانان را نگیریم، دشمنان وجودشان را از ما می گیرند.

نویسنده کتاب همنوا با تاکید به اینکه موضوعاتی که نیاز جامعه است را باید تبدیل کنیم و در فضاهای مجازی منتشر کنیم، تصریح کرد: پا به پای دشمن باید حرکت کرد و به هر روشی که تهاجم دارد ما هم به همان روش دفاع کنیم.

قربانی ادامه داد: تبدیل کردن دعای کمیل به شعر اولین کار نیست و آخرین کار هم نباید باشد.

 

ادبیات بومی موثرترین عامل بین نسل ها است

دبیرهمایش ادبیات بومی شهرستان مبارکه با اشاره به برگزاری این همایش گفت: شهرستان مبارکه از لحاظ فرهنگ جایگاه ویژه ای در سطح استان دارد.

اسماعیل بهرامی افزود: شهرستان مبارکه شاعران و بزرگانی را در خود پرورش داده است که بسیاری از آن در خارج از شهرستان شناخته شده هستند اما متاسفانه در شهرستان گمنام هستند.

وی تصریح کرد: ادبیات به مفهوم عام شامل نوشته هایی می شود که از بشر باقی مانده است و به مفهموم خاص شعر، داستان و نوشته های ادبی را شامل می شود.

دبیرهمایش اضافه کرد: اما در این همایش منظور ما ادبیات به معنای خاص است که همه نوشته های بشر نوشته شده است.

وی با بیان اینکه شاید بیش از نیمه ادبیات فارسی، ادبیات بومی و محلی است، خاطرنشان کرد: ادبیات بومی و بررسی آن به ما کمک می کند تا مردم شهرستان را بهتر بشناسیم.

بهرامی ادامه داد: ادبیات بومی با زندگی فرهنگ، آیین، آداب و رسوم پیوند دارد و شناخت آن در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های شهرستان اثر دارد.

وی با بیان اینکه آثار ادبی آینه اندیشه ها و باوری های عمیق مردمی که در یک منطقه زندگی می کنند است، افزود: برسی و شناخت ادبیات بومی امری لازم و در الویت است که رابطه مستقیم با برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی دارد.

دبیر این همایش اظهار کرد: ادبیات بومی حافظ ارزش های فرهنگی و دینی و موثرترین عامل بین نسل ها است.

وی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم برنامه ریزی ایده آل فرهنگی برای جامعه داشته باشیم باید آنچه که مربوط به ادبیات و پیشینه ی منطقه و قوم است را باید بشناسیم تا با شناخت صحیح و درست از  پیشینه و فرهنگ آن بتوانیم برنامه ریزی خوبی برای فرهنگ داشته باشیم.

 

بستر سازی برای ارتقای فرهنگ یکی از وظایف شهرداری است

شهردار مبارکه در این همایش گفت: وظیفه ذاتی شهرداری مباحث فرهنگی نیست اما یکی از وظایف مهم آن بستر سازی برای ارتقاع فرهنگ است.

محمد شرفا تصریح کرد: جمعیت امروز در این همایش  نشان میدهد توانسته ایم گوشه ای از وظایف خود را انجام بدهیم.

وی افزود: ما باید زمینه مباحث فرهنگی را در شهر ایجاد کنید تا ظرفیت هایی که در شهر هستند بتواند شکوفا شوند.

شهردار مبارکه بیان کرد: امور فرهنگی شهرداری مبارکه همراه با دوستان فرهنگی شهرستان مبارکه ارتباطات تنگاتنگی دارند که امروز شاهده این برنامه پرشورهستیم.

وی اظهار کرد: من به عنوان شهردار، از نویسندگان، فرهنگیان، فرهیختگان و کسانی که دل سوز شهر هستند خواهش میکنم ارتباط خود را با شهرداری نزدیک کنند.

شرفا اضافه کرد: ما اگر بخواهیم شهر پویا داشته باشیم باید مردم در همه ی قسمت های ساختن شهرباشند.

وی مطرح کرد: امروز اگر افتخاری برای شهرداری در اجرای کارهای عمرانی است به علت همراه بودن مردم با شهرداری است.

شهردار مبارکه عنوان کرد: شهرداری اگر شهروندان را در کنار خود داشته باشد قطعا در اجرای اهداف و برنامه ها موفق خواهد بود.

وی  از بهره برداری از بزرگترین کتابخانه مکانیزه و تحت وب  شهرستان مبارکه در مجتمع فرهنگی غدیر خبر داد و گفت: این کتابخانه مکانیزه با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال با بیش از 40 هزار جلد کتاب در آذرماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

 

انتهای پیام/