مالباختگان ثامن الحجج همچنان معترضند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، اگرچه بانک مرکزی زمستان سال گذشته تکلیف سپرده گذاران این موسسه را روشن کرد،اما اعتراض ها کماکان ادامه دارد. ثامن الحجج، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را  تحت عنوان”تعاونی ثامن الحجج دانش آموختگان” و در قالب تعاونی صنفی بدون مجوز بانک مرکزی آغاز می‌کند. این تعاونی نیز مانند هزاران غیرمجاز دیگر بر واسطه گری، بنگاه داری و به ویژه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و سودآوری در این حوزه تمرکز کردند . البته  مدیران این تعاونی برای پوشش زیان انباشته ناشی از فعالیت خود، دارایی ها را تجدید ارزیابی کرده و تراز مالی تعاونی را مثبت نشان می دادند.

به تدریج تنگنای مالی ثامن الحجج  در شعب این تعاونی خود را نشان داد و سپرده گذاران مراجعه کننده برای دریافت وجوه خود با دست‌های خالی مواجه شدند  که این عاملی برای شروع تجمع و اعتراض شد. پس از ورود بانک مرکزی و وقوه قضاییه، به اعتراض ها ،این تعاونی نیز مانند موسسه میزان به یک بانک واگذار شد و بانک پارسیان مسئولیت تعیین تکلیف سپرده گذاران ثامن الحجج را بر عهده گرفت.

 

مالباختگان چه می گویند؟

 

سپرده گذارانی که علی رغم تاکید بانک مرکزی به تعیین تکلیف شدن،همچنان شرایط خود را بلاتکیف عنوان می کنند اعتراض خود را به همه مراجع قانونی  و حتی نهادهای سیاست گذار و تصمیم گیر رسانده اند و بی نتیجه برگشته اند. همین چند هفته پیش بود که در جریان برگزاری نمایشگاه بانک، بیمه و بورس  گروهی تجمع کردند و خواستار احقاق حقوق شان شدند. یکی از سپرده گذاران این موسسه که 90 میلیون تومان سپرده داشته در این رابطه می گوید: 11 ماه است که دسترسی به اصل پولم را ندارم. اخیرا بانک پارسیان به دستور بانک مرکزی مسئول رسیدگی به وضعیت سپرده گذاران ثامن الحجج شده  وبه سپرده گذاران اعلام کرده کسانی که بین 35 تا 100 میلیون سپرده داشته اند می توانند تاییدیه ای مبنی بر حداقل سپرده دریافت کنند.

سکوت بانک مرکزی در قبال 40 هزار نفر

وی توضیح می دهد: به عنوان مثال من که 90 میلیون سپرده داشته ام،ازبانک پارسیان تنها 35 میلیون تاییدیه حساب می گیرم و مابقی قرار شده طی فروش املاک این موسسه توسط بانک پارسیان به حساب ما نزد بانک پارسیان واریز شود.

 

این سپرده گذار اضافه کرد: مشکل سپرده گذارانی مثل من این است که بانک پارسیان بابت این تاییدیه از ما تعهد می گیرد که فرد مالباخته پول خود را کامل به بانک بپردازد،درحالی که پولی در دست سپرده گذار نیست.

 

به گفته وی براساس ماده 959 و960 قانون مدنی هيچكس نمي تواندبطوركلي حق تمتع وياحق اجراءتمام يا قسمتي ازحقوق مدني راازخودسلب كند،این در حالی است که بانک پارسیان چنین خواسته ای را از سپرده گذاران دارد.

 

این مالباخته در ادامه می گوید:در ضمانت نامه ای که توسط بانک مرکزی تهیه و در اختیار بانک عامل قرار گرفته،از سپرده گذار ثامن الحجج خواسته شده که ضمانت بدهد در این مدت سودی به پول او تعلق نمی گیرد.در حالی که این عین بی عدالتی است که پول ما به بانک دیگری منتقل شود ولی آن بانک سودی به ما ندهد.

 

دفاع پارسیان از اقدامات خود

 

کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان چندی پیش از ساماندهی یک میلیون و 300 هزار حساب وپرداخت پول نفت به حدود 400 هزار نفر خبرداد.او گفته بود که تعدادی باقی مانده‌اند با اعلام بانک مرکزی و حسب ابلاغیه جدید پول خود را به مرور دریافت می‌کنند.

سکوت بانک مرکزی در قبال 40 هزار نفر

به گفته او حدود 97 هزار حساب باقی مانده که از مجموع آن 40 هزار حساب تا 100 میلیون تومان و حدود 1500 تا 1600 حساب بالای 10 میلیارد ریال است.

 

پرویزیان همچنین تاکید کرده بود: مساله موسسه ثامن الحجج حجم کار ما را افزایش داده و متاسفانه بابت این افزایش حجم کار، به کارکنان خدوم بانک پرداختی هم نداشته‌ایم.از ابتدای کار، به صورت کاملا شفاف مقرر شد قوه قضائیه اموال ثامن الحجج را ارزش گذاری کند و ما فقط مزایده را برگزار کنیم، اما ممکن است برخی اموال در جریان مزایده به فروش نرسد.

انتهای پیام/ بولتن نیوز