در همایش تبیین جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان مطرح شد؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور روز شنبه در همایش تبیین جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان تصریح کرد: شورای فرهنگی عمومی در زمان ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب برپا شد و هیچ شورایی با این وسعت و عمق در کشور وجود ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین شاهمرادی تاکید کرد: اصل جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان ها و شهرستان ها، وظیفه است و طبق دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی باید هر ماه یک جلسه در استان برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: در تهران هر دو هفته یکبار جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار می شود و ظرف این سه سال تعطیلی نداشته است.
حجت الاسلام شاهمرادی محور موضوعی شورا در سال گذشته را بحث خانواده و سرفصل موضوع امسال را بحث فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، پرداختن به مباحث استانی و شهرستانی٬ چالش ها٬ هنجارها، و ناهنجاری ها، رصد کردن آنها و استفاده از نظرات صاحب نظران استان را یکی از وظایف شورای فرهنگ عمومی استان ها برشمرد.
حجت الاسلام شاهمرادی بر اهتمام هر بیشتر در نهادینه کردن فرهنگ درست و زدودن فرهنگ ها و ناهنجاری ها در جامعه تاکید کرد و گفت: مسائل فرهنگی دیربازده است و شاید چند دهه طول بکشد که ثمرات آن بروز یابد.
وی همچنین بی توجهی شماری از مسئولان از گذشته تا حال به مقوله فرهنگ را نکوهش کرد و گفت : آسیب های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، بی رغبتی جوانان به ازدواج، بالارفتن سن ازدواج در نتیجه بی توجهی هایی است که از سوی برخی از مسئولان فرهنگی به جامعه شده است.

وی اظهار کرد: اگر شورای فرهنگ عمومی استان ها، شهرستانها و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف خود را درست انجام می دادند ؛ شمار زیادی از آسیب های اجتماعی در جامعه بروز نمی یافت.

 

ظرفیت های فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی در دو حوزه اقتصادِ فرهنگ و فرهنگِ اقتصاد وجود دارد

استاندار اصفهان در ادامه این جلسه گفت: بررسی جایگاه فرهنگ عمومی در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید به عنوان یک محور اساسی در کشور باشد.
رسول زرگر پور افزود: ظرفیت های فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی در دو حوزه اقتصادِ فرهنگ (صنعت فرهنگ) و فرهنگِ اقتصاد وجود دارد.

وی اظهار کرد: در این تلقی فرهنگ امر وابسته و تبعی نیست که ابزاری برای اهداف اقتصادی باشد بلکه فرهنگ خود استقلال و موضوعیت دارد و مهمترین فعالیت وراهکاردر این حوزه، انجام پیوست فرهنگی است و در این بخش هدف عمده کاستن پیامدهای منفی توسعه فرهنگی است.
وی تاکید کرد: فعال سازی ظرفیت های این حوزه و رفع موانع آن برای مقاوم سازی اقتصاد حوزه فرهنگ و همچنین درآمدزایی و ارزآوری آن در بخش صنعت فرهنگ، مهمترین ظرفیت حوزه فرهنگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
استاندار اصفهان در ادامه به ارتباط بین فرهنگ عمومی و رسمی در کشور به عنوان دو مقوله متفاوت ولی اثرگذار بر یکدیگر اشاره کرد و گفت: تناسب بین فرهنگ عمومی رایج و فرهنگ رسمی که براساس برداشت های مردم توسط سیاستگذاران تعیین می شود می تواند معیاری برای ارزیابی وضعیت فرهنگ جامعه باشد.
زرگرپور افزود: فرهنگ در سطح رسمی مشتمل بر چارچوب ها و ارزش هایی است که توسط سیاست گذاران تبیین و با هدف گذاری مشخص نقشه آن توسط دستگاه های نظارتی و آموزشی ترسیم می شود.
همایش تبیین جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان٬ استاندار٬ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ فرمانداران٬ ائمه جمعه و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به مدت یک روز در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برگزار شد.
دغدغه اصلی قشر جوان و دانشجویان جامعه توجه به مسائل فرهنگی است

فرماندار شهرستان مبارکه گفت: عدم اجرای درست مسائل فرهنگی در جامعه، تاثیرات نامطلوبی در روح و روان مردم جامعه برجای خواهد گذاشت.

علی اصغر ذاکری با بیان اینکه فرهنگ سازی در جامعه با رفتار صحیح امکان پذیر است، افزود: از طریق زور و اجبار نمی توان فرهنگ درستی را در جامعه بنیان نهاد.

وی با بیان اینکه رفتار و گفتار افراد مختلف برای جامعه هزینه و آثار متعددی بدنبال دارد، تصریح کرد: در مرحله اول باید تریبونها را در جامعه شناسنامه دار کنیم.

فرماندار مبارکه با بیان اینکه بدعت ها و خرافات در جامعه رخنه کرده است، بیان کرد: سخن گفتن از ائمه و معصومین(ع) و بیان روایات آنها در جامعه حد و اندازه ای دارد و نباید توسط هر شخصی بیان شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی رفتارها را اصلاح و بدعت ها را کنترل می کند،  خاطرتشان کرد: امروز شبکه های مجازی و اجتماعی مختلفی در جامعه در حال فعالیت است که بسیاری از آنها فرهنگ و سنت و رفتار جوانان ما را مورد هدف قرار داده اند.

وی اظهار کرد: فرهنگ عمومی برگرفته از مطالبات مقام معظم رهبری و دغدغه ای فراتر از شهرستان است که به عزم جدی و عمل همه مردم و مسئولان نیاز دارد.

14  آبان از سال 87 در تقویم ملی کشور به نام روز شورای فرهنگ عمومی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/