یکی از با ارزش ترین عبادت ها خواندن قرآن است؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، یکی از با ارزش ترین عبادت ها قرائت و خواندن قرآن است، این کار به اندازه ای اهمیت دارد که خداوند درباره آن می فرماید: «آنچه برای شما میسّر است قرآن بخوانید».۱

قرآن چیزی جز کتاب هدایت در زندگی نیست: «هدی للمتقین»، خواندن و قرائت کردن سوره های قرآن آثار دنیایی و آخرتی بی شماری دارد.

بالارفتن مقام و درجه قاری در بهشت، آمیخته شدن قرآن با گوشت و خون قاری، صفای دل، استجابت دعا، نورانی شدن خانه،  افزایش برکت خانه، بهترین عبادت، بخشش گناهان، تخفیف عذاب از پدر و مادر و روشنایی چشمان بخشی از آثار خواندن قرآن است.

قرآن برترین و بهترین هدیه خدا به بندگان است؛ زیرا گوش‏ نوازترین کلام، کلام الهی است.

تلاوت و انس با قرآن از سفارش های مکرر معصومان(ع) است، حضرت علی(ع) میفرماید: «هیچ کس با قرآن هم نشین نمی شود مگر این که از کنار آن با افزایش یا کاهش برمی خیزد، افزایش هدایت یا کاهش گمراهی».۲
نفوذ قرآن در جان ها و پدید آوردن تحول در شخصیت افراد نیز از آثار سازنده ی تلاوت و حفظ قرآن است. بسیاری از مردم با تلاوت یا شنیدن آهنگ دلنشین قرآن مسیر زندگی خود را تغییرداده، سمت سعادت و کمال رهنمون شدند.۳

یکی از نام های قرآن، ذکر است. تلاوت و حفظ قرآن نوعی ذکر خداوند است که انسان در پرتو آن از هجوم بسیاری از فشارهای روانی و اضطرابات درونی در امان بماند.
پیامبر اسلام(ص) میفرماید: «مثل قرآن مثل کیسه ی سربسته ی پر از مشک است. اگر آن را باز کنی، بوی مشک فضا را معطر میسازد و اگر به حال خود رها سازی، سود نمی بخشد. قرآن نیز، چنانچه به تلاوتش روی آوری، فضا را از عطر خود آکنده می سازد و روان را نشاط می بخشد؛ و اگر تلاوت نکنی، در سینه ات پنهان میماند».۴

حاملان قرآن، با کلام خداوند انس و الفت گرفتند و سعی می‌کنند، خود را نیز ادب آموخته آداب الهی باشند، مرگ و حشر و نشر آنها همانند پیامبران است.

پیامبر اسلام فرمود: «همانا بهترین بندگان نزد خدا بعد از پیامبران علما هستند و سپس حاملان (قاریان و حافظان) قرآن، آنان همانند انبیا از دنیا می‌روند، همراه آنان از قبرها برانگیخته می‌شوند، در کنار آنان از صراط می‌گذرند و پاداش انبیاء را (از خداوند) دریافت می‌کنند».۵

تمام مشکلات جامعه ما امروزی دوری از قرآن است.

اگر قرآن را بخوانیم و به معنایش توجه کنیم و آن را در زندگی پیاده کنیم، اثرات قرآن را در زندگی و جامعه می بینیم.

خداوند در قرآن می فرماید بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، یعنی ای مردم بیایید و به حرف من خدا گوش کنید اگر میخواهید در دنیا و آخرت خوشبخت شوید.

بحمدلله نظام ما یک نظام اسلامی است و ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون اساسی آن بر اساس آیات قرآن نوشته شده است و اصل این حکومت دستورات اسلامی و قرآن کریم است.

باید آیات قرآن در زندگی شخصی و سیاسی ما جاری باشد و با گسترش فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی که رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند، با تأسی به آیات قرآن، فرمایشات معصومین و منویات رهبر معظم انقلاب و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه رفتار فردی و اجتماعی ما هم به سمت قرآنی شدن برود.

در این راستا به مناسبت همایش هفتمین سال تجلیل از شرکت کنندگان در جلسات جزءخوانی، مصاحبه ای انجام دادیم با اصغر نوری، مسئول برگزاری جلسات جزءخوانی ریحانه النبی(س) که متن کامل آن در ادامه می خوانید:

مسئول برگزاری جلسات جزءخوانی ریحانه النبی(س) در گفت و گو با مبارکه نا تصریح کرد: جلسات جزءخوانی ریحانه النبی(س) در اولین روز ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد امام جماعت وقت مسجد در منزل مومنین و نمازگزاران مسجد شهدا تشکیل شد.

اصغر نوری گفت: با پیگری امام جماعت مسجد، کانون فرهنگی تبلیغی آموزشی ریحانه النبی(س) مسجد شهدا در سال ۸۹ در اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مبارکه به ثبت رسید.

وی با اشاره به طریق انتخاب اسم این جلسات افزود: انتخاب نام ریحانه النبی(س) بر این جلسات، شکایت پیامبر(ص) در روز قیامت طبق آیه ۳۰ سوره مبارکه فرقان مبنی بر فراموشی قرآن، الگو قرار دادن سخن حضرت زهرا(س) در مورد تلاوت قرآن در دنیا، نام دختر پیامبر زینتی بر این جلسات شد.

مسئول برگزاری جلسات جزءخوانی ریحانه النبی(س) با بیان انتخاب روز چهارشنبه برای جلسات، تصریح کرد: تنها امام معصوم ما شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا در کشور عزیزمان مدفون می باشد به جهت ادای احترام و شفاعت این معصوم، روز چهارشنبه که مختص این امام می باشد جهت برپایی جلسات انتخاب شد.

وی گفت:  پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ هشت ساله و تقدیم هزاران شهید که موجبات امنیت را بر کشور ایران اسلامی به دست آوردند.

نوری اضافه کرد: به خاطر زنده نگه داشتن یاد شهدای شهر دیزیچه، جلسات جزءخوانی به یاد شهدا مزین شده است.

وی با اشاره به خواندن وصیت نامه های شهدا در جلسات جزءخوانی، افزود: جلسات جزءخوانی این کانون سال های متمالی به طور هفتگی چهارشنبه شب ها و در ماه های مبارک رمضان به صورت ۳۰ روزپیاپی در کلیه محلات سطح شهر و با قرائت زندگی نامه و وصیت نامه یک شهید برگزار می شود.

مسئول برگزاری جلسات جزءخوانی ریحانه النبی(س)  تصریح کرد: جلسات جزءخوانی خواهران سال ۹۲ همزمان با روز تولد امام حسین(ع) تشکیل شد و تاکنون تعداد ۲۶۰ جلسه در مسجد شهدا برگزار شده است.

وی گفت: به خاطر نداشتن مکان اختصاصی برای خواهران، جلسات با ثبت خانه قرآن شهیدان شهر دیزیچه به آن مکان منتقل شد.

نوری با بیان 150 عضو جلسات جزءخوانی، افزود: جلسات جزءخوانی ریحانه النبی(س) با ۹۰ عضو برادر و خانه قرآن شهیدان دیزیچه ۶۰ عضو خواهر در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: این جلسات با بیش از هفت سال فعالیت مستمر در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و اشاعه آن به منظور اصلاح وضعیت اجتماعی از ترغیب، تشویق و هدایت آحاد مردم در عمل به معروفات و نهی از منکرات در جامعه بتواند قدمی بردارد.

نوری با اشار به تعداد جلسات برگزار شده، تصریح کرد: از ۷۴۶ جلسه جزءخوانی، ۶۶۶ جلسه در دیزیچه و ۸۰ جلسه در شهرهای اصفهان، مبارکه، زرین شهر و محلات شهر دیزیچه برگزار شد.

وی افزود: واحد حمل و نقل شهرداری شهر دیزیچه جهت برگزاری این جلسات همکاری کردند که جا دارد از شهردار و شورای محترم شهر دیزیچه تشکر کنم.

مسئول برگزاری جلسات جزءخوانی ریحانه النبی(س) با اشاره به اهداف این جلسات گفت: فراهم شدن زمینه برای قرائت، تفسیر، تبلیغ و ترویج قرآن، احترام سید و سالار شهیدان و تکریم شهدا و خانواده شهدا، نهادینه کردن فرهنگ انس با قرآن در جامعه و رسالت نظام آموزشی عمومی قرآن و ایجاد توانایی خواندن همراه با تدبر در قرآن و بهره گیری مردم از تاثیر قرآن در زندگی از مهمترین اهداف تشکیل این جلسات است.

وی افزود: برای تحقق این اهداف همکاری مسئولین فرهنگی شهر و شهرستان را می طلبد.

 

 

پی‌نوشت‌ها:

  1. مزمل آیه 20.
  2. ما جالس هذا القرآن احد الا قام عنه بزیادة أو نقصان: زیادة من هدی أو نقصان من عمی. (نهج البلاغه، خ 175).
  3. برخی از دانشمندان در این زمینه کتابهای مستقلی نوشته اند و حکایات آموزنده بیشماری گرد آورده اند، مانند کتاب نمونه هایی از تأثیر و نفوذ قرآن، نوشته ی علی کریمی جهرمی.
  4. عن رسول الله(ص): ان القرآن مثله کمثل جراب فیه مسک قد ربطت فاه فان فتحته فاح ریح المسک و ان ترکته کان مسکا موضوعا مثل القرآن ان قرأته و الا فهو فی صدرک. (کنز العمال، ح 2323).
  5. بحار، ج 92، ص 17.

گزارش از محمدرضا باقری

انتهای پیام/