عفاف و حجاب مظلوم واقع‌شده است؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، محمدرضا حیدری: ۲۱ تیرماه یادآور به خاک و خون کشیده شدن مردم متدین این سرزمین به دست رضاخان در مسجد گوهرشاد است.

در ۲۱ تیرماه سال ۱۳۱۴، رضاشاه که توطئه کشف حجاب را به تقلید از جوامع غربی دنبال می‌کرد، در مسجد گوهرشاد مشهد، هزاران نفر را به خاک خون کشید و پس‌ازاین جنایت مرگبار بود که تعداد قابل‌توجهی از علمای بزرگ به زندان افتادند.

زنانی که باعفت فاطمی تاریخ‌ساز شدند

در تاریخ پرفرازونشیب این سرزمین، زنان و بانوان فراوانی یافت می‌شوند که برای دفاع از عفت و حجاب خود بسیاری از سختی‌ها و مشقت‌ها را تحمل کردند و با تکیه‌بر عفت فاطمی و حجاب زینبی، اجازه ندادند که این ارزش اسلامی به فراموشی سپرده شود.

زنان و بانوان ایران اسلامی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در هشت سال دفاع مقدس و برهه‌های مختلف تاریخ پرافتخار این سرزمین با تکیه‌بر حجاب برتر خود تاریخ‌ساز شده و توطئه‌های دشمن را ناکام گذاشته‌اند.

برنامه‌ریزی دشمن برای ضربه زدن به حجاب زنان در قالب جنگ نرم

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و شکست دشمن در جنگ نظامی با ملت ایران، جنگ نرم و تهاجم فرهنگی در دستور کار استکبار قرار گرفت و در این راستا تلاش شد تا نقاط قوت نظام اسلامی شناسایی شود.

دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی به‌خوبی دریافتند که یکی از عوامل موفقیت و پایداری ملت ایران، حفظ حجاب و عفت بانوان وزنان این سرزمین است و به همین خاطر تلاش کردند تا با سرمایه‌گذاری میلیاردی به جنگ اعتقادات و باور زنان ایران سرزمین بروند.

دشمن برای ضربه زدن به حجاب برنامه دارد

حجت‌الاسلام رضا غلامی، کارشناس مذهبی و فعال حوزه فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دشمن به‌خوبی دریافته که اگر می‌خواهد در فرهنگ و باور ملت ایران نفوذ کرده و الگوهای غربی را جایگزین الگوهای اسلامی کند، باید چادر و حجاب برتر را از زنان و دختران این سرزمین بگیرد.

وی افزود: دشمن با سرمایه‌گذاری هنگفت و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای، مجازی، بازی‌های رایانه‌ای، سرگرمی‌های مختلف و غیره تلاش دارد تا حجاب را از سنین کودکی در میان دختران وزنان ما کمرنگ کند.

غلامی ادامه داد: به هر ترتیب باید پذیرفت که دشمن از همان کودکی برای آینده‌سازان ایران اسلامی برنامه‌ریزی می‌کند، چراکه می‌داند کودکان امروز، مادران و همسران فردای جامعه اسلامی خواهند شد و باید در این چرخه اهداف خود را دنبال کند.

استان تهران مورد هجمه دشمن در زمینه عفاف و حجاب

وی اضافه کرد: در این راستا نقش نهادها و برنامه ریزان فرهنگی برای مقابله با توطئه‌های دشمن بسیار مهم و حیاتی است و حالت انفعالی بزرگ‌ترین ضربه را وارد خواهد کرد.

استان تهران به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین استان کشور نیز مورد بیشترین هجمه دشمن در زمینه عفاف و حجاب قرار دارد و استکبار می‌کوشد تا با تمسک به وسائل و ابزارهای مختلف در اعتقادات و باورهای جمعیت میلیونی استان تهران رسوخ کند.

عدم استفاده از نوآوری تبلیغی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

در این میان اگرچه برخی نهادها و ارگان های فرهنگی و تبلیغی و شورای فرهنگ عمومی در کنار تعدادی از ستادهای احیای امربه‌معروف  ونهی از منکر شهرستان‌های استان تهران قدم‌های خوبی را طی سال‌های اخیر در حوزه عفاف و حجاب برداشته‌اند اما به‌هیچ‌عنوان این اقدامات در مقابل تلاش‌های دشمن راه به‌جایی نمی‌برد.

امروز آنچه در استان تهران به‌عنوان یک حلقه مفقوده به‌وضوح قابل‌مشاهده بوده، عدم برنامه‌ریزی اصولی و منظم و عدم استفاده از شیوه‌های نو و جدید برای تبلیغ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب است و به همین خاطر کارهای سطحی نمی‌تواند جوان و نوجوان امروز را به خود جلب کند.

غیبت برخی مدیران در جلسات فرهنگی استان تهران

عدم حضور برخی از مسئولان ادارات و نهادها در جلسات شورای فرهنگ عمومی و ستادهای امربه‌معروف و نهی از منکر و یا فرستادن نماینده به این جلسات، نشان‌دهنده عدم وجود دغدغه جدی در میان برخی مدیران است.

غیبت مسئولان در جلسات فرهنگی تا بدان جا پیش رفت که سید حسین هاشمی استاندار تهران در شهریورماه سال گذشته با انتقاد از حضور کمرنگ اکثر اعضای شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: زمانی که در مورد مسائل فرهنگی گفتگو می‌کنیم، اعضا ساعت‌ها بحث فرهنگی می‌کنند اما در جلسات رفع مشکلات فرهنگی حضور ندارند.

از طرف دیگر مصوبه عفاف و حجاب که می‌تواند قدم مؤثری برای گسترش این فرهنگ باشد، همچنان خاک می‌خورد و موضوعات فرهنگی نظیر عفاف و حجاب به دغدغه‌های درجه چندم برخی مدیران تبدیل‌شده است.

حرکت‌های جزیره‌ای مردمی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در استان تهران

درحالی‌که برخی نهادها و متولیان فرهنگی اقدام عملی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب انجام نمی‌دهند، برخی از تشکل‌های مردمی و پایگاه‌های بسیج در سطح شهرستان‌های استان تهران به‌صورت جزیره‌ای و مردمی برای گسترش این فرهنگ در حال تلاش هستند.

تهیه و تنظیم بروشور عفاف و حجاب، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، تجلیل از نوجوانان دارای حجاب برتر، اهدای شاخه‌های گل به بانوان محجبه، اجرای طرح تذکر لسانی وظیفه همگانی و غیره ازجمله اقداماتی است که به‌صورت خودجوش در مساجد و برخی پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی مردمی اجرایی شده است.

اجرای طرح تذکر لسانی در برخی شهرستان‌های استان تهران

در شهرستان ورامین طی سال‌های اخیر جمعی از زنان و مردان ورامینی با حضور در خیابان‌های سطح شهر به تذکر لسانی می‌پردازند که در این زمینه پلیس نیز همکاری مناسبی را با فعالان این عرصه داشته است.

محمدعلی کاشفی یکی از فعالان طرح تذکر لسانی در شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حاضران در طرح تذکر لسانی در شهرستان ورامین تلاش دارند تا با زبان خوش و با روی گشاده به کسانی که ناهنجاری‌های اجتماعی در سطح شهر ایجاد می کنند، تذکر دهند.

وی افزود: خوشبختانه اکثر قریب به‌اتفاق مردم به تذکرات این گروه‌ها گوش می‌دهند و این نشان‌دهنده آن است که اگر تذکر لسانی از سوی آحاد مردم دنبال شود، نتایج بسیار خوبی در جامعه پدیدار می‌شود.

کاشفی ادامه داد: متأسفانه همه مردم و مسئولان به تذکر لسانی اهتمام نمی‌ورزند، درحالی‌که امربه‌معروف و نهی از منکر به‌عنوان دو فروع دین باید موردتوجه قرار بگیرد.

حجاب یک موضوع سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شود

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران و نویسنده کتاب عفاف و حجاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز حجاب یک موضوع اجتماعی و سیاسی محسوب می‌شود و رعایت حجاب از سوی هر یک از زنان و بانوان ایرانی، پاسخی محکم به توطئه‌های دشمن است.

وی افزود: متأسفانه برخی مسئولان به وظایف خود در قبال توسعه فرهنگ عفاف و حجاب همت نمی‌گمارند و همین امر موجب شده تا مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید نسبت به مشکلات فرهنگی از جمله وضعیت حجاب در جامعه نگران باشند.

فرهنگ عفاف و حجاب باید از سنین کودکی در انسان پرورش یابد

محمودی ادامه داد: مدیران این کشور باید توجه داشته باشند که برای حفظ عفت و حیای بانوان ایرانی، خون مطهر ده‌ها هزار شهید گلگون‌کفن بر زمین ریخته شده و هرگونه کوتاهی در این زمینه، جبران‌ناپذیر خواهد بود.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران اضافه کرد: نقش خانواده‌ها و والدین در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بسیار مهم است و باید این فرهنگ از سنین کودکی در میان آینده‌سازان کشور گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به این نکته که نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور نیز باید به رسالت خود عمل کند، یادآور شد: متأسفانه از ظرفیت‌های آموزشی و پرورشی کشور برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به‌خوبی استفاده‌نشده است و مدارس و دانشگاه‌های ما می‌توانند در برابر بسیاری از توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن ایستادگی کنند.

محمودی افزود: متأسفانه وضعیت عفاف و حجاب در برخی مراکز عمومی در استان تهران مایه تأسف است و سکوت مسئولان در برابر این وضعیت پذیرفتنی نیست و مردم منتظر اقدام عملی مسئولان هستند.

به هر ترتیب امروز فرهنگ عفاف و حجاب نیازمند حفاظت و حراست  است و در این میان همکاری مردم و مسئولان در کنار یکدیگر و احیای تذکر لسانی می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف سازد.

انتهای پیام/ مهر