نائب رئیس انجمن برنج گفت: دولت اعتقادی به نرخ خرید توافقی برنج ایرانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، علی اکبریان نائب رئیس انجمن برنج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت قیمت برنج اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون به سبب رکود حاکم بر بازار، قیمت برنج هیچ گونه افزایش قیمتی را تجربه نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم ارقام محلی و کیفی برنج در مناطق شمالی 9 الی 10 هزار تومان، ارقام ندا 5 هزار و 300 الی 6 هزار تومان و شیرودی 5 هزار و 800 الی 6 هزار و 900 تومان است.
اکبریان با اشاره به دلایل افزایش قیمت برنج در تهران گفت: با توجه به وضعیت مساعد آب وهوا تولید برنج با افزایش 5 الی 8 درصدی به مرز 2 میلیون و 200 هزار تن رسیده است، از این رو تنها دستگاه های نظارتی باید با اعمال نظارت های دقیق از سودجویی برخی مغازه داران جلوگیری به عمل آورند.
نائب رئیس انجمن برنج با اشاره به راهکارهای اساسی در جهت جلوگیری از نوسانات قیمت تصریح کرد: دولت همانند شهریور ماه 93 باید با خرید توافقی و ذخیره این محصول استراتژیک از نوسانات قیمت آن در اواخر سال جلوگیری کند.
اکبریان در خصوص تاثیر واردات بر قیمت های فعلی موجود در بازار بیان کرد: طبق بررسی های به عمل آمده  700 الی 800 هزار تن مازاد نیاز داخل باید از طریق واردات تامین شود و از این رو پیش بینی می شود از ابتدای آذر با رفع ممنوعیت واردات، قیمت برنج در بازار کاهش یابد.
گرانی برنج در راه است؟
افزایش صد درصدی نرخ برنج ایرانی

همچنین مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان،از افزایش صد درصدی  قیمت برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: به رغم افزایش بی رویه قیمت برنج داخلی، برنج خارجی تنها با افزایش جزئی 3 درصدی قیمت روبرو شده است.
وی با اشاره به دلایل گرانی برنج ایرانی افزود: با وجود افزایش بی رویه قیمتها و اعلام تولید دو میلیون و 200 هزار تن برنج داخلی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، لازم است که دستگاه های مربوطه نظارت کافی بر انبارهای فروشندگان عمده به عمل آورند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: با وجود اعلام تولید 2 میلیون و 200 هزارتن برنج و فروش آن ظرف دو ماه، لازم است که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات بررسی های لازم جهت تجدید نظر در اعلام میزان تولید و احتکار آن در انبارها را به عمل آورند.

کشاورز در خصوص واردات برنج بر کاهش نرخ قیمت بیان کرد: با رفع ممنوعیت واردات براساس نیاز داخل، تعادل قیمت برنج در بازار ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام/