معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 3 هزار فضای ورزشی داریم،‌ گفت: طرح‌های طناورز و ژیمناستیک با قدرت سابق همچنان در حال اجرا در مدارس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در حاشیه بازدید از در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: ما هیچگونه منعی در آموزش یکی از انواع ورزش‌ها در دوره‌های مختلف به ویژه در دوره ابتدایی نداریم.

وی افزود: توصیه به انجام ورزش در کتاب‌های راهنمایی درسی تربیت بدنی معلمان در تمامی 12 سال تحصیلی دانش‌آموزان گنجانده شده است.

حمیدی ادامه داد: مسائل ورزشی به عنوان ضمیمه راهنمای درسی تربیت بدنی در اختیار معلمان قرار گرفته و ما هم در بخشنامه‌های مختلف و در چارچوب برنامه‌های درسی تأکید فراوانی بر تکرار و انجام آنها داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از ورزش‌ها شاید زمینه اجرایی آن وجود نداشته باشد، خاطر نشان کرد: هیچ‌کس نگفته است که نباید دانش‌آموزان شنا را فرا گیرند ولی وقتی یک دانش‌آموز در پایه سوم در حال فراگیری این ورزش است،  قطعاً بخشی از ساعت هفتگی تحصیلی‌اش از دست خواهد رفت چرا که برای انجام این ورزش باید رفت و آمد زیادی به بیرون از مدرسه داشته باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز مشکل اصلی ما منابع مورد نیاز ورزش دانش‌آموزی است وگرنه ورزش دانش‌آموزی در تمامی برنامه‌ها موجود است و بر اجرای آن تأکید ورزیده‌ایم.

وی با بیان اینکه طرح طناورز و ژیمناستیک با قدرت سابق همچنان در حال اجرا در مدرسه است، افزود: مسابقات سراسری ویژه انجام این ورزش‌ها در آموزش و پرورش هم اکنون در حال اجراست.

حمیدی گفت: طرح آموزش شنای دانش‌‌آموزان وابسته به امکانات مالی و استخر ویژه آموزش و پرورش است که باید منابع لازم این موضوع دیده شده و بودجه لازم تخصیص پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد:‌ کلاس‌های ورزشی که کمتر به منابع مالی سرشار نیاز دارند با قدرت در حال انجام است ولی در بخشنامه صادر شده اخیر توسط این جانب تأکید کرده‌ام که وقتی امکانات استخر و شنا در آموزش و پرورش وجود دارد این طرح لازم‌الاجراست.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در حوزه استعدادیابی بستر لازم برای فعالیت خاص دانش‌آموزان را تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: درس تربیت بدنی با قوت و قدرت خاصی در حال انجام شدن است و خوشبختانه موفق شده‌ایم در شورای عالی آموزش و پرورش کلاس درس تربیت بدنی در پایه یازده را یک ساعت افزایش داده و به دو ساعت برسانیم، ضمن اینکه در دوره پیش‌دانشگاهی هم که اصلاً کلاس ورزشی نداشتیم، دو ساعت به درس تربیت بدنی اختصاص پیدا کرده است.

حمیدی افزود: قبلاً 21 ساعت درس تربیت بدنی در طول دوران تحصیلی یک دانش‌آموز وجود داشت اما هم اکنون این میزان به 24 ساعت افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: درس تربیت بدنی یکی از مدرن‌ترین دروسی است که در تمامی 12 کلاس تحصیلی یک دانش‌آموز وجود دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: امروز 33 هزار دبیر تربیت بدنی در کشور در حال آموزش ورزش به دانش‌آموزان هستند و می‌کوشند تا دانش‌آموز را با مهارت‌های پایه‌ای ورزش آشنا کنند ولی قطعاً‌ دو ساعت کلاس تربیت بدنی در هفته کفایت نیاز دانش‌آموزان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌های مکمل درس تربیت بدنی خارج از ساعت‌های تحصیلی هفتگی دانش‌آموزان وجود داشته باشد، اظهار داشت: دانش‌آموزانی که آموزش لازم ورزشی را در مدرسه می‌بینند، در مرحله بعدی باید این آموزش را در مسابقات مختلف به رقابت بگذارند و ما هم در مسابقات بین‌کلاسی و بین‌مدرسه‌ای تلاش می‌کنیم تا غربالگری کلی از استعدادهای دانش‌آموزان را انجام دهیم.

حمیدی با بیان اینکه هم اکنون 4 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی در حال انجام فعالیت‌های ورزشی در مدارس هستند، اظهار داشت: معلمان ورزش از دانش‌آموزان مستعد در برخی فعالیت‌های ورزش با غربالگری لازم دانش‌آموزان مستعد برخی فعالیت‌های ورزشی را شناسایی می‌کنند.

وی گفت: امروز 8 هزار رشته‌کانون در مدرسه تحت عنوان کانون‌های ورزشی فعال شده‌اند یعنی اینکه معلم تربیت بدنی بعد از تعطیلی مدرسه به دانش‌آموزان با توجه به علایق آنها آموزش‌های ورزشی را یاد می‌دهد.

حمیدی با بیان اینکه دانش‌آموزان در کلاس مهارت عمومی ورزش را فرا می‌گیرند و در مسابقات ورزشی آن را به رقابت می‌گذارند، افزود: بعد از غربالگری صورت گرفته افراد مستعد ورزشی به کانون درون‌مدرسه‌ای ارجاع داده می‌شوند که بعد از پیشرفت آنها به کانون‌های برون‌مدرسه‌ای فرستاده می‌شوند.

وی اظهار داشت: 3 هزار فضای ورزشی مختص وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که بیش از 7 هزار رشته در آنجا فعال است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بعد از غربالگری و پیشرفت‌های دانش‌آموزان در ورزش‌های تخصصی که در کانون‌های ورزشی برون‌مدرسه‌ای صورت می‌گیرد آنها به هیأت‌های ورزشی که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان هستند، هدایت می‌شوند.

وی تصریح کرد: هم اکنون به 192 مدرسه استانی ورزش که همگی آنها تخصصی هستند مجوز داده‌ایم تا با توجه به قطب‌خیز بودن ورزش در این مناطق آنها بتوانند مدیریت لازم را در این خصوص انجام دهند.

* ابلاغ طرح‌های مدرسه‌قهرمان و کانون قهرمان در سال جاری

حمیدی گفت: در این مدارس ورزش، هر دانش‌آموز علاوه بر ساعت تحصیلی خود بین 6 تا 8 ساعت به ورزش تخصصی می‌پردازد که برای مثال در استان گلستان ورزش والیبال و در استان مازندران ورزش کشتی توصیه شده است.

وی تصریح کرد: مدرسه‌قهرمان و کانون قهرمان را در سال جاری به مدارس آموزش و پرورش ابلاغ کردیم که بر این اساس مدرسه‌ها برای مسابقات منطقه‌ای تیم‌داری خواهند کرد که البته این طرح عصاره سند بنیادین وزارت آموزش و پرورش است و می‌کوشیم که با طرح مدرسه‌محوری کلیه دانش‌آموزان را در پوشش فعالیت‌های ورزشی خود قرار دهیم.

انتهای پیام/