عضو انجمن فیلسوفان آمریکا:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، در سازوکار نهضت امام حسین(ع) سه عامل نقش تعیین‌کننده و موثری داشته است و همین امر موجب پدیدآمد پیچیدگی داستان و سوءاستفاده‌های مختلف از آن شده است، اما این سه عامل چیست؟ دعوت کوفیان که طی نامه‌های متعدد و پی در پی ایشان را به کمک می‌خواستند و به عناوین مختلف وعده همکاری جان و مال می‌دادند از یک طرف و از طرف دیگر بیعت خواستن یزید از امام(ع) و پیگیری‌های عوامل او در مدینه و مکه و تهدیدهای شدید و غلیظ که در صورت بیعت‌نکردن، ایشان را شامل می‌شد و امتناع امام به بیان‌های مختلف از این بیعت.

از سوی دیگر امام به‌طور کلی و بدون در نظر گرفتن مساله بیعت و یا دعوت کوفیان، با دیدن فساد موجود و ظلم حکام که با عنوان خلیفه رسول‌ا…(ص) و با تعریف حیله‌گرانه جدیدی از دین خدا صورت می‌گرفت، می‌فرماید: وظیفه یک مرد مسلمان این است که در مقابل چنین حوادثی ساکت نباشد. بررسی حادثه کربلا و خطابه‌هایی که حضرت در طول راه و در جریان کربلا ایراد فرموده‌اند، نشان می‌دهد که همه این عوامل به‌طور یکسان موجب پدیدآمدن حادثه یک روزه عاشورا است که عمقی به اندازه کل تاریخ بشر دارد.

در گفتگو با پروفسور «چارلز تالیافرو» به بررسی نهضت حسینی(ع) پرداخته ایم که در ادامه از نظر می گذرد.

«چارلز تالیافرو» استاد دانشگاه‌های آکسفورد، کلمبیا، پرینستون، کلمبیا و نتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. راهنمای آکسفورد درباره الهیات، راهنمایی مقدماتی بر زیبایی‌شناسی، تصویر در ذهن، فرهنگ فلسفه دین، تاریخ مختصر روح، راهنمای راتلج درباره خداشناسی و راهنمای مقدماتی فلسفه دین از جمله آثار وی به شمار می‌روند. او از فیلسوفان برجسته در عصر حاضر به شمار می‌رود و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکاست.

*پیام عاشورا برای مسلمانان و مردم زمان ما چه بوده است؟

در آستانه سالروز (عاشورا)، این روز زمانی مناسب برای تفکر در باب وفاداری یک فرد و تاریخ است. زندگی و شهادت امام حسین(ع) الهام بخش مسلمانان و غیر مسلمانان بوده است. مشهور است که ماهاتما گاندی و نلسون ماندلا، هر دو، جسارت و شهامت خود برای مبارزه در برابر بی عدالتی از وی آموخته و به همین وسیله به تقویت روح خود پرداختند تا بتوانند در آفریقا و هند در برابر بی عدالتی مبارزه کنند.

*ویژگی های اصلی جنبش امام حسین (ع) چه مواردی هستند؟

من فکر می کنم این جنبش پاداش شهامت، شجاعت، ایمان، درستی و ثابت قدم بودن تا انتها است.

ثانیا، به نظر من نکته محوری بحث ایستادگی آن هم تا آخرین نفر، این است که ایمان، خالق قدرتی خارق العاده است.

مطمئنا، اشتیاق به زندگی در لوای نور اصول و اعتقادات یک شخص، بالاترین اولویت است. اما در مواردی که جبر ناعادلانه شما را به مرگ تهدید می کند، میل به مبارزه در راه دفاع از خود آن هم تا لحظه مرگ، می تواند شاهدی باشد برای کمال فرد.

*آیا جنبش امام حسین (ع) را باید اصلاح نامید یا انقلاب؟

پاسخ به این سوال بسیار مشکل است. به هر دو واژه می تواند رجوع و استناد کرد: امام حسین (ع) به دنبال اصلاح جبری در حال رشد و ستم پیشه بود، لذا از این منظر وی به دنبال شوریدن علیه چنین حکومتی بود.

از سوی دیگر نیز وی به دنبال ایجاد اصلاحات بود، چرا که مردم را به بازگشت به راه اصلی و صحیح اسلام دعوت کرد.

*یزیدهای زمان ما چه کسانی هستند؟

باز هم یک سوال مشکل دیگر! به نظر من هر شخص و جامعه ای می بایست تشخیص دهد که کدام راه در زندگی، بیشترین مزیت و درستی را در بر دارد و باید به شکل عمیقی به آن راه وفادار باشد. من فقط می توانم امیدوار باشم که این قربانی بزرگ انجام شده در عاشورا که مد نظر امام حسین (ع) بود و همانطور که گاندی و ماندلا عمل کردند، منجر به ایجاد یک زندگی پر از صلح برای همگان شود که نهایتا از مرگ بسیار قوی تر است.

انتهای پیام/ مهر