همزمان با سری جدید تابلوهای شهروندی؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، امروزه، مصرف دخانيات (محصولات تنباكو)، يكي از بزرگترين تهديد كننده هاي سلامت انسان، در دنيا به حساب مي آيد. به طور كلي مصرف دخانيات، آمار رشد در كشورهاي كم درآمد رو به افزایش و در كشورهاي پيشرفته روند رو به كاهش است.

آمارها نشان مي دهد، مصرف دخانيات در قرن بيستم و يكم به يك بيليون برسد، دخانيات موجب مرگ بيش از نيمي از مصرف كنندگان آن مي شود.

وابستگي به محصولات تنباكو از جمله سيگار همانند وابستگي ساير مواد اعتياد آور،  تدريجي،  مزمن و خطر ناك است، عوارض جدي بسياري دارد.

در بيشتر کشورها  ممنوعيتي براي مصرف آن وجود ندارد و برخي كشورها تنها به منع تبليغات و ايجاد محدوديت سني جهت خريد و يا منع مصرف آن در مكان هاي خاص بسنده كرده اند، در حال حاضر رايج ترين شيوه مصرف دخانيات در كشور ما سيگار و قليان است.

تنها سرطان ریه یا بیماری های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعهای از مسائل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که میتواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری و قلیانی بروز میکند.

از دست دادن موها، آب مروارید (کاتاراکت)، چین و چروک، ضایعات شنوایی، سرطان پوست، فساد دندان ها، پوکی استخوان، زخم معده، تغییره رنگ چشمان، سرطان رحم و صقط جنین و تغییر شکل ددن سلول های جنسی در مردان از جمله بیماری های مصرف دخانیات است.

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به مصرف سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریهها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذاتالریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، ولی در کشیدن قلیان وجود دارد، بیماریهای عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیان است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، مونوکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا میرود.

استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است. یک تحقیق نشان داده است که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش میدهد. مخصوصاً کودکان در مقابل تاثیرات مضر قلیان آسیبپذیر هستند.

متأسفانه به اکثر تنباکوهایی که در سال های اخیر به بازار آمده اسانسهایی اضافه می شود که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می گردد، بنابراین علاوه بر بیماریهای ذکر شده، رینیت آلرژیک و سرفههای مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.

افرادی که قلیان میکشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد میشود و مرطوب است مدت زمان بیشتری در ریهها میماند. برخی میکروبها، عمدتاً باکتریهایی که موجب سل میشوند، در لوله قلیان وجود دارند.

پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا همزمان با سری جدید تابلوهای آموزش شهروندی با موضوع دخانیات، پوییش مردمی #نه_به_دخانیات در شهر مبارکه برگزار کرد.

این پوییش در نظر دارد از افراد مصرف کننده در خواست کند که استعمال هر گونه مواد دخانی را ترک کنند. این در حالی است که سلامت حق همه مردم است و با همراهی این پوییش در ارتقاء سلامت جامعه تلاش موثری داشته باشیم.

در این پوییش مردمی مسئولین ادارات شهرستان مبارکه شرکت کردند.