سخنرانی فرماندار شهرستان در نماز جمعه شهر مبارکه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، علی اصغر ذاکری در سخنرانی بین الصلاتین نماز جمعه شهر مبارکه  با تبریک میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) وقبولی طاعات وعبادات نمازگزاران در ماه مبارک رمضان ،از امام جمعه شهر مبارکه تشکر کرد وگفت:با توجه به نزدیک شدن به  هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر بر خود لازم دیدیم تا مطالبی در این خصوص بیان نمایم.

ذاکری فرماندار شهرستان با بیان اینکه امروزه مواد مخدر وروانگردان در کنار سه بحران جهانی ،فقر،نابودی محیط زیست وتهدیدات هسته ای به عنوان  چهارمین وبزرگترین منکر هزاره سوم در جهان قرار گرفته اذعان داشت:آمار جهانی نشان میدهد که 240میلیون نفردر جهان  برای یک مرتبه شده از مواد مخدر وروان گردان استفاده کرده و10میلیون قاچاقچی حرفه ای درجهان مشغول توزیع مواد مخدر هستند که سود خالصی  آاز آن بدست می آورند 500 تا 600میلیون دلار است.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان به علت های گرایش مردم به مواد مخدراشاره کرد وگفت: افزایش مواد مخدر در افغانستان بخصوص بعد ازحضور آمریکایی ها،تغییر الگوی مصرف تریاک به شیشه وایجاد باورها ونگرشهای غلط برای گرایش محصلین به مواد مخدر  برخی از علت های گرایش مردم به مواد مخدر است  که باعث شده حدود1/2 درصد از دانش آموزان  راهنمایی ودبیرستان ما در کل کشور معتاد به مواد مخدر وروانگردهاشوند.

وی تصریح کرد به علت باورها ونگرشهای غلط در فکر دانش آموزان،باعث شده که در شب امتحان از روانگردها ومواد مخدر استفاده کند که والدین ومدیران آموزش وپرورش باید توجه جدی به این امر داشته وسعی کنند باور ونگرش صحیح را به دانش آموزان بیاموزند.

وی  با بیان اینکه اگر مردم به استفاده از مواد مخدر گرایش پیدا کنند باعث به وجود آمدن  4 تهدید بزرگ در جامعه  میشود که شامل تهدید بهداشتی،اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی می باشد.

وی تصریح کرد:در زمینه بهداشتی، 4 عامل مرگ در جهان (تصادف،سکته ،سوختگی ومواد مخدر )،در زمینه اقتصادی  بر اساس شاخص سال 84 سالیانه 10هزار  میلیارد تومان از درآمدکشور صرف مبارزه با مواد مخدر می شود که این بجزآمار 4 هزار شهدا و12 هزار جانبازی است که در این راه تقدیم شده است.

وی افزایش آمار زندانیان،افزایش طلاق،همسر آزاری،کودک آزاری ،قتل عمد وخشونت را برخی از تهدیدات اجتماعی استفاده از مواد مخدربرشمرد وگفت:در زمینه تهدید فرهنگی افرادی که فاقد حمایت  اجتماعی،عاطفی ومهارت مقابله با مواد مخدر هستند یا به نوعی ضعیف هستند مواد مخدر را به  عنوان هنجار مثبت می دانند  وچه بسا جوانانی که در مدرسه یا خانواده با مشکل روبرو هستند ناخداگاه به سمت مصرف مواد مخدر سوق یابند.

فرماندار شهرستان با بیان اینکه مواد مخدر به یک سیستم هوشمند وفعال تبدیل شده تصریح کرد:مواد مخدر فعال،خلاق وهوشمند ودر این سه زمینه بسیار فعال است .

وی ادامه داد :مواد مخدر از آن جهت فعال است که در طول 24 ساعت شبانه روز و365 روز سال کار میکند واگر آمار روز عاشورا که ما مسلمنان بسیاری از کارها را کنار می گذاریم را مشاهده نماییم می بینیم که در این روز نیز آمار کشفیات ودستگیری های مواد مخدر نیز بالا بوده که نشان از فعال بودن آن در تمام ایام سال وروز را دارد.

وی به خلاق بودن مواد مخدر نیز اشاره کرد وگفت:در دهه شصت بیشتر گرایش ها به سمت مصرف تریاک بوده که اکنون با پیشرفته شدن مواددمخدر گرایش ها به مصرف شیشه و… کشیده شده است.

وی سومین مقوله هوشمند بودن مواد مخدر را مشتری مدار بودن آن بیان کرد وگفت:مواد مخدر از خوابگاه ها،مدارس ومنازل به راحتی وارد می شود و همانطورکه گفتم 1/2 در صد از دانش آموزان را معتاد به خود کرده که دولت از زمان انقلاب تا کنون  خود را موظف به مبارزه با ان با اختصاص بودجه وبرنامه های فراوان کرده ولی از آنجایی که کشور ما در مسیر ترانزیت قرار دارد به تنهایی جوابگو نیست واین می طلبد که خانواد ها در مرحله اول مراقبت یژه از فرزندان خود داشته باشند ومعلمان عزیز نیز در مدارس به خوبی عواقب استفاده از مواد مخدر وروانگردها را بازگو ،صداسیما برای آگاه سازی جامعه فعال وکانونهای مساجد،پایگاه های بسیج ،ائمه جمعه وجماعات نیز در جهت مقابله با منکر هزاره سوم همکاری لازم را داشته باشند..

در در پایان از نیروی انتظامی ،شورای اسلامی وشهرداری مبارکه به جهت همکاری وبرنامه های تئاتر خیابانی و.. در جهت آگاه سازی ومقابله با مصرف مواد مخدر در شهرستان تقدیر وتشکر نمود.

انتهای پیام/