امام جماعت مساجد شیعه در گفت‌وگو با ایکنا:

به گزارش مبارکه نا به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، زید السلامی طلبه‌ای عراقی است که در حوزه‌ علمیه قم با معارف اهل بیت(ع) آشنا شده و در استرالیا مشغول تبلیغ آموزه‌های تشیع است.
گفت و گوی ایکنا با این مبلغ حوزوی از نظر می‌گذرد.
خودتان را معرفی کرده و از سوابق تحصیلی و تبلیغی خود بگویید؟
بنده زید السلامی متولد شهر حله در عراق هستم. پدر من در دهه هفتاد میلادی از عراق به استرالیا مهاجرت کرد تا در کنار ادامه تحصیل زندگانی خود را در این کشور برپا کند. به همین منظور از یک سالگی به همراه خانواده به کشور استرالیا مهاجرت کردیم. تا سن پانزده سالگی در استرالیا و شهر سیدنی که در آنجا ساکن بودیم تحصیل کردم و از شانزده سالگی به بعد، پدرم مرا برای حضور در قم و تحصیل در حوزه علمیه تشویق کرد.
پدرم می‌خواست نسل آینده خود را با حضور در محیطی مذهبی تضمین کند
چگونه وارد حوزه علمیه قم شدید؟
نیت پدرم این بود که من که در سنین جوانی بودم در فرهنگ غرب آلوده نشوم و قصد داشت تا مرا به قم برده و درس حوزوی بخوانم؛ اول برای حضور در قم و حوزه هیچ زمینه فکری نداشتم و برای این کار نیز هیچ آشنایی نداشتم؛ من در آن زمان مثل هر جوان غربی دیگری زندگی می‎کردم و دنبال مسائل دینی و مذهبی نبودم؛ من در آنجا به شدت با محیط غربی اخت گرفته بودم و برای اینکه از این محیط خارج شوم، پدرم پیشنهاد کرد که به قم رفته و در مدت زمان مشخصی هم زبان یاد بگیرم و هم با فرهنگ مردم ایران آشنا شوم. پدرم در این فکر بود که فرزند و نسل آینده خود را با حضور در یک محیط مذهبی تضمین کند؛ پس از اتمام مدرسه قرار شد به این سفر خارجی بروم و برای همین، یک بلیت رفت و برگشت به ایران و قم خریداری کردم؛ در زمانی که قم رسیدم، شانزده ساله بودم و در اولین گام به مدرسه شرف‎الدین العاملی در خیابان ساحلی قم که تنها دو دقیقه با حرم حضرت معصومه(س) فاصله داشت، رفتم. به خاطر دارم که آن موقع قبل از ماه رمضان بود و وقتی که ماه رمضان تمام شد هنوز پدرم در قم بود و اینجا اقامت داشت؛ پس از این یک ماه وقتی پدرم قصد داشت مرا برگرداند به خاطر علاقه‎‏ای که به حوزه پیدا کرده بودم به او گفتم که بلیت برگشت را پس بدهند و تصمیم گرفتم در شهر مقدس قم بمانم؛ من در سال 1993 تا 2010 در ایران حضور داشتم و از سه سال پیش برای تبلیغ به استرالیا برگشتم.
در استرالیا چه فعالیت‎هایی انجام می‎دهید؟
بیشتر فعالیت‎های بنده در استرالیا در حوزه فرهنگی، مذهبی و تبلیغی خلاصه می‎شود و از امامت جمعه در چند مسجد شیعیان در سیدنی استرالیا گرفته تا مدیریت دینی مرکز نبی اکرم(س) در سیدنی و اداره مسجد، حسینیه، فعالیت‏های تبلیغی و فرهنگ و… .
به طور کلی شهر سیدنی نزدیک به چهل و پنج تا پنجاه هزار شیعه دارد. استرالیا کشور مهاجرپذیری است و از ملیت‏های مختلفی در این کشور زندگی می‎کنند؛ بسیاری از شیعیان این کشور ایرانی، پاکستانی، مصری، لبنانی، سوری، ترکی و عراقی و… هستند؛ ولی ایرانی‎ها طیف وسیعی از شیعیان این کشور را تشکیل می‎دهند.
مردم از امام خمینی(ره) به عنوان شخصیتی با ابهت یاد می‌کنند
نگاه مردم این کشور به ایران و انقلاب اسلامی چگونه است؟
نگاه دولت یا رسانه‎های این کشور با مردم متفاوت است و باید گفت که نگاه گروه اول نسبت به جمهوری اسلامی تحت تاثیر آمریکاست؛ دولت و رسانه‎ها نگاهی منفی به ایران اسلامی دارند ولی از نظر مردمی این جریان متفاوت است و غیر از مسلمانان نیز به دلیل اینکه کلا در این گونه کشورها، مردم درگیر مسائل سیاسی و بین‎المللی نیستند، آشنایی زیادی با انقلاب و ایران امروز ندارند؛ مردم خاورمیانه به دلیل شرایط خاص فرهنگی و اقتصادی درگیری بیشتری با مسائل سیاسی داخلی و خارجی دارند و منتظرند ببینند که این دولت یا دولت دیگر برای آنها چه کاری انجام می‎دهد؛ ولی در این گونه کشورها مردم به دلیل برخورداری از منابع مالی و رفاه نسبی منتظر دولتی خاص نیستند.
البته نباید از نظر دور داشت که آنها شناخت کلی از انقلاب دارند و امام خمینی(ره) را به خوبی می‎شناسند؛ مردم این کشورها امام راحل را به عنوان یک شخصیت برجسته جهانی در دهه هفتاد و هشتاد می‎شناسند و با ابهت از ایشان یاد می‎کنند؛ البته در این بین اطلاعات کاملی از ایشان ندارند که طبیعی هم هست چرا که رسانه‌ها به این مسئله نمی‌پردازند؛ این تاثیرات امام راحل در جهان اسلام مشهود بوده است زیرا ثابت شد که ایشان به عنوان یک نمونه خوب برای اداره یک کشور و متد انقلابی و ایستادگی برابر ظلم و ستم چگونه عمل کردند و جلوی استکبار جهانی آمریکا و انگلیس را گرفتند.
در این سالها آیا سفرهایی به کشورتان داشتید؟ یا الان که به استرالیا رفتید آیا حضوری نیز در ایران داشته‎اید؟
از زمانی که به استرالیا برگشتم کمتر به ایران می‏‎آیم و این دومین باری است که در این سه سال به ایران آمدم؛ من در حوزه علمیه قم تا سطح خارج فقه تحصیل کردم و در ازای دروس حوزوی مدرک فوق لیسانس در رشته فلسفه اسلامی گرفتم؛ هم اکنون هم در دانشگاه ANU شهرکانبرا در مقطع دکتری فلسفه در حالت تحصیل هستم.
فعالیت تبلیغی شما در این کشور به چه شکلی انجام می‌شود؟
یکی از مزیت‎های حضور در کشورهایی چون استرالیا، آزادی فرهنگی و مذهبی است؛ ما در استرالیا اجازه داریم مناسک و آیین‎های عبادی خود را انجام دهیم و کسی برای ما مشکلی ایجاد نمی‎کند؛ ولی آیا می‎توان این برنامه‎‏های فرهنگی و تبلیغی را در برخی کشورهای اسلامی نظیر مصر، مالزی، عربستان، تونس و مراکش و… انجام داد؟ هر کاری در این کشورها تا آنجایی که حریم قانون را نشکند مشکلی ندارد؛ بخصوص در ده سال اخیر برنامه‎های بسیار بیشتری برای شیعیان برگزار می‏‎شود و مراکز و حسینیه‏های بیشتری برای استفاده مردم تاسیس شده است که هر کدام از این مراکز دینی و فرهنگی متعلق به یک گروه زبانی و نژادی است؛ مثلا گروه‎های فرهنگی و مراکز دینی پاکستانی‏ها، لبنانی‎ها، ترک‎ها و ایرانی‎ها هرکدام طیف زبانی و نژادی خود را پوشش می‎دهند ولی اگر برنامه‎ای به زبان انگلیسی باشد، همگان شرکت می‎کنند.
شیعیان، بیشتر در کدام مناطق استرالیا زندگی می‎کنند و طلاب شیعه بیشتر به چه شکلی در این کشور به تبلیغ می‎پردازند؟
بیشتر شیعیان در سیدنی هستند؛ البته در این رابطه آمار چندان دقیقی وجود ندارد ولی طبق آماری که شنیدم چهارصد و هفتاد و پنج هزار مسلمان در این کشور زندگی می‎کنند که از این تعداد، یک چهارم یا کمتر از یک چهارم مسلمانان را اهالی سیدنی تشکیل می‎دهند؛ مراکز تخصصی شیعه در این کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند ولی این نهادها بیشتر شخصی اداره می‏شوند و خود مردم حامی آنها هستند؛ جمهوری اسلامی ایران نیز در زمینه اعزام مبلغ و روحانی به این کشور فعالیت خوبی دارد؛ البته روحانی شیعه در استرالیا زیاد است و بیشتر این طلاب را طلاب عراقی و افغانی و برخی کشورهایی که به دلیل شرایط سیاسی کشور خود به استرالیا مهاجرت کرده‎اند تشکیل می‎دهند؛ این طلاب در قم، نجف و یا سوریه دروس حوزه را طی کرده‎اند و پس از حضور در استرالیا فعالیت طلبگی خود را ادامه می‎دهند؛ هم اینک در حوزه علمیه قم طلاب استرالیایی حضور دارند که آنها با همین نیت وارد حوزه علمیه قم شدند تا به کشور خود برگشته و تبلیغ کنند.
اخلاص، آشنایی با فرهنگ و زبان و ساده‌زیستی؛ بایسته‌های تبلیغ در کشورهای غربی
بایسته‎های تبلیغ در کشورهای غربی چیست؟
تبلیغ در کشورهای غربی شرایط و بایسته‎های خاصی را طلب می‎کند که اولین رکن آن، اخلاص است؛ دومین شرط، دانستن زبان، سوم فرهنگ زبان، چهارم فرهنگ رفتار، پنجم، ساده زیستی و زندگی ساده، ششم، نداشتن توقع همکاری و مالی، هفتم، علم سودمند و برخورداری از توان علمی بالا؛ این عوامل باید همگی در یک طلبه وجود داشته باشد تا بتواند مبلغ موفقی باشد. این مسایل باعث می‎شود که طلبه در کارش موفق شده و ضمن خودسازی بتواند حداقل چند نفر را در کنار خود از نظر فکری تامین کند؛ این چند نفر ثابت شاید در عدد کم باشد ولی همین چهار یا پنج نفر صاحب زندگی می‏شوند و در کنار خود تاثیرگذار خواهند بود؛ متاسفانه در غرب مسلمانان در معضر خطرات بسیاری هستند؛ غربی‎ها به دنبال یکی کردن فرهنگ‏ها هستند و در مرحله اول به دنبال از بین بردن هویت دینی و فرهنگی مهاجرین هستند؛ هر روز در میان مردم مسلمان در این کشور خبرهایی می‏شنویم مبنی بر اینکه فردی از افراد خانواده مسلمانان مسیری غیر از اسلام را طی می‏کند و حتی نامش را نیز تغییر داده است و یا کارهایی دیگری که در شان مسلمانان نیست انجام می‏دهد که همگی به دلیل شرایط زندگی و کار در این کشورها و تلاش این کشورها برای همسان‌سازی فرهنگی است.
یک مبلغ برای حضور در این کشورها از نظر مالی چه اقداماتی برای خودکفایی باید انجام دهد؟
زندگی در این کشورها مثل زندگی در ایران نیست؛ در این کشورها باید برای زندگی برنامه دقیق داشت؛ کار و تبلیغ باید در کنار هم باشد ولی در مرحله اصلی این کار باید در ضمن یک آگاهی بخشی کلی در جامعه انجام شود؛ این مسئله به مسئولیت اجتماعی و جامعه بر می‏گردد؛ جامعه باید احساس کند که همان گونه که به معلم، مغازه‎دار و دکتر و… نیازمند است به روحانی نیز برای تنظیم زندگی روحی و معنوی و حتی مادی خود نیازمند است؛ یک روحانی می‏تواند زندگی فرد و اهالی خانواده‏اش را تنظیم و تضمین کند و در هر موقع مشکلات آنان را از حیث اختلافات خانوادگی و عادات رفتاری و یا مشکلات درونی و بیرونی حل کند؛ پس خود جامعه باید جنبه مالی زندگی یک روحانی را نیز فراهم تامین کند.
فراگیری تشیع و جلب رضایت امام زمان(عج) بزرگترین آرزوی من است
بزرگترین آرزوی شما برای دین اسلام و تشیع چیست؟
الحمدلله در زمانی که در مدرسه بودم از لحاظ درسی بسیار خوب بودم با اینکه خیلی شلوغ بودم ولی درسم خوب بود تصمیم گرفتم که به دنبال رشته‎های مختلف بروم ولی این امکان به وجود نیامد و من تصمیم گرفتم این مسیر را دنبال کنم که مطمئن هستم خواست خدا بود؛ خداوند از پیوند من با دین برای من یک سرنوشت جدید نوشت که راه و مرام انبیای الهی را دنبال کنم و به دنبال ارشاد مردم باشم؛ به همین خاطر هم از زندگی خود بسیار راضی هستم و با اینکه از 21سالگی ازدواج کردم و دو فرزندم در حال تحصیل در مدارس استرالیا هستند آنها هم با من همفکر هستند؛ اما مهمترین آرزوی من برای دین، توسعه تشیع در سراسر جهان است و بزرگترین آرزوی شخصی‏‎ام در زندگی، جلب رضایت امام زمان(عج) است؛ دوست دارم بدانم که امام زمان(عج) از من راضی است و در هر حالی به من نظر مثبت دارد.
آیا در این سال‌های تبلیغی به لحظاتی نیز برخورد کردید که حس کنید خداوند و امام زمان(عج) شما را نجات دادند؟
صددرصد و بارها و بارها این اتفاق روی داد. کار تبلیغ من از خیلی وقت قبل شروع شد؛ قبل از اینکه از سه سال پیش به استرالیا بروم؛ یعنی وقتی در ایران بودم در ماه رمضان و محرم به کشورهای دیگر سفر تبلیغی داشتم و کارهای تبلیغی فراوانی انجام می‎دادم و در پانزده سال گذشته بارها به کشورهای زیادی در قاره‎‏های مختلف سفر کردم و هیچ گاه یاد امام زمان(عج) از ذهنم دور نشد؛ در همه این سالها به کرات و بارها دست عنایت امام زمان(عج) را در حل شدن مشکلاتم حس کردم و قطعا اگر عنایت پنهان و پیدای امام زمان(عج) نبود من یا غیر از من نمی‎توانست به جایی برسد؛ چون واقعا بعضی اوقات به بن بست می‌‎رسیم و خیلی وقتها زمینه‌های فعالیت فراهم نیست و به ناگاه و در حالی که هم درها به روی شما بسته شده است می‎بینید که گشایشی صورت گرفت که قطعا چیزی جز نظر لطف خداوند و امام عصر(عج) نیست؛ من یقین دارم امام زمان(عج) هر کسی که خالصانه در پی توسعه فرهنگ دینی و شریعت اسلامی باشد را کمک خواهد کرد و این دیگر وظیفه ماست که زمینه را در سراسر جهان برای ظهور حضرت آماده کنیم؛ همان طور که امام خمینی(ره) این وظیفه را حس کرد و برای زمینه‎‏سازی ظهور چنین انقلاب عظیمی را در جهان اسلام رقم زد.
در کشور استرالیا با دیگر مبلغان مذهبی از ادیان و فرق اسلامی چه نوع برخوردهایی داشته و یا چه تعاملی دارید؟
من به کشورهای بسیاری برای تبلیغ رفته‎ام و مثل استرالیا ما با توجه به حضور پرتعداد مبلغان سنی در این کشور، مشکل خاصی با آنها نداریم زیرا آنها برنامه‎های خود را دارند و ما هم به همین شکل کار می‎کنیم؛ عمده مشکل ما با وهابیت و گروه‎های وهابی است.
فعالیت تبلیغی گسترده وهابیت علیه تشیع
فعالیت وهابیت در استرالیا به چه شکلی است؟
باید واقع بین باشیم زیرا آنها بسیار فعال و موفق هستند؛ آنها به شدت در پی نشر آلوده‎های ذهنی ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب هستند و از نظر مالی نیز از سوی عربستان و چند کشور عربی به شدت حمایت می‎شوند. تعداد آنها هر روز بیشتر می‏شود و مبلغان زیادی نیز در این بین به تبلیغ وهابیت می‏پردازند؛ اینها توانستند یک تشکیلات خیلی قوی درست کنند و ما هر روز متاسفانه با آنها درگیر هستیم؛ البته این درگیری فیزیکی نیست و بیشتر فرهنگی و تبلیغی است؛ آنها بیانیه‎ها و اعلامیه‎های زیادی را به مغازه‎ها و منازل مردم می‎فرستند و درون صندوق پستی خانه‏ها، شرکت‏ها و مغازه‌ها مطالب زیادی علیه تشیع نشر می‎کنند؛ در این بین شیعیان می‏دانند که این گروه چه گروهی هستند ولی دیگران که خبر ندارند و اگر با این مطالب برخورد کنند ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند.
آنها هر روز بر علیه شیعیان فتوا می‏دهند؛ چند وقت پیش در خیابان به پوسترهایی برخوردم که به شیعیان القاب بسیار بد و زشتی می‎داد؛ البته آنها در این بین بسیار زیرک هستند و تا جایی کار می‎کنند که این کارشان مصداق جرم و خلاف قانون نباشد؛ پس از آن در همین بین همه کارهای خود را انجام می‏دهند؛ در این بین بیشتر جذب آنها در بین سنی‏ها و البته نباید از حق گذشت که برخی از علمای سنی با آنها مخالفت می‏کنند ولی بعضا در بهترین حالت در مقابل آنها ساکت می‎مانند.
خرابکاری وهابیت در برناه‌های تبلیغی شیعیان
فعالیت طلاب شیعه بر علیه آنها چگونه سازماندهی می‎شود؟
ما شیعیان نیز در اینجا متحدتر شده و دارای تشکیلات هستیم و برای اطلاع‌رسانی به مردم بروشورها، پوسترها و مجلات تخصصی داریم که به شبهات اعتقادی مردم پاسخ می‎دهد؛ در کنار آن در سخنرانی‌ها‎، کلاس‏ها و کارگاه‏های تخصصی که تشکیل می‎دهیم به این شبهات پاسخ می‏دهیم؛ موضوعات عمده‎ای که وهابیت روی آنها تاکید دارد بیشتر در عرصه توحید، زیارت و توسل است؛ مثلا آنها تبلیغ می‎‏کنند که شیعیان به جای یا الله می‏گویند یا علی(ع). در حالی که ما پاسخ می‎دهیم که این یاعلی(ع) به خاطر شرک نیست بلکه واسطه بین ما و خداست؛ یکی از روش‎های آنان تهمت زدن به شیعیان است و از دیگر روش‎های آنها خرابکاری در برنامه‎های تبلیغی ماست؛ مثلا در ماه رمضان در سیدنی یونیورسیتی یک کنفرانس داشتیم که آنها پوسترهای همایش را از بین بردند تا کسی نفهمد که اینجا چنین برنامه‎ای برگزار می‎شود.
شیوه‎های تبلیغی آنها به چه شکلی است و چه نگاهی به قرآن و سنت دارند؟
آنها تفاوت بسیار زیادی از نظر ذهنی و حتی نگاه به قرآن با ما شیعیان دارند؛ دید آنها به قرآن کاملا لفظی است و در تبلیغ نیز بسیار تهاجمی هستند؛ آنها اصلا نگاه ما به قرآن و سنت را قبول ندارند و بر آیه «وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِکِینَ کَآفَّةً» اصرار فراوان دارند.
یکی از مشکلات عمده ما با وهابی‎ها در حوزه احکام است؛ آنها در رعایت احکام شرعی بسیار تند هستند؛ آنها سعی می‎‏کنند در رعایت این احکام خود را بهترین مسلمان معرفی کنند؛ چه در تلاوت و حفظ قرآن، ریش و ظواهر مسلمانی، عدم حضور در مکان‎های شبهه‎ناک و آلوده، حجاب، نماز جماعت، تقیدات دینی، عدم برخورداری از سود بانکی، مسواک زدن و… در همه این مسایل درجه یک هستند و به همین علت است که بسیاری از مردمی که آشنایی با اسلام ندارند و در مراحل اولیه هستند به دنبال این هستند که 180درجه‌ای که از مذهب خود رویگردان شده‎اند به طرف افرادی بروند که 180درجه در آن سوی مذهب هستند؛ یعنی میل و گرایش این افراد به وهابیت بیشتر است؛ وهابیت هم به آنها می‏گوید که مسلمان واقعی ما هستیم و دیگران تنها ادای مسلمانی را در می‎آورند. تبلیغ آنها به جای اینکه اعتقادی و فکری باشد، بیشتر رفتاری است و با رفتار خود دیگران را اقناع می‎کنند؛ کسی که نمی‎خواهد مسلمان باشد و از دین خود خارج شود برای نوشیدن شراب مثل غربی‎ها کم کم شراب نمی‎خورد بلکه کار خود را با یک ظرف بزرگ شراب آغاز می‏کند؛ این افراد هم همین طور هستند و پس از گرایش به اسلام به دنبال افراد افراطی هستند؛ البته نه همه آنها.
آیا مشکل فقط وهابیت است؟
خیر، بهاییت امروز به آسیبی جدی برای مردم ایرانی مسلمان تبدیل شده است؛ اگر تبلیغ وهابیت با عادات رفتاری انجام می‎شود ولی بهاییت با استفاده از برخی گرایش‎های سیاسی سعی در جذب مردم به سمت خود دارد؛ آنها سعی می‏کنند که ایرانیان را با دروغ‎های خود به سمت تشکیلات خود بکشند و از این‌ها استفاده کنند؛ امروزه بخش عظیمی از مشکلات ما در غرب و استرالیا ناشی از فعالیت بهایی‎‏هاست.