وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای فرانسوی خود با اشاره به ضرورت رفع نگراني‌هاي طرفين بر لزوم محترم شمردن حقوق جمهوري اسلامي ايران در استفاده از فناوري هسته‌اي صلح‌آميز تاكيد كرد .

به گزارش مبارکه نا ، “محمدجواد ظريف” وزير امور خارجه كشورمان كه در پاريس به سرمي‌برد ،سه‌شنبه شب با لوران فابيوس همتاي فرانسوي خود ديدار و گفتگو كرد.

در اين ديدار روابط دو جانبه تهران پاريس و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه مسئله هسته‌اي و مذاكرات ايران و 1+5 و بحران سوريه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

ظريف در اين ديدار با اشاره به سابقه ديرينه روابط مثبت و سازنده ايران و فرانسه، مشتركات فراوان دو كشور را يادآور شد و تصريح كرد: اميدواريم با اراده سياسي دو طرف موانع بر سر راه روابط و همكاري‌هاي دو جانبه و چند جانبه برطرف شود .

وي در ارتباط با مسئله هسته‌اي با اشاره به گفتگوهاي سازنده ايران و 1+5 در نيويورك، ژنو و وين، روند اين مذاكرات را رو به جلو توصيف و ابراز اميدواري کرد با جديت دو طرف در گفتگوهاي آتي ايران و 1+5 در ژنو اين روند ادامه يابد.

ظريف با اشاره به ضرورت رفع نگراني‌هاي طرفين بر لزوم محترم شمردن حقوق جمهوري اسلامي ايران در استفاده از فناوري هسته‌اي صلح‌آميز تاكيد كرد .

وزير امور خارجه كشورمان در ارتباط با بحران سوريه ضمن رد دخالت خارجي و راه حل تحميلي از خارج تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي اين بحران بر ضرورت حل اين مسئله از طريق گفتگوي سوري –سوري و راه حل سياسي تاكيد كرده و معتقد است كه حل اين بحران از طريق نظامي امكانپذير نيست .

وی با تشريح تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به حل اين مسئله، آمادگي كشورمان را براي استمرار اين تلاش‌ها با هدف كمك به حل اين بحران از طريق سياسي مورد تاكيد قرار داد .

ظريف همچنين مراتب تسليت خود را به مناسبت كشته شدن دو روزنامه نگار فرانسوي اعلام داشت .

وزير امورخارجه فرانسه نيز در اين ديدار با اشاره به روابط سنتي خوب تهران – پاريس ، ضرورت رايزني و همكاري وزارتخانه‌هاي خارجه دو كشور براي يافتن راه‌هاي هموار كردن بستر توسعه روابط دوجانبه را خاطرنشان ساخت.

وي با اشاره به علاقمندي پاريس براي رايزني با تهران در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌اي از جمله سوريه و مسئله هسته‌اي ، تلاش مشترك براي رفع موانع را نشانگر اراده مشترك براي حل مسائل في‌مابين دانست .

فابيوس در ارتباط با مسئله هسته‌اي، به فضاي جديد در مذاكرات ميان ايران و 1+5 اشاره كرد و ضمن تاكيد بر ضرورت اعتمادسازي متقابل، تصريح کرد كه لازم است به افكار عمومي نشان دهيم كه پيشرفت در اين مسئله امكان‌پذير است .

وي حل مسئله هسته‌اي از طريق گفتگو را مورد توجه قرار داد و با اشاره به سياست فرانسه در مخالفت با سلاح هسته‌اي، تصريح كرد كه ايران كاملاً حق استفاده از انرژي هسته‌اي را دارد .

فابيوس در خصوص بحران سوريه‌، ضمن تشريح ديدگاه كشورش‌، نقش جمهوري اسلامي ايران در كمك به حل اين بحران را مورد توجه قرار داد .

در اين ملاقات طرفين همچنين پيرامون مخاطرات تروریسم و افراط‌گرايي در منطقه و تسري آن به ساير نقاط جهان و حفظ دستيابي گروه‌هاي افراطي به سلاح شيميايي در سوريه گفتگو كردند .

تلاش مشترك طرفين براي يافتن راه‌ها و مكانيزم رفع موانع و ايجاد بستر مناسب جهت تسهيل همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي و علمي و استمرار رايزني‌ها از ديگر محورهاي مذاكرات دكتر ظريف و فابيوس در اين ملاقات بود .

اضافه مي شود ظريف همچنين با حضور در نشست موسسه ايفري پيرامون انتخابات اخير رياست جمهوري در ايران با مشاركت گسترده مردم و سياست خارجي دولت يازدهم منبعث از اين انتخابات، خطرات تروريسم و افراط‌گرايي در جهان و ضرورت اهتمام و اقدام جمعي جامعه جهاني براي برخورد با اين پديده شوم و رويكرد جديد بين‌المللي در قرن بيست و يكم براي ايجاد جهاني در صلح و امنيت سخنراني كرد .

در اين نشست كه با حضور جمعي از شخصيت‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، محققين، صاحبان صنايع، سفرا، اصحاب رسانه و نمايندگان مجالس ملي و سناي فرانسه برگزار شد، ظريف به سوالات حاضرين در خصوص روابط ايران و فرانسه، روابط ايران و همسايگان، بحران سوريه، تروريسم و افراط‌گرايي، مسئله فلسطين و خاورميانه، برنامه هسته‌اي ايران، بيداري اسلامي و افغانستان و عراق پاسخ داد.