به گزارش مبارکه نا به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، زید السلامی طلبهای عراقی است که در حوزه علمیه قم با معارف اهل بیت(ع) آشنا شده و در استرالیا مشغول تبلیغ آموزههای تشیع است.
گفت و گوی ایکنا با این مبلغ حوزوی از نظر میگذرد.
خودتان را معرفی کرده و از سوابق تحصیلی و تبلیغی خود بگویید؟
بنده زید السلامی متولد شهر حله در عراق هستم. پدر من در دهه هفتاد میلادی از عراق به استرالیا مهاجرت کرد تا در کنار ادامه تحصیل زندگانی خود را در این کشور برپا کند. به همین منظور از یک سالگی به همراه خانواده به کشور استرالیا مهاجرت کردیم. تا سن پانزده سالگی در استرالیا و شهر سیدنی که در آنجا ساکن بودیم تحصیل کردم و از شانزده سالگی به بعد، پدرم مرا برای حضور در قم و تحصیل در حوزه علمیه تشویق کرد.
پدرم میخواست نسل آینده خود را با حضور در محیطی مذهبی تضمین کند
چگونه وارد حوزه علمیه قم شدید؟
نیت پدرم این بود که من که در سنین جوانی بودم در فرهنگ غرب آلوده نشوم و قصد داشت تا مرا به قم برده و درس حوزوی بخوانم؛ اول برای حضور در قم و حوزه هیچ زمینه فکری نداشتم و برای این کار نیز هیچ آشنایی نداشتم؛ من در آن زمان مثل هر جوان غربی دیگری زندگی میکردم و دنبال مسائل دینی و مذهبی نبودم؛ من در آنجا به شدت با محیط غربی اخت گرفته بودم و برای اینکه از این محیط خارج شوم، پدرم پیشنهاد کرد که به قم رفته و در مدت زمان مشخصی هم زبان یاد بگیرم و هم با فرهنگ مردم ایران آشنا شوم. پدرم در این فکر بود که فرزند و نسل آینده خود را با حضور در یک محیط مذهبی تضمین کند؛ پس از اتمام مدرسه قرار شد به این سفر خارجی بروم و برای همین، یک بلیت رفت و برگشت به ایران و قم خریداری کردم؛ در زمانی که قم رسیدم، شانزده ساله بودم و در اولین گام به مدرسه شرفالدین العاملی در خیابان ساحلی قم که تنها دو دقیقه با حرم حضرت معصومه(س) فاصله داشت، رفتم. به خاطر دارم که آن موقع قبل از ماه رمضان بود و وقتی که ماه رمضان تمام شد هنوز پدرم در قم بود و اینجا اقامت داشت؛ پس از این یک ماه وقتی پدرم قصد داشت مرا برگرداند به خاطر علاقهای که به حوزه پیدا کرده بودم به او گفتم که بلیت برگشت را پس بدهند و تصمیم گرفتم در شهر مقدس قم بمانم؛ من در سال 1993 تا 2010 در ایران حضور داشتم و از سه سال پیش برای تبلیغ به استرالیا برگشتم.
در استرالیا چه فعالیتهایی انجام میدهید؟
بیشتر فعالیتهای بنده در استرالیا در حوزه فرهنگی، مذهبی و تبلیغی خلاصه میشود و از امامت جمعه در چند مسجد شیعیان در سیدنی استرالیا گرفته تا مدیریت دینی مرکز نبی اکرم(س) در سیدنی و اداره مسجد، حسینیه، فعالیتهای تبلیغی و فرهنگ و… .
به طور کلی شهر سیدنی نزدیک به چهل و پنج تا پنجاه هزار شیعه دارد. استرالیا کشور مهاجرپذیری است و از ملیتهای مختلفی در این کشور زندگی میکنند؛ بسیاری از شیعیان این کشور ایرانی، پاکستانی، مصری، لبنانی، سوری، ترکی و عراقی و… هستند؛ ولی ایرانیها طیف وسیعی از شیعیان این کشور را تشکیل میدهند.
مردم از امام خمینی(ره) به عنوان شخصیتی با ابهت یاد میکنند
نگاه مردم این کشور به ایران و انقلاب اسلامی چگونه است؟
نگاه دولت یا رسانههای این کشور با مردم متفاوت است و باید گفت که نگاه گروه اول نسبت به جمهوری اسلامی تحت تاثیر آمریکاست؛ دولت و رسانهها نگاهی منفی به ایران اسلامی دارند ولی از نظر مردمی این جریان متفاوت است و غیر از مسلمانان نیز به دلیل اینکه کلا در این گونه کشورها، مردم درگیر مسائل سیاسی و بینالمللی نیستند، آشنایی زیادی با انقلاب و ایران امروز ندارند؛ مردم خاورمیانه به دلیل شرایط خاص فرهنگی و اقتصادی درگیری بیشتری با مسائل سیاسی داخلی و خارجی دارند و منتظرند ببینند که این دولت یا دولت دیگر برای آنها چه کاری انجام میدهد؛ ولی در این گونه کشورها مردم به دلیل برخورداری از منابع مالی و رفاه نسبی منتظر دولتی خاص نیستند.
البته نباید از نظر دور داشت که آنها شناخت کلی از انقلاب دارند و امام خمینی(ره) را به خوبی میشناسند؛ مردم این کشورها امام راحل را به عنوان یک شخصیت برجسته جهانی در دهه هفتاد و هشتاد میشناسند و با ابهت از ایشان یاد میکنند؛ البته در این بین اطلاعات کاملی از ایشان ندارند که طبیعی هم هست چرا که رسانهها به این مسئله نمیپردازند؛ این تاثیرات امام راحل در جهان اسلام مشهود بوده است زیرا ثابت شد که ایشان به عنوان یک نمونه خوب برای اداره یک کشور و متد انقلابی و ایستادگی برابر ظلم و ستم چگونه عمل کردند و جلوی استکبار جهانی آمریکا و انگلیس را گرفتند.
در این سالها آیا سفرهایی به کشورتان داشتید؟ یا الان که به استرالیا رفتید آیا حضوری نیز در ایران داشتهاید؟
از زمانی که به استرالیا برگشتم کمتر به ایران میآیم و این دومین باری است که در این سه سال به ایران آمدم؛ من در حوزه علمیه قم تا سطح خارج فقه تحصیل کردم و در ازای دروس حوزوی مدرک فوق لیسانس در رشته فلسفه اسلامی گرفتم؛ هم اکنون هم در دانشگاه ANU شهرکانبرا در مقطع دکتری فلسفه در حالت تحصیل هستم.
فعالیت تبلیغی شما در این کشور به چه شکلی انجام میشود؟
یکی از مزیتهای حضور در کشورهایی چون استرالیا، آزادی فرهنگی و مذهبی است؛ ما در استرالیا اجازه داریم مناسک و آیینهای عبادی خود را انجام دهیم و کسی برای ما مشکلی ایجاد نمیکند؛ ولی آیا میتوان این برنامههای فرهنگی و تبلیغی را در برخی کشورهای اسلامی نظیر مصر، مالزی، عربستان، تونس و مراکش و… انجام داد؟ هر کاری در این کشورها تا آنجایی که حریم قانون را نشکند مشکلی ندارد؛ بخصوص در ده سال اخیر برنامههای بسیار بیشتری برای شیعیان برگزار میشود و مراکز و حسینیههای بیشتری برای استفاده مردم تاسیس شده است که هر کدام از این مراکز دینی و فرهنگی متعلق به یک گروه زبانی و نژادی است؛ مثلا گروههای فرهنگی و مراکز دینی پاکستانیها، لبنانیها، ترکها و ایرانیها هرکدام طیف زبانی و نژادی خود را پوشش میدهند ولی اگر برنامهای به زبان انگلیسی باشد، همگان شرکت میکنند.
شیعیان، بیشتر در کدام مناطق استرالیا زندگی میکنند و طلاب شیعه بیشتر به چه شکلی در این کشور به تبلیغ میپردازند؟
بیشتر شیعیان در سیدنی هستند؛ البته در این رابطه آمار چندان دقیقی وجود ندارد ولی طبق آماری که شنیدم چهارصد و هفتاد و پنج هزار مسلمان در این کشور زندگی میکنند که از این تعداد، یک چهارم یا کمتر از یک چهارم مسلمانان را اهالی سیدنی تشکیل میدهند؛ مراکز تخصصی شیعه در این کشور به فعالیت خود ادامه میدهند ولی این نهادها بیشتر شخصی اداره میشوند و خود مردم حامی آنها هستند؛ جمهوری اسلامی ایران نیز در زمینه اعزام مبلغ و روحانی به این کشور فعالیت خوبی دارد؛ البته روحانی شیعه در استرالیا زیاد است و بیشتر این طلاب را طلاب عراقی و افغانی و برخی کشورهایی که به دلیل شرایط سیاسی کشور خود به استرالیا مهاجرت کردهاند تشکیل میدهند؛ این طلاب در قم، نجف و یا سوریه دروس حوزه را طی کردهاند و پس از حضور در استرالیا فعالیت طلبگی خود را ادامه میدهند؛ هم اینک در حوزه علمیه قم طلاب استرالیایی حضور دارند که آنها با همین نیت وارد حوزه علمیه قم شدند تا به کشور خود برگشته و تبلیغ کنند.
اخلاص، آشنایی با فرهنگ و زبان و سادهزیستی؛ بایستههای تبلیغ در کشورهای غربی
بایستههای تبلیغ در کشورهای غربی چیست؟
تبلیغ در کشورهای غربی شرایط و بایستههای خاصی را طلب میکند که اولین رکن آن، اخلاص است؛ دومین شرط، دانستن زبان، سوم فرهنگ زبان، چهارم فرهنگ رفتار، پنجم، ساده زیستی و زندگی ساده، ششم، نداشتن توقع همکاری و مالی، هفتم، علم سودمند و برخورداری از توان علمی بالا؛ این عوامل باید همگی در یک طلبه وجود داشته باشد تا بتواند مبلغ موفقی باشد. این مسایل باعث میشود که طلبه در کارش موفق شده و ضمن خودسازی بتواند حداقل چند نفر را در کنار خود از نظر فکری تامین کند؛ این چند نفر ثابت شاید در عدد کم باشد ولی همین چهار یا پنج نفر صاحب زندگی میشوند و در کنار خود تاثیرگذار خواهند بود؛ متاسفانه در غرب مسلمانان در معضر خطرات بسیاری هستند؛ غربیها به دنبال یکی کردن فرهنگها هستند و در مرحله اول به دنبال از بین بردن هویت دینی و فرهنگی مهاجرین هستند؛ هر روز در میان مردم مسلمان در این کشور خبرهایی میشنویم مبنی بر اینکه فردی از افراد خانواده مسلمانان مسیری غیر از اسلام را طی میکند و حتی نامش را نیز تغییر داده است و یا کارهایی دیگری که در شان مسلمانان نیست انجام میدهد که همگی به دلیل شرایط زندگی و کار در این کشورها و تلاش این کشورها برای همسانسازی فرهنگی است.
یک مبلغ برای حضور در این کشورها از نظر مالی چه اقداماتی برای خودکفایی باید انجام دهد؟
زندگی در این کشورها مثل زندگی در ایران نیست؛ در این کشورها باید برای زندگی برنامه دقیق داشت؛ کار و تبلیغ باید در کنار هم باشد ولی در مرحله اصلی این کار باید در ضمن یک آگاهی بخشی کلی در جامعه انجام شود؛ این مسئله به مسئولیت اجتماعی و جامعه بر میگردد؛ جامعه باید احساس کند که همان گونه که به معلم، مغازهدار و دکتر و… نیازمند است به روحانی نیز برای تنظیم زندگی روحی و معنوی و حتی مادی خود نیازمند است؛ یک روحانی میتواند زندگی فرد و اهالی خانوادهاش را تنظیم و تضمین کند و در هر موقع مشکلات آنان را از حیث اختلافات خانوادگی و عادات رفتاری و یا مشکلات درونی و بیرونی حل کند؛ پس خود جامعه باید جنبه مالی زندگی یک روحانی را نیز فراهم تامین کند.
فراگیری تشیع و جلب رضایت امام زمان(عج) بزرگترین آرزوی من است
بزرگترین آرزوی شما برای دین اسلام و تشیع چیست؟
الحمدلله در زمانی که در مدرسه بودم از لحاظ درسی بسیار خوب بودم با اینکه خیلی شلوغ بودم ولی درسم خوب بود تصمیم گرفتم که به دنبال رشتههای مختلف بروم ولی این امکان به وجود نیامد و من تصمیم گرفتم این مسیر را دنبال کنم که مطمئن هستم خواست خدا بود؛ خداوند از پیوند من با دین برای من یک سرنوشت جدید نوشت که راه و مرام انبیای الهی را دنبال کنم و به دنبال ارشاد مردم باشم؛ به همین خاطر هم از زندگی خود بسیار راضی هستم و با اینکه از 21سالگی ازدواج کردم و دو فرزندم در حال تحصیل در مدارس استرالیا هستند آنها هم با من همفکر هستند؛ اما مهمترین آرزوی من برای دین، توسعه تشیع در سراسر جهان است و بزرگترین آرزوی شخصیام در زندگی، جلب رضایت امام زمان(عج) است؛ دوست دارم بدانم که امام زمان(عج) از من راضی است و در هر حالی به من نظر مثبت دارد.
آیا در این سالهای تبلیغی به لحظاتی نیز برخورد کردید که حس کنید خداوند و امام زمان(عج) شما را نجات دادند؟
صددرصد و بارها و بارها این اتفاق روی داد. کار تبلیغ من از خیلی وقت قبل شروع شد؛ قبل از اینکه از سه سال پیش به استرالیا بروم؛ یعنی وقتی در ایران بودم در ماه رمضان و محرم به کشورهای دیگر سفر تبلیغی داشتم و کارهای تبلیغی فراوانی انجام میدادم و در پانزده سال گذشته بارها به کشورهای زیادی در قارههای مختلف سفر کردم و هیچ گاه یاد امام زمان(عج) از ذهنم دور نشد؛ در همه این سالها به کرات و بارها دست عنایت امام زمان(عج) را در حل شدن مشکلاتم حس کردم و قطعا اگر عنایت پنهان و پیدای امام زمان(عج) نبود من یا غیر از من نمیتوانست به جایی برسد؛ چون واقعا بعضی اوقات به بن بست میرسیم و خیلی وقتها زمینههای فعالیت فراهم نیست و به ناگاه و در حالی که هم درها به روی شما بسته شده است میبینید که گشایشی صورت گرفت که قطعا چیزی جز نظر لطف خداوند و امام عصر(عج) نیست؛ من یقین دارم امام زمان(عج) هر کسی که خالصانه در پی توسعه فرهنگ دینی و شریعت اسلامی باشد را کمک خواهد کرد و این دیگر وظیفه ماست که زمینه را در سراسر جهان برای ظهور حضرت آماده کنیم؛ همان طور که امام خمینی(ره) این وظیفه را حس کرد و برای زمینهسازی ظهور چنین انقلاب عظیمی را در جهان اسلام رقم زد.
در کشور استرالیا با دیگر مبلغان مذهبی از ادیان و فرق اسلامی چه نوع برخوردهایی داشته و یا چه تعاملی دارید؟
من به کشورهای بسیاری برای تبلیغ رفتهام و مثل استرالیا ما با توجه به حضور پرتعداد مبلغان سنی در این کشور، مشکل خاصی با آنها نداریم زیرا آنها برنامههای خود را دارند و ما هم به همین شکل کار میکنیم؛ عمده مشکل ما با وهابیت و گروههای وهابی است.
فعالیت تبلیغی گسترده وهابیت علیه تشیع
فعالیت وهابیت در استرالیا به چه شکلی است؟
باید واقع بین باشیم زیرا آنها بسیار فعال و موفق هستند؛ آنها به شدت در پی نشر آلودههای ذهنی ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب هستند و از نظر مالی نیز از سوی عربستان و چند کشور عربی به شدت حمایت میشوند. تعداد آنها هر روز بیشتر میشود و مبلغان زیادی نیز در این بین به تبلیغ وهابیت میپردازند؛ اینها توانستند یک تشکیلات خیلی قوی درست کنند و ما هر روز متاسفانه با آنها درگیر هستیم؛ البته این درگیری فیزیکی نیست و بیشتر فرهنگی و تبلیغی است؛ آنها بیانیهها و اعلامیههای زیادی را به مغازهها و منازل مردم میفرستند و درون صندوق پستی خانهها، شرکتها و مغازهها مطالب زیادی علیه تشیع نشر میکنند؛ در این بین شیعیان میدانند که این گروه چه گروهی هستند ولی دیگران که خبر ندارند و اگر با این مطالب برخورد کنند ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند.
آنها هر روز بر علیه شیعیان فتوا میدهند؛ چند وقت پیش در خیابان به پوسترهایی برخوردم که به شیعیان القاب بسیار بد و زشتی میداد؛ البته آنها در این بین بسیار زیرک هستند و تا جایی کار میکنند که این کارشان مصداق جرم و خلاف قانون نباشد؛ پس از آن در همین بین همه کارهای خود را انجام میدهند؛ در این بین بیشتر جذب آنها در بین سنیها و البته نباید از حق گذشت که برخی از علمای سنی با آنها مخالفت میکنند ولی بعضا در بهترین حالت در مقابل آنها ساکت میمانند.
خرابکاری وهابیت در برناههای تبلیغی شیعیان
فعالیت طلاب شیعه بر علیه آنها چگونه سازماندهی میشود؟
ما شیعیان نیز در اینجا متحدتر شده و دارای تشکیلات هستیم و برای اطلاعرسانی به مردم بروشورها، پوسترها و مجلات تخصصی داریم که به شبهات اعتقادی مردم پاسخ میدهد؛ در کنار آن در سخنرانیها، کلاسها و کارگاههای تخصصی که تشکیل میدهیم به این شبهات پاسخ میدهیم؛ موضوعات عمدهای که وهابیت روی آنها تاکید دارد بیشتر در عرصه توحید، زیارت و توسل است؛ مثلا آنها تبلیغ میکنند که شیعیان به جای یا الله میگویند یا علی(ع). در حالی که ما پاسخ میدهیم که این یاعلی(ع) به خاطر شرک نیست بلکه واسطه بین ما و خداست؛ یکی از روشهای آنان تهمت زدن به شیعیان است و از دیگر روشهای آنها خرابکاری در برنامههای تبلیغی ماست؛ مثلا در ماه رمضان در سیدنی یونیورسیتی یک کنفرانس داشتیم که آنها پوسترهای همایش را از بین بردند تا کسی نفهمد که اینجا چنین برنامهای برگزار میشود.
شیوههای تبلیغی آنها به چه شکلی است و چه نگاهی به قرآن و سنت دارند؟
آنها تفاوت بسیار زیادی از نظر ذهنی و حتی نگاه به قرآن با ما شیعیان دارند؛ دید آنها به قرآن کاملا لفظی است و در تبلیغ نیز بسیار تهاجمی هستند؛ آنها اصلا نگاه ما به قرآن و سنت را قبول ندارند و بر آیه «وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِکِینَ کَآفَّةً» اصرار فراوان دارند.
یکی از مشکلات عمده ما با وهابیها در حوزه احکام است؛ آنها در رعایت احکام شرعی بسیار تند هستند؛ آنها سعی میکنند در رعایت این احکام خود را بهترین مسلمان معرفی کنند؛ چه در تلاوت و حفظ قرآن، ریش و ظواهر مسلمانی، عدم حضور در مکانهای شبههناک و آلوده، حجاب، نماز جماعت، تقیدات دینی، عدم برخورداری از سود بانکی، مسواک زدن و… در همه این مسایل درجه یک هستند و به همین علت است که بسیاری از مردمی که آشنایی با اسلام ندارند و در مراحل اولیه هستند به دنبال این هستند که 180درجهای که از مذهب خود رویگردان شدهاند به طرف افرادی بروند که 180درجه در آن سوی مذهب هستند؛ یعنی میل و گرایش این افراد به وهابیت بیشتر است؛ وهابیت هم به آنها میگوید که مسلمان واقعی ما هستیم و دیگران تنها ادای مسلمانی را در میآورند. تبلیغ آنها به جای اینکه اعتقادی و فکری باشد، بیشتر رفتاری است و با رفتار خود دیگران را اقناع میکنند؛ کسی که نمیخواهد مسلمان باشد و از دین خود خارج شود برای نوشیدن شراب مثل غربیها کم کم شراب نمیخورد بلکه کار خود را با یک ظرف بزرگ شراب آغاز میکند؛ این افراد هم همین طور هستند و پس از گرایش به اسلام به دنبال افراد افراطی هستند؛ البته نه همه آنها.
آیا مشکل فقط وهابیت است؟
خیر، بهاییت امروز به آسیبی جدی برای مردم ایرانی مسلمان تبدیل شده است؛ اگر تبلیغ وهابیت با عادات رفتاری انجام میشود ولی بهاییت با استفاده از برخی گرایشهای سیاسی سعی در جذب مردم به سمت خود دارد؛ آنها سعی میکنند که ایرانیان را با دروغهای خود به سمت تشکیلات خود بکشند و از اینها استفاده کنند؛ امروزه بخش عظیمی از مشکلات ما در غرب و استرالیا ناشی از فعالیت بهاییهاست.
فراگیری تشیع بزرگترین آرزوی من است/ فعالیت تبلیغی وهابیت علیه تشیع
امام جماعت مساجد شیعه در گفتوگو با ایکنا:
https://mobarakehna.ir/?p=4118
اخبار مرتبط
ثبت دیدگاه
- دیدگاههای ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در پایگاه خبری مبارکه نا منتشر خواهد شد.
- پیامهایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیامهایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Sunday, 24 November , 2024